Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Afdrukken naar niet ondersteunde printers  (gelezen 3232 keer)

Gast

  • Gast
Afdrukken naar niet ondersteunde printers
« Gepost op: 2006/11/16, 20:49:06 »
Hallo allemaal,

Kan iemand helpen? Ik heb het Topic van Eendje - NlAfdrukkenNietOndersteundePrinters - zie https://wiki.ubuntu.com/NlAfdrukkenNiet

Offline eendje

  • Lid
Afdrukken naar niet ondersteunde printers
« Reactie #1 Gepost op: 2006/11/16, 21:23:19 »
Hoi John,

Errug vervelend allemaal... Ik had gehoopt dat je allang kon printen, maar helaas...

Citaat
-Waarom ziet Windows 98 mijn Ubuntu-pc met daarop de gedeelde spool map niet? Ook ziet mijn Windows 2000 Ubuntu niet...
Blijkbaar is er iets mis met de installatie of met je gebruikersnamen/paswoorden. Heb jij bewust in Windows je gebruikersnamen een hoofdletter gegeven of geeft WIndows dat zo weer. Als je bewust de gebruikersnamen een hoofdletter hebt gegeven probeer dan eens een nieuwe gebruiker op de windows en Ubuntu pc's aan te maken met alleen kleine letters om dit te controleren.

Citaat
-Waarom kan ik mijn Windows 98 ps alleen zien als ik daarop de Firewall uitschakel? Welke protocollen moeten aan/ uit?
Je moet op je windows pc tegen de firewall zeggen dat deze inkomene verbindiinge moet toelaten voor de adressen van de ander PC's.

Citaat
-Waarom komen de printopdrachten niet bij de Postscriptprinter op Ubuntu terrecht? Dit kwamen ze wel maar plots niet meer!
Ik begrijp de vraag niet helemaal, misschien is het printen naar een bestand misschien uitgeschakeld?

Citaat
- Onder topic NlAfdrukkenNietOndersteundePrinters staat op een gegeven moment "We gaan nu testen of het afdrukken naar een bestand werkt..." En dan "Typ bij bestand een naam in - GEEN spaties of moeillijke tekens"
Nu zie ik in het screenshot staan bij naam afdruk.ps Kan ik dit voor iedere print handhaven? Zijn de instellingen niet op te slaan zodat ik niet iedere keer een bestandsnaam hoef op te geven en ik niet iedere keer vinkjes hoef te zetten?
Ja, het bestand wordt na het printen gewist.

Citaat
-Moet ik naar een WINS printer afdrukken of niet?
Gewoon op laten staan waar de waarde op stond. Ik weet niet meer in welk windows die info meer staat.

Citaat
-Zijn er printers die niet aangestuurd kunnen worden met Ghostscript 8.54 en Printfile? Mijn Brotherprinter ziet wel de print-opdracht  wanneer ik in Windows een tekstdocument naar Printfile sleep, maar printen  doet ie niet!!
Onafhankelijk van printer dus hoogstwarschijnlijk ergens typefout. Plak even de gegevens die je in de Printfile hebt ingevoerd op dit forum dan check ik het even.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Gast

  • Gast
Afdrukken naar niet ondersteunde printers
« Reactie #2 Gepost op: 2006/11/17, 18:38:41 »
Beste Eendje,

Ik ben blij dat je reageert. Ik kom er amper uit.

Ik heb nog de volgende vragen.

- Ik zie inmiddels op op mijn Win 2000 desktop mijn Linux pc. Alleen bij aanklikken staat er zoiets als 'unknown path'. Volgens mij komt zonder een "path" het spoolbestand om af te drukken ook niet bij Windows terrecht?

Hoe raak ik toch in 'spool' welke toch echt gedeeld is met SMB en Allow browsing. Als ik op General Windows sharing settings klik staat er;

%h server (Samba, Ubuntu)
name: spool
comment: leeg veld
Wins server: Do not use Winsserver

Is dit o.k?

