Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wachttijd opstartmenu  (gelezen 1073 keer)

willemb

  • Gast
Wachttijd opstartmenu
« Gepost op: 2008/06/23, 23:11:33 »
Hallo, ik heb nu al een tijdje Ubuntu, maar er is één ding waar ik me aan erger, namelijk het feit dat ik bij het opstarten altijd 10 seconden moet wachten voor "Press 'Esc' to enter menu...". Het alternatief is op Escape drukken en dan meteen de bovenste optie kiezen, maar dat vereist dus weer een extra handeling. Wat ik me dus gewoon afvroeg, is of het echt nodig is dat ie die vraag elke keer 10 seconden lang stelt en niet gewoon 2 of 3 seconden ofzo, zoals vaak het geval is bij een BIOS-menu. Kun je die wachttijd aanpassen? Dat zou heel fijn zijn! Alvast bedankt!

Offline siegi

  • Lid
Wachttijd opstartmenu
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/23, 23:20:57 »
Installeer even startupmanager in synaptic.
Vervolgens alt f2 > gksudo startupmanager

willemb

  • Gast
Wachttijd opstartmenu
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/23, 23:28:34 »
Dank je, ik ga het proberen.

willemb

  • Gast
Wachttijd opstartmenu
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/28, 12:28:20 »
Ik heb het geprobeerd en bovenstaand probleem is er wel mee opgelost, maar nu zie ik bij het afsluiten geen afsluitscherm meer, met het leeglopende balkje. Ik zie daar in Opstartmanager ook geen optie voor. Hoe krijg ik dat terug?

Offline vanadium

  • Lid
Wachttijd opstartmenu
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/28, 13:27:28 »
Het eenvoudigste ware geweest:

gksudo gedit /boot/grub/menu.lst

Verander in

timeout 10

de waarde van 10 seconden naar de tijd die je wil.

Wachttijd opstartmenu
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/28, 13:36:25 »
En escape is niet de enige toets waarop hij reageerd ???

Je kan direct op Enter drukken, of met de pijltjes toetsen naar het gewenste gedeelte gaan en dan op enter drukken.

mogelijkheden zat dus....

Probleem wat je straks kan krijgen is indien je de standaard boot optie niet wilt hebben, dan moet je dus heel snel zijn :P
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Drummies

  • Lid
Wachttijd opstartmenu
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/28, 13:57:38 »
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

willemb

  • Gast
Wachttijd opstartmenu
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/28, 19:41:09 »
Dank jullie wel voor de antwoorden, alleen heeft het installeren van startupmanager een nieuw probleem veroorzaakt, zie bericht #4. Het afsluitscherm met het leeglopende Ubuntu-balkje is verdwenen. Tijdens het afsluiten is het scherm nu zwart. Het volledig verwijderen van startupmanager brengt de zaak niet terug. Hoe kan ik dit verhelpen, alvorens verder te gaan met het oplossen van het probleem uit #1?