Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dualboot ubuntu met windows vista  (gelezen 1165 keer)

Dualboot ubuntu met windows vista
« Gepost op: 2013/06/23, 13:44:13 »
Hoi,

Ik gebruik sinds kort ubuntu op mn notebook en het bevalt me prima! Dus ik dacht ik installeer het ook even op mijn desktop maar dan wilde ik het samen met windows gebruiken en heb dus een dualboot moeten instellen. Helaas werkt ubuntu niet helemaal zou als het zou moeten werken. Had het idee dat er iets mis was gegaan met de partitie tijdens het installeren omdat ik na het installeren enkel 1 partitie kon zien in windows en ook in ubuntu (bijden schijf station C: ) terwijl ik 2 partities zou moeten hebben. 2 partities ; 1 met windows erop en de anderere enkel ubuntu erop. Nu ik  een partitietooltje gebruik die ik van het internet heb afgehaald zie ik dat er eigenlijk 3 partities zijn. Station C: 288GB waarvan 19GB in gebruik (clean win vista) , een station zonder naam(?) 288 GB waarvan 7,5Gb in gebruik (Ubuntu denk ik?) en een partitie van 20GB waarvan 4.00KB work gebruikt  met filesystem als Linux Swap. Van de laatste weet ik niet eens wat het zou moeten voorstellen..
Station C: staat trouwens op Active&boot&sytem status en de rest op None.
Ik heb helemaal geen verstand van partities en heb voor het eerst mee geknoeid omdat ik ubuntu op een andere partitie wilde hebben. Vandaar de korte uitleg omdat ik denk dat het daaraan zou kunnen liggen.

Ik heb ubuntu gwn zonder problemen kunnen installeren. Ik kom er ook in maar het lijkt alsof hij vastzit. Alsof sommige dingen niet willen werken. Wanneer ik links of "sytem setting" klik kiest hij de button maar reageert niet. Even later krijg ik links op mmn scherm en ook boven een icon te zien (chip met slot) waarop install additional drivers staat die ook niet reageert. Heb trouwens ubuntu herinstalleerd.. maar kom niet verder als dit.. Ik weet het echt niet meer.

Weet iemand een oplossing?

Ik zit vast

Offline aartje

  • Lid
Re: Dualboot ubuntu met windows vista
« Reactie #1 Gepost op: 2013/06/23, 15:12:56 »
Hoeveel geheugen zit er in je computer en welke grafische kaart ?

Wat ik begrijp is dat er dus 288 GB voor Windows Vista wordt gebruikt.
Daar zou ik niets aan veranderen.
Verder heb je nog eens 288 GB over. Daar zou ik eerst (!) met een Live Ubuntu CD/DVD een extended
partitie van maken. Die extended partitie zou ik verdelen in logische partities
a) een rootpartitie voor Ubuntu, formaat ext4 , grootte 20 GB
b) een extra rootpartitie voor Ubuntu, waarop je een eventueel volgende versie
    van Ubuntu kan zetten zonder de oude weg te halen. (ook 20 GB)
c) een swap-partitie met grootte van geheugengrootte plus 1 GB
d) een home-partitie (facultatief, zijn de meningen over verdeeld) van 20 GB (?), format ext4
e) de rest deel je in twee partities, de ene een data-partitie voor Ubuntu, format ext4, de ander
een data-partitie voor Ubuntu en Vista, format ntfs

Bij de installatie van Ubuntu kies je bij de diskpartitionering voor handmatig partitioneren
en geef je de mount-punten op.

Als je het een en ander niet begrijpt (ik weet niet hoe ervaren je bent), vragen staat vrij....
« Laatst bewerkt op: 2013/06/23, 15:14:51 door aartje »

Re: Dualboot ubuntu met windows vista
« Reactie #2 Gepost op: 2013/06/23, 18:03:19 »
Wat moet een extended partitie voorstellen? En hoe verdeel ik zo'n partitie in logische partities?
Kan ik zelg via een optie kiezen of ik een swap,home of rootpartitie van wil maken?

Ik zal thuis kijken welke grafische kaart ik heb

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Dualboot ubuntu met windows vista
« Reactie #3 Gepost op: 2013/06/23, 19:13:44 »
Vanaf de live cd kan je het programma gparted gebruiken, daarmee kan je de schijf bekijken en indelen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Dualboot ubuntu met windows vista
« Reactie #4 Gepost op: 2013/06/23, 19:24:10 »
Wat moet een extended partitie voorstellen? En hoe verdeel ik zo'n partitie in logische partities?
Kan ik zelg via een optie kiezen of ik een swap,home of rootpartitie van wil maken?

Hier kun je het een en ander lezen over partitioneren. 't Is wel een tijdje geleden dat die pagina bijgewerkt is zag ik, dus o.a. de afbeeldingen zijn verouderd, maar dan heb je in ieder geval een idee.
Mocht je aan de hand hiervan de indeling van je harde schijf willen veranderen....... waar ze het op die site hebben over indeling in ext3 kun je beter ext4 kiezen, en / (de root-partitie) zou ik 20 GB groot maken. Zéker als je geen aparte /home aanmaakt. Maak je wel een aparte /home aan, dan is 15 GB voor / voldoende.
Swap is wat in Windows het 'virtuele geheugen' is. In Windows is/was het gebruikelijk minstens twee keer het fysieke geheugen als virtueel in te stellen, maar als er bijvoorbeeld 4 GB fysiek geheugen in je pc zit is een swap van 8 GB meestal een beetje teveel van het goede. In mijn pc zit 8 GB fysiek geheugen en ik heb een swap aangemaakt van 2 GB (die zelden of nooit wordt aangesproken).

