Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opstartschijf maken! Begrijp ik het goed?  (gelezen 3951 keer)

Offline Dump

  • Lid
Opstartschijf maken! Begrijp ik het goed?
« Gepost op: 2011/01/23, 22:12:40 »
Beste allemaal.
Ik zocht voor Ubuntu net zoiets als wat Acronis True Image 10 voor w XP kan doen.De gehele installatie veilig wegzetten voor het geval dat. En in w XP werkt dat perfect. Na een schone installatie (inclusief je eigen software) mak je een image van je schijf en ros je ten alle tijden de hele vervuilde mikmak er in 1 keer af, acronis zet alles er weer in een 25 min op. Schoon en wel met mijn programma's.
Nu Ubuntu.
Als leek besteed ik veel tijd om alles volgens de regels er op te krijgen. Na een installatie van Ubuntu moet er echter nog een hoop gebeuren. De installatie afronden, heet dat geloof ik. Nu zag ik bij --- systeem --- beheer --- de optie, opstartschijf maken ---. Ik heb mijn 2 gig usb stick er in gedaan. Mijn Ubuntu 10.10 in de dvd speler gedaan en het progje opgestart. Usb schijf gewist en een vink gezet bij gegevens toevoegen mogelijk maken o.i.d. (1 gig daarvoor vrijgemaakt) en uitgevoerd.
Betekend dit nu dat ik in iedere computer met die usb stick een Ubuntu installatie kan doen en dat alles er dan uitkomt zoals in de originele kast de opstartschijf is gemaakt? Oftewel inclusief de installatie afronden en de eventuele eigen progs die ik heb geselecteerd om mee te gaan werken. Ook inclusief de spelletjes die ik zelf heb geïnstalleerd vanuit het synaptic pakketbeheer?
Doei, Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Opstartschijf maken! Begrijp ik het goed?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/23, 22:16:21 »
Nee, opstartschijf maken is wat anders in Ubuntu. Namelijk een Live-USB maken i.p.v. een Live-CD. Totaal niet wat jij bedoelt.

Wat ik aanraad: maak vanuit Acronis in Windows, eenmalig een Acronis Rescue CD. Dat is een Live-CD (overigens ook een Linuxje) van Acronis, die volledig functioneel is. Zowel voor het maken van images als voor het terugzetten ervan. Daarmee kun je je computer opstarten en vervolgens kun je direct aan de gang.

Doe ik zelf ook, want Acronis is ongeslagen kampioen. Een betere is er niet. :)
« Laatst bewerkt op: 2011/01/23, 22:20:03 door Pjotr »

Offline Dump

  • Lid
Re: Opstartschijf maken! Begrijp ik het goed?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/24, 21:30:42 »
Ik heb nog zoveel vragen. En dan krijg ik antwoord en dan snap ik het nog niet. Ik zal kortere vragen stellen waarop je hopelijk makkelijker kunt antwoorden met ja of nee als je dat wilt.

Je installeert met een live-cd, vanaf een cd speler, als je ubuntu op je computer wilt hebben .
Een live-usb is precies hetzelfde als een live cd maar dan opgestart vanaf een usb stick.
Ik begrijp dat je een live-usb maakt met het programma --- opstartschijf aanmaken---?
Zo ja, dan kun je toch d.m.v. een vinkje aangeven dat je de extra programma's, die je op je eigen kast er later zelf bij hebt gezet, toegevoegd wilt hebben op de usb stick.
Als dit laatste ook klopt dan kun je toch deze live-usb (stick) gebruiken voor een nieuwe installatie inclusief je eigen toegevoegde programma's.

Begrijp ik het goed dat jij met acronis (in windows) op een dualboot kast (met ubuntu er dus naast) vanuit windows een image maakt waarbij dus niet alleen windows maar ook Ubuntu in diezelfde image wordt meegenomen? (mits ze natuurlijk op dezelfde schijf  geinstalleerd staan?

En als dan ook bovenstaand klopt is mijn volgende vraag. Hoe dan te handelen als je een kast hebt waarop Ubuntu alleen staat (live-usb stick)

Sorry hoor, maar ik wil het graag snappen.

Doei, Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Opstartschijf maken! Begrijp ik het goed?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/24, 21:51:58 »
Je installeert met een live-cd, vanaf een cd speler, als je ubuntu op je computer wilt hebben .
Een live-usb is precies hetzelfde als een live cd maar dan opgestart vanaf een usb stick.
Ik begrijp dat je een live-usb maakt met het programma --- opstartschijf aanmaken---?

Ja.

