Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Schrijfrechten op externe schijf  (gelezen 1769 keer)

Schrijfrechten op externe schijf
« Gepost op: 2019/04/25, 19:27:54 »
Een voortdurend aangekoppeld schijf met twee partities hebben root als eigenaar en dat wil ik helemaal niet:

/dev/disk/by-label/Timeshift /media/Timeshift auto nosuid,nodev,nofail,x-gvfs-show 0 0
/dev/disk/by-id/wwn-0x50000f001ba23182-part1 /media/Diversen auto nosuid,nodev,nofail,x-gvfs-show 0 0

Nu zit ik eindeloos te lezen over schrijfrechten in fstab en terminal opdrachten: ik snap het niet.
Geeft ook niet, maar ik wil wel graag 'eigenaar' van deze schijf worden om beide partities vrij te kunnen beheren.
Hoe doe ik dat?
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline bart85

  • Lid
Re: Schrijfrechten op externe schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2019/04/25, 19:39:00 »
Heb je chown al geprobeerd?
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Re: Schrijfrechten op externe schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2019/04/25, 21:20:20 »
polleke@polleke-Akoya-P4130-D-MD8302-2469:~$ sudo chown $USER:$USER /media/Diversen
[sudo] wachtwoord voor polleke:
chown: veranderen van de eigenaar van '/media/Diversen': Actie is niet toegestaan

aanvulling: en maar verder zoeken en wat gaat dat meoizaam :(
Oplossing gevonden: de partitie was geformateerd als fat32 en dat schijnt een probleem te zijn met aanpassen van rechten.
Omdat de schijf toch leeg was: ntfs geprobeerd en ook dat ging niet.
Geformateert als ext4 en nu is het wel gelukt met:
$ cd /media
$ sudo chown polleke:polleke Diversen

Begrijpen doe ik het niet echt maar beide partities zijn nu van mij en niet meer van 'root'
« Laatst bewerkt op: 2019/04/25, 23:37:55 door Polleke »
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline bart85

  • Lid
Re: Schrijfrechten op externe schijf
« Reactie #3 Gepost op: 2019/04/26, 08:58:06 »
FAT32 kun je mounten met fstab optie uid=1000,gid=1000 om eigenaar te worden.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Re: Schrijfrechten op externe schijf
« Reactie #4 Gepost op: 2019/04/26, 10:46:36 »
Dank voor de suggestie Bart, maar het wemelt op internet van dit soort omschrijvingen en suggesties alleen heb ik -als leek- werkelijk geen idee wat ik er mee moet of hoe je nu een fstab moet aanpassen en wat dat allemaal betekent.
Ik hoopte zonder al te veel problemen een eenvoudige ubuntu gebruiker te worden en te zijn, maar dat valt wel tegen.
Het zij zo.  :'(
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline jan11000

  • Lid
Re: Schrijfrechten op externe schijf
« Reactie #5 Gepost op: 2019/04/26, 10:54:10 »
fat32 heeft geen rechten!

Offline bart85

  • Lid
Re: Schrijfrechten op externe schijf
« Reactie #6 Gepost op: 2019/04/26, 11:59:39 »
Binnen het bestandssysteem niet. De hele partitie krijgt dezelfde eigenaar. Dat is standaard root, maar met uid en gid zet je het naar een andere gebruiker. Dit geld dan voor de hele partitie.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Schrijfrechten op externe schijf
« Reactie #7 Gepost op: 2019/04/26, 13:34:08 »
@BartVeurink: begrijp ik hieruit dat rechten wijzigen voor FAT en NTFS fstab wijzigen én herstartren inhoudt (en meer  :| niet) ?
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Schrijfrechten op externe schijf
« Reactie #8 Gepost op: 2019/04/26, 15:35:09 »
Binnen het bestandssysteem niet. De hele partitie krijgt dezelfde eigenaar. Dat is standaard root, maar met uid en gid zet je het naar een andere gebruiker. Dit geld dan voor de hele partitie.

