Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Eerst Xp en dan Ubuntu?  (gelezen 1028 keer)

Offline Dump

  • Lid
Eerst Xp en dan Ubuntu?
« Gepost op: 2011/01/09, 22:00:53 »
Hoi allen.
Ik wil op de laptop een dualboot maken van Xp en Ubuntu. De bedoeling is om dan eerst de XP volledig klaar te maken en dan Ubuntu er naast te zetten om te kijken of datgene wat me steeds niet lukt, later te gaan realiseren.
Ik heb met Gparted de schijf opgedeeld in 130 gig voor xp in NTSF en de resterende 15 gig in ext2 (dit zou voor de laptop het beste zijn!)
Dan wil ik XP er op zetten en klaar maken. En later die Ubuntu er op gaan zetten. Doe ik er goed aan om alvast die 15 gig in ext2 te zetten OF moest die ook eerst gewoon op NTFS.
Doei, Dump.
P.s.
Ik ben alweer een tijdje bezig maar na de geslaagde w XP installatie wilde ik Ubuntu op de resterende 15 gig zetten. Ik kies dan voor handmatig de ruimte toewijzen . Maar als ik die 15 gig aanwijs dan krijg ik de melding (zowel bij ext2 alsook bij ntsf ((beide geprobeerd)) de melding --- er is geen basisbestandssysteem gedefinieerd etc.--- Ik snap nu wel dat er dus nog 1 of 2 ruimte moeten worden vrijgemaakt maar weet niet hoe? Is daar niet een of ander voorbeeld van met plaatjes o.i.d. Ik zal het voor elkaar krijgen maar denk wel dat ik op deze wijze weekenden te kort kom. Hahahaha. Pfffffffffffffffffffffffft. Ik vind vele handleidingen om Ubuntu er naast te zetten maar niet echt wat ik zoek. Graag wat aanwijzingen a.u.b.
Doei, Dump.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/09, 23:01:15 door Dump »
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Offline ivo

  • Lid
Re: Eerst Xp en dan Ubuntu?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/09, 22:57:40 »
Je kunt die XP helemaal afmaken zonder je nu al om Ubuntu zorgen te maken.
Vervolgens de 10.10 Live-CD opstarten en met GParted die ext2 partitie verwijderen.
Dan installatie van Ubuntu starten.
Deze vraagt dan vanzelf of je de installatie wilt uitvoeren naast een bestaand OS.
Kies dat en volg verder de installatieprocedure.
Je zult dan zien dat ie van je Ubuntu partitie ext4 heeft gemaakt.
ext2 moet je niet gebruiken, dat is verouderd.
Aan het einde zul je moeten rebooten en dan zul je het GRUB menu zien verschijnen.
Bovenaan zal je Ubuntu installatie staan, deze wordt als default geboot.
Wil je XP starten dan moet je met het pijltje omlaag deze selecteren.
Als je deze volgorde wilt veranderen dan kan dat, maar zorg eerst dat je de twee
OS-en naast elkaar hebt staan.

PS1: 15G gaat wel, maar is, afhankelijk wat je van plan bent, aan de kleine kant. Ubuntu "kaal" neemt een kleine 5G in beslag.
PS2: als je eerst Ubunu installeert en dan Windows dan krijg je een (weliswaar oplosbaar) probleem met de GRUB. Dus wat jij wilt is beter, eerst XP en dan Ubuntu

Succes en laat hier maar weten hoe het gaat.

There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

FrSu

  • Gast
Re: Eerst Xp en dan Ubuntu?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/09, 23:13:46 »
En vergeet niet bedraad, verbonden met internet, te installeren ;)

Offline Dump

  • Lid
Re: Eerst Xp en dan Ubuntu?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/09, 23:18:49 »
Sorry Ivo.
Ik was net aan het bijvullen bij mijn eerste vraag en na het verzenden zag ik je bericht. We waren tegelijk bezig.

De reden dat ik ze eerst beide, zeg maar kaal, er op wil is dat ik dan fouten kan maken zonder alles over te hoeven doen als ik fouten maak. Ik had n.l. de gehele w XP vandaag al klaar. Maar ja, daarna foutje hé.

Jij gaat er van uit dat ik hem er naast wil zetten? Ik dacht dat het beter was om hem op een aparte partitie te zetten? Zoals jij het zegt gaat het simpel en snel. Wat ik wil is wat moeilijker. Zie de aanvulling van mijn eerste vraag hierboven.

Mijn bedoeling was om als de w XP echt klaar was met acronis een backup/image te maken zodat die voor altijd veilig is gesteld bij problemen en ik dus de gehele mik in 1 keer terug kan zetten. Kan die acronis backup/image OOK met de Ubuntu installatie erbij? Zo ja..... dan zet ik hem er gelijk naast zoals jij voorstelt. Dan ben ik lekker snel en simpel klaar?

Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben.
Bedankt alvast. Doei, Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Offline Dump

  • Lid
Re: Eerst Xp en dan Ubuntu?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/09, 23:23:10 »
Ik heb zoveel te typen/vragen dat ik achter loop bij de reacties.

Dat van die internet wist ik al maar wilde het wel proberen zonder. Mogelijk dat Ubuntu dan wel gelijk mijn draadloze internetkaart herkend. Daar had ik n.l. al vele problemen mee. Dat is ook de reden dat ik al het gehele weekend bezig ben. als leek, met installeren/weggooien/partitioneren etc. Je moet het maar niet allemaal snappen.
Maar met hulp kom ik er wel. Ik geef n.l. "bijna" nooit op
Doei, Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Eerst Xp en dan Ubuntu?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/10, 20:33:38 »
Dag Dump. Als je hem er naast zet, dan maakt hij "dus" een eigen partitie aan, tijdens het installeren.

Wat Ivo zegt, klopt. Gewoon helemaal die XP installatie afronden. Totdat die he-le-maal loopt. En dan doe je dit:
http://sites.google.com/site/computertip/installeren
Heel veel ingewikkelder hoeft het niet te worden, mits je hardware herkend wordt.

En zorg er voor (als het kan) dat je een werkende internet verbinding hebt, tijdens het installeren. Ikzelf doe het altijd draadloos, maar ik heb dan ook de mazzel, dat mijn draadloze internet feilloos werkt met Ubuntu.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline Dump

  • Lid
Re: Eerst Xp en dan Ubuntu?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/12, 14:39:57 »
Oké. Beide systemen draaien nu naast elkaar.
Ik had begrepen dat, mits je niet zelf een eigen partitie toewees aan Ubuntu, de laatste ergens op de bestaande partitie van W XP werd weggeschreven. Naast elkaar dus!!!!! En inderdaad. Mits je hem er "naast" installeert wordt er gevraagd om een partitie(grootte) toe te wijzen.
Bedankt. Maar jullie zijn denk ik nog niet van me af.
Doei, Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.