Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Debian Wheezy kan met Xfce uitkomen !  (gelezen 5914 keer)

Debian Wheezy kan met Xfce uitkomen !
« Gepost op: 2012/08/08, 17:12:58 »
alles over dit item

Prachtig nieuws, mocht het effectief doorkomen ;) Xfce zal op die manier nog meer de professionele status halen boven alle gangbare desktops. Vooral omdat Debian eerder een pro-distributie is.
Ik kijk er alvast naar uit !
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Bloom

  • Lid
Re: Debian Wheezy kan met Xfce uitkomen !
« Reactie #1 Gepost op: 2012/08/08, 18:05:16 »
Ik juich dat ook toe.
En zo leert Gnome (en hopelijk daarmee ook de andere desktopontwerpers) dat het zeker niet loont om niet te luisteren naar je gebruikers en dat het niet loont om iedereen die moeite doet om te ontwerpen en te ontwikkelen voor je platform in het gezicht te spuwen door de opvolger lekker incompatibel te maken.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Debian Wheezy kan met Xfce uitkomen !
« Reactie #2 Gepost op: 2012/08/08, 18:09:16 »
Leuk om te lezen!  :)

Xfce is een prima werkomgeving, zeer geschikt voor zowel thuisgebruik als voor professioneel gebruik. Vrijwel direct te begrijpen, weinig gewenning nodig....

Het gebruik wijst zich eigenlijk vanzelf. Ook voor mensen die totaal geen ervaring hebben met Linux. Dat merk ik elke keer weer. Kortom: goede keuze van Debian.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Debian Wheezy kan met Xfce uitkomen !
« Reactie #3 Gepost op: 2012/08/08, 20:35:44 »
Het gebruik wijst zich eigenlijk vanzelf. Ook voor mensen die totaal geen ervaring hebben met Linux. Dat merk ik elke keer weer.
Het is bijna altijd het bekende systeem van de rechter-muistoets en kiezen wat je wilt, lekker intuïtief en zonder uitleg te begrijpen.
Kortom: goede keuze van Debian.
Mag ik hier 3 pagina's met plusjes plaatsen ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline joop905

  • Lid
Re: Debian Wheezy kan met Xfce uitkomen !
« Reactie #4 Gepost op: 2012/08/08, 21:21:54 »
zolang ik er zelf van kan maken wat ik wil
het argument dat alles op 1 cd moet passen
dan weet ik nog hoop meer dingen die eruit kunnen

spelletjes
Liferea - Linux Feed Reader
Epiphany
Ekiga softfoon
Empathy
Muziek-cd's kopiëren
Cheese
Rhythmbox

gnome heeft mijn voorkeur

Re: Debian Wheezy kan met Xfce uitkomen !
« Reactie #5 Gepost op: 2012/08/08, 21:36:53 »
Ja sowieso is meer dan de helft van de Linux-community (en daarbuiten ook natuurlijk) er heilig van overtuigd dat USB-sticks dé toekomst zijn. Dus niks tegen Xfce, maar het feit dat alles op CD1 moet passen is dan een beetje vreemd in mijn ogen als zoveel mensen vinden dat USB-sticks dé toekomst zijn.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Debian Wheezy kan met Xfce uitkomen !
« Reactie #6 Gepost op: 2012/08/08, 21:57:33 »
Aan de andere kant: Lijkt KDE niet veel meer op Windows, en zit het niet net zo logisch in elkaar? Oké, XFCE is lichter, maar is KDE niet nog logischer? (Aan de andere kant is die ook met 2 klikken te installeren ;))

Re: Debian Wheezy kan met Xfce uitkomen !
« Reactie #7 Gepost op: 2012/08/08, 22:17:31 »
in b4 Unity/GNOME vs KDE vs Xfce-discussie

Re: Debian Wheezy kan met Xfce uitkomen !
« Reactie #8 Gepost op: 2012/08/09, 12:26:40 »
Aan de andere kant: Lijkt KDE niet veel meer op Windows, en zit het niet net zo logisch in elkaar? Oké, XFCE is lichter, maar is KDE niet nog logischer? (Aan de andere kant is die ook met 2 klikken te installeren ;))

Licht kan je KDE nu ook niet noemen, als je de doelstelling hebt om een 'lichte desktop' standaard te leveren met je besturingssysteem. Maar ik zou het helemaal super vinden mochten ze dat in overweging nemen, dat wel.