Ik heb van een topic het volgende afgehaald;

"sudo smbpasswd -a anonymous
en dan geen password opgegeven."

Werkt dit? En hoe geef ik geen wachtwoord op, terminal venster vraagt bij bovenstaande opdracht om mijn wachtwoord! Gewoon de terminal wegklikken? Of op enter drukken achter de optie wachtwoord? Ik heb veel verschillende gebruikers dus de optie anonymous zou mij goed van pas komen.

En als ik
"sudo smbpasswd -a opgeef moet ik dat dan in alle gebruikersschermen appart opgeven of in een terminal opdracht per gebruiker telkens herhalen?

Veel vragen, maar ik probeer zo te achterhalen wat ik fout doe.

Een andere vraag die ik gisteren stelde was;

"Waarom komen de printopdrachten niet bij de Postscriptprinter op Ubuntu terrecht? Dit kwamen ze wel maar plots niet meer!"

Ik bedoel hiermee dat wanneer ik alles op de Windows 2000 pc heb ingesteld zoals jij aanraadt
en ik een tekstdocument naar Printfile toesleep de printerinterface wel tevoorschijn komt maar als ik dan vervolgens in deze interface op o.k druk om de afdrukopdracht te geven verschijnt het icoontje "bezig met printen" heel even in de taakbalk van Windows en ook de printerdisplay licht op met het woord Ontvangst maar vervolgens wordt er niets geprint.

Ik vraag mij dus af of de combinatie Ghostscript 8.54 glp / printfile 2.15 mijn printer Brother MFC 590 kan aansturen.

Dit bovenste verhaal speelt zich af op mijn Windows 2000 pc.

Op mijn Win 98 pc zie ik geen Linux pc, zelfs zonder firewall niet, terwijl daar de printer op wordt aangesloten. Moeten er nog meer networkprotocllen op Win 98 worden geinstalleerd (ipx,netbui, etc?)


de instellingen in Printfile zien er als volgt uit;

C:\gs\gs8.54\bin\gswin32c.exe



-Ic:\gs\gs8.54\bin;c:\gs\gs8.54\lib;c:\gs\fonts -dNOPAUSE -sPAPERSIZE#a4 -sDEVICE=mswinpr2 -sOutputFile="\\spool\&p" \\kantoor\spool\*.ps -c quit

Heel veel vragen, ik hoop dat ik je niet tot last ben zolangzamerhand. Ik ben echt gebeten op Ubuntu op meerde pc's te gaan gebruiken maar zonder printer lukt dat niet.

Offline eendje

  • Lid
Afdrukken naar niet ondersteunde printers
« Reactie #3 Gepost op: 2006/11/17, 19:24:36 »
Hoi John,

Citaat
- Ik zie inmiddels op op mijn Win 2000 desktop mijn Linux pc. Alleen bij aanklikken staat er zoiets als 'unknown path'. Volgens mij komt zonder een "path" het spoolbestand om af te drukken ook niet bij Windows terrecht?
'unknown path' zegt me zo niets. Kun je even op je Ubuntu PC naar Locaties>Netwerkservers gaan en dan kijken of je daar de directory spool kunt vinden.  Bij mij is het Windows netwerk, mshome, eendje en dan zie ik de spool directorie. Bij jouw zal het iets zijn van Windows netwerk, workgroup, kantoor. ALs je de map spool niet ziet is er iets mis met de instellingen van samba, de map is niet goed gedeeld.

Citaat
Hoe raak ik toch in 'spool' welke toch echt gedeeld is met SMB en Allow browsing. Als ik op General Windows sharing settings klik staat er;

%h server (Samba, Ubuntu)
name: spool
comment: leeg veld
Wins server: Do not use Winsserver

Is dit o.k?
Ja in orde

Citaat
Ik heb van een topic het volgende afgehaald;

"sudo smbpasswd -a anonymous
en dan geen password opgegeven."

