Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: multimedia in LTSP edubuntu  (gelezen 2487 keer)

Offline DrT

  • Lid
multimedia in LTSP edubuntu
« Gepost op: 2009/05/21, 22:06:30 »
Hallo,

Ik heb een netwerkje thuis gemaakt voor de kinderen met Edubuntu 9.04 (LTSP). Dit is goed gelukt echter multimedia op de clients  is wat traag. Wat is bij mij de beperkende factor en wat kan ik daaraan verbeteren?

De "server" is een AMD Athlon 2600+ (2GHz) met 1 gb intern geheugen met dubbele netwerkkaart.
De drie clients zijn Thin client computers van Wyse: VIA 550Mhz en hebben 256 of 386 mb intern geheugen. Het zaakje zit aan elkaar met een gewone 100/10 netwerkkaart via een 5 poorts switch.

Wanneer ik een filmpje draai op de server: geen problemen. Wanneer ik een filmpje op 1 van de clients draai krijg ik een schokkerig beeld ook wanneer hij klein wordt weergegeven. Het geluid is prima. Dit is ook bij bv Youtube. Wanneer ik kijk in het terminalvenster met de "top" dan zie ik dat de server vrijwel nooit op 100% draait; bij 2 clients met filmpjes tegelijk is het CPU % 80%. Ook het intern geheugen wordt slechts gedeeltelijk gebruikt (er is dus blijkbaar genoeg). Als ik alleen een filmpje draai op de client en verder niets doe op de server is het beeld ook schokkerig. DE netwerkbelasting is volgens de systemmonitor maximaal 6mb/s.

Wat is de vertragende factor? De processor? ondanks dat hij vrijwel nooit op 100% draait? Zal het soepeler draaien met een snellere processor? Of toch het grafische kaartje in de thin Clients, al dacht ik dat die dit makkelijk aan moesten kunnen (gezien de resolutie en de frequentie). Hoe kan ik het versnellen/verbeteren?

Dan een tweede vraag: kan ik oude eenvoudige Windows spelletjes die prima draaien onder WINE ook laten gebruiken door al de clients, evt tegelijkertijd?

Groeten,


Theo



Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: multimedia in LTSP edubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/22, 00:25:25 »
Zet de visuele effecten eens uit bij de cliënten:
http://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld
(punt 2 a)

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: multimedia in LTSP edubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/22, 19:23:19 »
Vervang een thin client eens door een laptop.
Als dit goed werkt, weet je alvast al dat je thin clients niet stevig genoeg zijn.

Ik heb vorige week nog een artikel geschreven over LTSP op Ubuntu zelf, zie: http://www.linuxontdekt.be/2009/05/17/linux-terminal-server-project-ltsp-server-opzetten/

Succes!
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline DrT

  • Lid
Re: multimedia in LTSP edubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/23, 12:02:20 »
Bedankt voor de reacties.

Pjotr: de visuele effecten stonden al automatisch uit

Scormen: ik heb het artikel gelezen. Bij mij werkte de edubuntu server wel gelijk bij het installeren. Daarna ben ik er nog een beetje aan gaan knutselen zoals het automatisch inloggen zodat de kinderen niet een gebruikersnaam en wachtwoord moeten invullen. Werkt goed.

Ik heb geprobeerd om in te loggen via mijn oude laptop. Eerst een opstartdiskette moeten maken want ik kon niet booten van het netwerk. Helaas geeft hij geen beeld waarschijnlijk door een probleem met de scherm resolutie. Bij xubuntu destijd ook een probleem. Vanavond probeer ik het via een andere pc.

Je schrijft over iTalc. Deze heb ik ook geinstalleerd echter ik krijg iets vreemds: elke gebruiker komt 2x in beeld met een verschillend IP nummer. Zou dat het probleem zijn, dat ieder dubbel inlogt?

Bij een uitdraai krijg ik:

PU Yan, (puyan) @ Edubuntuserver [192.168.1.144:10020]
PU Yan, (puyan) @ Edubuntuserver [192.168.0.254:10020]
Ying Xiu, (yingxiu) @ Edubuntuserver [192.168.1.144:10021]
Ying Xiu, (yingxiu) @ Edubuntuserver [192.168.0.254:10021]

Enig idee hoe dit kan?

Theo

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: multimedia in LTSP edubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/25, 09:53:31 »
Citaat
Scormen: ik heb het artikel gelezen. Bij mij werkte de edubuntu server wel gelijk bij het installeren.
Die fout komt pas naar boven bij 3 of meer netwerk interfaces.
Ik heb hier ook een bug rapport voor ingediend: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/ltsp/+bug/376933

Dubbel inloggen zou normaal gesproken niet mogen gaan. Waarschijnlijk dat daar iets fout gaat, waardoor je ook geen beeld krijgt.
Wilde gok: wat gebeurt er als je naar die IP adressen pingt?
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Re: multimedia in LTSP edubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/28, 16:58:14 »
onzeker: (Ik zou eigenlijk denken dat het aan je netwerksnelheid ligt?? Op welke snelheid draait je netwerk?)

Offline DrT

  • Lid
Re: multimedia in LTSP edubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/28, 22:39:01 »
Kiwinote: hoe kan ik dat zien hoe snel het netwerk draait?

Ik heb al veel op google gezocht hierover en kwam meerdere tegen die tegen het zelfde aanliepen. Ook mensen die en snel (gemeten) netwerk hadden. Er werd gedacht dat het daar niet aan zou liggen. Waaraan wel zou ik niet weten. Maar ik wil graag de snelheid van het netwerk willen bekijken en dit als ookzaak evt willen uitsluiten of aanpassen. Hoe?

Ik ga nu kijken of dit probleem zich ook voordoet als ik een windows xp prof netwerk draai. Al wil ik dit eigenlijk niet en wil ik bij Linux blijven. Maar het is maar om uit te proberen. De kinderen willen ook youtube filmpjes kijken.

Firefox lokaal draaien moet ook kunnen. Dit is alleen nog niet geheel gelukt. Het laden van firefox duurde overigens extreem en onacceptabel lang. Moet ik ook nog verder uit proberen.

Theo