Ondersteuning > Foto-, video- en audiobewerking

VHS afspelen

(1/4) > >>

soppel:
Ik heb een stapel VHS banden.
In VLC kan ik ze converteren naar MP4. (welliswaar nu zonder geluid, maar dat is van latere zorg)
Echter ik kan niet live meekijken wat ik afspeel.

Ik moet dus opnemen, en dan de MP4 bekijken of ik het eigenlijk wel wil bewaren.
Ik wil dat beoordelen voor ik überhaupt aan het converteren begin.
Welk programma doet dat voor me?

Ik gebruik Ubuntu-studio.

peer:
het is erg lang geleden dat ik dit gedaan heb. Tussen de videospeler en de pc had ik een 'easycap'. Het videosignaal kon ik gewoon met vlc afspelen. Opnemen deed ik met simplescreenrecorder.
Maar dit is wel al heel lang geleden.

soppel:
Ik kreeg net een heel simpele ingeving........heb de videorecorder aangesloten aan de TV. O0

partyrabbit:
Mijn gedachte.
En als je nu nog een harddisk-recordertje met DVD-writer koopt en aan je tv hangt kun je ze ook nog digitaliseren. Niemand gebruikt die nog dus koop je voor een joetje of hooguit twee op MP.

Speel je de video af op je video-speler, neem je hem op op je HDD, waarna je hem ook nog even op je DVD brand. Die je weer in je pc in kunt lezen als je wilt.
Waarom eerst HDD en niet direct op DVD? ... vraag je dan misschien. Omdat de HDD makkelijker (= foutlozer) kan opnemen tijdens het langdurig afspelen van je video band.
Zo heb ik het wat jaren terug ook gedaan, en veel videobanden op DVD gekregen in prima kwaliteiten.

soppel:
Laat ik voorop stellen dat ik niet erg met de tijd ben meegegaan met TV en zaken die na de videorecorder zijn gekomen.
Heb al deccenia geen TV meer, heb nu een TV aan de muur hangen die alleen als monitor dienst doet.

Dus die harddiskrecorder zegt me weinig. Lijkt op zich een optie, maar ik zie hier niks op onze (noorse) marktplaats.
Daarbij komt dat als ik wat zou vinden het met verzenden al snel meer als 2 joeten wordt.

Hoever ben ik gekomen?
Ik heb geluid. Geluid doe ik rechtstreeks van de videorecorder naar mijn externe geluidskaart. ( de interne geluidskaart van mijn Moederbord is niet geactiveerd)

Banden even bekijken doe ik nu dus via die TV. Dat gaat prima en beeld- en geluidskwaliteit is ook prima van de meeste banden. (valt me echt heel erg mee na al die jaren)

Echter als ik in VLC een band capture dan wordt de kwaliteit ronduit slecht. Beeld trekt vooral onderaan het beeld.
Je hebt het idee van een slepende VHS, maar zoals gezegd rechtstreeks speelt ie prima af.

2 opties:
1) mijn low budget video-grabber levert een slechte kwaliteit aan de USB-poort
2) VLC doet zijn werk niet goed.

Iemand iedeeën?

Stel ik kom zo'n harddisk recorder tegen, dan zit daar een video-grabber in, neem ik aan. Zijn die per definite van betere kwaliteit of blijft dat ook een grote gok?

Edit mijn video grapper staat alleen UVC op. En dat ziet er verder uit als easycap.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie