Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: beginner vraagjes  (gelezen 1861 keer)

beginner vraagjes
« Gepost op: 2009/04/19, 08:21:43 »
Paar beginner vraagjes.
Als ik het goed begrijp kan ik met wubi Ubuntu 9.04 in xp32 instaleren.
Mijn c schijf heeft nog 9gb vrij, is dat genoeg?
Kan ik dan ook voor de amd64 versie kiezen (ik heb een amd64)?
Is de ext4 een optie of kan ik ook voor ext3 kiezen?
Is het veilig om Ubuntu te proberen, mijn muziekfiles mogen op geen enkele manier aangepast worden.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: beginner vraagjes
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/19, 08:30:35 »
Ja met wubi.
Als je begint met Ubuntu, kies de 32 bit versie. (Hardy of Jaunty)
Ja 9 gig is genoeg.
Partitioneren, en een ander OS installeren naast je gewone OS blijft riskant, wanneer je files absoluut geen "gevaar" mogen lopen waarom zou je er dan aan beginnen? Dan zou ik het laten doen door een ervaren Ubuntukenner.
En je kunt voor ext4 kiezen, default is ext3.

Re: beginner vraagjes
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/19, 09:22:28 »
Bedankt voor de reactie.
Mijn cruciale files staan op 4 data schijven, puur voor opslag.
Mijn normale schijf heeft een C partitie voor xp32 en een D partitie voor dagelijks gebruik, die mogen best in "gevaar" komen. Ik denk dat ik voor ext3 ga.
Op youtube staan wat filmpjes over 9.04, ziet er zeer goed uit.

Offline Joshua822

  • Lid
Re: beginner vraagjes
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/19, 10:49:03 »
Als je muziek op een andere schijf staat dan waar je Ubuntu op installeert loop je geen gevaar ;)

Re: beginner vraagjes
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/19, 12:55:31 »
Opmerking:

Windows' schijflettersysteem (C:, D:, F:, etc.) bestaat niet onder Linux. Een D:-schijf zegt helemaal niets over de werkelijke locatie van de partitie. Een D:-schijf kan op schijf één staan, op schijf nummer twee, het kan de tweede partitie zijn, etc. Als je dus zegt "mijn belangrijke files staan op schijf D:, dus als ik Ubuntu installeer gaat er niets mis", hoeft dat helemaal niet zo te zijn. Je weet namelijk niet of D: op dezelfde schijf staat als C:.

Linux gebruikt daarom een nummeringssysteem, dat werkt als volgt:

hda1
hdb3
hdc2
etc.

Deze benaming houdt in:

hd, dit betekent Hard Disk, een harde schijf dus
een letter, dit duidt het schijfnummer aan. een a betekent dus de eerste schijf in je computer, c de derde, etc.
een cijfer, dit duidt het partitienummer aan, 1 betekent dus eerste partitie, 3 de derde, etc.

Bij SATA-schijven geldt hetzelfde, maar dan is hd vervangen door sd, Sata Disk.

Je ziet waarschijnlijk dat dit systeem veel handiger is: je ziet meteen of al je partities op dezelfde schijf staan of niet.

De grafische schil van Ubuntu/Linux zal deze ssysteemnamen evrvangen door termen als "Schijf van 30 GB", of "Foto's", enz. Je zult het dus alleen tegenkomen als je met de command line (terminal) gaat werken, en bij taken als partitionering, enz.

Houd dit in de gaten tijdens het setup, als je voor "handmatig partitioneren" kiest!

Re: beginner vraagjes
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/20, 19:12:12 »
Ik denk dat ik gewoon mijn opslagschijven, 4 sata's, ontplug.
Blijf er alleen maar een pata schijf schijf over. Superveilige installatie. :)
Ben ondertussen al aan het kijken naar software die mijn windows proggies kunnen vervangen.

van_zwier

  • Gast
Re: beginner vraagjes
« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/20, 19:36:33 »
dan is dit draadje wellicht interessant:
http://forum.ubuntu-nl.org/offtopic/linux-alternatieven/

Hier worden al een paar goede sites weergegeven waar al veel info te vinden is.

Re: beginner vraagjes
« Reactie #7 Gepost op: 2009/04/21, 10:42:04 »
Ja met wubi.
Als je begint met Ubuntu, kies de 32 bit versie. (Hardy of Jaunty)
Ja 9 gig is genoeg.
Partitioneren, en een ander OS installeren naast je gewone OS blijft riskant, wanneer je files absoluut geen "gevaar" mogen lopen waarom zou je er dan aan beginnen? Dan zou ik het laten doen door een ervaren Ubuntukenner.
En je kunt voor ext4 kiezen, default is ext3.

hmm.. Leoquant... deze persoon wilt Wubi gebruiken, met Wubi doe je in principe gewoon ubuntu installeren als een windows programma IN windows. Dus heeft niks met partitioneren te maken, zolang je maar Wubi gebruikt. Het is dus veilig. Vind je het niks, kan je het gewoon de-installeren net als een gewoon windows programma. Lekker gemakkelijk. Prima manier om ubuntu eens uit te proberen.

Quote:

"You keep Windows as it is, Wubi only adds an extra option to boot into Ubuntu. Wubi does not require you to modify the partitions of your PC, or to use a different bootloader, and does not install special drivers. It works just like any other application. Wubi is spyware and malware free, and being open source, anyone can verify that."

Offline track

  • Lid
Re: beginner vraagjes
« Reactie #8 Gepost op: 2009/04/21, 12:35:00 »
.. en ik kan alleen maar afraden de installatie met wubi te doen, het forum zit vol met berichten (nou ja, bijna ..)
die dat weer proberen op een rij te krijgen.  (zoek een keer met het trefwoord "wubi" !)

Doe een zuivere Dual Boot zoals in  http://sites.google.com/site/computertip/installeren  beschreven
en je hebt minstens een probleem minder !

Vriendelijke groet,

track
« Laatst bewerkt op: 2009/04/21, 18:08:49 door track »

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: beginner vraagjes
« Reactie #9 Gepost op: 2009/04/21, 14:05:29 »
.. en ik kan alleen maar afraded de installatie met wubi te doen, het forum zit vol met berichten (nou ja, bijna ..)
die dat wer proberen op een rij te krijgen.  (zoek een keer met het trefwoord "wubi" !)

Doe een zuivere Dual Boot zoals in  http://sites.google.com/site/computertip/installeren  beschreven
en je hebt minstens een probleem minder !

Vriendelijke groet,

track
+1
Een dual boot is beter

Re: beginner vraagjes
« Reactie #10 Gepost op: 2009/04/25, 12:47:58 »
Installatie verliep vlekkeloos en zeer snel.
Alle hardware werd herkend, een computer van 3 jaar oud hebben heeft ook zijn voordelen. :)
Bedankt voor alle hulp.