Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: je toestel porten  (gelezen 3857 keer)

je toestel porten
« Gepost op: 2023/01/29, 13:34:43 »
Geachte allen,

Nu ik reeds jaren een tevreden gebruiker ben van (K)ubuntu, heb ik inmiddels ook grote interesse gekregen voor de volgende stap: Ubuntu touch op de smartphone.
De toestellen die ik heb, worden (uiteraard) (nog) niet ondersteund dus het zal geen kwestie worden van telefoon aan de pc hangen, UBport installer er op loslaten en gaan.
Nu schijnt het wel mogelijk te zijn dat je zelf je toestel kunt porten, ofwel geschikt maken voor Ubuntu touch. Is er alhier al iemand die dat heeft gedaan?
Zo ja, hoe ging dat? Werkte alles goed? etc etc.

Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline bart85

  • Lid
Re: je toestel porten
« Reactie #1 Gepost op: 2023/01/30, 19:40:25 »
https://devices.ubuntu-touch.io/

Kan erg lastig zijn. Niet alle telefoons worden goed ondersteund. Zie in link voor ondersteuning van bepaalde telefoons.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Re: je toestel porten
« Reactie #2 Gepost op: 2023/01/31, 08:18:57 »
https://devices.ubuntu-touch.io/

Kan erg lastig zijn. Niet alle telefoons worden goed ondersteund. Zie in link voor ondersteuning van bepaalde telefoons.

Als ik het goed heb begrepen, zijn dit juist de toestellen die je al gewoon rechtstreeks aan de pc kunt hangen en de installer van Ubuntu touch doet de rest. Als je apparaat er niet bij staat, moet je dus die lastige fratsen gaan uithalen.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline bart85

  • Lid
Re: je toestel porten
« Reactie #3 Gepost op: 2023/01/31, 17:33:44 »
Sommige worden gedeeltelijk ondersteund. Wat betekent dat bepaalde hardware niet werkt. Bijvoorbeeld een niet werkende wifi of haperende wifi. Ook andere hardware kan problemen geven. Welke onderdelen werken kun je opzoeken.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Re: je toestel porten
« Reactie #4 Gepost op: 2023/02/01, 15:51:31 »
Sommige worden gedeeltelijk ondersteund. Wat betekent dat bepaalde hardware niet werkt. Bijvoorbeeld een niet werkende wifi of haperende wifi. Ook andere hardware kan problemen geven. Welke onderdelen werken kun je opzoeken.

Waar zoek je dat dan op als je toestel niet in de lijst van ondersteunende devices staat?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: je toestel porten
« Reactie #5 Gepost op: 2023/02/24, 14:02:10 »
Meestal is het zo dat als je toestel niet ondersteund word je zelf aan de slag moet om Ubuntu Touch te porten naar de desbetreffende smartphone. Of... je moet wachten tot iemand het oppikt wat zeer waarschijnlijk nooit gaat gebeuren. Het is maar een klein community team wat Ubuntu Touch blijft verder ontwikkelen.

Om zelf niet voor problemen te komen staan heb ik me de Volla Phone 22 en Volla Phone X met Ubuntu Touch aangeschaft.
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Re: je toestel porten
« Reactie #6 Gepost op: 2023/02/28, 08:52:27 »
Meestal is het zo dat als je toestel niet ondersteund word je zelf aan de slag moet om Ubuntu Touch te porten naar de desbetreffende smartphone. Of... je moet wachten tot iemand het oppikt wat zeer waarschijnlijk nooit gaat gebeuren. Het is maar een klein community team wat Ubuntu Touch blijft verder ontwikkelen.

Om zelf niet voor problemen te komen staan heb ik me de Volla Phone 22 en Volla Phone X met Ubuntu Touch aangeschaft.

Inmiddels heb ik een handleiding van de community zelf gevonden. De kosten en baten afgewogen denk ik dat zelf porten me een aanzienlijke investering in tijd en leercurve gaat kosten. Om eerst te proberen, heb ik een gebruikt toestel van marktplaats getrokken dat wel ruimschoots wordt ondersteund. Vollaphone - lees: Gigaset- heeft ook mijn interesse en dan de Volla Phone X in het bijzonder al vind ik de prijs wat "uit verhouding", dat is een andere discussie echter.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.