Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Help ! windos is gecrached ? kan ik nu mijn pc compleet op ubuntu laten drijen  (gelezen 4027 keer)

jackj

  • Gast
Help mijn windows is net een tijde gescrashed ik was er zelf niet bij maar denk dat ik de oorzaak weet

het gaat als volgt ik start mijn pc op alles gaat als het moet gaan als start normaal op tot de laad scherm  ( ik gebruik windows xp ) opeens krijg ik een flits van een blauw scherm en dan restart hij weer ..

ik heb dus automatich restarten uitgeschackeld en daar door kon ik de fout mellding lezen en wordt niet vermeld door welke bestand of iets precies aan gewezen waarrom er een error is er staat dat er iets fout geinstallerd  of verwijdert  is  ( ik denk dus dat toen ik niet thuis was er iemand op windows zat en een update had gestart en er tussen  hem onderbrokken heeft _

ik had all lang tijd voor dit gebeurde all linux er op gedaan ( pclunixos) en daar zit ik nu op
dus ik dacht welke opties heb ik  :

1.
windows  opnieuw installeren.
(maar weet niet hoe i kdat voor elkaar krijg ?  mijn boot cd wilt het ook neit doen ?  de pc leest(not detected ) hem gewoon niet als ik hem er in doe ? )

2.
Mijn hele pc naar Ubuntu
( maar hoe doe ik dat nou ?  en kan ik met ubuntu wel alles zo makkelijk gebruiken als met windows ? zo als exe bestanden  ?  )

3.
Van af lunix  die ik nu heb Windows maken  ( weet niet hoe dat moet ik krijg maar geen toegang tot windows  heb elke manier geprobeert  )

4.mijn pc leeg gooien en ubuntu en windows er weer op zetten


. bij all opties heb ik echt geen ervarring mee en snap niet hoe ik dat zonder enig problemmen kan voltooien !


Alvast bedankt !

Greetz ,
JJ
ik hoop dat iemand mij kan helpen


« Laatst bewerkt op: 2009/06/29, 20:18:16 door jackj »

Offline mcgyver

  • Lid
Zeg alvast werk merk en model je pc is. (moederbord, processor, grafische kaart en geheugen)

Past ge aub even uw topictitel aan? Hoofdletters hoeven niet, het word zo ook wel gelezen.

1.
windows  opnieuw installeren.
(maar weet niet hoe i kdat voor elkaar krijg ?  mijn boot cd wilt het ook neit doen ?  de pc leest(not detected ) hem gewoon niet als ik hem er in doe ? )


Zou ik, omdat ik ubuntu gebruik niet aanraden.

2.
Mijn hele pc naar Ubuntu
( maar hoe doe ik dat nou ?  en kan ik met ubuntu wel alles zo makkelijk gebruiken als met windows ? zo als exe bestanden  ?  )

Exe bestanden kun je openen met Wine

3.
Van af linux  die ik nu heb Windows maken  ( weet niet hoe dat moet ik krijg maar geen toegang tot windows  heb elke manier geprobeert  )


Probeer met de Live-CD je prive bestanden te achterhalen

4.mijn pc leeg gooien en ubuntu en windows er weer op zetten

Zet dan eerst met de live-cd prive bestanden op usb

jackj

  • Gast
ik weet de merk niet  de spullen van de pc zijn hier neit

weet allee wat ik er van af kan lezen
Windows xp home edition
en er staat nog mfl computers veder weet ik niks van deze computer het is niet een al te nieuwe snelhied is traag/ redelijk

?