OT: die geruchten dat het Xfce wordt gaan blijkbaar ook hard op het Debian forum, blijkbaar zit iedereen daar naar uit te kijken. Maar ook daar is geopperd om toch, eindelijk, eens volledig over te stappen naar USB-sticks. De CD blijft blijkbaar echt ingebakken bij de distributiebouwers, wat ik op zijn minst opmerkelijk vind.
De meesten zijn blij dat het Gnome-avontuur (wat het op heden is) gewoon links gelaten wordt, en gekozen wordt voor stabiliteit en eenvoud. De lage systeemvereisten zijn natuurlijk ook een dikke plus voor Wheezy, en op die manier kunnen zelfs antieke spullen voorzien worden van dat besturingssysteem.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Debian Wheezy kan met Xfce uitkomen !
« Reactie #9 Gepost op: 2012/08/09, 12:39:07 »
Hier wil ik toch even reageren op dat cd / dvd / usbstick gebeuren. Ik werk vaak met oude computers om die nieuw leven in te blazen, dat is toch ook 1 van de doelstellingen van Linux, toch ? Dan is het zo dat met die ouwe bagger booten van usb al afvalt.

Soms zit er in dat soort computers een dvd-speler, maar werkt vaak crappy, een cd installeren lukt dan meestal nog wel.
Verder zie ik dat er vaak gezegd wordt dat alles er met 1 of 2 klikken bijgeinstalleerd kan worden, dan lijkt mij een cd uitvoering toch voldoende ?  :D

Offline Bloom

  • Lid
Re: Debian Wheezy kan met Xfce uitkomen !
« Reactie #10 Gepost op: 2012/08/09, 12:43:29 »
Op computers die wel usb-poorten hebben maar niet kunnen booten van usb, kun je de Plop Boot Manager gebruiken. Past op een floppy of een cd-r'tje en stelt je dan in staat eender welke bootable usb-stick te booten op computers die dat normaal niet ondersteunen. Gebruik ik al enige tijd tot zeer grote tevredenheid. Linux of Windows installeren doe ik dus al jaren via usb-sticks, ook op oude computers.

Re: Debian Wheezy kan met Xfce uitkomen !
« Reactie #11 Gepost op: 2012/08/09, 12:53:26 »
Precies. PLOP werkt erg fijn voor oude computers en ook erg makkelijk :)

Re: Debian Wheezy kan met Xfce uitkomen !
« Reactie #12 Gepost op: 2012/08/09, 12:54:58 »
Op computers die wel usb-poorten hebben maar niet kunnen booten van usb, kun je de Plop Boot Manager gebruiken. Past op een floppy of een cd-r'tje en stelt je dan in staat eender welke bootable usb-stick te booten op computers die dat normaal niet ondersteunen. Gebruik ik al enige tijd tot zeer grote tevredenheid. Linux of Windows installeren doe ik dus al jaren via usb-sticks, ook op oude computers.

dat is interessant, ik ga dat plop gebeuren eens verder bestuderen.  :)

Re: Debian Wheezy kan met Xfce uitkomen !
« Reactie #13 Gepost op: 2012/08/09, 17:25:54 »
Jammer, doet toch afbreuk aan de eerste ervaring. GNOME is overduidelijk een volwassener, completer en stabieler product.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Debian Wheezy kan met Xfce uitkomen !
« Reactie #14 Gepost op: 2012/08/09, 17:35:44 »
Niet meer met Gnome3. Daar zijn ze op veel vlakken van nul herbegonnen en daardoor schiet Gnome3 schromelijk tekort op het gebied van configuratiemogelijkheden, zeker in vergelijking met Gnome2 maar eigenlijk ook in vergelijking met XFCE 4.8 en 4.10.

Offline h2o

  • Lid
Re: Debian Wheezy kan met Xfce uitkomen !
« Reactie #15 Gepost op: 2012/08/09, 18:32:41 »
Ik ben zelf een fervente Debian gebruiker en gebruik (op dit moment) XFCE op Squeeze. Heel fijn werken en niks mis mee. Van een collega heb ik een Acer Aspire 9300 gekregen en draai op dit moment met twee harde schijfjes (die ik verwissel als ik dat nodig vind). Op het ene schijfje staat Debian Stable (= Squeeze) met XFCE 4.6  (mijn werkschijfje) en op en andere schijfje (waar ik nu mee werk op het moment van schrijven) Debian Testing (= Wheezy) met Gnome/Gnomeshell 3 (mijn testschijfje). Waarom? Omdat op dit moment Wheezy een heel vervelende bug heeft in XFCE 4.8.
Standaard heeft Thunar (de motor van XFCE) ruzie met gvfs-backends waardoor bij het opstarten (eerste keer) van Thunar het ongeveer 30 seconden duur voor ik überhaupt in bestanden in beeld krijg.
Nu is er wel een workaround waardoor ik een instelling in (/usr/share/gvfs/)smb-browse.mount uit kan zetten, maar dan nog werkt dat niet zoals het behoort. Kortom, er zit en ernstige bug in gvfs-backends of in thunar.
Dat maakt XFCE voor mij op dit moment onwerkbaar en op verschillende fora kom je die klacht ook vaak tegen. Het heeft mij nu al een paardagen research gekost en ik krijg het nog niet vor elkaar. Jammer, want XFCE op Squeeze is heel prettig om te werken, hoewel bij Debian dat ook niet lekker loopt, omdat audio CD's niet automatisch afspelen, maar daar kan ik nog me leven.