Werkt dit? En hoe geef ik geen wachtwoord op, terminal venster vraagt bij bovenstaande opdracht om mijn wachtwoord! Gewoon de terminal wegklikken? Of op enter drukken achter de optie wachtwoord? Ik heb veel verschillende gebruikers dus de optie anonymous zou mij goed van pas komen.
Nee, helaas...

Citaat
Een andere vraag die ik gisteren stelde was;

"Waarom komen de printopdrachten niet bij de Postscriptprinter op Ubuntu terrecht? Dit kwamen ze wel maar plots niet meer!"

Ik bedoel hiermee dat wanneer ik alles op de Windows 2000 pc heb ingesteld zoals jij aanraadt
en ik een tekstdocument naar Printfile toesleep de printerinterface wel tevoorschijn komt maar als ik dan vervolgens in deze interface op o.k druk om de afdrukopdracht te geven verschijnt het icoontje "bezig met printen" heel even in de taakbalk van Windows en ook de printerdisplay licht op met het woord Ontvangst maar vervolgens wordt er niets geprint.
Je hebt prinfile ingesteld voor het printen van postscript bestanden en niet voor tekstbestanden, dus daarom werkt het niet. Print in Windows maar eens met een postscript printer naar een bestand en probeer het dan eens opnieuw.

Citaat
Ik vraag mij dus af of de combinatie Ghostscript 8.54 glp / printfile 2.15 mijn printer Brother MFC 590 kan aansturen.
Oplossing zou moeten werken met alle printers die in windows kunnen printen, dus het lijkt me sterk dat het niet mogelijk is om jouw printer aan de praat te krijgen.

Citaat
Dit bovenste verhaal speelt zich af op mijn Windows 2000 pc.

Op mijn Win 98 pc zie ik geen Linux pc, zelfs zonder firewall niet, terwijl daar de printer op wordt aangesloten. Moeten er nog meer networkprotocllen op Win 98 worden geinstalleerd (ipx,netbui, etc?)
gebruik je wel dezelfde gebruikersnaam op beide PC's? Heb je ook al geprobeer een nieuwe gebruiker aan te maken met ALLEEN kleine letters in zowel windows als Ubuntu? Die ander software heb je niet nodig...

Citaat
de instellingen in Printfile zien er als volgt uit;

C:\gs\gs8.54\bin\gswin32c.exe



-Ic:\gs\gs8.54\bin;c:\gs\gs8.54\lib;c:\gs\fonts -dNOPAUSE -sPAPERSIZE#a4 -sDEVICE=mswinpr2 -sOutputFile="\\spool\&p" \\kantoor\spool\*.ps -c quit
Lijkt me OK


Citaat
Heel veel vragen, ik hoop dat ik je niet tot last ben zolangzamerhand. Ik ben echt gebeten op Ubuntu op meerde pc's te gaan gebruiken maar zonder printer lukt dat niet.
Geen probleem vraag gerust...

Heb je ook gezien dat ik gepost heb in je originele topic? Ik heb op internet een beschrijving gevonden die lijkt op die van mij maar met meer mogelijkheden...
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Gast

  • Gast
Afdrukken naar niet ondersteunde printers
« Reactie #4 Gepost op: 2006/11/17, 20:50:08 »
Beste Eendje, heel erg bedankt voor je antwoorden. Ik ga er morgen weer hard mee aan het werk.

- Het enige wat nog rest aan vragen is hoe ik exact gebruikers moet toevoegen; alle gebruikers in root- terminal- telkens dezelfde opdracht opgeven met sudo smbpasswd -a ?

Ik heb de indruk dat als je dit achter elkaar doet je iedere keer de vorige gebruikertoevoeging overschrijft!?

- Ik ga opnieuw mijn Win98 installeren met exact dezelfde gebruikers als op Ubuntu!

- Jouw antwoord "- 'unknown path' zegt me zo niets. Kun je even op je Ubuntu PC naar Locaties>Netwerkservers gaan en dan kijken of je daar de directory spool kunt vinden."

Ik akn inderdaad geen directory 'spool' vinden als ik networkservers open. In het rechtervak staat alleen Windowsnetwerk (=leeg) en mijn Win 2000 pc welke ikzef heb toegevoegd met de optie 'Connect to server' Wat doe ik verkeerd? In gedeelde mappen staat Spool wel..

Groeten John

Offline eendje

  • Lid
Afdrukken naar niet ondersteunde printers
« Reactie #5 Gepost op: 2006/11/18, 11:35:27 »
Citaat
- Het enige wat nog rest aan vragen is hoe ik exact gebruikers moet toevoegen; alle gebruikers in root- terminal- telkens dezelfde opdracht opgeven met sudo smbpasswd -a ?

Ik heb de indruk dat als je dit achter elkaar doet je iedere keer de vorige gebruikertoevoeging overschrijft!?
Je moet de gebruikers zowel via Systeem > Beheer > Gebruikers en groepen toevoegen als met het commando sudo smbpasswd -a . Je overschrijft het niet maar de eerste keer moet je het root passwoord opgegeven, omdat je sudo gebruikt

Citaat
- Ik ga opnieuw mijn Win98 installeren met exact dezelfde gebruikers als op Ubuntu!
Ik ben benieuwd...

Citaat
- Jouw antwoord "- 'unknown path' zegt me zo niets. Kun je even op je Ubuntu PC naar Locaties>Netwerkservers gaan en dan kijken of je daar de directory spool kunt vinden."

Ik akn inderdaad geen directory 'spool' vinden als ik networkservers open. In het rechtervak staat alleen Windowsnetwerk (=leeg) en mijn Win 2000 pc welke ikzef heb toegevoegd met de optie 'Connect to server' Wat doe ik verkeerd? In gedeelde mappen staat Spool wel..
hmmm.... misschien heeft het iets te maken met de toegang... Voer het volgende commando is uit in het termnal venster:

sudo chmod u+s /usr/bin/smbmnt

En kijk dan nog eens...

Als je je windows200 computer kunt zien moet je ook je windows98 computer kunnen zien... Even afwachten of de nieuwe install goed gaat.

Heb je nog in het originele draadje gekeken naar wat ik op internet gevonden heb?
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Gast

  • Gast
Afdrukken naar niet ondersteunde printers
« Reactie #6 Gepost op: 2006/11/18, 18:46:41 »
Beste Eendje,

Ubuntu opnieuw geinstalleerd met alleen een administrator die ook actief staat op Win98. Win 98 opnieuw geinstaleerd.

Jouw samba mount uitgevoerd, en toch zie ik geen gedeelde map. samba opnieuw geupdate, ook geen verandering.

Ik denk dat ik eerst hiermee verder moet voor ik verder kan. Heb je nog ideen wat er fout kan zijn met de Samba share?

Ook als ik via gedeelde mappen mijn 2departitie toevoeg verschijnt deze niet. Hoe deel ik 'spool' via de opdrachtregel?

Ik heb het Topic gelezen omtrent printerdelen welke je melde, maar ik ga eerst jouw idee uitvoeren. Deze nieuwe verhandeling ziet er ietswat ingewikkeld uit.


Groeten John

Gast

  • Gast
Afdrukken naar niet ondersteunde printers
« Reactie #7 Gepost op: 2006/11/18, 20:19:39 »
Citaat van: eendje
Citaat
- Het enige wat nog rest aan vragen is hoe ik exact gebruikers moet toevoegen; alle gebruikers in root- terminal- telkens dezelfde opdracht opgeven met sudo smbpasswd -a ?

Ik heb de indruk dat als je dit achter elkaar doet je iedere keer de vorige gebruikertoevoeging overschrijft!?
Je moet de gebruikers zowel via Systeem > Beheer > Gebruikers en groepen toevoegen als met het commando sudo smbpasswd -a . Je
overschrijft het niet maar de eerste keer moet je het root passwoord opgegeven, omdat je sudo gebruikt

Citaat
- Ik ga opnieuw mijn Win98 installeren met exact dezelfde gebruikers als op Ubuntu!
Ik ben benieuwd...