( heb titel veranderd .. )

Kan je wat duidelijker zijn en niet te haastig ;)

De beste keuze lijkt mij:
Alleen Linux (Debian of Ubuntu ) erop laten draaien, redenen:
  • Je hebt vrijwel bijna geen last meer van crashes
  • Snelheid vergeleken met Windows XP schiet omhoog
  • ExE Bestanden kan je openen met wine
  • Windows kan je ook apart installeren met Virtualbox
« Laatst bewerkt op: 2009/06/30, 07:36:42 door Dooitze de Jong »

jackj

  • Gast
1.
windows  opnieuw installeren.
(maar weet niet hoe i kdat voor elkaar krijg ?  mijn boot cd wilt het ook neit doen ?  de pc leest(not detected ) hem gewoon niet als ik hem er in doe ? )


c

2.
Mijn hele pc naar Ubuntu
( maar hoe doe ik dat nou ?  en kan ik met ubuntu wel alles zo makkelijk gebruiken als met windows ? zo als exe bestanden  ?  )

Exe bestanden kun je openen met Wine

3.
Van af linux  die ik nu heb Windows maken  ( weet niet hoe dat moet ik krijg maar geen toegang tot windows  heb elke manier geprobeert  )


c

4.mijn pc leeg gooien en ubuntu en windows er weer op zetten

Zet dan eerst met de live-cd prive bestanden op usb


4.mijn pc leeg gooien en ubuntu en windows er weer op zetten

Zet dan eerst met de live-cd prive bestanden op usb
 

; heb geen toegang tot windows dus dat lukt niet en alls wat er om zit kan ik wel missen


4.mijn pc leeg gooien en ubuntu en windows er weer op zetten

Zet dan eerst met de live-cd prive bestanden op usb


;;het lukt me niet om de boot cd van windows te gebruiken  ?


4.mijn pc leeg gooien en ubuntu en windows er weer op zetten

Zet dan eerst met de live-cd prive bestanden op usb
;; hoe bedoelt u niet aanraden dat ik windows helemaal opnieuw installer of dat ik compleet naar ubuntu over ga ?


en wine kan ik gebruiken jah .. maar dat doe ik nu ook en dat werkt niet all te goed .. probeer counter-strike te spellen maar er komt van launching coutner -striek en dan sluit het weer af en ben neit ver gekomen



Omzetten naar Ubuntu is vrij gemakkelijk, maak een back-up van belangrijke bestanden op je Windows-schijf via je huidige Linux-installatie op bijvoorbeeld een USB-stick, start de computer op met de live-cd van Ubuntu en kies tijdens het setup voor de optie "de gehele schijf gebruiken".

Exe-bestanden bevatten Windows-code, dat werkt niet op Linux. Tenzij je een programma als Wine gebruikt, maar dat is vaak trager en werkt niet goed. Zoek gewoon een Linux-alternatief van je Windows-programma's.

edit: je moet de windows-cd niet gebruiken om je bestanden te herstellen ;)

jackj

  • Gast
Cumulus007 dat is een slim idee ik zal het zo snel mogelijk uitproberen

kan het ook via een usb gedaan worden het ubuntu installatie  ?

ik heb meerdere schijfen  kan ik via ubuntu live -cd het een hele shijf maken ?

jackj

  • Gast
dus ik kan eerst ubuntu installeren en dan met Vitrualbox windows ?

Dat kan, maar in VirtualBox zul je geen topprestaties halen.

Counterstrike is trouwens te spelen in Wine hoor ;)

billgoldberg

  • Gast
Kan je wat duidelijker zijn en niet te haastig ;)

De beste keuze lijkt mij:
Alleen Linux (Debian of Ubuntu ) erop laten draaien, redenen:
  • Je hebt geen last meer van crashes
  • Snelheid vergeleken met Windows XP schiet omhoog
  • ExE Bestanden kan je openen met wine
  • Windows kan je ook apart installeren met Virtualbox

Hier moet ik je toch even tegenspreken.

Ubuntu kan weldegelijk crashen, voor verschillende rederen. Kernel panics, drivers die X doen crashen, applicaties kunnen evengoed crashen en soms X meenemen.

Wine ondersteunt wel wat Windows applicaties maar bijlange niet veel. Denk dus niet dat je een random Windows applicatie gemakkelijk kunt gebruiken onder Linux.

