Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: athorization password??  (gelezen 1546 keer)

Offline lie

  • Lid
athorization password??
« Gepost op: 2011/03/29, 00:56:29 »
hallo,ook ik gebruik ubuntu, maar om skype enz te kunnen downloaden heb ik een password nodig.
De laptop heb ik gekregen bij aankoop van meubels maar er zat geen informatie boekje of iets bij, heeft iemand enig idee hoe ik aan die athorization password kom?? zelf heb ik geen ander password op mijn laptop dus zou echt niet weten waar ik dat vandaan kan halen???

gr.Lie

Offline Roc.am

  • Lid
Re: athorization password??
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/29, 01:10:02 »
Welkom Lie,

Kijk maar eens op onderstaande link.

http://sites.google.com/site/computertip/wachtwoordvergeten

- Roc

Offline lie

  • Lid
Re: athorization password??
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/29, 22:39:09 »
ik heb alleen geen wachtwoord nodig voor mijn begin scherm, maar 1 voor mijn skype enz in mijn scherm te downloaden...er wordt steeds gevraagd naar athorization key???

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: athorization password??
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/29, 22:44:28 »
Dat wachtwoord is hetzelfde als het 'inlog' wachtwoord. Dus als je het wachtwoord veranderd met bovenstaande link, dan zou dat wachtwoord ook voor het installeren van skype moeten werken.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline lie

  • Lid
Re: athorization password??
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/03, 18:01:02 »
uhm ik heb geprobeerd er uberhaupt nu een wachtwoord van te maken samen met iemand die veel van computers verstand heeft,maar dat stappen plan op die site functioneert niet zoals het hoort?? kan ik misschien mijn comp ergens naartoe brengen waar men het wel weet??
groetjes lie

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: athorization password??
« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/03, 18:03:15 »
Zoek eens een steunpunt bij je in de buurt, en vraag deze er eens naar te kijken:
http://kaart.ubuntu-nl.org/
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Mikkel

  • Lid
Re: athorization password??
« Reactie #6 Gepost op: 2011/04/03, 20:19:22 »
ik heb alleen geen wachtwoord nodig voor mijn begin scherm, maar 1 voor mijn skype enz in mijn scherm te downloaden...er wordt steeds gevraagd naar athorization key???

Lie, op welke manier ben je eigenlijk bezig Skype 'in je scherm te downloaden'? Via het Ubuntu softwarecentrum? Via Synaptic pakketbeheer? Via een installatiebestand dat ergens op het internet staat? Toch géén .exe-bestand, hoop ik?

Als ik het goed begrijp kun je dus wél in Ubuntu komen omdat je bij het opstarten geen wachtwoord hoeft in te vullen (dus 'automatisch' inlogt), maar wil je een programma installeren (in dit geval Skype), dan wordt er gevraagd om een 'authorization key'? In je eerste bericht heb je het over een 'password', maar ook over een 'athorization password'. Een password en een authorization key zijn twee verschillende dingen, dus wat staat er precies in de foutmelding die je krijgt?
Volg deze gebruiksaanwijzing eens, daarin wordt met geen woord gerept over een authorization key.


........ dat stappen plan op die site functioneert niet zoals het hoort??

Dat stappenplan is toch echt wel duidelijk geschreven, dus als er iets niet functioneert heb je ergens een fout gemaakt. Probeer het nog eens opnieuw. ;)


Edit: welke Ubuntu-versie gebruik je eigenlijk?
« Laatst bewerkt op: 2011/04/03, 20:35:24 door Mikkel »

Offline Mikkel

  • Lid
Re: athorization password??
« Reactie #7 Gepost op: 2011/04/04, 10:03:15 »
Lie, je hebt dus een laptop gekregen die als je hem aan zet doorstart naar het Bureaublad, zonder dat je een wachtwoord hebt hoeven ingeven? Als je dit stappenplan volgt, wat typ je daar dan bij het commando passwd gebruikersnaam waarbij als uitleg staat dat als jouw gebruikersnaam karel is, je dan dus passwd karel moet typen?
Als je zelf geen nieuwe gebruiker hebt aangemaakt en je i.p.v. karel iets hebt ingevoerd als bijvoorbeeld passwd lie dan is het logisch dat het geen resultaat oplevert, omdat de winkel die jou die laptop gaf natuurlijk niet kon weten dat het apparaat naar ene lie zou gaan. ;)

Open eens een terminal (via menu Toepassingen, Hulpmiddelen, Terminalvenster). In het venster dat dan opent zie je de gebruikersnaam van de laptop. Bij mij bijvoorbeeld staat daar mikkel@Ubuntu:~$

Re: athorization password??
« Reactie #8 Gepost op: 2011/04/04, 17:37:01 »
Ik zal het eens in mijn woorden proberen uit te leggen:
- Bij het opstarten moet je de linkershift ingedrukt houden, als je dit doet dan krijg je een opstartmenu.
- In dit menu heb je een aantal keuze's, kies degene waar (herstelmodus) tussen staat, dit is meestal de tweede regel.
- Dan krijg je weer een keuze, je kiest dan voor degene waar "root       Terugvallen op rootshellprompt" staat.
Als het goed is staat deze keuze ergens helemaal onderaan.
- Vervolgens krijg je een soort MS-DOS achtig venster, daar typ je het volgende in:
"passwd gebruikersnaam"
Dit doe je zonder aanhalingstekens, en in plaats van gebruikersnaam moet je je eigen gebruikersnaam invoeren.
Bij mij is mijn gebruikersnaam sjoerd, dus ik zou het volgende moeten intikken:
"passwd sjoerd" (zonder aanhalingstekens dus!)
- Vervolgens vraagt hij je om een nieuw wachtwoord te geven, typ dan het gewenste wachtwoord in.
Let wel op, het lijkt alsof je niks intikt, dat hoort zo!
- Typ nu 'reboot' in (zonder aanhalingstekens), en druk op enter.

Het zijn in principe dezelfde instructies als in de link, maar misschien dat je dit beter kan volgen ???
Vertel eens waar het misgaat als het weer niet lukt.
« Laatst bewerkt op: 2011/04/04, 17:39:40 door Sjoerd Broekhuijsen »
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?