Citaat
- Jouw antwoord "- 'unknown path' zegt me zo niets. Kun je even op je Ubuntu PC naar Locaties>Netwerkservers gaan en dan kijken of je daar de directory spool kunt vinden."

Ik akn inderdaad geen directory 'spool' vinden als ik networkservers open. In het rechtervak staat alleen Windowsnetwerk (=leeg) en mijn Win 2000 pc welke ikzef heb toegevoegd met de optie 'Connect to server' Wat doe ik verkeerd? In gedeelde mappen staat Spool wel..
hmmm.... misschien heeft het iets te maken met de toegang... Voer het volgende commando is uit in het termnal venster:

sudo chmod u+s /usr/bin/smbmnt

En kijk dan nog eens...

Als je je windows200 computer kunt zien moet je ook je windows98 computer kunnen zien... Even afwachten of de nieuwe install goed gaat.

Heb je nog in het originele draadje gekeken naar wat ik op internet gevonden heb?
Beste allemaal,

Mappen delen met Windows gaat verkeerd. Ik heb volgens Eendjes recept https://wiki.ubuntu.com/NlAfdrukkenNietOndersteundePrinters een map gedeeld, welke ook netjes in syteembeheer- gedeelde mappen- terrechtkomt.

Nu klik ik Windows netwerk op Ubuntu pc aan.. niets, mijn WORKGROUP zie ik niet staan en ook mijn gedeelde map 'spool' en partitie 'sda5' niet. Ra ra hoe kan dit!

Ik zie de betreffende mappen wel als ik onder 'Places' - Connect to server- en dan mijn ubuntu pc geef. Dan zie ik spool en sda5 wel.

Op mijn Windows pc zie ik wel mijn Ubuntu pc maar als ik daarop klik krijg ik devolgende zin; \\Desktop is not accesible. The networkpath was not found.


Ik wil spool en sda5 onder WORKGROUP in Windows netwerk op mijn Ubuntu pc zien!
Heeft dit te maken met de schrijfrechten van de map 'Windows network'? Zo ja, hoe verander ik die?

Kan iemand helpen?

Groeten John

Offline eendje

  • Lid
Afdrukken naar niet ondersteunde printers
« Reactie #8 Gepost op: 2006/11/18, 22:38:19 »
Beste John,

In een ander draadje van jouw vond ik de volgende tekst:

Citaat
Nu klik ik Windows netwerk op Ubuntu pc aan.. niets, mijn WORKGROUP zie ik niet staan en ook mijn gedeelde map 'spool' en partitie 'sda5' niet. Ra ra hoe kan dit!

Ik zie de betreffende mappen wel als ik onder 'Places' - Connect to server- en dan mijn ubuntu pc geef. Dan zie ik spool en sda5 wel.
Dus het delen van de map is prima gelukt! Als je had verwacht dat je in Nautilus een ander icoontje bij de spool directorie zou weergegeven moet ik je teleustellen. Daaraan kun je NIET zien dat de map geshared is. Alleen via Places > Connect to server of via Places > network servers kun je zien dat de map is gedeeld. Het probleem dat je nu nog hebt hebben dus daar niet mee te maken.

Ik heb nog even nagedacht over het feit dat je zei dat je het idee had dat telkens de samba user wordt overschreven... Ik heb nog even weer op de engelse wiki pagina gekeken over samba en daar vond ik het volgende:

Citaat
Add users who can access your shares with the 'smbpasswd' command.

    bash:~$ sudo  smbpasswd -a username

    New SMB password:
    Retype new SMB password:
    Added user username.

NOTE: the username used here should be a real user setup on your PC/Server. Reload Samba for every change to users/passwords or 'smb.conf'

    bash:~$ sudo /etc/init.d/Samba reload

That's the basis of Samba file-sharing. Please leave your comments about what else is needed here.
Herstart eerst samba eens volgens bovenstaande commando en kijk dan nog eens of je op de windows98 computer je Ubuntu computer kunt zien. Als dat niet lukt voer dan nogmaals volgens boven beschreven methode de paswoorden in en restart samba en kijk dan nog eens. Misschien is een herstart van win98 computer ook wel noodzakelijk (blijft windows....)

