Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vragen omtrent de privacy bij Ubuntu  (gelezen 3359 keer)

Vragen omtrent de privacy bij Ubuntu
« Gepost op: 2017/09/10, 15:01:33 »
Lectori salutem,
Ik gebruik nu ca 2 jaar Ubuntu.
De reden van de overstap van Win naar Ubuntu was het (mogelijke) gebrek aan privacy in Windows10.
Zoals geschreven, ik werk nu ca 2 jaar met Ubuntu op meerdere PC's en het werkt gewoon goed.
Toch krijg ik meer en meer het gevoel dat Ubuntu net zoveel privacy gegevens bij elkaar harkt als Windows.
Ik vraag mij meer en meer af of de overstap om privacy reden wel zinvol was.
Als klein voorbeeld:
Standaard kun je BleachBit installeren.
In een vorige versie van BleachBit werd er bij een opschoon actie nog best veel data van de brouwser Firefox gewist.
In de - ongevraagde - nieuwe versie heel veel minder.
Ik vrees dat een en ander is aangepast op verzoek van Firefox.

Wat is jullie mening over dit onderwerp?

Groet, Herman

swake

  • Gast
Re: Vragen omtrent de privacy bij Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2017/09/10, 15:17:35 »
Citaat
Standaard kun je BleachBit installeren.

Als men zijn Privacyinstellingen juist instelt in Firefox, dan is BleachBit overbodige software  ;)

Citaat
In de - ongevraagde - nieuwe versie heel veel minder.

Wat bedoel je hiermee ?
Ik kan men niet inbeelden dat er binnen Ubuntu iets ongevraagds zou geïnstalleerd worden .In Windows kan dit dus wel !
 
« Laatst bewerkt op: 2017/09/10, 15:22:24 door swake »

Re: Vragen omtrent de privacy bij Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2017/09/10, 16:08:31 »
OS en browser zijn twee verschillende stukken software.

Re: Vragen omtrent de privacy bij Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2017/09/10, 16:49:57 »
Swake meldt:
Als men zijn Privacyinstellingen juist instelt in Firefox, dan is BleachBit overbodige software.
Dit is nou precies mijn punt.
Ik heb voor mijn tests Firefox bewust op maximale privacy ingesteld.
Toch wiste "oude" Bleachbit behoorlijk wat data na elk gebruik.
De nieuwe versie niet dus!
Ik hoor graag van je!
Grtz, Herman

Re: Vragen omtrent de privacy bij Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2017/09/10, 16:54:30 »
Swake meldt verder:
Ik kan men niet inbeelden dat er binnen Ubuntu iets ongevraagds zou geïnstalleerd worden .In Windows kan dit dus wel !
Nou dan vergis jij je dus.
Bij een reguliere systeem update werd de versie ongevraagd vervangen!
Grtz, Herman

Re: Vragen omtrent de privacy bij Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2017/09/10, 16:59:46 »
Vuurvosje schreef:
OS en browser zijn twee verschillende stukken software.

Dit is geen nieuws.
De vraagstelling betreft de privacy van Ubuntu met natuurlijk de bijgeleverde software.
Grtz, Herman

swake

  • Gast
Re: Vragen omtrent de privacy bij Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2017/09/10, 17:07:43 »
Citaat
Swake meldt verder:
Ik kan men niet inbeelden dat er binnen Ubuntu iets ongevraagds zou geïnstalleerd worden .In Windows kan dit dus wel !
Nou dan vergis jij je dus.
Bij een reguliere systeem update werd de versie ongevraagd vervangen!
Grtz, Herman

Onder updaten versta ik, een bestaande versie bijwerken naar een verbeterde versie . De versie werd dus niet vervangen maar bijgewerkt naar een verbeterde versie !
Onder ongevraagd installeren versta ik , een programma dat nog niet geïnstalleerd was , zonder mijn toestemming installeren !

Re: Vragen omtrent de privacy bij Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2017/09/10, 18:59:02 »
Swake meldt:
Onder updaten versta ik, een bestaande versie bijwerken naar een verbeterde versie . De versie werd dus niet vervangen maar bijgewerkt naar een verbeterde versie !
Onder ongevraagd installeren versta ik , een programma dat nog niet geïnstalleerd was , zonder mijn toestemming installeren !