Ik kan de OP aanraden even dit artikel te lezen:
http://linux.oneandoneis2.org/LNW.htm

En zich even te verdieping in Ubuntu vooraleer je het als enigste OS gebruikt op je PC.

billgoldberg

  • Gast


kan het ook via een usb gedaan worden het ubuntu installatie  ?

ik heb meerdere schijfen  kan ik via ubuntu live -cd het een hele shijf maken ?

Ubuntu installeren op je PC via een USB flash drive is redelijk gemakkelijk.

Download de ISO en gebruik het programma Unetbootin (Windows en Linux versie) om de ISO te "branden" op de USB drive.

Dan zeg je je BIOS even dat hij eerst vanaf USB moet proberen op te starten en de Live CD zal snel opgestart zijn. Een Live USB is ook wat sneller dan een Live CD.

Ik veronderstel dat je met schijfen, partities bedoeld? Ubuntu kan geïnstalleerd worden op een schijf van enkele GB groot, maar even goed op verschillende partities. Je kan bv. een kleine /  (10gb) en /boot (500mb) en /home op de andere grote partitie zetten.

Dit is allemaal mogelijk (inclusief het aanmaken van de partities) via de Ubuntu installer of via Gparted op de Ubuntu Live CD.

Als je met meerdere schijven, meerdere harde schijven bedoelt. Wel ik denk wel dat dat mogelijk is. Ik heb het nog nooit geprobeert.

jackj

  • Gast


kan het ook via een usb gedaan worden het ubuntu installatie  ?

ik heb meerdere schijfen  kan ik via ubuntu live -cd het een hele shijf maken ?

Ubuntu installeren op je PC via een USB flash drive is redelijk gemakkelijk.

Download de ISO en gebruik het programma Unetbootin (Windows en Linux versie) om de ISO te "branden" op de USB drive.

Dan zeg je je BIOS even dat hij eerst vanaf USB moet proberen op te starten en de Live CD zal snel opgestart zijn. Een Live USB is ook wat sneller dan een Live CD.

Ik veronderstel dat je met schijfen, partities bedoeld? Ubuntu kan geïnstalleerd worden op een schijf van enkele GB groot, maar even goed op verschillende partities. Je kan bv. een kleine /  (10gb) en /boot (500mb) en /home op de andere grote partitie zetten.

Dit is allemaal mogelijk (inclusief het aanmaken van de partities) via de Ubuntu installer of via Gparted op de Ubuntu Live CD.

Als je met meerdere schijven, meerdere harde schijven bedoelt. Wel ik denk wel dat dat mogelijk is. Ik heb het nog nooit geprobeert.


Dus als ik mijn pc opstart  f11 indruken om naar de boot menu te gaan ?  en dan via usb kiezen ?  ik zie die optie neit staan ? ik zie alleen via cd-rw  floppy , cd -dvd   en 4 optie staat open

Oudere computers kunnen vaak niet via usb opstarten. In dat geval zul je een ubuntu live-cd moeten downloaden en dan branden, of als dat niet lukt er een bestellen:
http://www.stichtingsoftwareconsulent.nl/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=13&category_id=2&keyword=ubuntu&option=com_virtuemart&Itemid=1&vmcchk=1&Itemid=1

jackj

  • Gast
welke versie van ubuntu kan ik het beste downloaden ?  die met 18 (v9)maanden ondersteuning of 3 jaar(v8)?

Bij die link kan je ook gratis bestellen (kortingscode ubuntu, is duidelijk aangegeven), en ze zijn een stuk sneller dan shipit. Een steunpunt vragen om een cd kan natuurlijk ook, niet aan gedacht.
« Laatst bewerkt op: 2009/06/30, 15:00:39 door Thomas de Graaff »

Offline Roel1963

  • Lid
welke versie van ubuntu kan ik het beste downloaden ?  die met 18 (v9)maanden ondersteuning of 3 jaar(v8)?