Ik ben ook benieuwt of je via Places > Networkservers je nu wel je windows98 computer kunt zien (wel eerst een map delen op de win98 computer)

Citaat
Op mijn Windows pc zie ik wel mijn Ubuntu pc maar als ik daarop klik krijg ik devolgende zin; \\Desktop is not accesible. The networkpath was not found.
Is dit op de win2000 of de win98 computer...

P.S. Ik las dat je ondertussen ook met de ander oplossing bezig bent...
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline eendje

  • Lid
Afdrukken naar niet ondersteunde printers
« Reactie #9 Gepost op: 2006/11/18, 22:43:11 »
John...

zie hier:

http://forum.ubuntu-nl.org/message/49846#p49846

Gaarne vragen tot
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline John K

  • Lid
Afdrukken naar niet ondersteunde printers
« Reactie #10 Gepost op: 2006/11/23, 16:32:00 »
Beste Eendje,

De oplossing van de netwerkproblemen was dat zowel de Windows firewall uit moest gezet als de Firestarter van Ubuntu, alleen dan kreeg ik Workgroup te zien met spool erin. Wanneer ik de firewalls weer aanzet in diverse configuraties is alle toegang weer verboden.

Het lijkt erop dat ik met firestarter niet voor 2 verschillende netwerkkaarten 2 verschillende instellingen kan vastleggen, 1 voor een thuisnetwerk, zodat ik mijn Windhooscomputer zonder firewall kan laten draaien en 1 voor internetverbinding.

Het probleem is nu dat ik wel een printopdracht naar de Windows-pc kan sturen maar de printer start vervolgens niet, ook de printopdracht komt niet in het printerschermpje terrecht. Printfile zegt wel dat er een ps. binnenkomt, het printericoontje komt ook in de taakbalk maar verdwijnt ook weer direct. Ligt dit aan het stuurprogramma van de printers (verschillende uitgeprobeerd)? Of ligt dit aan de Printflie of Ghostscript instellingen?

Ik hoop op een antwoord,

Groeten John

Offline eendje

  • Lid
Afdrukken naar niet ondersteunde printers
« Reactie #11 Gepost op: 2006/11/23, 22:33:27 »
Hoi John,

we in ieder geval al weer een stukje opgeschoten gelukkig... Het probleem zit em nu waarschijnlijk in de printfile instellingen.

Een aantal dingen om te controleren...

Wijzig parameters in Printfile (foutje van mij):

oude situatie:

-Ic:\gs\gs8.54\bin;c:\gs\gs8.54\lib;c:\gs\fonts -dNOPAUSE -sPAPERSIZE#a4 -sDEVICE=mswinpr2 -sOutputFile="\\spool\&p" \\Ubuntuhost\spool\*.ps -c quit

nieuw:

-Ic:\gs\gs8.54\bin;c:\gs\gs8.54\lib;c:\gs\fonts -dNOPAUSE -sPAPERSIZE#a4 -sDEVICE=mswinpr2 -sOutputFile="\\spool\&p" &i -c quit

Als je de snelkoppeling aanpast in het menu Opstarten maakt Printfile een logfile met eventule foutmeldingen. Start menu > Programs > Opstarten en dan rechtmuisklik op Printfile icoontje. Kies dan eigenschappen.

oude regel:

/s:\\ubuntuhost\spool\*.ps

nieuwe regel

/s:\\ubuntuhost\spool\*.ps /e /l:+c:\printfile.log

Waarbij je c:\printfile.log vervangt door een bestand en locatie die je zelf wilt. Ik ben benieuwd met wat voor meldingen hij op de proppen komt.

Is printfile gestart via menu opstarten?

Start printfile via start menu. Ga dan naar Settings. Welke printer staat geselecteerd? Is dat inderdaad de goede printer?