Het is maar net wat je verbeteren noemt he!
Bijwerken gaat ook niet zonder installeren, toch?
De nieuwe versie wist gewoon veel minder dat de vorige, vooral bij Firefox, ik kan niets bewijzen maar ik weet denk ik wel waarom!
Grtz, Herman

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vragen omtrent de privacy bij Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2017/09/10, 19:51:54 »
BleachBit is een overbodige programmatuur-sloopkogel die je systeem onherstelbaar kan beschadigen. Loop er met een grote boog omheen:
https://sites.google.com/site/computertip/fatalevergissingen#TOC-Gebruik-geen-defragmentatie--of-schoonmaakprogramma-s
(punt 3, linkerkolom)

Re: Vragen omtrent de privacy bij Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2017/09/10, 20:51:16 »
Pjotr schreef:
BleachBit is een overbodige programmatuur-sloopkogel die je systeem onherstelbaar kan beschadigen. Loop er met een grote boog omheen:

Jouw mening over BleachBit is me bekend.
Ik heb geen slechte ervaringen.
Jouw bericht heeft geen relatie met mijn vraag.
Groet, Herman

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vragen omtrent de privacy bij Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2017/09/10, 20:55:29 »
Jouw mening over BleachBit is me bekend.
Ik heb geen slechte ervaringen.
Jouw bericht heeft geen relatie met mijn vraag.
Wel zijdelings.

En aangezien dit een openbaar forum is, zijn er meelezers. Die zich misschien wel iets aantrekken van mijn waarschuwing tegen het gebruik van het baggerprogramma BleachBit. En daardoor gevrijwaard blijven van de grote problemen die BB kan veroorzaken.

Je weet zelf blijkbaar niet eens, wat die sloopkogel allemaal uit je systeem sloopt(e). En toch laat je 'm gewoon z'n gang gaan. Hoe slim is dat?
« Laatst bewerkt op: 2017/09/10, 21:01:18 door Pjotr »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Vragen omtrent de privacy bij Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2017/09/10, 22:38:24 »
In een vorige versie van BleachBit werd er bij een opschoon actie nog best veel data van de brouwser Firefox gewist.
Gebruik je Bleachbit uit de Ubuntu pakketbron? Normaal gesproken krijg je dan alleen een nieuwe versie van programma's als Bleachbit bij een upgrade naar een nieuw release van Ubuntu. Welk release van Ubuntu heb je, 16.04 LTS?
Welke data van Firefox wordt nu niet (meer) gewist?

Meer info over Bleachbit: https://wiki.ubuntu-nl.org/community/BleachBit
« Laatst bewerkt op: 2017/09/10, 22:49:52 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vragen omtrent de privacy bij Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2017/09/10, 23:34:59 »
Tja

Moderator edit: Niet op de man spelen...........
« Laatst bewerkt op: 2017/09/11, 00:00:08 door Ron »

Re: Vragen omtrent de privacy bij Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2017/09/11, 00:52:22 »
Ik kan men niet inbeelden dat er binnen Ubuntu iets ongevraagds zou geïnstalleerd worden .In Windows kan dit dus wel !
Nou dan vergis jij je dus.
Bij een reguliere systeem update werd de versie ongevraagd vervangen!
Grtz, Herman

Daar is een update toch voor?
Dit kun je uit zetten, maar dat is niet in jouw belang (juist om privacy redenen).

Firefox, of eigenlijk een website, heeft toch ook e.e.a. nodig om 'normaal'  te kunnen werken.

Bestellen in een webwinkel werkt vaak niet als je de cookie weigert. Tjah, die cookie komt dan op je pc.
Maar of het dan firefox of ubuntu is die je privacy schendt? Ik zie dat niet zo.
Ga je met ubuntu op social media dan wordt je privacy ook geschonden, maar dat ligt dan ook niet aan ubuntu.

Geschiedenis onthouden is makkelijk voor jezelf. Dat kun je ook uit zetten.
En een geschiedenis op je eigen pc is nog geen privacy schending.

Je systeem kan fouten melden als je dat ingesteld hebt staan, maar dat is dan weer nodig voor een update om die fout te fixen. Is dat privacy schending?

En binnen ubuntu/linux zelf heb ik nog nooit iets ontdekt wat mijn privacy zou schenden.
« Laatst bewerkt op: 2017/09/11, 01:00:28 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Vragen omtrent de privacy bij Ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2017/09/11, 16:33:14 »
Pjotr meldde:
Wel zijdelings.
En aangezien dit een openbaar forum is, zijn er meelezers. Die zich misschien wel iets aantrekken van mijn waarschuwing tegen het gebruik van het baggerprogramma BleachBit. En daardoor gevrijwaard blijven van de grote problemen die BB kan veroorzaken.
Je weet zelf blijkbaar niet eens, wat die sloopkogel allemaal uit je systeem sloopt(e). En toch laat je 'm gewoon z'n gang gaan. Hoe slim is dat?