Hier een uitleg over het installeren van Ubuntu. Ook hier weer een verouderde handleiding, maar het geeft een beetje een idee van hoe en wat.
Mocht je deze willen gebruiken omdat je Ubuntu opnieuw wilt installeren, dan wel even opletten, want hier wordt er van uitgegaan dat je alléén Ubuntu op een harde schijf gaat installeren. En 't is dacht ik niet jouw bedoelding om Windows van de harde schijf te vegen. ;)

En verder is dit een site waar je de nodige informatie, tips&trucs kunt vinden.


Edit: hier kun je een (gratis) handleiding Ubuntu 12.04 downloaden. Deze is tenminste wél bij de tijd. :)
« Laatst bewerkt op: 2013/06/23, 20:13:58 door Mikkel »

Re: Dualboot ubuntu met windows vista
« Reactie #5 Gepost op: 2013/06/23, 21:22:22 »
Allereerst bedankt voor jullie tips! Ik ga er gelijk naar kijken.

heb trouwens een nvidia geforce G100 en 3gb memory

Re: Dualboot ubuntu met windows vista
« Reactie #6 Gepost op: 2013/06/24, 00:26:56 »
intussen heb ik zelfs windows eraf gegooid, partities aangemaakt (volgens wiki ubuntu) en weer opnieuw geinstalleerd maar helaas! krijg nog steeds dat driver gedoe op de bureaublad van ubuntu..
En dan nog zo lang bezig geweest. Wat ben ik teleurgesteld zeg..

Edit:
Na van alles en nog wat gelezen en geprobeerd te hebben krijg ik de adittional drivers melding niet meer dus ik neem aan dat ze zijn geinstalleerd. Software center, system setting en waarscchijnlijk meerdere dingen willen nog steeds niet werken/openen.


Is er dan echt niemand die een oplossing weet?
« Laatst bewerkt op: 2013/06/24, 14:19:28 door suvari1453 »

FrSu

  • Gast
Re: Dualboot ubuntu met windows vista
« Reactie #7 Gepost op: 2013/06/24, 18:13:33 »
Geen dual boot meer dus. Mijn complimenten, met Vista kan ik dat ook wel begrijpen. ;)

Ik zou met de live CD/USB via GParted alle partities gewoon weggooien, totdat je alleen maar unallocated space overhoudt.

Dan een nieuwe Ubuntu installatie doen met internetverbinding. Ubuntu regelt de partitieindeling zelf. Direct daarna een update doen en alles zou geregeld moeten zijn.

Als je data hebt: Foto's, documenten etc. dan deze eerst veiligstellen of als dat op een aparte partitie staat die dan in elk geval niet weggooien.

Welke Ubuntu wilde je trouwens installeren? Hardware is niet altijd even goed geschikt voor elke linux (Ubuntu) distributie.

Re: Dualboot ubuntu met windows vista
« Reactie #8 Gepost op: 2013/06/25, 00:39:20 »
Geen dual boot meer dus. Mijn complimenten, met Vista kan ik dat ook wel begrijpen. ;)

Ik zou met de live CD/USB via GParted alle partities gewoon weggooien, totdat je alleen maar unallocated space overhoudt.

Dan een nieuwe Ubuntu installatie doen met internetverbinding. Ubuntu regelt de partitieindeling zelf. Direct daarna een update doen en alles zou geregeld moeten zijn.

Als je data hebt: Foto's, documenten etc. dan deze eerst veiligstellen of als dat op een aparte partitie staat die dan in elk geval niet weggooien.

Welke Ubuntu wilde je trouwens installeren? Hardware is niet altijd even goed geschikt voor elke linux (Ubuntu) distributie.

hoe moet ik direct daarna een update doen? kan software center namelijk niet openen. Pc is ook contstant verbonden met internet.

het gaat om ubuntu 12.04. Vind het wel opvallend dat het zonder problemen werkt wanneer ik ubuntu vanuit een live usb gebruik (zonder het te installeren). Ik weet niet of ik het nog wil proberen want heb intussen weer enkel vista erop staan. Het kost zoveel tijd...als ik hem dadelijk weer niet werkend kan krijgen ben ik bang dat ik mijn pc uit de raam zal gooien  :P 8-)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Dualboot ubuntu met windows vista
« Reactie #9 Gepost op: 2013/06/25, 12:07:33 »
als ik hem dadelijk weer niet werkend kan krijgen ben ik bang dat ik mijn pc uit de raam zal gooien  :P 8-)
Niet doen, geef 'm dan liever aan mij....  =D

Probeer het eens met lichtgewicht broertje Xubuntu 12.04:
https://sites.google.com/site/computertip/xubuntu

Die heeft een lichtere en eenvoudigere grafische schil, zonder 3D-effecten. Mogelijk ondervind je daarmee minder problemen.

Re: Dualboot ubuntu met windows vista
« Reactie #10 Gepost op: 2013/06/25, 18:31:34 »
Hoe oud is dat type grafische kaart? (Ik herken de nummering 'G100' niet.)
Zou het kunnen dat er nog geen goede drivers voor zijn in 12.04.

Verder het installeren van de gesloten stuurprogramma's gaat via de tool "Extra stuurprogramma's".
Daar wordt ook aangegeven of er gesloten stuurprogramma's zijn geïnstalleerd of niet.

Wat zijn de andere specs van de computer: CPU en RAM?

EDIT:
Ik zie dat het ramgeheugen al vermeld staat: 3GB. Dat zou genoeg moeten zijn.

Ik heb van de grafische kaart gevonden dat het type uit 2009 komt. Bron
Dan zouden de drivers er moeten zijn.
« Laatst bewerkt op: 2013/06/25, 22:36:08 door Erik Krom »