Citaat
Zo ja, dan kun je toch d.m.v. een vinkje aangeven dat je de extra programma's, die je op je eigen kast er later zelf bij hebt gezet, toegevoegd wilt hebben op de usb stick.
Als dit laatste ook klopt dan kun je toch deze live-usb (stick) gebruiken voor een nieuwe installatie inclusief je eigen toegevoegde programma's.

Nee. Je kunt alleen documenten, foto's e.d. bewaren, geen progjes installeren.

Citaat
Begrijp ik het goed dat jij met acronis (in windows) op een dualboot kast (met ubuntu er dus naast) vanuit windows een image maakt waarbij dus niet alleen windows maar ook Ubuntu in diezelfde image wordt meegenomen? (mits ze natuurlijk op dezelfde schijf  geinstalleerd staan?

Nee. Ik heb eenmalig Acronis in Windows gebruikt, om een Acronis Rescue CD te maken. Sindsdien gebruik ik alleen die opstartbare Acronis Rescue CD (LiveCD) voor het maken en terugzetten van images.

Citaat
En als dan ook bovenstaand klopt is mijn volgende vraag. Hoe dan te handelen als je een kast hebt waarop Ubuntu alleen staat (live-usb stick)

Dan pak je een andere computer waar nog Windows op staat, installeer je Acronis in Windows, en gebruik je Acronis in Windows éénmalig, om een Acronis Rescue CD te maken. Daarmee kun je vervolgens op elke computer een livesessie van Acronis starten.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Opstartschijf maken! Begrijp ik het goed?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/24, 22:05:12 »
Dump, even over je onderschrift, moet me toch even kwijt:

Het maakt niet uit dat je een Newbie bent. Zo zijn we nl. allemaal begonnen.
Het gaat erom in hoeverre je bereid bent te leren, en in hoeverre je bereid bent wat je geleerd en ontdekt hebt, te delen met anderen. Dat maakt je tot een Ubuntero  ;) (Denk ik  ;))
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Dump

  • Lid
Re: Opstartschijf maken! Begrijp ik het goed?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/24, 22:37:24 »
Citaat
Nee. Je kunt alleen documenten, foto's e.d. bewaren, geen progjes installeren.

Eerlijk gezegd heb ik dit dus niet goed begrepen uit de info die ik van internet haalde. Mits je de programma's die je er zelf bij had gezet mee kon nemen in de live-usb dan zou je eigenlijk een image gehad hebben van diezelfde kast. En dat zou mooi geweest zijn.

Blijft denk ik toch de vraag over. Heeft Ubuntu niet iets als acronis. Want dat zou erg makkelijk zijn.
Met mijn windows kasten probeer ik alle ellende uit die ik maar bedenken kan en na verloop van tijd zet ik een image terug. Even de progs updaten en klaar is Dump.

En asphyxia.
Dat onderschrift staat er in principe alleen in de hoop dat ik een simpele uitleg krijg. Ik leer niet meer zo snel als ik zou willen. Daarentegen geef ik (bijna) nooit op. Hahaha. Vandaar die vragen.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Opstartschijf maken! Begrijp ik het goed?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/24, 23:31:50 »
Dump, als je UbuntuSoftwareCenter opent en dan in het zoekveld rechtsboven het volgende intikt: iso 
dan zie je verschillende programma's voor het bewerken van een iso.

Maar ik denk je je remastersys bedoelt. Daarmee maak je voor zover ik weet een eigen iso aan van een ubuntu-iso zodat je alles wat je zelf wil erin plaatst. Daarna kan je de iso weer sluiten en daarmee dan installeren. Maar heb er nog geen ervaring mee. Wilde er wel al maanden en maanden geleden eens mee beginnen maar het is er nog steeds niet van gekomen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Remastersys
http://remastersys.sourceforge.net/remastersystool.html

Er zijn hier wel mensen die hier ervaring mee hebben.
Misschien eens zoeken met de zoekfunctie van dit forum. In de linkerbovenhoek van de forumpagina staat een balk en daarin staat 'zoek'. Klik erop en tik in:
Remastersys
Dan vind je denk ik wel wat topics die daarover gaan.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Dump

  • Lid
Re: Opstartschijf maken! Begrijp ik het goed?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/25, 22:19:44 »
Hoi heir4c.
Dit lijkt inderdaad wel de lading te dekken die ik zoek.
Ik ga is verder zoeken en dan uitproberen of hier op het forum nog is even verder vragen.
Heeft iemand hier nog iets aan toe te voegen dan hoor ik het graag.
Bedankt. Doei, Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.