Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: PC-BSD gaat met netwerkkaart aan de haal  (gelezen 1004 keer)

dada1958

  • Gast
PC-BSD gaat met netwerkkaart aan de haal
« Gepost op: 2007/12/17, 13:40:24 »
Op een oud PIII-tje heb ik voor de lol PC-BSD geïnstalleerd, best een leuke distro, alleen die gemakkelijke manier van installeren met pbi zit nogal brak in elkaar, bijvoorbeeld AbiWord installeren kan ik vergeten. Apt-get bevalt me veel beter. Xubuntu 7.10 er dan weer op denk je dan, met de alternate-cd ... Tot m'n verbazing wordt het Ethernetkaartje met DHCP niet meer herkend. Met een DSL live-cd wordt het netwerkkaartje wel herkend en na PC-BSD er weer op te hebben gezet heb ik gewoon internet.
Met de Xubuntu 7.10 live-cd heb ik wat info verzameld:
*-cpu
          product: Pentium III (Coppermine)
          vendor: Intel Corp.
          physical id: 1
          bus info: cpu@0
          version: 6.8.1
          size: 550MHz
          width: 32 bits
          capabilities: fpu fpu_exception wp vme de pse tsc msr pae mce cx8 sep mtrr pge mca cmov pat pse36 mmx fxsr sse up


ubuntu@ubuntu:~$ lspci
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation 440BX/ZX/DX - 82443BX/ZX/DX Host bridge (rev 03)
00:01.0 PCI bridge: Intel Corporation 440BX/ZX/DX - 82443BX/ZX/DX AGP bridge (rev 03)
00:0a.0 Ethernet controller: Intel Corporation 82557/8/9 Ethernet Pro 100 (rev 05)
00:14.0 ISA bridge: Intel Corporation 82371AB/EB/MB PIIX4 ISA (rev 02)
00:14.1 IDE interface: Intel Corporation 82371AB/EB/MB PIIX4 IDE (rev 01)
00:14.2 USB Controller: Intel Corporation 82371AB/EB/MB PIIX4 USB (rev 01)
00:14.3 Bridge: Intel Corporation 82371AB/EB/MB PIIX4 ACPI (rev 02)
01:00.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc 3D Rage Pro AGP 1X/2X (rev 5c)

ubuntu@ubuntu:~$ lshw -C network
  *-network UNCLAIMED    
       description: Ethernet controller
       product: 82557/8/9 Ethernet Pro 100
       vendor: Intel Corporation
       physical id: a
       bus info: pci@0000:00:0a.0
       version: 05
       width: 32 bits
       clock: 33MHz
       configuration: latency=66 maxlatency=56 mingnt=8

ubuntu@ubuntu:~$ ifconfig
lo        Link encap:Local Loopback  
          inet addr:127.0.0.1  Mask:255.0.0.0
          UP LOOPBACK RUNNING  MTU:16436  Metric:1
          RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:0
          RX bytes:0 (0.0 b)  TX bytes:0 (0.0 b)
Het gaat dus gewoon om een bedraad netwerk. Hoe kan ik de boel het beste configureren met Xubuntu zodat ik daarmee weer aan de slag kan?
TIA

PC-BSD gaat met netwerkkaart aan de haal
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/17, 14:03:54 »
Interessant. Dus PC-BSD is er af, Xubuntu er op en dan doet de netwerkkaart het niet meer? Een beetje raar om dat aan PC-BSD toe te schrijven, maar ik leer graag bij ;)

De PBI's zullen binnenkort wat beter worden. Het PC-BSD team is bezig met een autobuild server en dan neemt zowel de hoeveelheid als de kwaliteit er van toe. Het 'probleem' bij Abiword wordt natuurlijk gevormd door de afhankelijkheden (GNOME pakket op KDE desktop). Als je toch niet terugschrikt voor $ apt-get, dan is de commandline bij PC-BSD een prima alternatief voor de PBI's (#pkg_add -r abiword). Dat lost het probleem met Abiword op.

dada1958

  • Gast
PC-BSD gaat met netwerkkaart aan de haal
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/17, 14:18:15 »
Citaat van: jstedehouder
Interessant. Dus PC-BSD is er af, Xubuntu er op en dan doet de netwerkkaart het niet meer? Een beetje raar om dat aan PC-BSD toe te schrijven, maar ik leer graag bij ;)
De netwerkkaart doet het met DSL en PC-BSD dus wel maar wordt in Ubuntu niet (meer) herkend, ik schrijf het nergens aan toe, ik constateer alleen en vind het vreemd en leer ook graag bij :)
Op zich is het met PC-BSD een heel fijn pc'tje voor m'n klantjes op het steunpunt. AbiWord is niet van levensbelang, er zijn achteraf gezien alternatieven genoeg. Maar ik ga het toch eens proberen, ik heb de ports staan ... op het forum kwamen ze er niet uit.

dada1958

  • Gast
PC-BSD gaat met netwerkkaart aan de haal
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/17, 14:38:11 »
Hoop errors, geen AbiWord :(

*edit*
Stom, ik doe het nu nog eens over met 'su' :)

PC-BSD gaat met netwerkkaart aan de haal
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/17, 14:38:13 »
Quootje

Citaat
PC-BSD gaat met netwerkkaart aan de haal
Ik heb trouwens een hele reeks geschreven over PC-BSD en DesktopBSD (twee keer 30 dagen) met de problemen die ik tegen kwam en de oplossingen. Wel in het Engels.

PC-BSD: http://opensourcelearning.info/blog/?tag=pc-bsd-the-first-30-days
DesktopBSD: http://opensourcelearning.info/blog/?tag=desktopbsd

Als je toch met de packages en ports aan de slag gaat is DesktopBSD een prima oplossing. Je krijgt dan een grafische schil die vergelijkbaar is met Synaptic. Mijn ervaring met het installeren van GNOME en GNOME-pakketten is onder DesktopBSD net iets beter dan onder PC-BSD.

dada1958

  • Gast
PC-BSD gaat met netwerkkaart aan de haal
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/17, 14:59:38 »
Ok, AbiWord is geïnstalleerd, tnx!
Van DesktopBSD heb ik de 64-bits versie binnengehaald en wil ik t.z.t. eens op een partitie van m'n hoofdsysteem zetten als ik de zekerheid heb dat m'n netwerk ook onder Ubuntu toegankelijk blijft :)
Je bevindingen met de BSD's ga ik bookmarken, wederom dank ...

PC-BSD gaat met netwerkkaart aan de haal
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/17, 15:16:45 »
Citaat van: dada1958
Stom, ik doe het nu nog eens over met 'su' :)
LOL. Ik begon dus ook met sudo en kreeg gelijk een draai om mijn oren van het systeem.

Veel speelplezier.

Groetjes

Jan

dada1958

  • Gast
PC-BSD gaat met netwerkkaart aan de haal
« Reactie #7 Gepost op: 2007/12/17, 23:32:32 »
Citaat van: jstedehouder
Als je toch met de packages en ports aan de slag gaat is DesktopBSD een prima oplossing. Je krijgt dan een grafische schil die vergelijkbaar is met Synaptic. Mijn ervaring met het installeren van GNOME en GNOME-pakketten is onder DesktopBSD net iets beter dan onder PC-BSD.
Ik ben nu DesktopBSD aan het installeren en weer ben ik onder de indruk.
Geen enkel probleem met het Ethernetkaartje, ik blijf het merkwaardig vinden :)
Groet, Niels