Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: NVidia resolutie  (gelezen 1542 keer)

dimpel

  • Gast
NVidia resolutie
« Gepost op: 2007/06/15, 22:47:06 »
Hallo, Ik heb gisteren Ubuntu geïnstaleerd voor de eerste keer (ben dus newee :))

Alles ziet er goed behalve de scherm resolutie kan ik niet hoger krijgen.

heb eens gekeken met  cat /etc/X11/xorg.conf
en daar blijkt mijn video kaart correct te zijn, maar een hogere resolutie kan ik niet kiezen.
Section "Screen"
        Identifier      "Default Screen"
        Device          "NVIDIA Corporation NV36 [GeForce FX 5700LE]"
        Monitor         "Generic Monitor"
        DefaultDepth    24
        SubSection "Display"
                Depth           1
                Modes           "1024x768" "800x600" "640x480"
        EndSubSection
        SubSection "Display"
                Depth           4
                Modes           "1024x768" "800x600" "640x480"
        EndSubSection
        SubSection "Display"
                Depth           8
                Modes           "1024x768" "800x600" "640x480"
        EndSubSection
        SubSection "Display"
                Depth           15
                Modes           "1024x768" "800x600" "640x480"
        EndSubSection
        SubSection "Display"
                Depth           16
                Modes           "1024x768" "800x600" "640x480"
        EndSubSection
        SubSection "Display"
                Depth           24
                Modes           "1024x768" "800x600" "640x480"
        EndSubSection
EndSection

ik heb al een paar topics over dit onderwerp gezien, maar ik begrijp er niet zoveel van.

Mijn systeem is een 2.8 ghz amd 32bit
1gb geheugen
dual boot system xp/ubuntu
FX5700 LE videokaart
live geluidskaart (deze heb ik nog niet getest, maar heb nog geen geluid gehoord):)

Heb al linux drivers gedownload van nvidia, maar ik denk dat ik deze niet nodig heb, kan ze trouwens niet installeren ook.
file van de drivers: Nvidia-Linux-x86-10.14.09-pkg1.run

als ik deze probeer te runnen krijg ik:
Could not open the file ...
Gedit has not been able to detect the character codig. please check that you are trying to open a binary file. select charactercoding from the menu and try again

daar begrijp ik ook al niets van.
Alle begin is moeilijk...

Dank aan allen die me willen helpen.

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
NVidia resolutie
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/16, 00:31:29 »
Vertel eerst eens welke versie van Ubuntu je gebruikt? Feisty werkt het gemakkelijkste.  En naar welke resolutie wil je eigenlijk gaan?

In principe hoef je voor het installeren en instellen van je videokaart niet allemaal lastige file's te downloaden of zelf aanpassingen te maken aan configuratie bestanden.  Probeer het eerst op een andere manier, grafisch. Daarna kun je altijd nog kijken naar andere alternatieven.

Ps. in feisty heb je de restricted modules manager, deze detecteert je videokaart automatisch, installeert de goede drivers en zet alle instellingen goed.

Offline Ben37

  • Lid
NVidia resolutie
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/16, 13:10:55 »
Citaat van: raggar
Vertel eerst eens welke versie van Ubuntu je gebruikt? Feisty werkt het gemakkelijkste.  En naar welke resolutie wil je eigenlijk gaan?

In principe hoef je voor het installeren en instellen van je videokaart niet allemaal lastige file's te downloaden of zelf aanpassingen te maken aan configuratie bestanden.  Probeer het eerst op een andere manier, grafisch. Daarna kun je altijd nog kijken naar andere alternatieven.

Ps. in feisty heb je de restricted modules manager, deze detecteert je videokaart automatisch, installeert de goede drivers en zet alle instellingen goed.
Zoek eens naar een bericht van Pjotr123 ( ca 03-06)die heeft een aanwijzing geschreven die mij goed geholpen heeft.
Probeer in conf  eens uit om de waarden voor Horz. en vertz inte geven.

Hier een samenvatting van boven genoemde bericht.

