Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Venster in het midden van het scherm plaatsen  (gelezen 892 keer)

Offline ayla

  • Lid
Venster in het midden van het scherm plaatsen
« Gepost op: 2011/12/08, 13:29:51 »
Hoe kan ik in 11.10 de vensters automatisch in het midden van het scherm plaatsen?


gr Ayla

Offline wowo

  • Lid
Re: Venster in het midden van het scherm plaatsen
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/14, 22:56:24 »
Zie Ubuntu 11.10: Unity handleiding http://lcardinaals.wordpress.com/2011/11/14/ubuntu-11-10-unity-handleiding/:
Plaatsing venster
• Ctrl + Alt + Numpad 0:    Venster maximaliseren.
• Ctrl + Alt + Numpad 1:    Venster in linker benedenhoek van het scherm plaatsen.
• Ctrl + Alt + Numpad 2:    Venster aan de onderkant van het scherm plaatsen.
• Ctrl + Alt + Numpad 3:    Venster in rechter benedenhoek van het scherm plaatsen.
• Ctrl + Alt + Numpad 4:    Venster aan de linkerkant van het scherm plaatsen.
Ctrl + Alt + Numpad 5:    Venster in het midden van het scherm plaatsen.
• Ctrl + Alt + Numpad 6:    Venster aan de rechterkant van het scherm plaatsen.
• Ctrl + Alt + Numpad 7:    Venster in de linker bovenhoek van het scherm plaatsen.
• Ctrl + Alt + Numpad 8:    Venster aan de bovenkant van het scherm plaatsen.
• Ctrl + Alt + Numpad 9:    Venster in de rechter bovenhoek van het scherm plaatsen.

N.B. Herhaaldelijk drukken op de toetsencombinatie geeft verschillende venstermaten. Je kan vijf maal drukken voor verschillende maten.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline ayla

  • Lid
Re: Venster in het midden van het scherm plaatsen
« Reactie #2 Gepost op: 2011/12/14, 23:29:55 »
Zie Ubuntu 11.10: Unity handleiding http://lcardinaals.wordpress.com/2011/11/14/ubuntu-11-10-unity-handleiding/:
Plaatsing venster
• Ctrl + Alt + Numpad 0:    Venster maximaliseren.
• Ctrl + Alt + Numpad 1:    Venster in linker benedenhoek van het scherm plaatsen.
• Ctrl + Alt + Numpad 2:    Venster aan de onderkant van het scherm plaatsen.
• Ctrl + Alt + Numpad 3:    Venster in rechter benedenhoek van het scherm plaatsen.
• Ctrl + Alt + Numpad 4:    Venster aan de linkerkant van het scherm plaatsen.
Ctrl + Alt + Numpad 5:    Venster in het midden van het scherm plaatsen.
• Ctrl + Alt + Numpad 6:    Venster aan de rechterkant van het scherm plaatsen.
• Ctrl + Alt + Numpad 7:    Venster in de linker bovenhoek van het scherm plaatsen.



• Ctrl + Alt + Numpad 8:    Venster aan de bovenkant van het scherm plaatsen.
• Ctrl + Alt + Numpad 9:    Venster in de rechter bovenhoek van het scherm plaatsen.

N.B. Herhaaldelijk drukken op de toetsencombinatie geeft verschillende venstermaten. Je kan vijf maal drukken voor verschillende maten.


Dank je wel voor je antwoord.

Ik zou graag dat niet met de hand willen doen maar zoals dat in de vorige uitgavens van Ubuntu mogelijk was automatisch in willen stellen.


gr Ayla

P.s Jouw _ Petitie Weg met het overgewicht in Nederlandse onderwijs ICT _ speekt mij in het bijzonder aan!!!
« Laatst bewerkt op: 2011/12/14, 23:34:22 door ayla »

Re: Venster in het midden van het scherm plaatsen
« Reactie #3 Gepost op: 2011/12/15, 00:20:01 »
Volgens mij is dat een functie van Compiz, alsje ccsm installeert, moet je het ergens kunnen instellen...

Offline wowo

  • Lid
Re: Venster in het midden van het scherm plaatsen
« Reactie #4 Gepost op: 2011/12/15, 15:54:07 »
Volgens mij is dat een functie van Compiz, alsje ccsm installeert, moet je het ergens kunnen instellen...
@Cumulus007, daar heb je gelijk in, alleen merk ik nog geen verschil in werking.
Misschien dat het bij ayla wel werkt ?:
CompizConfig Instellingen Beheerder > Vensterbeheer > klik op Plaats venster > Algemeen > Plaatsing modus > ipv "Slim" "Gecentreerd" instellen.
@Ayla, kan jij feedback geven of het bij jou werkt zoals je het wilt ? 
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: Venster in het midden van het scherm plaatsen
« Reactie #5 Gepost op: 2011/12/15, 16:15:52 »
Volgens mij is dat een functie van Compiz, alsje ccsm installeert, moet je het ergens kunnen instellen...
@Cumulus007, daar heb je gelijk in, alleen merk ik nog geen verschil in werking.
Misschien dat het bij ayla wel werkt ?:
CompizConfig Instellingen Beheerder > Vensterbeheer > klik op Plaats venster > Algemeen > Plaatsing modus > ipv "Slim" "Gecentreerd" instellen.
@Ayla, kan jij feedback geven of het bij jou werkt zoals je het wilt ? 

Ubuntu onthoudt de positie en grootte van je vensters, dus als je ze opnieuw opent, worden ze zoals de vorige keer getoond. Ik weet niet of je dit kunt forceren...