Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Andere distro met behoud van HOME  (gelezen 641 keer)

Offline krommenek

  • Lid
Andere distro met behoud van HOME
« Gepost op: 2014/06/20, 14:54:02 »
Hoi,

Vraagje,

Draai al geruime tijd Ubuntu op een laptop.
Echter wil ik nu graag overstappen naar Linux MINT.
Op deze laptop heb ik een aparte / dir voor het OS en een /home. Dus beide staan op een aparte  partitie van één fysieke harddisk.

Kan ik nu een nieuwe installatie doen waarbij ik het OS op de / partitie zet en de /home ongemoeid laat?

Wat is de beste manier, graag tips van jullie kant!

Greetz,
« Laatst bewerkt op: 2014/06/26, 19:01:25 door krommenek »

Offline krommenek

  • Lid
Re: Andere distro met bhoud van HOME
« Reactie #1 Gepost op: 2014/06/20, 15:14:57 »

De swap en ook de home kan je dan met rust laten.


Betekend dit dat tijdens het installeren de partitie die nu /home is, ik ook weer zo moet aangeven tijdens de installatie en dan ik het formatteren vinkje moet weg laten. Klopt dit wat ik zeg?

Graag nog een reaktie a..u.b.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Andere distro met bhoud van HOME
« Reactie #2 Gepost op: 2014/06/20, 15:22:22 »
Heel goed mogelijk dat het goed gaat, maar niet uitgesloten dat er wat fout gaat. Ik zou eerder het volgende doen

- Mijn oude /home/krommenek hernoemen naar /home/krommenek_oud
- Linux Mint (of eender wat) installeren, en daar gebruiker vanadium aanmaken zodat je begint met een fabrieksstandaard account.
- Daarna selectief nodige gegevens en configuratiedata *verplaatsen* van krommenek_oud naar de nieuwe krommenek account van Mint: alle Data, foto' films ..., maar ook selectieve configuratiegegevens, zoals de verborgen folders .thunderbird, .mozilla, of .local.share/shotwell als je shotwell gebruikt.

Je houdt je home folder properder, en het is veiliger. Als de mint versie die je installeert gebaseerd is op dezelfde ubuntu versie die je verwijdert, dan is het risico van problemen wel héél klein, en kan je inderdaad voor het gemak meteen je ganse oude home overnemen.

[edit]dat klopt: gewoon vinkje bij "formatteren" weglaten.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Andere distro met bhoud van HOME
« Reactie #3 Gepost op: 2014/06/20, 17:45:38 »
De mappen in de home liet ik verwijzen naar de home van het nieuwe besturingssysteem en klaar.
Of te wel de mappen die standaard mee komen (afbeeldingen etc) verwijderen en de verwijzingen uit je home daar weer neerzetten.
Hier zeg je wel iets anders: als je het zo doet, gebruik je alleen die standaard mappen onder het nieuwe besturingssysteem, maar niet de configuratiedata. En het is enkel met die configuratiedata dat het - heel misschien - kan mislopen als het nieuwe besturingssysteem iets te veel verschilt van het vorige.

In dit geval denk ik ook niet dat er iets zal mislopen door dezelfde home folder geheel over te nemen (zie mijn vorige post). Maar ik garandeer het niet.

Offline aartje

  • Lid
Re: Andere distro met bhoud van HOME
« Reactie #4 Gepost op: 2014/06/20, 23:06:55 »

Sorry, ik trek mijn tekst terug door de tekst te deleten.

« Laatst bewerkt op: 2014/06/21, 05:55:42 door aartje »

Offline krommenek

  • Lid
Re: Andere distro met bhoud van HOME
« Reactie #5 Gepost op: 2014/06/25, 22:05:19 »
Hoi,

Ik heb nu toch wel een probleem en misschien willen jullie me helpen.

Mijn username was in Ubuntu 'leseric' en deze zelfde naam heb ik tijdens de installatie van MlinuxMint gebruikt.

Heb het volgende gedaan:
- Laptop opgestart met LinuxMint 17 usb installer stick
- Installatie via "iets anders"geinstalleerd
- In de instellingen de partitie waar ubuntu 12.04 opstond aangepast en de ingesteld met een vinkje bij formateren en aankoppelpunt op "/" gezet
- Op een ander partitie staat mijn /home.

Installatie is gelukt, echter mijn /home is niet mijn //home omdat de gehele map leeg is.
Als ik een verkenner open dan is de partitie waar de /home opstaat gewoon benaderbaar en alles staat erin. Maar de nieuwe /home is leeg.
Kunnen jullie mij nog volgen?

In de fstab file staat het volgende en zie ik niet dat er een /home aangekoppeld wordt.
Moet ik dit hier aanpassen of ergens anders.

hieronder mijn fstab:
# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
# / was on /dev/sda6 during installation
UUID=bbe7b899-9c4c-4208-9ca6-4a43f9a36cf0 /               ext4    errors=remount-ro 0       1
# swap was on /dev/sda8 during installation
UUID=49062444-ebc9-4f98-b293-525406300fbe none            swap    sw              0       0


De naam van mijn /home op de andere partitie, die ik dus moet hebben heeft
UUID=68f7ee8b-8849-4528-b6db-9c15373708b9

Als ik op de eigenschappen klik van deze partitie zegt het systeem ook dat de eigenaar ROOT is en dat klopt ook niet denk ik.

Dus de locatie: 
media/leseric/68f7ee8b-8849-4528-b6db-9c15373708b9   is de locatie die mijn /home moet worden.

Hoe kan ik nu makkelijk als het ware het pad aanpassen van de /home zoals deze geinstalleerd is naar het pad:

media/leseric/68f7ee8b-8849-4528-b6db-9c15373708b9 die op de aparte partitie staat en waar alle dokumenten en info staat.

Hopelijk kunnen jullie helpen.

Greetz,
« Laatst bewerkt op: 2014/06/25, 22:34:46 door krommenek »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Andere distro met bhoud van HOME
« Reactie #6 Gepost op: 2014/06/26, 09:20:05 »
Het is duidelijk dat je in je nieuwe installatie niet hebt meegegeven dat je /home een andere partitie moet zijn. Nu staat de /home ook op de systeempartitie, /dev/sda6.

Ik vermoed dat je dit eenvoudig kan oplossen door vooralsnog je aparte home aan te koppelen door een lijntje toe te voegen in /etc/fstab. Blijk je daarna niet te kunnen doorstarten in je account, dan zal je via de recovery prompt de situatie terug moeten herstellen, en wordt het wat ingewikkelder. Dan zal je eerst je nieuwe account moeten overkopiëren naar de andere partitie, die gaan aankoppelen, en alle nodige gegevens uit je oude account verplaatsen naar de nieuwe.

Eerst de snelle methode, die waarschijnlijk, maar ik garandeer het niet, zal werken:

- Open een terminal
- Maak een reservekopie van je /etc/fstab, zodat je de oude situatie vlug kan herstellen indien nodig.
sudo cp /etc/fstab /etc/fstab_orig
- Open je /etc/fstab in de editor (ik weet niet welke editor mint gebruikt, dus doe ik het maar met de terminal editor nano)
sudo nano /etc/fstab
- Voeg volgende lijn toe
UUID=68f7ee8b-8849-4528-b6db-9c15373708b9  /home              ext4    defaults  0      2
- Sluit de editor af (druk <Ctrl+x>, dan y<enter>, dan terug <enter>.

Herstart en hou je hart vast. Als alles goed gaat, zal je foutloos opstarten met de home op de andere partitie. Gaat het niet goed, dan weet je dat je die oude home van Ubuntu niet zomaar kunt overnemen in Mint, en volgt 1) herstellen van oude toestand en 2) plan B.

Offline krommenek

  • Lid
OPGELOSTT: Andere distro met behoud van HOME
« Reactie #7 Gepost op: 2014/06/26, 19:05:00 »
Helaas Vanadiu, dit werkt dus niet.

Ik nu eerst mijn oude /home partitie verkleind.
Nu een neiuwe isntallatie gedaan met een / partitie en een nieuwe /home partitie.
Vervolgens alle bestanden die ik nog nosig had, gekopieerd naar de nieuwe home.

THunderbird heb ik opnieuw moeten instellen, maar dat was niet zo erg.

Daarna heb ik de oude home partitie verwijderd en de nieuwe /home max. gemaakt.

Alles opgelost dus.

ALLEMAAL BEDANKT VOOR DE REACTIES EN HET MEEDENKEN  ^-^ :) ;) :D