Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opeens 'could not start the X sever'  (gelezen 2948 keer)

Offline dennus

  • Lid
Opeens 'could not start the X sever'
« Gepost op: 2007/06/25, 22:09:01 »
Ik heb gedaan,

iets met een VPN client software, geinstalleerd vanuit SYNAPTIC.
en... ik heb in /etc/fstab achter een device RO veranderd in RW. Dit deed ik in de hoop dat ik dan ook kan schrijven naar mijn, nog op XP geformatteerde D-partitie.  

Daarna UBUNTU opnieuw op moeten starten.
En nu krijg ik het blauwe scherm :-(

Could not start the X server due to some internal error.
Please contact your...
Please restart GDM when the problem is corrected.

Nu probeer ik in RECOVERY mode mijn installatie te redden.
En dat krijg ik niet voor elkaar, omdat ik gewoon een NOOB ben.
Ik heb de befaamde sudo reconfigure dpkg opdracht gegeven.
En ik doorloop mijn xorg configuratie.
Daarna sudo reboot.

En dan... weer dat blauwe scherm.

Ik probeer /etc/fstab opnieuw aan te passen vanuit RECOVERY en dan sudo gedit fstab maar ik krijg de melding dat hij niet kan DISPLAYen. Dus ik weet niet wat nu mijn volgende stap is.

Iemand een 'tippie van flippie'?

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Opeens 'could not start the X sever'
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/25, 22:13:43 »
gedit is een grafisch programma en kan niet in recovery mode gebruikt worden, daarvoor kan je nano gebruiken ==> "nano /etc/fstab".

Offline siegi

  • Lid
Opeens 'could not start the X sever'
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/25, 22:18:43 »
Persoonlijk denk ik wel dat de fstab er niets mee te maken heeft hier staat alleen in welke partities er gemount moeten worden als je al aan dat blauw scherm geraakt zullen wel alle nodige patities gemount zijn ;

Offline dennus

  • Lid
Opeens 'could not start the X sever'
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/25, 22:20:51 »
Citaat van: Kiwinote
gedit is een grafisch programma en kan niet in recovery mode gebruikt worden, daarvoor kan je nano gebruiken ==> "nano /etc/fstab".
Als ik die gebruik, sudo nano /etc/fstab kom ik er wel in. Maar opslaan gaat niet "Read-only file system"

Offline siegi

  • Lid
Opeens 'could not start the X sever'
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/25, 22:23:19 »
okey dan is er misschien wel iets mis met je fstab. Maar ironisch genoeg zorgt dit ervoor dat je de fstab niet kan aanpassen om dat je filesytem als read only gemount is.
Ik denk dat het best is dat je met een live cd opstart.  En dan gewoon alles even aanpast.

Offline dennus

  • Lid
Opeens 'could not start the X sever'
« Reactie #5 Gepost op: 2007/06/25, 22:25:05 »
huh?  met een live cd opstarten en dan alles weer aanpassen?  hoe kan ik het dan aanpassen?  als ik een live cd gebruik kan ik toch alleen maar opnieuw installeren?

Offline siegi

  • Lid
Opeens 'could not start the X sever'
« Reactie #6 Gepost op: 2007/06/25, 22:27:58 »
Citaat van: dennus
huh?  met een live cd opstarten en dan alles weer aanpassen?  hoe kan ik het dan aanpassen?  als ik een live cd gebruik kan ik toch alleen maar opnieuw installeren?
Een live cd geeft je volledig gnome desktop, je kan er ongeveer alles in doen wat je natuurlijk niet moet doen is op install klikken als hij opgestart is.  Je kan gewoon via lokaties bij je hd geraken en met gedit je fstab aanpassen.  Ik weet niet wat je eraan veranderd hebt dus die zou ik eerst een willen zien om te zien wat er mis is.

Offline dennus

  • Lid
Opeens 'could not start the X sever'
« Reactie #7 Gepost op: 2007/06/25, 22:28:16 »
Kan ik niet de rechten van FSTAB zo wijzigen dat ik hem kan aanpassen?  Ik denk dat ik er dan namelijk al ben. Weet alleen niet hoe dit aan te pakken.

Offline dennus

  • Lid
Opeens 'could not start the X sever'
« Reactie #8 Gepost op: 2007/06/25, 22:30:42 »
Citaat van: siegi
Citaat van: dennus
huh?  met een live cd opstarten en dan alles weer aanpassen?  hoe kan ik het dan aanpassen?  als ik een live cd gebruik kan ik toch alleen maar opnieuw installeren?
Een live cd geeft je volledig gnome desktop, je kan er ongeveer alles in doen wat je natuurlijk niet moet doen is op install klikken als hij opgestart is.  Je kan gewoon via lokaties bij je hd geraken en met gedit je fstab aanpassen.  Ik weet niet wat je eraan veranderd hebt dus die zou ik eerst een willen zien om te zien wat er mis is.
Okay, wat ik aangepast heb is;

#dev/sda1
UUID=d08aebee-826b-444c-8c65-78967e96cfd5 /   ext3   defaults,errors=remount-rw 0    1

Bij die rw stond eerst 'ro'.
Kan dat dit probleem veroorzaakt hebben?

Offline dennus

  • Lid
Opeens 'could not start the X sever'
« Reactie #9 Gepost op: 2007/06/25, 23:00:29 »
Ik heb een LIVE CD aangemaakt, en ga die nu proberen.

Offline siegi

  • Lid
Opeens 'could not start the X sever'
« Reactie #10 Gepost op: 2007/06/25, 23:30:18 »
Dat lijkt me inderdaad iets dat het probleem kan veroorzaken.
Maar hoe kon je nu wel schrijven, want als je dit aangepast hebt moet je niets meer met de live cd doen.

Offline dennus

  • Lid
Opeens 'could not start the X sever'
« Reactie #11 Gepost op: 2007/06/26, 06:58:38 »
Ik heb gelukkig meerdere PC's. Het is me al een paar keer gebeurd dat de aanwezige, WINDOWS PC's, me uit de brand geholpen hebben na een crash van Ubuntu. :-(

Opeens 'could not start the X sever'
« Reactie #12 Gepost op: 2007/06/26, 21:52:20 »
Citaat van: dennus
Okay, wat ik aangepast heb is;

#dev/sda1
UUID=d08aebee-826b-444c-8c65-78967e96cfd5 /   ext3   defaults,errors=remount-rw 0    1

Bij die rw stond eerst 'ro'.
Kan dat dit probleem veroorzaakt hebben?
Aan het begin van het bootproces wordt de boel read-only gemount, zodat het veilig is om een fsck test uit te voeren. Later worden de partities alsnog rw gemount. Veranderen van "ro" in "rw" in fstab zou dus kunnen leiden tot beschadiging van het filesysteem. (Je zou echter verwachten dat het bootproces zo is geconfigureerd dat een "rw" partitie automatisch wordt overgeslagen door fsck.)

Offline dennus

  • Lid
Opeens 'could not start the X sever'
« Reactie #13 Gepost op: 2007/06/27, 07:51:05 »
Okay, ik zit nu in de LIVE CD omgeving. Hoe kom ik nu bij FSTAB als zijnde gebruiker dennus?  Als ik nu een terminal-venster oproep kom ik bij ubuntu@ubuntu. Moet ik mijn schijf niet eerst mounten? Heb ik dan ook de juiste rechten om te wijzigen? Niet dat ik weet hoe dat moet, maar ik denk ik geef het even aan.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Opeens 'could not start the X sever'
« Reactie #14 Gepost op: 2007/06/27, 08:10:06 »
Ik zit nu op mijn XP bak op 't werk dus weet niet zeker maar kun je niet browsen naar FSTAB?
Ik bedoel bijvoorbeeld via computer -> /media/sda1/... Als je dat kan kun je gewoon met het commando: cd naar die directory gaan.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline dennus

  • Lid
Opeens 'could not start the X sever'
« Reactie #15 Gepost op: 2007/06/27, 09:06:04 »
Ja, dan kom ik een een HEEL beperkte FSTAB. Die ziet er niet zo uit als die van mij eruit zag.  Ik vermoed dus dat hij daar de LIVE-CD versie heeft staan oid.  Ik probeer het vanavond nog een keer.

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Opeens 'could not start the X sever'
« Reactie #16 Gepost op: 2007/06/27, 10:18:40 »
Places > computer
Dubbelklikken op je 80gb volume of wat die ook mag zijn.
Als het goed is kun je nu gewoon browsen?

Offline dennus

  • Lid
Opeens 'could not start the X sever'
« Reactie #17 Gepost op: 2007/06/27, 17:01:11 »
Browsen wel, maar als ik de aangepaste FSTAB wil bewaren , zie ik;

You do not have the permissions necessary to save the file. Please check that you typed the location correctly and try again.

doe ik dan sudo nautilus, dan kom ik alleen bij een versie waar in de FSTAB het volgende staat;

unionfs / unionfs rw 0 0
tmpfs /tmp tmpfs nosuid,nodev 0 0
/dev/sda5 swap swap defaults 0 0

Dit is niet mijn eigen FSTAB.

Offline dennus

  • Lid
Opeens 'could not start the X sever'
« Reactie #18 Gepost op: 2007/06/27, 19:05:15 »
Ben er uit.
Ik heb de LIVE CD gedraaid.  Toen ge-browsed naar mijn lokale schijf (die met 149MB). Daar /etc geopend. Dan rechter-muisklik op FSTAB en gekozen voor.... OPEN WITH OTHER APPLICATION en dan in de commandoregel het volgende ingetikt.  sudo nano. Daar de rw aangepast naar ro en nu kan ik hem wel opslaan. Afsluiten en weer BOOTen van mijn regulier schijf. En VOILA!!!