Vreemd genoeg kan ik met Linux Mint DE de XFCE versie wel goed werken. Debian moet dan eerst maar eens kijken bij Mint hoe ze die bug aan pakken bij Wheezy.
De keuze voor XFCE op dit moment is dus m.i. niet erg verstandig.

Waarom ik nu Gnome/Gnomeshell 3 overweeg? Omdat dat wel werkt. Met extensies kan ik Gnomeshell zodanig inrichten als het oude Gnome 2. Een paar handelingen en je bent klaar. Het geheugen verbruik valt mij ook in gunstige zin erg mee. Opgestart draat het nu op +/- 128 MB hoewel ik vermod dat het nog minder kan.
« Laatst bewerkt op: 2012/08/09, 18:35:30 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline joop905

  • Lid
Re: Debian Wheezy kan met Xfce uitkomen !
« Reactie #16 Gepost op: 2012/08/09, 18:41:24 »
zeker in vergelijking met Gnome2 maar eigenlijk ook in vergelijking met XFCE 4.8 en 4.10.

`appels met peren vergelijken`
« Laatst bewerkt op: 2012/08/09, 18:45:09 door joop905 »

Re: Debian Wheezy kan met Xfce uitkomen !
« Reactie #17 Gepost op: 2012/08/09, 20:10:33 »
zeker in vergelijking met Gnome2 maar eigenlijk ook in vergelijking met XFCE 4.8 en 4.10.

`appels met peren vergelijken`

Een DE met een DE vergelijken... ja, appels met peren ja.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Debian Wheezy kan met Xfce uitkomen !
« Reactie #18 Gepost op: 2012/08/10, 00:18:26 »
Mag ik hier 3 pagina's met plusjes plaatsen ?

Nee  :evil:. Maar je tevredenheid is opgemerkt  ;)

@Bloom: hele interessante opmerking over die Plop Boot Manager, dat zijn leuke mogelijkheden. Als je daar een separaat topic van plaatst in Tips & Trucs, blijft het nóg beter bewaard [/hint].

OT: Goede ontwikkeling, dat Xfce van een soort 'geek thing' steeds meer een breed herkende desktop wordt. Welke desktop nu 'de beste' is, is niet altijd een handige discussie... [/alweerhint]
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]


Re: Debian Wheezy kan met Xfce uitkomen !
« Reactie #20 Gepost op: 2012/08/10, 08:54:13 »
Het schijnt doorgevoerd te zijn !! (Volgens Tweakers dan toch)

ARTIKEL

Dus als ie uitkomt weet ik ineens wat te testen ;)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Debian Wheezy kan met Xfce uitkomen !
« Reactie #21 Gepost op: 2012/08/10, 09:26:33 »
Het schijnt doorgevoerd te zijn !! (Volgens Tweakers dan toch)

ARTIKEL

Dus als ie uitkomt weet ik ineens wat te testen ;)
Hier een ander stukje daar over.
http://webwereld.nl/nieuws/111433/debian-dumpt-gnome-als-standaard-desktop.html
Geen zorgen met Ubuntu voor morgen
Ik Gebruik > Ubuntu : recentste versie.
Deze pc = 64 bits met X64-processor3.30 GHz

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Debian Wheezy kan met Xfce uitkomen !
« Reactie #22 Gepost op: 2012/08/10, 12:19:11 »
Haha. Volgens mij durven de Debian-ontwikkelaars niet ronduit hun voorkeur voor Xfce uit te spreken, omdat ze geen zin hebben in een eindeloze felle discussie over de beste werkomgeving.

Maar ondertussen vinden ze Xfce wel degelijk de beste, lees ik tussen de regels door. =D

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Debian Wheezy kan met Xfce uitkomen !
« Reactie #23 Gepost op: 2012/08/10, 14:13:27 »
Maar ondertussen vinden ze Xfce wel degelijk de beste, lees ik tussen de regels door. =D
Ook daar is veel kritiek gekomen op Gnome-3, dat minder vriendelijk werkt dan Gnome-2.
Eigenlijk ben ik blij met deze beslissing, XFCE is tegenwoordig een volwassen manager, en met 4.10 zijn er mooie mogelijkheden bijgekomen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Debian Wheezy kan met Xfce uitkomen !
« Reactie #24 Gepost op: 2012/08/15, 14:51:18 »
Wat mij opviel was dat ze onder aan het bericht iets zetten over Gnome 3 en dat mensen daar van weg gaan.
Heb een tijdje terug ook al zo iets gelezen dat men niet echt tevreden is over Gnome 3.