Pjotr123

 De Nvidia videokaart fabrieksdriver is de laatste tijd nogal in het nieuws hier; en niet zo positief. Er is aardig wat gepruts voor nodig om het ding optimaal te laten werken. Geen beste beurt van de fabrikant. Hier weer een nieuwe tip.

Soms is het nodig om de HorizSync en VertRefresh waarden van de monitor in te vullen bij de Section "Monitor" in /etc/X11/xorg.conf , want anders kun je de goede schermresolutie niet instellen.

Zo kom je die waarden te weten:
Installeer eerst het pakket xresprobe:
Systeem - Beheer - Synaptic pakketbeheer
zoekterm: xresprobe
aanvinken en druk op knop Toepassen

Daarna in Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster:
sudo ddcprobe

In de op-een-na laatste regel van de tekstriedel die je dan te zien krijgt, staat de monitorrange. De eerste waarde is de HorizSync, de tweede is de VertRefresh.

Hier een voorbeeld van een aangepaste xorg.conf. Ik heb meteen de Section "Screen" er ook maar even bij gezet, want daar staan twee Options in die je ook wil hebben als je een Nvidia fabrieksdriver draait.
Code:
Section "Monitor"
    Identifier    "PLE1900"
    Option        "DPMS"
    HorizSync    30-83
    VertRefresh    50-66
EndSection

Section "Screen"
    Identifier    "Default Screen"
    Device        "NVIDIA Corporation NV17 [GeForce4 MX 440]"
    Monitor        "PLE1900"
    DefaultDepth    24
    Option             "UseEdidFreqs" "FALSE"
    Option             "DynamicTwinView" "FALSE"
    SubSection "Display"
        Depth        1
        Modes        "1280x1024" "1024x768"
    EndSubSection

Ben37

zambo

  • Gast
NVidia resolutie
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/17, 14:42:23 »
Na de aankoop van een nieuwe laptop er (K)Ubuntu op geplaatst.  Na veel zoeken toch de driver gevonden voor de Nvidia kaart.  Maar de maximale resolutie was 1024X768.  Terwijl de kaart perfect 1440X900 aankan.  Moet zeggen het is dag en nacht verschil tussen beide resoluties om op te kijken hoor.

Is ook de reden dat ik het OS er terug heb vangesmeten.  Zal mijn Linux escapades verder zetten met mijn oudere computer.  Daar worden wel alle hardware herkend.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
NVidia resolutie
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/17, 14:53:41 »
sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg
Daar de resolutie waarvan je zeker bent dat je scherm 't aankan selecteren met de pijltjes op je toetsenbord en bevestigen met de spatiebalk. Al de rest mee akkoord kan.
Daarna herstarten of ctrl-alt-backspace en de resolutie die je aangegeven hebt selecteren in Systeem -> voorkeuren -> schermresolutie
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
NVidia resolutie
« Reactie #5 Gepost op: 2007/06/17, 20:47:53 »
Nvidia heeft zijn nieuwe Linuxdrivers nog niet helemaal lekker in elkaar gezet. Dit ff doen:
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/11303

en mogelijk dit:
http://forum.ubuntu-nl.org/message/115610#p115610

dimpel

  • Gast
NVidia resolutie
« Reactie #6 Gepost op: 2007/06/19, 11:23:39 »
De resolutie die ik wil is 1280 x 1024, dit is voor een 19' tft

Eerst had ik ubuntu 6. ... maar ben nu overgeschakeld naar 7.04 Feisty

Als ik nu kijk onder systeem - beheer dan zie ik geen Synaptic pakketbeheer dus kan ik ook geen xresprobe installeren.

En ik heb nu nog een probleem erbij, bij de vorige versie kon ik zonder problemen de update manager gebruiken.  Als ik dit nu doe, dan zie ik 60 updates beschikbaar, maar als ik op updates installeren druk gebeurd er niks...

:(

het gaat van kwaad naar erger :)

Dimpel

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
NVidia resolutie
« Reactie #7 Gepost op: 2007/06/19, 12:00:40 »
Geen Synaptic in het menu? Dan is de installatie-CD mogelijk corrupt. Controleer hem eens? PC opstarten vanaf LiveCD. Ergens in het midden van het opstartmenu van de LiveCD staat de optie "check CD for defects".