Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: vsftpd + postgresql + ubuntu server 8.04 LTS  (gelezen 1437 keer)

vsftpd + postgresql + ubuntu server 8.04 LTS
« Gepost op: 2010/01/13, 16:42:55 »
Hey Allemaal,

Ik wil het volgende doen:
Wil een FTP Server opzetten op Ubuntu Server 8.04 LTS met vsftpd. Maar dan wil ik de authenticatie afhandelen door Postgresql.
Nu werkt vsftpd met de local users prima! Maar, ik wil het dus via Postgresql doen.

Nu heb ik een tutorial gevonden op HowToForge (http://www.howtoforge.com/virtual_hosting_vsftpd_postgresql_freebsd) maar die is gebaseerd op FreeBSD. Alleen kan ik de vertaalslag niet maken van FreeBSD naar Ubuntu.

Misschien weet iemand hoe ik toch mijn doel kan bereiken, ben de hele middag er mee bezig geweest maar kan geen oplossing vinden.

Alvast bedankt voor je hulp

Nog even de eisen:
Ik wil dus op Ubuntu 8.04 LTS een ftp server maken met vsFTPd met de authenticatie via Postgresql.

Draag je Linux een warm hart toe en ben je systeembeheerder of een Linux Desktop gebruiker. Voeg je dan toe de Dutch Linux Users groep op Facebook!

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: vsftpd + postgresql + ubuntu server 8.04 LTS
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/13, 18:59:30 »
Ik zal proberen die vertaalslag voor je te maken (uit mn hoofd).
Bij stap 1, 2 en 3 moet je software installeren. De tutorial zegt dat je ze zelf moet compilen. Maar ubuntu heeft repositories waar je pakketten uit kunt downloaden/installeren.
Stap 1
sudo apt-get install vsftpd
Stap 3
Ik weet niet zeker of "postgresql" wel de juiste pakketnaam is. Je kunt het ook installeren nadat je
sudo aptitude intypt. druk op '/' om te zoeken (zoek bijv. op 'postgr').
Vervolgens op '+' om pakketten aan te vinken.
en 2 keer op 'g' om alles te downloaden/installeren.

Stap 2
Probeer ook dezelfde manier pam-pgsql te installeren.

Stap 4 is het aanpassen van de vsftpd.conf. Deze staat denk ik ergens in /etc
Om deze te vinden typ:
find /etc/ -name vsftpd.conf
Verder moet je nog meer config files aanpassen. Misschien staan ze op een andere plek. Het beste doe je eenmalig
sudo updatedb Dit duurt even. Vervolgens kun je makkelijk bestanden vinden middels locate. Bijv:
locate pam_pgsql_vsftpd.conf

Zorg er verder voor dat je paden naar bestanden goed staan in de config files. In het voorbeeld worden misschien andere paden gebruikt dan op jouw systeem.

Succes ermee, en laat maar weten of het lukt.

Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: vsftpd + postgresql + ubuntu server 8.04 LTS
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/14, 10:04:18 »
auth required pam_pgsql.so config_file=/etc/pam_pgsql_vsftpd.conf
account required pam_pgsql.so config_file=/etc/pam_pgsql_vsftpd.conf

Bedankt voor je uitleg, de stappen zijn allemaal gelukt, al eerder.
Maar ik kan etc/pam_pgsql_vsftpd.conf en /etc/pam_pgsql_vsftpd.conf niet vinden, en deze zijn volgens mij wel belangrijk.
Draag je Linux een warm hart toe en ben je systeembeheerder of een Linux Desktop gebruiker. Voeg je dan toe de Dutch Linux Users groep op Facebook!

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: vsftpd + postgresql + ubuntu server 8.04 LTS
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/14, 13:01:31 »
Maar ik kan etc/pam_pgsql_vsftpd.conf en /etc/pam_pgsql_vsftpd.conf niet vinden, en deze zijn volgens mij wel belangrijk.
Ook niet met locate? Misschien heet het bestandje een andere naam bij jou. Probeer eens:
locate pgsql | grep vsftpdWel eerst een updatedb voor de zekerheid
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: vsftpd + postgresql + ubuntu server 8.04 LTS
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/15, 10:32:21 »
Updatedb werkt niet

Ik ben dit aan het doen voor een organisatie, we hebben besloten om ProFTP te kiezen waar het wel mee kan.
dit kost te veel tijd. En tijd = geld ;)

Bedankt allemaal
Draag je Linux een warm hart toe en ben je systeembeheerder of een Linux Desktop gebruiker. Voeg je dan toe de Dutch Linux Users groep op Facebook!

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: vsftpd + postgresql + ubuntu server 8.04 LTS
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/16, 13:59:35 »
Updatedb werkt niet
sudo updatedb dan he

Ik ben dit aan het doen voor een organisatie, we hebben besloten om ProFTP te kiezen waar het wel mee kan.
dit kost te veel tijd. En tijd = geld ;)

Bedankt allemaal
Uit veiligheidsoverweging zou ik zelf uberhaupt geen FTP kiezen. Maargoed, als t moet....
suc7 verder ;)
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!