Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mockup: titelbalk  (gelezen 4493 keer)

Mockup: titelbalk
« Gepost op: 2011/05/08, 15:00:48 »
De Unity-balk op het bovenste paneel kreeg nogal wat kritiek, evenals de nog te verwachten Windicators. Daarentegen is de titelbalk van bijv. KDE of E17 ook maar saai. Ik heb dus eens zitten nadenken hoe we de titelbalk meer nut zouden kunnen geven. Ik kwam met het volgende idee:



Ik heb in de mockup even Firefox als voorbeeld genomen, maar op een paar knoppen na kan het eigenlijk wel voor elke titelbalk gebruikt worden. Hierdoor komt er meer ruimte op het scherm, omdat de werkbalk eronder dus wegvalt in eender welk programma en de meest gebruikte knoppen zie je dus op de titelbalk evenals een paar eigen verzonnen. De rest staat in het menu. Het menu zit onder de vensternaam-knop. Dit idee heb ik van Oxygen Appmenu (mod op kde-look). Het design van de drop-downlists in Unity QuickLists en het design van de knoppen mengt in met je gebruikte iconenset (dus bijv. Tango, Human, Ubuntu Mono, Oxygen etc.).
Sorry dat het geen juweel van een mockup is, maar ik ben nog niet echt goed met mockups maken. Dus ik heb er meer soort tekening van gemaakt, maar het gaat om het idee ;)

Ben benieuwd wat jullie vinden :)

jesse2314

  • Gast
Re: Mockup: titelbalk
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/08, 15:42:32 »
Ziet er leuk uit :D
Maar of het ook echt fijn gaat werken...

Re: Mockup: titelbalk
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/08, 15:44:08 »
Dankje :)

Of het fijn gaat werken weten we pas als iemand het probeert te implementeren (kan ik helaas zelf niet :() ;) Maar ik denk zelf van wel :)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Mockup: titelbalk
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/08, 16:05:38 »
Voor mij is het juist afschaffen.
Ik vind het, het slechtste van OSX en ik snap dus niet waarom het nu over genomen moet worden door Ubuntu.
Het is tevens naar mijn mening is het er zelfs op achteruit gegaan.

Dan nog het volgende waarom het niet slim is en dat het kan gaan botsen met andere dingen.
Er komen nu zoveel mogelijkheden om in de boven balk dat de ruimte over.
Er zijn nu zoveel van die dingen, dat het er alleen maar drukker op word en het naar mijn mening het er niet overzichtelijker uit ziet.
De boven balk is naar mijn mening een vergaar back voor opties geworden omdat er een aantal niet meer onder een andere optie in zitten en omdat een ander gedeelte door de opbouw nu weer wel toegankelijk zijn geworden.
Een pul down menu om snel meer bureaubladen toe te voegen en te wisselen, waarom niet op de zij balk met rechtermuisknop op het icoon voor de bureaubladen een menu?
Lijkt mij ook logischer dan weer een apart menu op een andere plek.
Screensaver optie kan ook onder rechtermuisknop op het bureaublad bij het achtergrond menu.
Zo zit het vol met dit soort dingen waarvan ik denk dat het anders had gekund.
Het word alleen maar meer en meer inconsequent en een chaotisch geheel.
Ik heb het gevoel dat alles er los in word gegooid wat ze vergeten zijn of waar ze geen tijd voor hebben gehad om op tijd af te hebben. Daarmee krijg ik meer en meer het gevoel van het mindere knip en plak werk.

Re: Mockup: titelbalk
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/08, 16:53:35 »
Lijkt mij echt vreselijk  :-X
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Mockup: titelbalk
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/08, 17:17:38 »
@emiel: Dat is nu, maar mijn mockup pakt dat juist anders aan ;)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Mockup: titelbalk
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/08, 17:31:21 »
Heb je Ivo zijn bericht gezien?
Die heeft een ander topic geopend en daarbij een opmerking gemaakt waar ik mij ook aan erger.
Als je meerdere vensters op 1 bureaublad open hebt staan en je gaat naar de boven balk dan is het opletten welk menu er staan want voor je het weet zit je in het verkeerde menu.
Ik zet wel eens links en rechts een venster open op 1 scherm en soms wel eens 3 of 4 vensters en dan is het verdraait goed opletten welke menu zichtbaar word in de boven balk.
Tevens is het nogal onhandig om als je het venster wat onderin staat, weer naar boven aan je scherm te gaan om iets aan te passen.
Je word verplicht om je vensters op een volledig venster te zetten. Dit is ook de bedoeling van het geheel.

Nu proppen ze een hoop zooi in de boven balk en er komt minder en minder ruimte voor het menu boven in.
Kijk als ze het alleen gebruiken als je iets op een volledig scherm hebt staan, dan lijkt het mij nog wel logisch maar verberg het dan niet maar laat het dan zo wie zo zichtbaar staan en verberg het niet.

Ondanks alles en wat ook je goede ideeën kunnen zijn, vind ik het een functie die ik liever zie verdwijnen dan komen.


Re: Mockup: titelbalk
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/08, 17:32:43 »
Maar wat heeft dat te maken met mijn mockup? Die gaat over de titelbalk van vensters, dus ook in gemaximaliseerde staat.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Mockup: titelbalk
« Reactie #8 Gepost op: 2011/05/08, 19:05:06 »
Maar wat heeft dat te maken met mijn mockup? Die gaat over de titelbalk van vensters, dus ook in gemaximaliseerde staat.

Dat werkt dus niet goed.
Je bent verplicht om iets gemaximaliseerd te hebben omdat het anders als je meerdere vensters gebruikt tot problemen kan leiden.

Tevens wat is de meerwaarde?

Re: Mockup: titelbalk
« Reactie #9 Gepost op: 2011/05/08, 20:13:09 »
Waarom zou dat tot problemen kunnen leiden? Dat is waarom ik die verplaatsbalk aan de zijkanten heb geplaatst, die verschijnen als je je muis tegen die rand houdt.
De meerwaarde is dat dat paneel bovenaan weg kan en de werkbalk onder de titelbalk ook. Dat geeft dus meer ruimte, helemaal op kleine vensters. Tevens vergroot het de meerwaarde van de titelbalk opzich.

Re: Mockup: titelbalk
« Reactie #10 Gepost op: 2011/05/14, 18:06:22 »
Waarom zou dat tot problemen kunnen leiden? Dat is waarom ik die verplaatsbalk aan de zijkanten heb geplaatst, die verschijnen als je je muis tegen die rand houdt.
Op zich is het idee best goed - in de oude Gnome. In Unity wordt het alleen maar een erger zootje van. Dat komt omdat de titelbalk (waar jouw mockup prima in zou passen) naar de taakbalk is verdwenen. Daar wil jij nu nog meer stuff inzetten. Dát gaat dus niet werken.

Overigens vind ik je mockup écht een aardig goed idee voor de oude Gnome 2. Daar zijn alle opties niet naar de taakbalk verdwenen, maar zitten gewoon nog onder de titelbalk. Als je die dingen een balkje naar boven kunt plaatsen, dan is dat alleen maar ruimtebesparend en werkt dan op zich prima.

Overigens vind ik de huidige implementatie van Unity vreselijk irritant, terwijl het idee erachter wel aardig is: meer ruimte voor het programmavenster. Alleen... die balk gebruik je dus ontzettend vaak in bepaalde programma's. Gimp zit bijvoorbeeld boordevol opties die je vaak ook via de submenu's wilt opzoeken. Ben je aan het werk in het afbeeldingvenster, dan moet je telkens naar boven met de muis, wat bijzonder irritant is.

Citaat
De meerwaarde is dat dat paneel bovenaan weg kan en de werkbalk onder de titelbalk ook. Dat geeft dus meer ruimte, helemaal op kleine vensters. Tevens vergroot het de meerwaarde van de titelbalk opzich.
In de oude Gnome 2 idd.
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Re: Mockup: titelbalk
« Reactie #11 Gepost op: 2011/05/14, 20:41:33 »
Kan ook via rechtermuisknop in GIMP ;)

Maar dankjewel voor het compliment :)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Mockup: titelbalk
« Reactie #12 Gepost op: 2011/05/15, 01:18:33 »
Eigenlijk alleen gebeuren bij als je het venster groot zet. Is het kleiner dan moet je het weer op de plek hebben waar het zat.