De wereld verandert elke dag, software ook.
Best mogelijk dat je slechte ervaringen hebt gehad met een oude versie van Bleachbit ik heb nog nooit problemen ondervonden.
Jouw aanbeveling kwam religieus fanatiek over dat werkt bij mij contraproductief.
In het ergste geval zet ik Ubuntu er weer even fris op, piece of cake.

Ik weet van weinig software wat het precies doet.
Dat was ook het startpunt van de discussie.
Heb je daar dan een zinnig antwoord op?
Groet, Herman



Re: Vragen omtrent de privacy bij Ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2017/09/11, 16:46:45 »
Testcees schreef:
Gebruik je Bleachbit uit de Ubuntu pakketbron? Normaal gesproken krijg je dan alleen een nieuwe versie van programma's als Bleachbit bij een upgrade naar een nieuw release van Ubuntu. Welk release van Ubuntu heb je, 16.04 LTS?
Welke data van Firefox wordt nu niet (meer) gewist?

Ik gebruik idd Bleachbit uit de pakketbron.
Ik heb pas de nieuwste versie Ubuntu op een PC geïnstalleerd versie 16.04.3
Hierbij viel me op dat van Bleachbit er de versie in zat die na elk gebruik van Firefox veel van Firefox wist. (meer dan 550 mb)
Na een dag met update was deze versie vervangen door een versie die heel Firefox niet meer ziet, toen steeg mijn argwaan!!!
Groet, Herman

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vragen omtrent de privacy bij Ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2017/09/11, 18:04:22 »
Jouw aanbeveling kwam religieus fanatiek over
Niet religieus fanatiek, maar wel geërgerd. Omdat ik op het internationale Mintforum al de nodige gevallen heb zien voorbijkomen van mensen wier systemen waren beschadigd door BleachBit. Tamelijk recent nog.... Zo jammer.

Re: Vragen omtrent de privacy bij Ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2017/09/11, 18:07:19 »
U kunt allereerst Firefox installeren en vervolgens -> voorkeuren

Geef aan dat u geen crashrapporten wenst te verzenden, geen telemetrie en niet bijhouden van geschiedenis in de verschillende tabs. Andere cache kunt u wissen via deze add-on  te installeren:
hotcleaner.com/clickclean_firefox.html

Dit is het blauwe icoontje naast de url die bovenaan terug te vinden is, klik hierop om de cache te wissen.

Softether VPN zou een oplossing kunnen bieden als je de hele installatieprocedure exact doet.
Daarnaast bestaan er ook nog andere oplossingen zoals openDNS servers.


Documenten kunt u in sommige gevallen best beveiligen: examenvragen, opgeslagen wachtwoorden of logins met hun domeinnaam of foto's die andere huisgenoten beter niet mogen zien. Omdat besturingssystemen die onder de licentie van FSF vallen bij een dual boot af en toe durven te verdwijnen (vb. bij BIOS update van bepaalde computers) maak ik regelmatig op vaste tijdstippen back-ups van alle belangrijke bestanden via een externe SSL drive (vb. My Passport). Dan liggen die waardevolle bestanden niet meer voor het grijpen.

Af en toe lijkt het erop dat Ubuntu cache gegevens verzameld en krijg ik een map bij een belangrijke Ubuntu upgrade met de naam cache. Encryptie is bij mijn weten uitgevonden door NSA en kan me niet inbeelden dat de uitvinders ervan deze encryptie toch kunnen kraken wanneer het gaat over de zwarte markt bij zeer zware feiten. Het is hoe dan ook niet aan te bevelen om je hele systeem op die manier nodeloos ingewikkeld te maken. Bijna niemand gebruikt PGP keys om anoniem te blijven is mijn ervaring.


PS: wat vreemd dat ik vandaag plots in mijn /downloads/ folder een yahoo.html bestand vond met o.a. mijn contacten. Weet iemand hoe dit kan gebeuren aangezien ik dit niet zelf heb opgeslagen, wel ben ik bezig met een rechtszaak aan te spannen tegen een oplichter en heb de consumentenbond en Google hierover ingelicht. Weet niet of dit er mee te maken kan hebben en hoe ze dit kunnen doen als er een firewall  geïnstalleerd is?
Wist u dat wikipedia niet bestond zonder Ubuntu, KLM niet kon opstijgen zonder Ubuntu en dit besturingssysteem zelfs in de ruimte wordt gebruikt. Veel antwoorden vindt u op onze Ubuntu wiki's of in het archief.

Re: Vragen omtrent de privacy bij Ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2017/09/12, 16:37:46 »
To the point:

De vraag is in hoeverre ubuntu en firefox privacy schenden.
Het antwoord is gewoon: niet.

