Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: zoek een script  (gelezen 767 keer)

Offline saat

  • Lid
zoek een script
« Gepost op: 2012/11/13, 11:35:33 »
Bestaat erook een script dat checkt of je server online is wat ik bedoel is nl:
Stel ubuntu is niet online dat dit script dat checkt en dan je server een resart geeft want ik heb soms weleens dat deze off gaat gaat dan moet ik m altijd handmatig een teboot geven de pc dan .

thkx

saat

Re: zoek een script
« Reactie #1 Gepost op: 2012/11/13, 11:53:59 »
Ja, probleem is dat je twee dingen vraagt.


Je wilt een deamon hebben die offside checkt of je server werkt. Ik monitor bijv. altijd op poort 22,80 en 25
Je wilt een deamon hebben die je services een schop onder kont geeft als het niet werkt.

Beide kunnen en wel door monit.

Op http://bin.tiny-host.nl/m9cd7ccb staat een voorbeeld van een monit script van mij

op http://mmonit.com/monit/ vind je monit

Verder: Waarom zou je een server willen restarten? Een service kan ik inkomen. Een server zet je alleen uit voor hardware replacement en een reboot voor een kernel update/vervanging :)

« Laatst bewerkt op: 2012/11/13, 11:57:55 door maikelonline »

Offline saat

  • Lid
Re: zoek een script
« Reactie #2 Gepost op: 2012/11/13, 15:33:46 »
Nou het volgende gebeurt soms nl:
Dan is er geen intenet verbinding als ik dan naar ubuntu ga met scherm is alles zwart keyboard enz werkt nog maar ik kan niks meer doen dan enige wat ik kan doen is de pc een herstart geven dan werkt alles weer nl .

saat

Re: zoek een script
« Reactie #3 Gepost op: 2012/11/13, 16:25:08 »
Saat, kan je kijken naar je log files in /var/log

Zoals syslog of messages.log. Dit is te abstract. Hier kan ik niets mee en wat voor server is het, het klinkt als een Desktop bak.

Dus, voordat je monit er ingooit moet je weten welke deamon of iets dit veroorzaakt. Gaat dat ding niet in hypernate of zo?
Dit, zodat monit het een schop onder de kont kan geven.

Offline saat

  • Lid
Re: zoek een script
« Reactie #4 Gepost op: 2012/11/13, 19:02:43 »
wat moet je zien van deze log files dan is best groot hoor moet daar iets apart staan ? en met hypernate wat bedoel je daar mee .
als je iets duidelijker bent zodat ik het brgrijp kan ik je ook meer info geven

saat

Re: zoek een script
« Reactie #5 Gepost op: 2012/11/14, 12:04:38 »
Volgens mij ben ik behoorlijk duidelijk.
Hypernate is in slaapstand. Dat gebeurd wel eens met laptops of als energiebesparing deamons aan staan.

Voor de rest, kan ik weinig tot niets met deze vragen, want het is mij niet duidelijk. Je kan in de logs kijken wat abnormaal is, als je een server draait dan zal
je bekend (willen/moeten) raken met deze output voor debugging. Excuus.