Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ervaringen met instellen netwerkprinter HP2600n en CUPS  (gelezen 2545 keer)

Offline ger52

  • Lid
Ervaringen met instellen netwerkprinter HP2600n en CUPS
« Gepost op: 2006/12/09, 13:01:27 »
Ook ik ondervond veel problemen (of bedoel ik ontbreken van kennis) om een netwerkprinter in te stellen in 6.06 Dapper.
Na veel gelezen te hebben op dit en andere forums kwam ik tot een werkend geheel.

Mijn hardware:
Een laptop Toshiba Sattelite Pro 2100 (uit 2002) met 1,7 GHz processor
256 MB aan RAM
30 GB harddisk (dualboot met XP)

Als printers gebruik ik 4 printers door elkaar heen, de meeste wat oudere, welk lokaal zijn aangesloten, maar sinds kort bezit ik een kleuren laserprinter, de HP Color Laserjet 2600n, waarbij de letter n staat voor netwerk-ondersteuning en deze is rechtstreeks op mijn 4 poorts router (SMC Barriere) aangesloten.  Onder XP is installeren een fluitje van een cent, d.m.v. de meegeleverde setup CD. Onder linux moet je wat meer puzzelen, maar ik heb het werkend gekregen.

Stap 1: heb ik onder Windows XP gekeken wat het ingestelde IP adres was, in mijn geval 192.168.2.100

Stap 2: onder linux (Ubuntu 6.06 LTS, Dapper Drake) is hplip al voorgeinstalleerd, dus die stap kon ik overslaan....

Stap 3: in terminalvenster, maak een CUPS wachtwoord aan, je doet dit met:  sudo lppasswd -g sys -a root

Stap 4: in terminalvenster vertel je hplip wat het ip-adres van de printer is, in mijn geval:  hp-makeuri 192.168.2.100  je krijgt dan een tweetal meldingen terug, waarbij de eerste (bij mij) als volgt er uit zag:  hp:/net/HP_Color_LaserJet_2600n?ip=192.168.2.100 en schrijf dit op !!! want het wordt later gebruikt om je printer toe te voegen.

Stap 5: ik had ergens gelezen dat je iets moest toevoegen aan een bestandje, dat heb ik ook maar gedaan, ik weet niet of het echt noodzakelijk is, maar we kunnen er allemaal van leren...
sudo "editor" /etc/group   en vul achter de regel met shadow in het woord cupsys en sla het bestand op met ^O

Stap 6: start firefox browser op en tik in 192.168.2.100 je komt dan in de setup van je printer... als dat inderdaad werkt, ga dan pas door naar stap 7, want je weet nu dat je netwerk-instellingen correct zijn.

Stap 7: start je firefox browser op en tik in: http://localhost:631
Je komt nu in een scherm waar je van alles met printers kan doen, klik op ADD printer en volg gewoon de diverse schermen. Geef de naam van je printer op (bij mij HP2600n) eventueel waar die staat of zo maar dat is niet belangrijk. Ik heb de default instelling HP-direct laten staan en kies daarna jouw printer, uiteindelijk kreeg ik een pagina met gebruikersnaam en wachtwoord en toen ging het dus fout....... na vele malen geprobeert te hebben kwam ik er dus achter dat CUPS een wachtwoord heeft en dat had ik toen nog niet ingesteld. Na het CUPS-wachtwoord ingesteld te hebben (zie stap 3) lukte het perfect en de printer werkt prima. De testpagina kwam er in zwart-wit uit, stond blijkbaar nog ingesteld als monochrome...  
Na wat pagina's van internet te hebben laten printen kwam alles er netjes en in kleur uit, ik ben hiermede tevreden. GA alleen nog wat instellingen aanpassen met lettertypes en lettergrootte, want dat is nog niet geheel naar mijn zin.
Tot zover mijn ervaringen met het instellen van mijn netwerkprinter, ik hoop dat meer mensen hier wat aan hebben.
Laptop Toshiba Sattelite A110-159 Duo-Core2024MB/120GB / Hardy 8.10
Testbak 1 AMD Athlon 3000 / 1.024 MB / 80+400 MB HDD / als mp3-jukebox.
Ubuntu user # 13110

Offline Dave

  • Lid
Ervaringen met instellen netwerkprinter HP2600n en CUPS
« Reactie #1 Gepost op: 2006/12/09, 15:35:50 »
ik deed enkel:
 "nieuwe printer installeren" kiezen,
aanvinken netwerkprinters detecteren
printer selecteren en laten installeren.
Klaar.
gelukkig maar want dat bovenstaande is me veels te moeilijk, ben nog nieuw met ubuntu.

Ronald89

  • Gast
Ervaringen met instellen netwerkprinter HP2600n en CUPS
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/06, 16:06:34 »
Fantastiche hulp. Het werkte prima. Mijn HP2600N doet het nu prima via het netwerk. Stap 5 heb ik overgeslagen en dat was geen probleem.  Bij socket:// ipv hostname deed wonderen bij mij.