Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Vergroten en verkleinen in XUBUNTU gaat niet meer  (gelezen 997 keer)

[OPGELOST] Vergroten en verkleinen in XUBUNTU gaat niet meer
« Gepost op: 2013/09/09, 23:54:19 »
L.S.

Ik heb vandaag XUBUNTU op een oude laptop geinstalleerd en ik ben aangenaam verrast door de snelheid en vormgeving. Ik heb nu wel een klein probleempje: ik kan de schermen niet meer vegroten en verkleinen (de + en - zijn verdwenen). Het lijkt ook net of de schermen te groot zijn: ze vallen dan over de bovenbalk heen. Afsluiten van programma's zoals Firefox en Thunderbird levert daarnaast problemen op, omdat een geopend menu direct verdwijnt zodra ik er met de muis overheen ga; het lukt dan nog enkel met de functietoetsen.
Ik heb het vermoeden dat het gekomen is nadat ik de TV erop aangesloten heb, ik heb toen ook de resolutie handmatig terug moeten zetten. Iemand een idee wat er mis kan zijn?

Het scherm is overigens onder de ander profielen/gebruikers wel helemaal in orde (hebben ook niet aan de TV gehangen).

gegroet,
mrt
« Laatst bewerkt op: 2013/09/14, 20:23:21 door Plotinus »
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vergroten en verkleinen in XUBUNTU gaat niet meer
« Reactie #1 Gepost op: 2013/09/09, 23:57:57 »
Welke Xubuntuversie?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Vergroten en verkleinen in XUBUNTU gaat niet meer
« Reactie #2 Gepost op: 2013/09/10, 05:41:20 »
Welke videokaart heb je?
Heb je de videokaart driver geinstalleerd?

Offline MKe

  • Lid
Re: Vergroten en verkleinen in XUBUNTU gaat niet meer
« Reactie #3 Gepost op: 2013/09/10, 06:37:31 »
het zou ook kunnen zijn dat het je windowsmanager is die naar de vaantjes is. Probeer eens alt-F2 en type xfcd-replace

Re: Vergroten en verkleinen in XUBUNTU gaat niet meer
« Reactie #4 Gepost op: 2013/09/10, 09:00:30 »
Ik heb Xubuntu 12.04 en inderdaad aanvullende drivers geïnstalleerd, waaronder voor video. Voor de andere gebruikers ook geen probleem, dus daar kan het niet aan liggen.

Het commando xfcd-replace werkt niet. Ik heb wel iets vergelijkbaars gevonden (zie afbeelding) waardoor ik de zaak weer op de rails krijg, maar dit gaat weer verloren als ik uitgelogd ben geweest. Iemand een idee hoe ik dit vast kan zetten?
« Laatst bewerkt op: 2013/09/10, 09:03:06 door Plotinus »
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Re: Vergroten en verkleinen in XUBUNTU gaat niet meer
« Reactie #5 Gepost op: 2013/09/10, 09:02:07 »
was plaatje vergeten toe te voegen.
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Re: Vergroten en verkleinen in XUBUNTU gaat niet meer
« Reactie #6 Gepost op: 2013/09/10, 10:59:01 »
Door mijn profiel helemaal te verwijderen en opnieuw aan te maken heb ik het uiteindelijk goed gekregen. Nu heb ik enkel het probleem dat ik geen software kan installeren: mijn inlogpaswoord volstaat niet om deze actie uit voeren. Dit moet blijkbaar met root-rechten gebeuren. Als administrator dacht ik deze te hebben. Iemand een idee hoe dit op te lossen?

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Vergroten en verkleinen in XUBUNTU gaat niet meer
« Reactie #7 Gepost op: 2013/09/10, 12:03:16 »
Heb je hetzelfde passwoord gebruikt als je oude account?
Open eens via de Dash: Gebruikersbeheerder
Naast "Account-type" moet er 'beheerder' staan, zoniet probeer dat te veranderen door op de knop "Ontgrendelen" te klikken.
Je wachtwoord zal gevraagd worden. Probeer eventueel met het oude wachtwoord. Weet niet of het zal lukken.
Waarschijnlijk is alles gewist door het originele account te wissen vóórdat je het nieuwe account aangemaakt hebt. Dat had je eerst moeten doen.
Lukt het bovenstaande niet, dan weet ik echter niet direct hoe je dat moet veranderen.
Ik zoek intussen verder.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Vergroten en verkleinen in XUBUNTU gaat niet meer
« Reactie #8 Gepost op: 2013/09/14, 20:19:33 »
Ik kwam er niet uit, ook het installeren van een andere windowsmanager leverde niets op, dus maar opnieuw geïnstalleerd - het werkt  allemaal weer. In het vervolg toch maar wat voorzichtiger zijn; XFCE ken ik nog lang niet zo goed als Gnome. Het draait in ieder geval als een zonnetje op de oude labtop.

bedankt allen!

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.