De schijf is inderdaad nu van mij, maar tot mijn ontzetting zie ik dat de mappen die erop staan nog steeds 'root' zijn en ik kan er dus niks mee.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline vanadium

  • Lid
Re: Schrijfrechten op externe schijf
« Reactie #11 Gepost op: 2019/04/26, 17:35:09 »
Dat je met het commando dat je eerder opgaf, "sudo chown $USER:$USER /media/Diversen" de rechten niet kon veranderen wegens "geen toelating" begrijp ik niet onmiddellijk. Normaal gezien kan je wel degelijk de rechten van een aangekoppelde fat32 of ntfs partitie veranderen door de rechten van het aankoppelpunt aan te passen.

Voorts is /media/Diversen géén standaard koppelpunt. Er is dus een ingreep geweest door iemand (zal dan wellicht jij geweest zijn  ;) )om die partities rechtstreeks onder /media te koppelen. Zou het kunnen dat je dit ooit hebt gedaan met het schijfgereedschap "Schijven" ("Disks")? In dat geval is de partitie aangekoppeld via /etc/fstab. Mogelijk worden daar ook de permissies in geregeld, waardoor je dat mogelijk niet meer via een commando kan doen.

Als je wil dat we eens meekijken, post hier je fstab dan eens en je koppelingen door de uitvoer van volgende commando's hier te plaatsen. Niet meer om problemen op te lossen, maar wel om te zien of we kunnen begrijpen wat er is gebeurd.
cat /etc/fstab
mount

Re: Schrijfrechten op externe schijf
« Reactie #12 Gepost op: 2019/04/26, 18:08:51 »
Ik ben inderdaad met 'Schijven' bezig geweest.
In een eerder gemeld probleem met toegankelijkheid van partities waren ze gekoppeld onder mnt en ik zie dat Schijven dat bij iedere koppeling doet.
Vervolgens werd er hier gezegd dat schijven nooit onder mnt gekoppeld worden maar onder media. Dus ik weer met 'schijven' aan de gang om ze aan media te koppelen.
Dat is gelukt en daarna het gedonder met rechten wat ik nog steeds niet begrijp.
Omdat het voor mij hoe langer hoe ingewikkelder wordt overweeg ik nu maar op alle schijven los te koppelen, behalve de harde schijf natuurlijk, dan Xubuntu opnieuw te installeren en daarna pas de schijven die ik wil gebruiken aankoppelen. Of is dat te voorbarig?

