Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Berichten van verwijderd account blijven bestaan: mag dat eigenlijk wel?  (gelezen 4024 keer)

Ik zie in onze regels (http://www.ubuntu-nl.org/gemeenschap/regels) dat berichten altijd blijven bestaan, ook al is een account verwijderd. Toevallig wees iemand op een ander forum me op dit artikel (http://blog.iusmentis.com/2012/02/10/wat-moet-een-forumbeheerder-weggooien-als-je-dat-vraagt/) van jurist Arnoud Engelfriet (die kennen we volgens mij allemaal wel ;)) en daar zie ik dat we volgens mij niet in onze regels mogen hebben staan.

"Oh ja, soms zie je dat forumeigenaren in hun huisregels expliciet bepalen dat bijdragen nooit worden weggehaald, of dat je eeuwigdurende toestemming onder de privacywet geeft. Dat kan niet: de privacywet is “dwingend recht” en kan niet via een contract opzij worden gezet. Toestemming kan altijd worden ingetrokken."

Hoewel er ook staat "De toestemming kan op elk moment worden ingetrokken. Het forum moet dan bepalen of ze nog een “eigen noodzaak” heeft om berichten te laten staan. Zo niet, dan moeten de berichten weg."

Maar dat betekent dus wel, als ik het zo lees, dat we niet expliciet in onze forumregels mogen opnemen dat de berichten altijd blijven bestaan? Ik wil niet moeilijk doen ofzo, maar ik wil wel dat we als Ubuntu-NL natuurlijk niet in evt. problemen komen later, zeker gezien mensen zich nu meer bewust aan het worden zijn van privacy :)

Re: Berichten van verwijderd account blijven bestaan: mag dat eigenlijk wel?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/06/09, 20:56:07 »
Interessante discussie. Echter er valt ook wel wat voor te zeggen, dat berichten 'altijd blijven bestaan', want het topic is waardeloos als de hoofdvraag en de antwoorden worden gewist. Lijkt mij?
Daarnaast weet ik dat besloten fora wel eens eisen dat alle berichten behouden blijven, ook als iemand het achteraf gezien liever zijn berichten gewist ziet. Om dezelfde reden dat de hoofdvraag en de antwoorden niet meer op elkaar aansluiten als er individuele berichten gewist worden. Dit is nogal vanuit de forumbeheerder geredeneerd. De plaatser geeft blijkbaar toestemming om voor eeuwig zijn vragen en antwoorden te laten bestaan.

Ik ben blij met dit forum waar ik kan zoeken in eerder geplaatst topics en daar ook de complete antwoorden vind. Dat geeft een meerwaarde. Maar ik kan begrijpen dat mensen misschien hun vragen gewist willen hebben als ze hun antwoord gekregen hebben.
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Berichten van verwijderd account blijven bestaan: mag dat eigenlijk wel?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/06/09, 21:04:08 »
Voor zover mij bekend werkt de moderatie van dit forum conform deze richtlijnen en de eigen regels. Op verzoek worden accounts geanonimiseerd.
Bij een forum speelt er meer. Je berichten zijn niet zomaar persoonsgegevens, het zijn óók bijdragen aan een discussie, ze maken deel uit van de gemeenschap die rond het forum is ontstaan. En daarmee gaat er een uitzondering uit de privacywet gelden: wanneer iemand een “eigen aantoonbare noodzaak” heeft om je persoonsgegevens te publiceren, dan kun je geen verwijdering daarvan eisen.

In bijzondere gevallen (zie voorbeelden in het artikel) verwacht ik dat gegevens op verzoek zullen worden gewist (als vanzelfsprekende uitzondering op de regel).
« Laatst bewerkt op: 2014/06/09, 21:15:45 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Berichten van verwijderd account blijven bestaan: mag dat eigenlijk wel?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/06/09, 22:58:17 »
Voor zover mij bekend werkt de moderatie van dit forum conform deze richtlijnen en de eigen regels. Op verzoek worden accounts geanonimiseerd.
Bij een forum speelt er meer. Je berichten zijn niet zomaar persoonsgegevens, het zijn óók bijdragen aan een discussie, ze maken deel uit van de gemeenschap die rond het forum is ontstaan. En daarmee gaat er een uitzondering uit de privacywet gelden: wanneer iemand een “eigen aantoonbare noodzaak” heeft om je persoonsgegevens te publiceren, dan kun je geen verwijdering daarvan eisen.

In bijzondere gevallen (zie voorbeelden in het artikel) verwacht ik dat gegevens op verzoek zullen worden gewist (als vanzelfsprekende uitzondering op de regel).

Daar ging het mij ook niet om, het ging mij om de vermelding van dit in de huisregels van ons forum wat blijkbaar niet mag volgens Arnoud.

@Monique: Mee eens :)

Re: Berichten van verwijderd account blijven bestaan: mag dat eigenlijk wel?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/06/10, 11:46:12 »
Die regel bedoel ik ja. Nuja, maar later in het artikel schrijft Arnoud ook dat je die regel dus niet in de huisregels mag opnemen... wat wij dus wel hebben. En daar gaat het mij om, want ik wil niet dat we later evt. problemen krijgen omdat we iets doen wat niet lijkt te mogen...

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Berichten van verwijderd account blijven bestaan: mag dat eigenlijk wel?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/06/11, 10:19:49 »
En wat als we de naam van de poster eerst anonimiseren voordat zijn account verwijderd wordt?
Dan zijn de eerdere posts nog wel te vinden, maar dan zijn ze geschreven door "verwijderd lid".
De berichten zijn dan dus niet meer aan de naam van een persoon te linken.

Verder verwijderen we meestal al persoonlijke informatie als e-mailadressen en dergelijke als leden die plaatsen.
Losse berichten die privégegevens bevatten kunnen we op verzoek ook gewoon aanpassen of verwijderen.

Overigens hebben andere grote fora ook in hun regels opgenomen dat berichten blijven staan ook al zegt iemand het account op.
fok.nl, punt 4b
tweakers.net, punt 12 opheffen account
bokt.nl

Dit zijn wat voorbeelden van zo'n beetje de grootste fora in Nederland en die doen allemaal ongeveer hetzelfde als wij.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Berichten van verwijderd account blijven bestaan: mag dat eigenlijk wel?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/06/11, 18:34:38 »
We doen dat zeker wel, al vragen we wel of ze zeker zijn dat ze hun lidmaatschap op willen zeggen. Want als het account verwijderd is dat is die permanent weg. En het is ook onmogelijk in de software om in 1 keer alle berichten van een verwijderd lid achteraf ook te verwijderen mochten ze dat daarna ook willen.

Wat we niet doen (en wat jij misschien bedoelt?) is het automatisch verwijderen van leden die al langer niet meer op het forum geweest zijn. Dat doen we niet zomaar, al wordt dat wel af en toe gedaan wanneer ik tijd heb en dan wordt er op meerdere criteria gezocht voordat een lid verwijderd wordt. Denk dan aan het aantal berichten, de ouderdom van die berichten, wanneer iemand voor het laatst is ingelogd enz.

En die voorbeelden die ik gaf waren om duidelijk te maken dat grote websites met een groot professioneel team erachter het ook zo doen. En zij hebben wel de mogelijkheden om een jurist in te huren om hun regels op te stellen. Wij hebben 1 of 2 A4-tjes aan simpele regels, zij hebben een half boekwerk vol met juridische taal. Ik mag aannemen dat wat zij doen dan ook volgens de wet is.

Re: Berichten van verwijderd account blijven bestaan: mag dat eigenlijk wel?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/06/21, 05:06:48 »
De enige regel waar ik van op de hoogte ben is sinds kort de europse wet, de recht om vergeten te worden, mits een gebruiker expliciet vraagt om zijn gegevens te verwijderen die eventueel aan hem gelinkt kunnen worden, onder andere nicknamen. dienen verwijderd te worden. dus als een gebruiker zijn account verwijderd en kijkt er verder niet naar om doe je niets verkeerd. maar vraagt de gebruiker erom om zijn oude topics te verwijderen ben je dit verplicht. zoek maar op: de wet om vergeten te worden



Citaat
Recht om vergeten te worden
In de toekomst moet het ook mogelijk zijn voor bezoekers om aan te geven dat een organisatie ze moet ‘vergeten’. De organisatie moet dan alle persoonsgegevens van die bezoeker verwijderen. Ook mogen bezoekers een kopie krijgen van alle opgeslagen persoonsgegevens.

Deze maatregelen maken deel uit van de klik op link
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2012:0011:FIN:NL:PDF
« Laatst bewerkt op: 2014/06/21, 05:10:44 door Sjengstah »

Re: Berichten van verwijderd account blijven bestaan: mag dat eigenlijk wel?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/06/21, 05:13:55 »
Wat we niet doen (en wat jij misschien bedoelt?) is het automatisch verwijderen van leden die al langer niet meer op het forum geweest zijn. Dat doen we niet zomaar, al wordt dat wel af en toe gedaan wanneer ik tijd heb en dan wordt er op meerdere criteria gezocht voordat een lid verwijderd wordt. Denk dan aan het aantal berichten, de ouderdom van die berichten, wanneer iemand voor het laatst is ingelogd enz.

knap dat mijn account er nog is 4 jaar niet meer actief geweest en ook niet veel posts :P en sinds vandaag weer eens ingelogd :)

Re: Berichten van verwijderd account blijven bestaan: mag dat eigenlijk wel?
« Reactie #9 Gepost op: 2014/06/21, 08:04:01 »
Citaat
de europse wet, de recht om vergeten te worden, mits een gebruiker expliciet vraagt om zijn gegevens te verwijderen die eventueel aan hem gelinkt kunnen worden, onder andere nicknamen
Dan hoeven oude posts of topics dus niet te worden verwijderd, mits deze niet meer herleidbaar zijn tot de oorspronkelijke schrijver. Bijvoorbeeld door de user name te vervangen door ‘verwijderd account’ of zoiets.
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Re: Berichten van verwijderd account blijven bestaan: mag dat eigenlijk wel?
« Reactie #10 Gepost op: 2014/06/21, 08:11:03 »
Citaat
de europse wet, de recht om vergeten te worden, mits een gebruiker expliciet vraagt om zijn gegevens te verwijderen die eventueel aan hem gelinkt kunnen worden, onder andere nicknamen
Dan hoeven oude posts of topics dus niet te worden verwijderd, mits deze niet meer herleidbaar zijn tot de oorspronkelijke schrijver. Bijvoorbeeld door de user name te vervangen door ‘verwijderd account’ of zoiets.

daar kunnen we zo geen ja en nee opzeggen. heb het uitgewerkte wet artikel van europa in pdf file erbij geplaatst. had geen zin om 140 paginaś door te spitten :P weet niet hoe het zit met hun geschreven stukken. dat mag iemand anders nalezen. is 140 pag lang europees wet dus die gene die er aan begint have fun
maar sommige topics mogen wel achter gesloten deuren bewaard blijven zoals http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=16.0 totaal zinloos om zoiets te bewaren onvolledig en we hebben het over 9 jaar geleden. sindsdien is er zoveel veranderd dat veel dingen ook niet meer toepasbaar zijn.
« Laatst bewerkt op: 2014/06/21, 08:28:25 door Sjengstah »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Berichten van verwijderd account blijven bestaan: mag dat eigenlijk wel?
« Reactie #11 Gepost op: 2014/06/21, 09:24:28 »
knap dat mijn account er nog is 4 jaar niet meer actief geweest en ook niet veel posts :P en sinds vandaag weer eens ingelogd =)

Met meer dan 150 berichten val je ruimschoots buiten de opschoongrenzen =)
En het is toch mooi dat je na al die tijd weer in kan loggen met je oude account en meteen weer mee kan doen hier?

Heeft iemand een "TL;DNR" van die wet? Ik heb wel wat beters te doen dan een heel boekwerk te lezen.

Re: Berichten van verwijderd account blijven bestaan: mag dat eigenlijk wel?
« Reactie #12 Gepost op: 2014/06/21, 09:40:39 »
knap dat mijn account er nog is 4 jaar niet meer actief geweest en ook niet veel posts :P en sinds vandaag weer eens ingelogd =)

Met meer dan 150 berichten val je ruimschoots buiten de opschoongrenzen =)
En het is toch mooi dat je na al die tijd weer in kan loggen met je oude account en meteen weer mee kan doen hier?

Heeft iemand een "TL;DNR" van die wet? Ik heb wel wat beters te doen dan een heel boekwerk te lezen.

Zeker mooi Johan :) was ook beetje cynisch. Over het boek werk tja het is Europees recht, daar heb ik ook niet zoveel interesse in maar dacht link het er even bij, is ook vrij nieuw. nog niet zolang geleden vrij gegeven.  zolang niemand er naar vraagt hoef je ook niets te verwijderen.  dus ik zeg laat gewoon lekker gaan. Komt de vraag wel heb je nog tijd zat om het 140 pagina verslag werk door te lezen. :).  verwijdering van persoonsgegevens is het enige, met uitzonderingen op bepaalde stukken wat ik zo snel had gelezen van gezondheid/wetenschap artikelen die een maatschappelijk doel kunnen dienen voor de samenleving. dus denk dat van persoonsgegevens verwijderen op een forum buiten de uitzondering valt. maar ja gaat nog wat worden die wet. zie je al voor je bijvoorbeeld ff bij google aankloppen dat al mijn gegevens die door hun crawlers zijn opgepikt even te laten verwijderen? 

Offline Ramana

  • Lid
Re: Berichten van verwijderd account blijven bestaan: mag dat eigenlijk wel?
« Reactie #13 Gepost op: 2014/06/21, 09:55:46 »
Los van de regels, van een forumlid die vroeger heel actief was vermoed ik dat hij is overleden. Blijft toch wat ongemakkelijk als je berichten het eeuwige leven hebben.  Maar dit is iets wat alle sociale media betreft.

Re: Berichten van verwijderd account blijven bestaan: mag dat eigenlijk wel?
« Reactie #14 Gepost op: 2014/06/21, 11:22:53 »
Los van de regels, van een forumlid die vroeger heel actief was vermoed ik dat hij is overleden. Blijft toch wat ongemakkelijk als je berichten het eeuwige leven hebben.  Maar dit is iets wat alle sociale media betreft.

Aan de ene kant wel, maar aan de andere kant is dat maar net hoe je er tegenaan kijkt. Op een ander forum waar ik zit is ong. anderhalf jaar geleden een heel actief lid overleden, maar niemand heeft er een probleem mee dat zijn berichten blijven staan omdat iedereen altijd vol lof over hem was en op deze manier juist die 'lof' in ere willen houden.