Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ELF extensie  (gelezen 1527 keer)

Offline Anna

  • Lid
ELF extensie
« Gepost op: 2018/02/28, 12:20:45 »
Ik probeer al een tijd bestanden van mijn externe harde schijf te ontcijferen, maar dat lukt niet. De extensie is ELF.

Heeft iemand raad?

Anna

Offline vanadium

  • Lid
Re: ELF extensie
« Reactie #1 Gepost op: 2018/02/28, 12:23:20 »
Je weet niet welke bestanden dat zijn? Van welk softwarepakket ze komen? Of ze nuttig zijn? Dan zou ik die eenvoudig wissen, als ze niet tussen je systeembestande staan, tenminste.

Offline Nero

  • Lid
Re: ELF extensie
« Reactie #2 Gepost op: 2018/02/28, 12:28:22 »

Re: ELF extensie
« Reactie #3 Gepost op: 2018/02/28, 15:47:49 »
Wikipedia:
"Het Executable and Linking Format (afgekort: ELF) beschrijft het standaard binaire formaat van uitvoerbare programma's die onder veel UNIX-gebaseerde besturingssystemen draaien, zoals Linux."

https://nl.wikipedia.org/wiki/Executable_and_Linking_Format

Meer hier, Engelstalig:
https://en.wikipedia.org/wiki/Executable_and_Linkable_Format

En ik kwam toevallig net deze schermfoto tegen van Qemu dat een 32-bits ARM binair bestand draait.

Offline Anna

  • Lid
Re: ELF extensie
« Reactie #4 Gepost op: 2018/03/03, 11:00:48 »
Je weet niet welke bestanden dat zijn? Van welk softwarepakket ze komen? Of ze nuttig zijn? Dan zou ik die eenvoudig wissen, als ze niet tussen je systeembestande staan, tenminste.

Het zijn back-up bestanden op de externe harde schijf, dus van alles; documenten, afbeeldingen downloads. zie bijgevoegd bestand.

Offline Anna

  • Lid
Re: ELF extensie
« Reactie #5 Gepost op: 2018/03/03, 11:03:49 »
Wikipedia:
"Het Executable and Linking Format (afgekort: ELF) beschrijft het standaard binaire formaat van uitvoerbare programma's die onder veel UNIX-gebaseerde besturingssystemen draaien, zoals Linux."

https://nl.wikipedia.org/wiki/Executable_and_Linking_Format

Meer hier, Engelstalig:
https://en.wikipedia.org/wiki/Executable_and_Linkable_Format

En ik kwam toevallig net deze schermfoto tegen van Qemu dat een 32-bits ARM binair bestand draait.

Dank je voor je reactie maar ik ben op zoek naar een oplossing om die bestanden weer te kunnen lezen.
Anna

Offline Anna

  • Lid
Re: ELF extensie
« Reactie #6 Gepost op: 2018/03/03, 11:09:58 »
https://fileinfo.com/extension/elf

Ik heb geprobeerd Dolphin  voor Linux te downloaden maar er gebeurt niet, krijg geen download te zien.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: ELF extensie
« Reactie #7 Gepost op: 2018/03/05, 14:10:04 »
Met welk backupprogramma zijn die bestanden gemaakt?

Offline vanadium

  • Lid
Re: ELF extensie
« Reactie #8 Gepost op: 2018/03/05, 14:48:18 »

Het zijn back-up bestanden op de externe harde schijf, dus van alles; documenten, afbeeldingen downloads. zie bijgevoegd bestand.
In het bijgevoegd bestand zie ik niets van ELF. Er zijn wel Backup folders te zien en één folder "Catalog". Blijkbaar een door een backupprogramma aangemaakte folderstructuur. Belangrijke vraag dus, die van Johan van Dijk: "Met welk backupprogramma zijn die bestanden gemaakt?"

Licht ook eens toe waar je die ELF bestanden ziet. Toon eens de inhoud van zo een "Backup Files ..." folder. Zonder precies te weten wat het probleem is en wat je wil, blijft het natuurlijk koffiedik kijken.

Re: ELF extensie
« Reactie #9 Gepost op: 2018/03/05, 14:54:06 »
Ik vermoed dat die backups gemaakt zijn met een programma als Deja Backup of Duplicity. Als dat zo is dan moet je ook diezelfde programma's gebruiken om de inhoud van de backups te kunnen lezen.

En waarom een backupprogramma iets in het elf-formaat zou willen opslaan, ontgaat me.

Offline vanadium

  • Lid
Re: ELF extensie
« Reactie #10 Gepost op: 2018/03/05, 14:55:54 »
Ik ben toch maar eens gaan kijken, en vermoed dat dit een backup is, gemaakt door het backup programma van Windows 7. Dit artikel leert mij dat de data overigens in standaard ".zip" bestanden opgeslagen zijn, dus zelfs zonder dat Windows backup programma kan je de bestanden terug recupereren door ze uit het zip-bestand te halen.