Voor mij is dit abracadabra:
polleke@polleke-Akoya-P4130-D-MD8302-2469:~$ cat /etc/fstab
# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
# / was on /dev/sda1 during installation
UUID=52b92c05-bd6a-4e30-8c2e-541ebabc0594 /               ext4    errors=remount-ro 0       1
/swapfile                                 none            swap    sw              0       0
/dev/disk/by-label/Timeshift /media/Timeshift auto nosuid,nodev,nofail,x-gvfs-show 0 0
/dev/disk/by-id/wwn-0x50000f001ba23182-part1 /media/Diversen auto nosuid,nodev,nofail,x-gvfs-show 0 0
polleke@polleke-Akoya-P4130-D-MD8302-2469:~$ mount
sysfs on /sys type sysfs (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime)
proc on /proc type proc (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime)
udev on /dev type devtmpfs (rw,nosuid,relatime,size=8029276k,nr_inodes=2007319,mode=755)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,nosuid,noexec,relatime,gid=5,mode=620,ptmxmode=000)
tmpfs on /run type tmpfs (rw,nosuid,noexec,relatime,size=1616880k,mode=755)
/dev/sda1 on / type ext4 (rw,relatime,errors=remount-ro)
securityfs on /sys/kernel/security type securityfs (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime)
tmpfs on /dev/shm type tmpfs (rw,nosuid,nodev)
tmpfs on /run/lock type tmpfs (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,size=5120k)
tmpfs on /sys/fs/cgroup type tmpfs (ro,nosuid,nodev,noexec,mode=755)
cgroup on /sys/fs/cgroup/unified type cgroup2 (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,nsdelegate)
cgroup on /sys/fs/cgroup/systemd type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,xattr,name=systemd)
pstore on /sys/fs/pstore type pstore (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime)
cgroup on /sys/fs/cgroup/hugetlb type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,hugetlb)
cgroup on /sys/fs/cgroup/net_cls,net_prio type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,net_cls,net_prio)
cgroup on /sys/fs/cgroup/pids type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,pids)
cgroup on /sys/fs/cgroup/rdma type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,rdma)
cgroup on /sys/fs/cgroup/perf_event type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,perf_event)
cgroup on /sys/fs/cgroup/freezer type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,freezer)
cgroup on /sys/fs/cgroup/devices type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,devices)
cgroup on /sys/fs/cgroup/cpu,cpuacct type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,cpu,cpuacct)
cgroup on /sys/fs/cgroup/blkio type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,blkio)
cgroup on /sys/fs/cgroup/cpuset type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,cpuset)
cgroup on /sys/fs/cgroup/memory type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,memory)
systemd-1 on /proc/sys/fs/binfmt_misc type autofs (rw,relatime,fd=41,pgrp=1,timeout=0,minproto=5,maxproto=5,direct,pipe_ino=1865)
mqueue on /dev/mqueue type mqueue (rw,relatime)
hugetlbfs on /dev/hugepages type hugetlbfs (rw,relatime,pagesize=2M)
debugfs on /sys/kernel/debug type debugfs (rw,relatime)
fusectl on /sys/fs/fuse/connections type fusectl (rw,relatime)
configfs on /sys/kernel/config type configfs (rw,relatime)
binfmt_misc on /proc/sys/fs/binfmt_misc type binfmt_misc (rw,relatime)
tmpfs on /run/user/1000 type tmpfs (rw,nosuid,nodev,relatime,size=1616876k,mode=700,uid=1000,gid=1000)
gvfsd-fuse on /run/user/1000/gvfs type fuse.gvfsd-fuse (rw,nosuid,nodev,relatime,user_id=1000,group_id=1000)
/dev/sde5 on /media/polleke/SAMSUNG USB EXT1 type fuseblk (rw,nosuid,nodev,relatime,user_id=0,group_id=0,default_permissions,allow_other,blksize=4096,uhelper=udisks2)
/dev/sdc2 on /media/Timeshift type ext4 (rw,relatime)
/dev/sdc1 on /media/Diversen type ext4 (rw,relatime)
polleke@polleke-Akoya-P4130-D-MD8302-2469:~$

Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline bart85

  • Lid
Re: Schrijfrechten op externe schijf
« Reactie #13 Gepost op: 2019/04/26, 18:27:23 »
De laatste 2 regels, die met /dev/disk uit /etc/fstab halen. Daarna rebooten. Ze komen in file browser automatisch in beeld als het om een externe hdd gaat. Ze worden dan in /media/polleke aangekoppeld.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Schrijfrechten op externe schijf
« Reactie #14 Gepost op: 2019/04/26, 19:06:19 »
Omdat het voor mij hoe langer hoe ingewikkelder wordt overweeg ik nu maar op alle schijven los te koppelen, behalve de harde schijf natuurlijk, dan Xubuntu opnieuw te installeren en daarna pas de schijven die ik wil gebruiken aankoppelen. Of is dat te voorbarig?
Veel te voorbarig, want alles op je systeem is puik in orde nu. Ondertussen is er ook een verklaring hoe die schijven op die plaats gemount zijn - op zich is dit perfect OK.

Het is niet nodig die lijnen uit fstab weg te nemen. Nu zijn die twee schijven automatisch na de opstart beschikbaar. Mochten dat schijven zijn die je nu en dan uittrekt en aan een ander systeem koppelt, dan zou ik die lijnen verwijderen, maar niet als die schijven toch continu aan dezelfde computer aangesloten zijn.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Schrijfrechten op externe schijf
« Reactie #15 Gepost op: 2019/04/26, 19:17:05 »
Om te begrijpen waarom je geen permissie had (want ik begrijp het nog niet), kan je eens de uitvoer van volgend commando hier neerzetten?
lsattr /media/Diversen
Mogelijk heeft die folder het "immutable" attribuut aanstaan, wat zou verklaren waarom je zelfs als beheerder de eigenaar niet kon aanpassen.