Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Storing op Orly Parijs veroorzaakt door windows 3..11 computer  (gelezen 5111 keer)

Offline MKe

  • Lid
http://www.nu.nl/internet/4164459/storing-luchthaven-parijs-veroorzaakt-windows-31-computer.html

Citaat
De grote storing bij luchthaven Orly in Parijs afgelopen weekend werd veroorzaakt door een verouderd besturingssysteem. Computers draaiden nog steeds op Windows 3.1.

Dat schrijft het satirische weekblad Le Canard Enchaîné, aldus Vice. Het blad schrijft van tijd tot tijd serieuze artikelen.

Windows 3.1 verscheen voor het eerst in 1992, waarna het besturingssysteem in 1995 werd vervangen door Windows 95. Sindsdien zijn er meerdere Windows-updates uitgekomen. De Franse luchthaven is echter bij Windows 3.1 gebleven.

De storing werd veroorzaakt door problemen met DECOR, een vliegveldprogramma dat piloten helpt bij slechte weersomstandigheden.
Pensioen

Volgens Alexandre Fiacre, secretaris-generaal van de Franse vereniging van verkeerleiders, is de luchthaven van Parijs afhankelijk van vier verschillende besturingssystemen. Al deze systemen zijn tussen de 10 en 20 jaar oud.

Het vliegveld heeft ook steeds minder mensen die overweg kunnen met deze software. Op het moment kunnen slechts drie mensen in Parijs overweg met de systemen. Eén van hen gaat volgend jaar met pensioen, maar er is nog geen vervanging gevonden.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Storing op Orly Parijs veroorzaakt door windows 3..11 computer
« Reactie #1 Gepost op: 2015/11/13, 20:35:41 »
Absoluut niet te geloven hoe stom!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline MKe

  • Lid
Re: Storing op Orly Parijs veroorzaakt door windows 3..11 computer
« Reactie #2 Gepost op: 2015/11/13, 20:44:09 »
En wij maar klagen over gemeentes die nog Windows XP gebruiken :D

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Storing op Orly Parijs veroorzaakt door windows 3..11 computer
« Reactie #3 Gepost op: 2015/11/13, 21:02:12 »
Zou er ergens nog wat op MS-Dos draaien?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline MKe

  • Lid
Re: Storing op Orly Parijs veroorzaakt door windows 3..11 computer
« Reactie #4 Gepost op: 2015/11/13, 21:05:49 »
Windows 3.11 is toch een schil op msdos5?

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Storing op Orly Parijs veroorzaakt door windows 3..11 computer
« Reactie #5 Gepost op: 2015/11/13, 21:37:21 »
Ja, zoiets was dat. En MS-DOS laatste versie was meen ik 6.22. Ik ben daarin begonnen met Wordperfect 4.2 met die hele grote slappe floppen.  Eerst DOS laden, dan WP en de tweede flop was dan voor de data, heel zijn 720KB.

Dát waren nog eens tijden :D
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Storing op Orly Parijs veroorzaakt door windows 3..11 computer
« Reactie #6 Gepost op: 2015/11/13, 21:55:20 »
Zou er ergens nog wat op MS-Dos draaien?
Heel veel ......
Er zijn een hoop apparaten, die geprogrammeerd en geconfigureerd moeten worden en waarvoor de fabrikant nooit meer nieuwe software heeft gemaakt.
Dan het ik het over hardware uit de jaren '90 .......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline MKe

  • Lid
Re: Storing op Orly Parijs veroorzaakt door windows 3..11 computer
« Reactie #7 Gepost op: 2015/11/13, 22:57:58 »
Ja, zoiets was dat. En MS-DOS laatste versie was meen ik 6.22. Ik ben daarin begonnen met Wordperfect 4.2 met die hele grote slappe floppen.  Eerst DOS laden, dan WP en de tweede flop was dan voor de data, heel zijn 720KB.

Dát waren nog eens tijden :D
Wp5.1 was wel de beste tekstverwerker ooit. Ik wou dat er zoiets voor linux was

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Storing op Orly Parijs veroorzaakt door windows 3..11 computer
« Reactie #8 Gepost op: 2015/11/13, 23:01:58 »
Wp5.1 was wel de beste tekstverwerker ooit. Ik wou dat er zoiets voor linux was
Dan ken je WordStar voor CP/M nog niet ..............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Storing op Orly Parijs veroorzaakt door windows 3..11 computer
« Reactie #9 Gepost op: 2015/11/14, 07:29:10 »
Zou er ergens nog wat op MS-Dos draaien?
  ik werk al met computers van af 1980 gewoon als hobby.en later kwam MS DOS 6.22 was wel heel fijn om mee te werken. werk nu nog veel met dosbox voor oude Games.  :D
Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw

Offline Bobbie

  • Lid
Re: Storing op Orly Parijs veroorzaakt door windows 3..11 computer
« Reactie #10 Gepost op: 2015/11/14, 10:14:08 »
Ja, zoiets was dat. En MS-DOS laatste versie was meen ik 6.22. Ik ben daarin begonnen met Wordperfect 4.2 met die hele grote slappe floppen.  Eerst DOS laden, dan WP en de tweede flop was dan voor de data, heel zijn 720KB.

Dát waren nog eens tijden :D

En dan had je toen  nog, dat handige blauwe pocket boekje van Hermac voor Ms Dos en Dos 3.30  met gebruiks- handleiding en commando 's
deze ligt bij mij  nog steeds in de kast  ^-^

Re: Storing op Orly Parijs veroorzaakt door windows 3..11 computer
« Reactie #11 Gepost op: 2015/11/14, 12:41:55 »
Wel even in perspectief stellen dat Windows 3.11, ondanks de hoge leeftijd, nog wél tot eind 2008 op licentie te zetten was, en degenen die dat in 2008 nog deden of hun licentie verlengden, hadden dus nog wél zeker een paar jaar "extended" ondersteuning tegen betaling, net als met XP nu het geval is: http://arstechnica.com/gadgets/2008/11/microsoft-puts-windows-3-11-for-workgroups-out-to-pasture/
http://www.theregister.co.uk/2008/11/05/microsoft_retires_windows_3_1_1/

Niettemin is dat natuurlijk wel een stom iets, ze hadden best al eens kunnen upgraden in de tussentijd, dan was er wellicht geen storing geweest.
« Laatst bewerkt op: 2015/11/14, 12:44:28 door Vistaus »

Re: Storing op Orly Parijs veroorzaakt door windows 3..11 computer
« Reactie #12 Gepost op: 2015/11/14, 13:04:17 »
Op zich is het helemaal niet zo gek hoor, op mijn werk draait er ook nog een computer op W3.11.
Het ding zit niet op het netwerk, maar wat hij moet doen doet ie nog steeds erg goed.
En tot een jaar geleden hadden we ook nog een apparaat wat met os/2warp bestuurd moest worden.......

Offline oombas

  • Lid
Re: Storing op Orly Parijs veroorzaakt door windows 3..11 computer
« Reactie #13 Gepost op: 2015/11/14, 14:06:09 »
Vóór CP/M was er voor mij PAL-8 op de PDP-8/E.
Daarna was er het Bulletboard (Z80), waarop naast CP/M (2.2 en 3) ook MS-DOS (nog) draait en zelfs met een coprocessor bord CP/M-86.
Op 8" floppies, dit jaar heb ik het systeem nog eens getest en ook die 8" floppies (DSDD) doen het nog.
Die machine gebruikte ik met een terminal, sinds die is gesneuveld gebruik ik een terminal programma onder Ubuntu via de seriële poort aan mijn Dell T7400.
Ja, ik gebruik nog DOS (6.22 en 7) op een machine, die ik er voor heb vrijgehouden.
Gewoon met een ISA kaart, waaraan een programmer voor veel soorten van (E)PROMS.
Ook een DOS VM heb ik hier nog draaien.
Voor veel toepassingen heb je helemaal niet zo'n ingewikkeld systeem nodig, DOS en Lanmanager om aan het netwerk te geraken zijn vaak voldoende.
Waarom zou je Windows 10 nodig hebben om een matrixdisplay te besturen?
Onder Ubuntu gebruik ik Wine voor een toepassing die zich onder WIndows 10 echt niet meer liet installeren.
10 jaar terug lukte me dat nog niet met Wine, dat is voor mij vooruitgang.
Het is een systeem met een eigen database en dat gebruik ik nu zo'n 20 jaar.
Al stelde iemand voor om DOSBOX te gebruiken om via die weg Win 3.11 te installeren en zo die applicatie te gebruiken die het deed vanaf Windows 3.x t/m Windows XP.
Het probleem met die applicaties zijn de data, applicaties zijn geschreven in een DOS/Windows 3.x tijd en die data moeten nog steeds gebruikt kunnen worden.
Onderzoekers willen hun data over tientallen jaren mee kunnen nemen en ik geef ze geen ongelijk.
Een grote computerfabrikant vertelde mij dat zij de DOS karakters uit de BIOS in een laptop hadden verwijderd om daarmee dat apparaat 'meer functionaliteit in Windows' te verlenen.
De klant dacht er heel anders over, die kon zijn (peperdure) applicatie niet meer gebruiken en die applicatie maakte gebruik van die functie.
Een typemachine uit begin vorige eeuw doet het nog steeds, zelfs carbonpapier is nog te koop.
Iemand noemde mij in een proefschrift "meneer DOS" en ik heb dat nooit als een belediging opgevat, integendeel.
Voor mij is het altijd de kracht van Linux geweest, oude schoenen bewaren.
Daar zat voor mij veel ergernis met Ubuntu, het gedoe met 'non-PAE'.
Inmiddels is men enigszins op die foute schreden teruggekeerd.
Een Onstream SCSI drive en BRU, werkt dat dan nog?

Offline h2o

  • Lid
Re: Storing op Orly Parijs veroorzaakt door windows 3..11 computer
« Reactie #14 Gepost op: 2015/11/14, 18:31:54 »
Misschien iets om hier een apart topic van te maken:

Ja, zoiets was dat. En MS-DOS laatste versie was meen ik 6.22. Ik ben daarin begonnen met Wordperfect 4.2 met die hele grote slappe floppen.  Eerst DOS laden, dan WP en de tweede flop was dan voor de data, heel zijn 720KB.

Dát waren nog eens tijden :D
Wp5.1 was wel de beste tekstverwerker ooit. Ik wou dat er zoiets voor linux was
Vind ik een heel goede vraag. Zelf heb ik ook nog met WP 5.1 en vind en vond dat altijd nog de beste tekstverwerker. Opmaak komt bij mij altijd later. Met WP ooit eens een document van > 500 blz. moeten bewerken. Middels hoofd/subdocumenten heel makkelijk te beheren en een index was middels een concordantiebestand 'kinderspiel'.

Eigenlijk zou ik mij ook wel eens willen verdiepen in LaTeX, schijnt ook heel goed te zijn. Tot nu houd ik het maar op Libreoffice.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline h2o

  • Lid
Re: Storing op Orly Parijs veroorzaakt door windows 3..11 computer
« Reactie #15 Gepost op: 2015/11/14, 18:32:09 »
Sorry, ging iets verkeerd....
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Storing op Orly Parijs veroorzaakt door windows 3..11 computer
« Reactie #16 Gepost op: 2015/11/14, 19:55:16 »
Wat een verassing, al dat heerlijke offtopic-gedoe.....

Re: Storing op Orly Parijs veroorzaakt door windows 3..11 computer
« Reactie #17 Gepost op: 2015/11/14, 21:37:23 »
Wat een verassing, al dat heerlijke offtopic-gedoe.....

Tja een beetje guru had natuurlijk ook gekozen voor DesqView :P ;)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Storing op Orly Parijs veroorzaakt door windows 3..11 computer
« Reactie #18 Gepost op: 2015/11/18, 19:12:46 »
Ik begrijp zojuist, ja heus, echt waar, dat onze Tweede Kamer - kloppend hart der natie - ook nog werkt met computers van voor 1992. Compleet hetzelfde verhaal. Die draaien ook nog op W**** 3.11

Ik ben niet eens met stomheid geslagen ... .

Even nog wat aanpassen.

Nee toch maar niet. Iets te *****
« Laatst bewerkt op: 2015/11/18, 19:16:36 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Storing op Orly Parijs veroorzaakt door windows 3..11 computer
« Reactie #19 Gepost op: 2015/11/18, 19:39:58 »
Ik zie het probleem niet zo. Zolang het systeem niet aan het internet hangt en zijn taken uitstekend uit kan voeren dan is dat toch prima? Alsof je tegenwoordig Pong alleen nog maar met Windows10 of Ubuntu 15.10 zou mogen spelen. Waarschijnlijk is het risico zelfs nog zoveel kleiner omdat er nagenoeg niemand meer met 3.11 kán werken. Daarnaast is alle opsmuk van tegenwoordig in feite toch alleen maar risico verhogend?
Wat wel bezwaarlijk is dat als je een dergelijk systeem in de lucht houdt, dat je dan ook zorgt dat er iemand beschikbaar is om een "zieke collega" te kunnen vervangen.
Ik deel Steef76 zijn mening dus.
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Re: Storing op Orly Parijs veroorzaakt door windows 3..11 computer
« Reactie #20 Gepost op: 2015/11/18, 19:55:20 »
Ik begrijp zojuist, ja heus, echt waar, dat onze Tweede Kamer - kloppend hart der natie - ook nog werkt met computers van voor 1992. Compleet hetzelfde verhaal. Die draaien ook nog op W**** 3.11

Ik ben niet eens met stomheid geslagen ... .

Even nog wat aanpassen.

Nee toch maar niet. Iets te *****

Ik vraag me dan wel af waar in de Tweede Kamer, want op TV zie ik de Tweede Kamerleden altijd werken met laptops en tablets (iPads).

Offline MKe

  • Lid
Re: Storing op Orly Parijs veroorzaakt door windows 3..11 computer
« Reactie #21 Gepost op: 2015/11/18, 21:18:25 »
Ik zie het probleem niet zo. Zolang het systeem niet aan het internet hangt en zijn taken uitstekend uit kan voeren dan is dat toch prima? Alsof je tegenwoordig Pong alleen nog maar met Windows10 of Ubuntu 15.10 zou mogen spelen. Waarschijnlijk is het risico zelfs nog zoveel kleiner omdat er nagenoeg niemand meer met 3.11 kán werken. Daarnaast is alle opsmuk van tegenwoordig in feite toch alleen maar risico verhogend?
Wat wel bezwaarlijk is dat als je een dergelijk systeem in de lucht houdt, dat je dan ook zorgt dat er iemand beschikbaar is om een "zieke collega" te kunnen vervangen.
Ik deel Steef76 zijn mening dus.
Niks mis met het systeem, maar bedenk eens hoe oud die hardware moet zijn. Ik weet dat de NASA op een gegeven moment C64 computers ging opkopen om de 6502 processors in de spaceshuttle te kunnen vervangen :)

Offline bijd3hand

  • Lid
Re: Storing op Orly Parijs veroorzaakt door windows 3..11 computer
« Reactie #22 Gepost op: 2015/11/18, 22:08:34 »
Vóór CP/M was er voor mij PAL-8 op de PDP-8/E.
Daarna was er het Bulletboard (Z80), waarop naast CP/M (2.2 en 3) ook MS-DOS (nog) draait en zelfs met een coprocessor bord CP/M-86.
Op 8" floppies, dit jaar heb ik het systeem nog eens getest en ook die 8" floppies (DSDD) doen het nog.
Die machine gebruikte ik met een terminal, sinds die is gesneuveld gebruik ik een terminal programma onder Ubuntu via de seriële poort aan mijn Dell T7400.
Ja, ik gebruik nog DOS (6.22 en 7) op een machine, die ik er voor heb vrijgehouden.
Gewoon met een ISA kaart, waaraan een programmer voor veel soorten van (E)PROMS.
Ook een DOS VM heb ik hier nog draaien.
Voor veel toepassingen heb je helemaal niet zo'n ingewikkeld systeem nodig, DOS en Lanmanager om aan het netwerk te geraken zijn vaak voldoende.
Waarom zou je Windows 10 nodig hebben om een matrixdisplay te besturen?
Onder Ubuntu gebruik ik Wine voor een toepassing die zich onder WIndows 10 echt niet meer liet installeren.
10 jaar terug lukte me dat nog niet met Wine, dat is voor mij vooruitgang.
Het is een systeem met een eigen database en dat gebruik ik nu zo'n 20 jaar.
Al stelde iemand voor om DOSBOX te gebruiken om via die weg Win 3.11 te installeren en zo die applicatie te gebruiken die het deed vanaf Windows 3.x t/m Windows XP.
Het probleem met die applicaties zijn de data, applicaties zijn geschreven in een DOS/Windows 3.x tijd en die data moeten nog steeds gebruikt kunnen worden.
Onderzoekers willen hun data over tientallen jaren mee kunnen nemen en ik geef ze geen ongelijk.
Een grote computerfabrikant vertelde mij dat zij de DOS karakters uit de BIOS in een laptop hadden verwijderd om daarmee dat apparaat 'meer functionaliteit in Windows' te verlenen.
De klant dacht er heel anders over, die kon zijn (peperdure) applicatie niet meer gebruiken en die applicatie maakte gebruik van die functie.
Een typemachine uit begin vorige eeuw doet het nog steeds, zelfs carbonpapier is nog te koop.
Iemand noemde mij in een proefschrift "meneer DOS" en ik heb dat nooit als een belediging opgevat, integendeel.
Voor mij is het altijd de kracht van Linux geweest, oude schoenen bewaren.
Daar zat voor mij veel ergernis met Ubuntu, het gedoe met 'non-PAE'.
Inmiddels is men enigszins op die foute schreden teruggekeerd.
Een Onstream SCSI drive en BRU, werkt dat dan nog?
Het is natuurlijk leuk nostalgisch, maar een beetje data kan je tegenwoordig exporteren naar een goed leesbaar formaat. Al is het een simpele ASCII dump of een .txt bestand, dat moet toch kunnen?