Maar nog eens: de link met de ELF vraag uit de eerste post is me onduidelijk.

Offline Anna

  • Lid
Re: ELF extensie
« Reactie #11 Gepost op: 2018/03/08, 10:13:41 »
Met welk backupprogramma zijn die bestanden gemaakt?
Ik heb bestanden geselecteerd en naar mijn externe opslag gekopieerd, dat is alles.

Offline Anna

  • Lid
Re: ELF extensie
« Reactie #12 Gepost op: 2018/03/08, 12:38:07 »
HELP
Excuses voor de late reacties, maar er  is een nieuw probleem. Ik kan niet meer in Ubuntu komen. Bij opwaardering naar Ubuntu 16 is het in de laatste fase - opruiming - misgegaan. Het programma liep vast er restte niets anders dan laptop uitzetten en weer aan. Bij opstarten kom ik niet meer in Ubuntu, foutmelding,  en in recovery mode wordt er om een login gevraagd, ik weet niet wat ik daar moet invullen. Heb getracht een foto van de foutmelding bij opstarten Ubuntu bij te voegen via mijn chromebook en via Windows, ook dat lukt niet. Krijg steeds de boodschap er is een fout opgetreden. De foto is gecomprimeerd naar 2.8 kb en een zipbestand. Het lukt niet.

Wat het andere probleem betreft:  het is een back-up van bestanden naar mijn  Freecom drive.

Re: ELF extensie
« Reactie #13 Gepost op: 2018/03/08, 12:43:28 »
Ik ben toch maar eens gaan kijken, en vermoed dat dit een backup is, gemaakt door het backup programma van Windows 7. Dit artikel leert mij dat de data overigens in standaard ".zip" bestanden opgeslagen zijn, dus zelfs zonder dat Windows backup programma kan je de bestanden terug recupereren door ze uit het zip-bestand te halen.

Sterker nog. Veel backup proggies zippen gewoon maar geven niet meer dan een andere extentie aan dat zipbestand (geen .zip). Het kan zomaar zijn dat je met een zip proggie gewoon dat .elf bestand kunt openen.

Echter geen ervaring met .elf dus hier kan ik geen zekerheid over geven. Kwestie van proberen (eerst de .elf kopieren om het origineel niet te beschadigen).
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: ELF extensie
« Reactie #14 Gepost op: 2018/03/08, 22:44:27 »
Ik heb bestanden geselecteerd en naar mijn externe opslag gekopieerd, dat is alles.
Nee dat is niet zo, want de resulterende bestanden hebben de extensie .elf, schreef je in je eerste post. Dus je hebt niet gewoon wat bestanden gekopieerd. Je hebt iets anders gedaan. Wij proberen er achter te komen wat precies, maar dat is niet eenvoudig.

Re: ELF extensie
« Reactie #15 Gepost op: 2018/03/08, 22:48:39 »
Bij opstarten kom ik niet meer in Ubuntu, foutmelding,  en in recovery mode wordt er om een login gevraagd, ik weet niet wat ik daar moet invullen.
Het zou ons veel koffiedikkijken helpen als je die foutmelding hier meldt.
Login in recovery-modus? Nooit eerder gezien voor zover ik me kan herinneren, maar probeer eens je normale gebruikersnaam en je normale wachtwoord. Helpt dat?

Wat het andere probleem betreft:  het is een back-up van bestanden naar mijn  Freecom drive.
Een kopie bedoel je volgens mij en dat is niet per se een backup.

Offline Anna

  • Lid
Re: ELF extensie
« Reactie #16 Gepost op: 2018/03/09, 11:12:00 »
Ik heb bestanden geselecteerd en naar mijn externe opslag gekopieerd, dat is alles.
Nee dat is niet zo, want de resulterende bestanden hebben de extensie .elf, schreef je in je eerste post. Dus je hebt niet gewoon wat bestanden gekopieerd. Je hebt iets anders gedaan. Wij proberen er achter te komen wat precies, maar dat is niet eenvoudig.
Ik heb echt geen back-up programma gebruikt, misschien is de reden dat de harde schijf ook voor Windows bestanden werd gebruikt.
Inmiddels, ongeduldig als ik ben, heb ik de externe harde schijf geformatteerd omdat ik er al zoveel tijd aan kwijt was en nu blijkt dat ik deze kan gebruiken als een USB stick hetgeen niet eerder mogelijk was.

Re: ELF extensie
« Reactie #17 Gepost op: 2018/03/09, 11:19:33 »
Mooi! Markeer deze draad nog even als opgelost, als je wilt.

Offline Anna

  • Lid
Re: ELF extensie
« Reactie #18 Gepost op: 2018/03/09, 11:22:10 »
Bij opstarten kom ik niet meer in Ubuntu, foutmelding,  en in recovery mode wordt er om een login gevraagd, ik weet niet wat ik daar moet invullen.
Het zou ons veel koffiedikkijken helpen als je die foutmelding hier meldt.
Login in recovery-modus? Nooit eerder gezien voor zover ik me kan herinneren, maar probeer eens je normale gebruikersnaam en je normale wachtwoord. Helpt dat?

Wat het andere probleem betreft:  het is een back-up van bestanden naar mijn  Freecom drive.
Een kopie bedoel je volgens mij en dat is niet per se een backup.

Een foto uploaden was niet mogelijk. Volgens de moderator omdat er bijna geen server ruimte was en gaf mij het advies deze "ergens anders op te slaan".
Wat ik bedoel met recovery mode is: de keuze in het  GRUB menu bij mij: Ubuntu, Recovery mode, Windows boot manager en set-up.
Via GRUB menu en dan e heb ik mijn wachtwoord kunnen veranderen en geloof me of niet; dit lukte en later kon ik alleen weer inloggen als ik het vorige wachtwoord gebruikt, heel apart

Offline Anna

  • Lid
Re: ELF extensie
« Reactie #19 Gepost op: 2018/03/09, 11:24:16 »
Mooi! Markeer deze draad nog even als opgelost, als je wilt.

Nee, het is niet opgelost. Ik ben nog steeds op zoek naar een antwoord wat betreft ELF-bestanden. Formatteren is een noodgreep.

Ook zou het mij helpen als u mij kunt laten weten naar aanleiding van mijn antwoord aan u waarom ik niet kan opstarten.

Moet ik voor de vraag hoe ik Ubuntu weer kan opstarten een nieuw topic  starten?

« Laatst bewerkt op: 2018/03/09, 11:30:46 door Anna »

Offline ajjp

  • Lid
Re: ELF extensie
« Reactie #20 Gepost op: 2018/03/09, 12:41:11 »
Citaat
Moet ik voor de vraag hoe ik Ubuntu weer kan opstarten een nieuw topic  starten?
Ja, lijkt me wel!
De vraag m.b.t. ELF is een geheel andere als waarom je niet op kunt starten.

Re: ELF extensie
« Reactie #21 Gepost op: 2018/03/09, 15:37:05 »
Ik ben nog steeds op zoek naar een antwoord wat betreft ELF-bestanden.

https://www.solvusoft.com/nl/file-extensions/file-extension-elf/
Citaat
ELF-bestanden zijn Uitvoerbare bestanden die voornamelijk worden geassocieerd met Tasklink for Windows Machine Control Executable and Linking Format.
Citaat
Hoe opent u een ELF-bestand:

De gemakkelijkste en snelste manier om uw ELF-bestand te openen is door eropt te dubbelklikken. Zo kan Windows vaststellen wat de juiste software is om uw ELF-bestand te openen.

Hier vindt je wat linux programma's waarmee je ze kunt openen.
http://www.file-extension.org/nl/extensions/elf

Ik denk dat je binnen linux echter weinig aan gaat hebben. Het zijn windows systeembestanden.
« Laatst bewerkt op: 2018/03/09, 15:39:55 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

nahjo

  • Gast
Re: ELF extensie
« Reactie #22 Gepost op: 2018/03/09, 17:08:27 »
ELF kan een Unix/Linux programmabestand zijn en hoeft niet beslist een (backup)databestand te zijn.
De naam van het bestand zelf of de folder waarin het is geplaatst kan misschien meer informatie geven bij welk programma het behoort.


Offline Anna

  • Lid
Re: ELF extensie
« Reactie #23 Gepost op: 2018/03/10, 10:33:14 »
ELF kan een Unix/Linux programmabestand zijn en hoeft niet beslist een (backup)databestand te zijn.
De naam van het bestand zelf of de folder waarin het is geplaatst kan misschien meer informatie geven bij welk programma het behoort.

Dank voor de goede tip.

Re: ELF extensie
« Reactie #24 Gepost op: 2018/03/10, 16:21:07 »
Even nagekeken.
Ik heb op heel mijn (ubuntu) computer één elf-bestandje staan met dezelfde naam, namelijk memtest86+.elf in de directory boot. En het lijkt er op dat dit dient om te kunnen communiceren met hardware ontwikkeld voor win (dus weer die koppeling daarnaar).
Lijkt mij dan niet echt een gangbaar gebruikelijk bestand voor linux.

http://www.memtest.org/
« Laatst bewerkt op: 2018/03/10, 16:25:01 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore