Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grub start meteen Ubuntu na koude start  (gelezen 1006 keer)

dirk1m

  • Gast
Grub start meteen Ubuntu na koude start
« Gepost op: 2007/09/23, 12:13:10 »
Ik heb zonet mijn nieuwe laptop geinstalleerd met tripleboot in deze volgorde:
- eerst Windows XP
- dan Solaris
- dan Ubuntu 7.04

Omdat de grub boot loader enkel Windows en Ubuntu weergaf, heb ik in /boot/grub/menu.lst (in Ubuntu) een sectie voor Solaris toegevoegd.  Na de reboot van Ubuntu lijkt alles mooi te werken, en kan ik alle OS'en opstarten.  

Maar nu lijkt er toch een probleem te zijn: bij een koude start, zie ik een foutmelding "PCI: Failed to allocate mem resource" en dan boot die meteen in Ubuntu zonder me het menu te laten zien.  Default OS is Ubuntu en timeout is 10s.  De foutmelding is irrelevant denk ik voor het grub probleem...  
Na een koude start krijg ik dus niet het menu te zien om in Solaris of Windows op te starten.

Om Solaris of Windows te booten kan ik wel volgende workaround gebruiken:
- power on, waarna er automatisch in Ubuntu geboot wordt,
- reboot (geen poweroff/on dus!),
- en dan toont grub wel het keuzemenu van OS'en

Wat kan er hier mis zijn?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Grub start meteen Ubuntu na koude start
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/23, 18:44:21 »
Welkom hier :)

Is dat een foutmelding van grub zelf?
Als ik zoek met google op die foutmelding zie ik dat deze foutmelding alleen voorkomt bij het opstarten van Linux.
Als je die foutmelding ziet, ben je al weer uit grub en is Linux al aan het opstarten.

De foutmelding die je geeft is volgens mij ook niet helemaal compleet. Bij de foutmeldingen die ik elders gevonden heb zie ik altijd een hoop getallen er achter staan.

Staat de opstartvolgorde in de bios wel goed?
Wat voor computer heb je eigenlijk?
Krijg je die foutmelding niet meer na een reboot?

Kortom, iets meer info zou wel handig zijn :)

dirk1m

  • Gast
Grub start meteen Ubuntu na koude start
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/23, 23:53:28 »
Thx ;-)

Het is blijkbaar geen foutmelding van grub, ze komt ook voor bij het rebooten van Ubuntu (na selecteren van Ubuntu in het grub menu).  Er zijn inderdaad getallen voor en na de foutmelding die ik gaf, maar die staat er een fractie van een seconde, Nu ja, ik maak me geen zorgen om deze foutmelding, dat is iets voor later, dan neem ik eventueel een foto voor de volledige melding.

Maar dat het systeem meteen opstart in Ubuntu na een koude start is vervelender.  Laptop is een Toshiba Tecra M5.
De BIOS settings zijn:
* Boot Priority: HDD -> CDrom -> LAN -> FDD
* HDD Priority: Built-in HDD -> Second HDD -> USB
(FYI: ik heb geen 2de HDD of USB drive)  FDD=floppy veronderstel ik?
 
Na wat experimenteren, merk ik op dat ik het GRUB menu WEL krijg als:
- het systeem reboot
- de boot priority staat als: CD-rom -> LAN -> HDD -> FDD (maar dat maakt het opstarten uiteraard veel trager omdat de laptop een tijd wacht op de netwerk boot die niet geconfigureerd is)
- ik de boot priority laat staan (HDD -> CDrom -> LAN -> FDD) en meteen na een koude start het BIOS selectiemenu opstart (op deze laptop met ESC en F1) en dan het BIOS menu verlaat zonder iets te wijzigen (Exit without saving)...

Ik vraag me af of de disk misschien te traag opstart...