Check even of er een vinkje staat bij Setting > Conversion en dan bij "Conversion program handles printing"

By the way... (ik ken firestarter niet, maar) kun je in firestarter niet bepaalde IP adresssen (je PC's in het netwerk) toegang geven tot de PC met Ubuntu?
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline John K

  • Lid
Afdrukken naar niet ondersteunde printers
« Reactie #12 Gepost op: 2006/11/25, 20:11:08 »
Beste Eendje,

Hoera, de champagne kan open!!!! Na zo'n 7 maanden puzzelen, waarbij het bevrijdende antwoord van jou kwam is het gelukt!!! Op de Windows-pc met de printers eraan ben ik niet meer afhankelijk van Windows! Hoera Hoera, lang leve Eendje!

Ga jij de Topic NlAfdrukkenNietOndersteundePrinters nog aanpassen, of heb je dit al gedaan?

Groeten John

P.s. werkt dit ook met DOS of met de vrije variant van Windows (ik ben de naam vergeten). Dan kan Windows in de prullebak!

Offline eendje

  • Lid
Afdrukken naar niet ondersteunde printers
« Reactie #13 Gepost op: 2006/11/25, 22:05:41 »
Hoi John,

Wat cool dat je kunt printen :cool: Ik ben erg blij dat het gelukt is. Gefeliciteerd dat je weer een stukje minder afhankelijk bent geworden van windows...


Het topic heb ik, helaas, nog niet aangepast, maar dat is zeker wel de bedoeling.

Ik denk dat deze oplossing niet met DOS werkt, omdat we gebruikmaken van de wachtrij van windows... Een vrije variant van Windows? Ik ken alleen maar het project "Open Windows Project", maar dat project is een vroege dood gestorven. Als je nog iets meer weet te vertellen over wat jij bedoelt houd ik me aanbevolen.

Wat ik het liefst zou zien is dat het mogelijk zou zijn de Windows drivers in een soort compatebiliteitsmodes te gebruiken in Linux. Dat is het gene waar ik de hele tijd over nadenk hoe je dat voor elkaar zou kunnen krijgen.... Tot nu toe heb ik de te weinig kennis om het op te lossen. Het is mijn ideaal zolang fabrikanten geen Linux drivers maken.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline John K

  • Lid
Afdrukken naar niet ondersteunde printers
« Reactie #14 Gepost op: 2006/12/05, 17:47:38 »
Citaat van: eendje
Hoi John,

Wat cool dat je kunt printen :cool: Ik ben erg blij dat het gelukt is. Gefeliciteerd dat je weer een stukje minder afhankelijk bent geworden van windows...


Het topic heb ik, helaas, nog niet aangepast, maar dat is zeker wel de bedoeling.

Ik denk dat deze oplossing niet met DOS werkt, omdat we gebruikmaken van de wachtrij van windows... Een vrije variant van Windows? Ik ken alleen maar het project "Open Windows Project", maar dat project is een vroege dood gestorven. Als je nog iets meer weet te vertellen over wat jij bedoelt houd ik me aanbevolen.

Wat ik het liefst zou zien is dat het mogelijk zou zijn de Windows drivers in een soort compatebiliteitsmodes te gebruiken in Linux. Dat is het gene waar ik de hele tijd over nadenk hoe je dat voor elkaar zou kunnen krijgen.... Tot nu toe heb ik de te weinig kennis om het op te lossen. Het is mijn ideaal zolang fabrikanten geen Linux drivers maken.
Beste Eendje,

Ik ben er even tussenuit geweest. Ik had het over een alternatief programma i.p.v Windows. Hier is de link. Ik ga proberen of Printfile en Ghostscript hierop draaien.

http://www.reactos.org/en/index.html

Groeten John

P.s mocht je ooit nog eens nieuws hebben over printen onder Ubuntu, mail mij dan!

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Afdrukken naar niet ondersteunde printers
« Reactie #15 Gepost op: 2006/12/05, 21:05:57 »
Van wat ik begrijp is reactos in een nog pre-alfa stadium.