Als je computer een paar jaartjes oud is zou ik eerst 8.04 proberen. Is de computer erg nieuw of wil je de allernieuwste software, kies dan 9.04.

jackj

  • Gast
als ik dan bestel met coupon  moet je dan verzend kosten betallen ?


( ow ik zie all mt coupon is alles graties _)
« Laatst bewerkt op: 2009/06/30, 18:36:35 door jackj »

Offline Willemtk

  • Lid
Ik heb zelf meerdere harde schijven. Gaat prima, je moet wel er op letten dat als je gaat installeren je bij de vraag; schijf geheel gebruiken? Er op let dat je de schijf waar je bestanden op staan niet gebruikt. Als je niet juist begrijpt wat ik er mee bedoel, sluit dan gewoon eerst de 2e schijf af voor je gaat installeren. trek het stekkertje eraf, en als je klaar bent met installeren zet je het stekkertje terug erop. Kijk voor je gaat installeren eerst nog eens met de live cd op locaties, computer, media of je zeker de schijf gaat wissen die je niet meer wilt gebruiken. Succes.

Willem




Offline Ploffie

  • Lid
Als ik hem goed begrijp dan mag alles wat met Windows te maken heeft er af.

Namelijk, in een eerder bericht schrijft hij dit:

; heb geen toegang tot windows dus dat lukt niet en alls wat er om zit kan ik wel missen

Dus dan hoeft hij zich helemaal geen zorgen te maken om zijn bestanden.

Schijf er in, cd-rom kiezen als eerste bootoptie en de rest gaat vanzelf.
Misschien eerst nog als live-cd gebruiken om te zien of het werkt.

Handig zou ook zijn als zich eerst even verdiept in deze lectuur:

http://wiki.ubuntu-nl.org/Installatie

Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Eind vorig jaar kreeg ik (door eigen schuld) problemen met windows. Omdat ik wel wilde internetten en mailen heb ik de PC gestart met de live-CD van Ubuntu. Alle windows probs zijn wel opgelost, maar ik ben zo enthousiast geworden over Ubuntu dat ik alleen nog maar Ubuntu gebruik. Soms denk ik dat windows progje was wel handig en dan zoek ik ff. En vaak vindt ik binnen no time de linux variant. Paar voorbeelden:

MP3Gain - idem
ConcertXToDVD
Catan
Rosegarden ipv Cubase

Af en toe heb ik een vraag over Ubuntu en stal ik die op het forum. Meestal is het zo opgelost. Ik ben nu helemaal into Ubuntu.

jackj

  • Gast
ik zoekt een programma die ubunte net als vista/windows laat lijken , en vondt een andere Linux OS

die heet Vixta ; en lijkt aardig op vista

maar is dat beter dan ubuntu ?

heb net ubuntu live - cd  gemaakt 
maar wil nog voor dat ik hem gebruik weten of ik vixta beter kan doen ?  (www.vixta.org)
en ! ik zou graag zeg maar windows er op willen zetten als 2de boot ? gewoon met windows- cd ? zo dat ik elk spel kan spellen ? )

ik wil zeg maar world of warcraft willen spellen kan dat nog met virtualbox ? 


en kan iemand mij uitlegen hoe ik nou dingen moet installeren  tar.gz files  ? lukt me echt niet :S ? 

Vixta, lijkt me geen goed idee. Ik zou het dan liever Kubuntu kiezen, lijkt ook op windows

WOW, deze game kun je spelen in Wine:
http://www.wowwiki.com/Wine

Tar.gz , deze zijn voor slackware bedoeld en niet om ubby games te installeren daar heb je .Deb voor of desnoods RPM

WINDOWS en niet Winh...
« Laatst bewerkt op: 2009/07/01, 18:12:42 door Wanda Rooze »

Dat wist ik niet, hoe dan?