Een cache is voor je eigen gemak en daarmee wordt geen privacy geschonden.
Een geschiedenis is voor je gemak
Wachtwoorden onthouden is voor je gemak
En al die handige zaken kun je ook simpelweg uit zetten of niet gebruiken, en volledig laten opschonen bij afsluiten van firefox. Zoals ik in mijn vorige reactie ook al zei.
Op zich dus een prima (enthousiaste) tip dat daar geen ander programma voor nodig is.

Mijn Ubuntu sluit in 3-4 seconden af (snel, evenals wat andere distri's hier in huis).
Linux lijkt dan ook niets te verzenden want heeft geen eindeloos lange tijd  nodig om af te sluiten.  ;) ;) ;)
En ook in de router logs is daarvan niets terug te vinden.

Dus als privacy wel geschonden wordt hoor ik graag feitelijke details zodat ik dat hier ook kan constateren.
« Laatst bewerkt op: 2017/09/12, 16:40:10 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Vragen omtrent de privacy bij Ubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2017/09/19, 16:06:12 »
To the point:
De vraag is in hoeverre ubuntu en firefox privacy schenden.
Het antwoord is gewoon: niet.


als iemand je privacy schend dan is t wel de overheid, niet ubuntu -_- zie www.sleepwet.nl

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vragen omtrent de privacy bij Ubuntu
« Reactie #20 Gepost op: 2017/09/19, 20:36:13 »
als iemand je privacy schend dan is t wel de overheid, niet ubuntu -_- zie www.sleepwet.nl
Ja, vreselijk. Nederland politiestaat. Het schandaal van Snowden, maar dan schaamteloos openlijk. Uiteraard heb ik al getekend voor het referendum.

Het is onze enige kans om er iets tegen te doen, want de komende coalitie wil blijkbaar het referendum helemaal om zeep gaan helpen (bedankt, D66!).
« Laatst bewerkt op: 2017/09/19, 20:39:14 door Pjotr »

Re: Vragen omtrent de privacy bij Ubuntu
« Reactie #21 Gepost op: 2017/09/20, 16:55:20 »
Ja, vreselijk. Nederland politiestaat. Het schandaal van Snowden, maar dan schaamteloos openlijk. Uiteraard heb ik al getekend voor het referendum.

Het is onze enige kans om er iets tegen te doen, want de komende coalitie wil blijkbaar het referendum helemaal om zeep gaan helpen (bedankt, D66!).

Als je goed naar hem hebt geluisterd dan weet je al dat de nieuwe wet alleen maar de verankering is van iets wat al decennia's lang gebeurd.
Nooit gehoord van Prism? En zijn bijna antieke voorloper Echelon?
Nooit gehoord van de (online) database beschikbaar voor ambtenaren waar van elke inwoner een zeer uitgebreid dossier in zit waar bijna de kleur onderbroek in opgenomen is? (naam even kwijt). Daar staan zelfs de schoolrapportpuntjes en kinderziektes van je (overgroot) opa en oma nog in.
Nooit interviewtjes gehoord van zijn nederlandse vriend 'de hackende provider'? Je bel en internetgedrag zijn allang vastgelegd.

Bekende sleepnetten, en dat al driekwart eeuw lang. Ze weten alles allang van je. Daar hebben ze geen extra sleepnet meer voor nodig.
Zoveel 'nieuws' gaat er dus niet gebeuren. Eigenlijk niets. En zo'n handtekeningenactie gaat het ook echt niet stoppen. (van tegen houden is allang geen sprake meer)
« Laatst bewerkt op: 2017/09/20, 17:03:16 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline rico70

  • Lid
Re: Vragen omtrent de privacy bij Ubuntu
« Reactie #22 Gepost op: 2017/09/20, 17:00:05 »
En zo'n handtekeningenactie gaat het ook echt niet stoppen. (van tegen houden is allang geen sprake meer)
Als je niets doet veranderd er zeker niets .....

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vragen omtrent de privacy bij Ubuntu
« Reactie #23 Gepost op: 2017/09/20, 17:03:01 »
En zo'n handtekeningenactie gaat het ook echt niet stoppen. (van tegen houden is allang geen sprake meer)
Als je niets doet verandert er zeker niets .....
Precies mijn mening. Ik doe wat ik kan....

Re: Vragen omtrent de privacy bij Ubuntu
« Reactie #24 Gepost op: 2017/09/20, 17:12:09 »
« Laatst bewerkt op: 2017/09/20, 17:18:04 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore