Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Weer over achtergronden Grub.  (gelezen 7589 keer)

Weer over achtergronden Grub.
« Gepost op: 2015/06/17, 12:21:35 »
Het blijft sukkelen met die achtergronden.Vorige topic al over geklaagd,maar nooit echt over gegaan.
Feiten:Ik stop via nautilus met rechten,dus via de terminal in computer/boot/grub een achtergrondafbeelding in.Dat doe ik al jaaaren en ging gewoon goed.Maar nu zit Ubuntu steeds te klooien,dan is er wel een afbeelding (png,want jpg ziet hij niet sowieso,vroeger wel.)Ik doe dan als ik nautilus sluit en even wacht tot de terminal klaar is met sluiten,sudo update-grub en klaar.Even opnieuw opstarten en dan zou die er in staan.En zo als vroeger met de goede aantal bits,20 bits dus zo dat je geen blokkerige afbeelding ziet.En natuurlijk de goede resolutie,in mijn geval 1920x1080.
Maar nu wissel ik de achtergrond in een poging om die blokkerigheid op te lossen en met een .png afbeelding.Ik kon die afbeelding zien als thumbnail,dus alles in orde zou je zeggen.
Opnieuw opstarten en geen achtergrond!Ik kijk gewoon naar computer/boot/grub en zie geen thumbnail!Dus met nautilus zie ik de thumbnail wel en zonder nautilus ,alleen in computer/boot/grub niet!
Kijk ik dan in eigenschappen/afbeelding zie ik niks staan.Dus kon niet geopend worden.
Voor de goede orde probeer ik dan een .jpg bestand,en na opstarten zie ik ook geen achtergrond!kijk ik bij eigenschappen/afbeelding zie ik wel dat die geopend kan worden.En toch werkt ook die niet.Ik snap er niks meer van.Is het misschien toch een rechtenkwestie,maar waarom doet die het dan wel een tijd en als je een andere achtergrond kiest in eens niet meer?En waarom een tijd met 20 bits en dan in eens met 16 bits?
En waarom dit alles in eens na alleen maar het in stoppen van een videokaart??Moet ik misschien nog iets doen om de videouitgang van de processor,waar ik tot voor kort gebruik van heb gemaakt,uit schakelen of zo?Dat die twee elkaar tegenwerken?

P.S.Ik heb wel meer problemen met het niet zien van een thumbnail,ook de afbeeldingen of foto's in mijn telefoonmap zie ik niet.Zie alleen maar met grote letters JPG staan.Terwijl als ik ze kopieer naar een Ubuntumap ze in eens wel zichtbaar zijn als thumbnail.En met niet zichtbaar zijn bedoel ik voor alles,ook Gimp ziet die dan niet.
« Laatst bewerkt op: 2015/06/17, 12:27:08 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Weer over achtergronden Grub.
« Reactie #1 Gepost op: 2015/06/19, 10:34:04 »
Niemand die hier iets over te zeggen heeft?
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Weer over achtergronden Grub.
« Reactie #2 Gepost op: 2015/06/19, 10:57:27 »
Je zit lekker in jezelf te kletsen, arme ziel.

Maar je vraagt toch ook wel iets heel speciaals in mijn bescheiden ogen. Ik ben trouwens ook wel eens met zo'n achtergrond en GRUB bezig geweest. Nou, geef mijn portie maar aan Fikkie. Dat is voor mij helaas niet weggelegd. Laten we maar zeggen dat ik daar te dom voor ben :D Ik kom trouwens dezelfde dingen tegen als jij.

Is hier iemand met meer hersens??


Nou even terzijde als ik zo vrij mag zijn. Dat je elke zin met een punt eindigt is fijn. Maar mag er dan ook nog een spatie achter? Het is nou wel lastig lezen.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Weer over achtergronden Grub.
« Reactie #3 Gepost op: 2015/06/19, 11:52:54 »
Ik zie toch duidelijk 5 spaties...
Of wil jij na elke zin een spatie?
Tja,dan wordt het een hele pagina..
Krijg ik misschien weer het verwijt dat men moet scrollen,helemaal op een phone.
Maar ja,weetje,het heeft in het verleden gewerkt..
Dus waarom nou niet?
Ik denk dat ik maar eens die Grub Customizer deinstalleer,misschien is die de schuld..
« Laatst bewerkt op: 2015/06/19, 11:56:43 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Weer over achtergronden Grub.
« Reactie #4 Gepost op: 2015/06/19, 12:24:31 »
Nou ja,dat ligt er aan hoe veel tekst je wil schrijven,het wordt dan sowieso een stuk langer.

Maar,ik heb weer een achtergrond,want ik zag dat ik als laatste nog een JPG had gebruikt,maar dat doe hij sowieso niet.(alleen .png!)
Kijk ik in home/etc/default/grub(dat is waar alle kenmerken van Grub worden in gezet.)
En dan zie ik daar een JPG achtergrond staan die anders is als wat er getoond wordt,ondanks dat ik na de verandering toch sudo update-grub heb gedaan in de terminal.
Dat is toch gek?
Ik vrees dat als ik mijn PC weer helemaal afsluit en morgen weer opstart ik weer geen achtergrond heb,want dat is dan weer een conflict..
En dat is misschien ook waarom de huidige achtergrond weer zo blokkerig is.
Nou kan ik wel in home/etc/default/grub iets gaan veranderen,maar eigenlijk durf ik dat niet,wie weet wat er gebeurd.
Ook al omdat het toch wat anders is als in 12.04,want daar stond echt de kwaliteit beschreven,dus 16 bit en dat kan je dan veranderen naar 20 bit.
« Laatst bewerkt op: 2015/06/19, 12:31:04 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Weer over achtergronden Grub.
« Reactie #5 Gepost op: 2015/06/19, 14:43:53 »
Mogelijk zit het is de afmetingen, hier gaat het altijd goed, maar ik gebruik de bureaublad achtergrond, met een paar kleine aanpassingen.
De afmeting is (bij mij) altijd 1920X1200 pixels.
« Laatst bewerkt op: 2015/06/19, 17:30:53 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Weer over achtergronden Grub.
« Reactie #6 Gepost op: 2015/06/19, 15:49:55 »

...  waar ik overigens totaal geen last van heb.
En je hebt ook geen last met de GRUB-achtergrond  =D

Re: Weer over achtergronden Grub.
« Reactie #7 Gepost op: 2015/06/19, 17:02:30 »
Graag terug on-topic maar weer; het betreft hier een vraag die vrij duidelijk is.

Taallessen en alle off-topic spin-offs allemaal in dev/null gegooid.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Weer over achtergronden Grub.
« Reactie #8 Gepost op: 2015/06/19, 17:20:48 »
Ik heb na Joshua nog even wat strenger schoongemaakt. We zitten hier om problemen met een Grub op te lossen, niet om de neerlandici uit te hangen.
Vanaf hier hoeven mijn collegae en ik niets meer te zien over spatiegebruik, wel over de grub. Er is nog genoeg ruimte in /dev/null over, moge dat duidelijk wezen.
« Laatst bewerkt op: 2015/06/19, 17:22:41 door TopGear »

Re: Weer over achtergronden Grub.
« Reactie #9 Gepost op: 2015/06/19, 23:39:06 »
Mogelijk zit het is de afmetingen, hier gaat het altijd goed, maar ik gebruik de bureaublad achtergrond, met een paar kleine aanpassingen.
De afmeting is (bij mij) altijd 1920X1200 pixels.
Nee,bij mij zijn het allemaal 1920x1080 achtergronden omdat het scherm maximaal 1920x1080 is.
Maar dat is resolutie en geen bitwaarde.En dan blijft nog het verschil tussen de getoonde achtergrond en de achtergrond die in home/etc/default/grub staat.Die moeten gewoon het zelfde zijn.Misschien worden ze wel allebei getoond,over elkaar heen.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Weer over achtergronden Grub.
« Reactie #10 Gepost op: 2015/06/19, 23:43:00 »
Misschien spelen met de resolutie in /boot/grub/grub.cfg?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Weer over achtergronden Grub.
« Reactie #11 Gepost op: 2015/06/19, 23:47:33 »
Nee,een lagere resolutie maakt dat de weergave te groot wordt!Hoe lager de resolutie instelling hoe groter de weergave.En bovendien kan je het daar niet instellen,is alleen maar een kopie van home/etc/default/grub.
« Laatst bewerkt op: 2015/06/19, 23:49:06 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Weer over achtergronden Grub.
« Reactie #12 Gepost op: 2015/06/20, 00:10:28 »
En bovendien kan je het daar niet instellen, is alleen maar een kopie van home/etc/default/grub.
Inderdaad, fout van mij .......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Weer over achtergronden Grub.
« Reactie #13 Gepost op: 2015/06/20, 10:53:26 »
Vandaag bij opstarten een betere kwaliteit,bijna als in een venster van de afbeeldingviewer,als dit zo blijft ben ik tevreden.. :)

En toch is er bij alle instellingen voor het uiterlijk van grub,verschil tussen grub cfg en etc/default/grub.Terwijl grub cfg gekopieerd zou worden van /etc/default/grub!Ook de kleur instellingen van de letters zijn verschillend.Dat zou vervangen worden door sudo update-grub,wat ik natuurlijk gedaan heb na het in brengen van een andere achtergrond,dus daar gaat in grub dus iets fout.
Ik denk dat ik toch grub moet herinstalleren of zo?
« Laatst bewerkt op: 2015/06/20, 11:13:41 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Weer over achtergronden Grub.
« Reactie #14 Gepost op: 2015/06/21, 12:46:36 »
En vandaag weer slechte kwaliteit....
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Weer over achtergronden Grub.
« Reactie #15 Gepost op: 2015/06/23, 12:16:10 »
En vandaag weer prima kwaliteit... :rolleyes:
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Weer over achtergronden Grub.
« Reactie #16 Gepost op: 2015/06/23, 12:21:35 »
Bij mij is het een constante kwaliteit.
Misschien een vreemd voorstel:
Wanneer ik mijn achtergrond naar jou opstuur (Xubuntu) en je test daarmee, een paar dagen, dan weten we of het aan de file ligt, of aan je configuratie (hard- en/of software).
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Weer over achtergronden Grub.
« Reactie #17 Gepost op: 2015/06/23, 14:17:05 »
Ik heb het met meerdere bestanden,dus dat zou wel heel gek zijn als die van jou in eens het wel doet,maar bedankt voor het voorstel..(Ik heb tig achtergronden in een map!)En bovendien varieert het met hetzelfde bestand,de ene keer goed,de andere keer slecht,ook als ik dus een ander achtergrondbestand gebruik..
« Laatst bewerkt op: 2015/06/23, 14:19:24 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Weer over achtergronden Grub.
« Reactie #18 Gepost op: 2015/06/23, 22:20:09 »
Die had ik inderdaad er bij gezet,werkte eerst op de video van het moederbord.En ik zit nu dus via de DVI uitgang,terwijl ik toen via de VGA uitgang zat.Maar zal toch niet dat het daar aan ligt,deze videokaart kan veel meer resolutie aan en het moederbord maar 1920x1080 wat nou net de schermresolutie is.Je zou eerder andersom denken dat de oorzaak zou zijn..En verder gewoon is alles veel beter MET videokaart,die video van het moederbord liep op zijn tenen voor die resolutie..Kon niet eens volledig scherm kijken naar een film..
Maar dan zou ik een nieuwe moeten kopen...En wie zegt dat het dan over is?
Maar zit net te denken,moet die video van het moederbord niet uitgeschakeld worden of zo,als je een videokaart er in zet?
« Laatst bewerkt op: 2015/06/23, 22:22:36 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Weer over achtergronden Grub.
« Reactie #19 Gepost op: 2015/06/26, 00:07:28 »
Heb het BIOS bekeken,maar nergens een optie om de onboard video uit te schakelen.Geprobeerd of er ook video uit komt op de onboard aansluiting en dat was niet zo.
Verder valt op bij Grub dat als de weergave slecht is,Grub ook niet door start,ik moet zelf op enter drukken wil die door gaan.Bij goede weergave gaat hij wel door uit z'n eige..
Morgen proberen zonder videokaart..
Kan natuurlijk ook op recovery mode klikken in Grub.Weet eigenlijk niet wat hij recovert..
« Laatst bewerkt op: 2015/06/26, 00:08:59 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Weer over achtergronden Grub.
« Reactie #20 Gepost op: 2015/06/26, 10:16:13 »
Nop,met de video van de processor is hij weer van de ouderwetse kwaliteit!Hoe vaak ik hem weer opstart,blijft de beste kwaliteit.Alleen wel weer te groot en dat is niet te corrigeren met de instelling van het scherm.Dus de Geforce 5500 is geen beste videokaart.... :'(
Ga je je toch afvragen of een geheel nieuwe weer niet hetzelfde brengt..

Dus even recupereren:Met de video van de processor prima kwaliteit weergave Grub achtergrond,maar verder matige werking met films etc.En het beeld te groot.
Videokaart Geforce 5500 prima kwaliteit in weergave films op volledig scherm,matige kwaliteit in weergave achtergrond Grub..
Heel vreemd toch allemaal..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Weer over achtergronden Grub.
« Reactie #21 Gepost op: 2015/06/26, 22:40:00 »
Hum,al eerder vermeld dat hij op de resolutie staat van het scherm.Ga ik die verminderen dan wordt de achtergrond alleen maar groter en gaan er dingen uit het beeld.
En ik gebruik alleen maar HD achtergronden..Gewoon ook 1920x 1080 zo uit Gimp met alle kwaliteit die kan geven..Want waarom is hij dan nou zo goed (zonder videokaart)als het niet HD was?Videokaart er in en het wordt meteen minder,alleen bij Grub..Soms niet zo veel minder maar meestal veel minder goed..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Weer over achtergronden Grub.
« Reactie #22 Gepost op: 2015/06/27, 12:32:48 »
Nee,dat weet je zelf ook wel,is niet nodig in Ubuntu..Alleen voor de allernieuwste modellen..Maar je hebt misschien een punt,kan natuurlijk wel even kijken.Maar verder in Ubuntu doet hij het prima,maar misschien in Grub dat hij die nodig heeft?
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Weer over achtergronden Grub.
« Reactie #23 Gepost op: 2015/06/27, 12:58:02 »
Kan,maar als je verder alles ziet wat je wil zien en kan instellen werkt volgens mij gewoon de driver voor die kaart.Alleen in Grub doet hij gek..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline jolo

  • Lid
Re: Weer over achtergronden Grub.
« Reactie #24 Gepost op: 2015/06/27, 13:05:30 »
Voor de FX 5500 is in Ubuntu versie nvidia 173.14.39 beschikbaar, die dus geïnstalleerd kunnen worden via Systeeminstellingen > Software & Updates > Extra stuurprogramma's.

Verder zou je deze Engelstalige hyperlink kunnen checken  https://help.ubuntu.com/community/Grub2/Displays

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM