Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Exclusief bij Linux: non-system disk or system error....  (gelezen 1740 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Exclusief bij Linux: non-system disk or system error....
« Gepost op: 2006/09/10, 09:09:21 »
Ik probeer op een oude PC een paar Linuxvarianten te zetten. Het gaat om een Pentium II 333 Mhz, 128 Mb RAM, Intel 440 FX chipset moederbord (Tekram Systems), Maxtor 15,4 Gb harde schijf.

Maar telkens na installatie krijg ik deze foutmelding bij opstarten: "non-system disk or system error". Zowel bij Xubuntu als bij DSL.

Met Powermax heb ik toen alle proeven gedaan op de harde schijf, tot en met low level format aan toe. Alles was in orde. Vervolgens heb ik het BIOS van het moederbord geflitst naar de nieuwste versie (de dato 17-10-2000).

Daarna heb ik Windows XP Pro erop gezet (op de primaire partitie). Toen waren er geen problemen met opstarten vanaf de harde schijf. Vervolgens heb ik Xubuntu er weer bij gezet, op een andere (logische) partitie. Weer hetzelfde probleem! Met een XP opstartdiskette wilde Windows XP zich overigens wel weer opstarten.

Vervolgens heb ik vanuit Windows Partition Magic 7 gestart, die meteen een hele reeks foutmeldingen gaf en correcties voorstelde, die ik alle heb aanvaard. Vervolgens gaf Partition Magic er helemaal de brui aan (error 105).

Heel raar, want bij andere, nog oudere bakken, gaf de installatie van Linux geen enkel probleem. Ligt dit nou aan het BIOS van het moederbord, dat niet met Grub overweg kan of zo? Hebben jullie enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Groet, Pjotr.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Exclusief bij Linux: non-system disk or system error....
« Reactie #1 Gepost op: 2006/09/10, 11:13:17 »
Probeer het eens met de Gparted liveCD, die kan meer en is meer " Linux Minded" dan  Partition Magic.

Laat het weten,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Exclusief bij Linux: non-system disk or system error....
« Reactie #2 Gepost op: 2006/09/10, 17:21:11 »
Citaat van: r0n.
Probeer het eens met de Gparted liveCD, die kan meer en is meer " Linux Minded" dan  Partition Magic.

Laat het weten,
Ron
Probleem opgelost, hardstikke bedankt Ron!
In eerste instantie lukte het niet. Toen bleek dat ik nog een boot-vlaggetje (???) moest zetten bij de partitie in kwestie. Dat bleek te werken! Weer geleerd. Niet meer alleen vlaggen met 4 en 5 mei, maar ook bij harde schijven.

Fantastisch progje, dat Gparted. Ik wist niet dat er ook een LiveCD van bestond. Heel handig. Partition Magic gaat bij dezen in de vuilnisbak. Geen error 105 meer....

Sinds 5 dagen is er trouwens een nieuwe versie van Gparted: 0.3.1. Voor het geval dat je die nog niet hebt.

De ISO van de LiveCD van Gparted heb ik, zoals gebruikelijk, gebakken met K3b. Eveneens een prima progje, waarvan ik zojuist bij toeval ontdekte, dat-ie automatisch (!) ook de md5 checksum voor z

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Exclusief bij Linux: non-system disk or system error....
« Reactie #3 Gepost op: 2006/09/10, 21:23:59 »
Citaat van: pjotr123
Probleem opgelost, hardstikke bedankt Ron!
Daarom zitten we op het forum, in april was ik iemand die velen hier hoofdpijn bezorgde met vragen, wanneer ik nu iemand tref met een probleem waar ik mogelijk een oplossing voor weet, of een tip voor heb, dan doe ik dat.
Citaat van: pjotr123
Soms is Linux ineens zo gebruikersvriendelijk!
Dan moet je eens een telefoon met kamera aansluiten op Ubuntu, da's pas lachen !
Mijn Sony K750 kreeg als commentaar:
kamera gevonden, wilt u foto's copyeren ?
Het "andere" operating systeem gaf:
Nieuwe hardware gevonden, stop de door de fabrikant geleverde CD in de drive
Daar gebeurde werkelijk verder niets !

Vrolijke groeten, weer een blije Ubuntu gebruiker ;)
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Exclusief bij Linux: non-system disk or system error....
« Reactie #4 Gepost op: 2006/09/11, 14:16:59 »
Citaat van: pjotr123
Sinds 5 dagen is er trouwens een nieuwe versie van Gparted: 0.3.1. Voor het geval dat je die nog niet hebt.
En 't lijkt wel de moeite te zijn om 'm te downloaden. Je kan er nu ook partities mee verplaatsen ... :D
Citaat
As we reported earlier, a major new version of GParted LiveCD was released last week. What we did not report (and what seems to have been missed by many other Linux news sites) was the fact that the CD is now based on GParted 0.3 and that means full support for moving partitions! Yes, it's a fact, GParted is the first partitioning utility that makes it possible to move all supported file systems, even to the beginning of a hard disk: "This release includes one of the most exiting features since the first release - we finally have full move support! Although it should be considered a bit experimental, our tests worked out perfectly and we didn't see any errors so far." Find more details in the release notes. If you haven't yet included this gem into your toolkit of essential CDs then this news surely gives a powerful reason to do so!
bron: http://distrowatch.com/weekly.php?issue=20060911
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Soul-Sing

  • Lid
Exclusief bij Linux: non-system disk or system error....
« Reactie #5 Gepost op: 2006/09/11, 14:31:30 »
dan zijn we het allen roerend eens dat de gparted iso super is.