Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Boeken sorteren  (gelezen 448 keer)

Offline loti

  • Lid
Boeken sorteren
« Gepost op: 2024/03/01, 19:12:13 »
In LO calc heb ik een overzicht gemaakt van een collectie boeken.
In kolom A staat de titel en in kolom B de schrijver.
Nu kan je sorteren op schrijver en de titel meenemen en andersom.
Nu is op een of andere manier die koppeling verbroken, zodat schrijver en titel niet meer overeenstemmen.

Weet iemand hoe ik dit kan herstellen?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Boeken sorteren
« Reactie #1 Gepost op: 2024/03/02, 13:30:36 »
Normaal gaat Calc automatisch het ganse bereik beschouwen als je slechts één cel binnen dat bereik hebt geselecteerd. Dat het nu niet meer klopt, betekent dat je op een bepaald moment gesorteerd hebt terwijl mogelijk enkele cellen, of misschien één of meerdere van de kolommen waren geselecteerd.

Als je niet meer in staat bent om ongedaan te maken (Ctrl+Z), dan heb je spijtig genoeg gegevensverlies. Er zal niets anders opzitten dan een oudere kopie van het bestand op te vissen als je dat hebt, of anders manueel de data herstellen.

Dit is een belangrijk nadeel van het bewerken van een database in een rekenblad: de data kunnen gemakkelijk beschadigd raken als je even niet oplet en iets fout doet.
« Laatst bewerkt op: 2024/03/02, 13:32:25 door vanadium »

Re: Boeken sorteren
« Reactie #2 Gepost op: 2024/03/02, 16:38:57 »
Helemaal met vanadium eens.
Als je iets experimenteels/moeilijks gaat doen ALTIJD even een kopie maken om dat daarin te doen en je origineel intact te houden.

Ik weet niet in hoeverre er geautomatiseerde reservekopieën weggeschreven zijn. Soms kun je daar op terug grijpen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore