Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nu dual-boot XP en 7.10. Hoe upgraden?  (gelezen 981 keer)

Bv202

  • Gast
Nu dual-boot XP en 7.10. Hoe upgraden?
« Gepost op: 2008/04/27, 16:14:09 »
Hey,

Atm heb ik 7.10 en XP dual-booted. Nu wil ik 8.04 installeren, 7.10 verwijderen en uiteraard de dual-boot met XP behouden.

Hoe moet ik dat doen? Moet ik eerst de 7.10 partities formatteren ofzo? Waar kan ik dat dan doen?

Bedankt,
Bv202

Nu dual-boot XP en 7.10. Hoe upgraden?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/27, 17:13:00 »
Je spreekt over partities, meervoud dus.
Heb je een aparte /home ?

Geef eens een uitdraai van
Citaat
cat /etc/fstab
In elk geval: ook al zijn er foutenvrije mogelijkheden, je kent de wet van Murphy, dus altijd eerst je gegevens backuppen

De dual-boot met XP maakt verder niks uit.  Ubuntu zal altijd herkennen dat die er is, en 'm gewoon terug in het opstartmenu zetten als je Hardy met een Cd vers installeert.  Doe je een upgrade, blijft XP ook gewoon onveranderd.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Bv202

  • Gast
Nu dual-boot XP en 7.10. Hoe upgraden?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/28, 19:58:41 »
Ik heb de dual-boot geïnstalleerd met deze handleiding:
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/dualboot_gutsy/

Dus ik ga ervan uit dat ik zo'n aparte home partitie heb? :)

Nu dual-boot XP en 7.10. Hoe upgraden?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/28, 20:33:40 »
Dat zou moeten, maar om zeker te zijn, verwijs ik toch naar m'n vorige post.  Ga naar Toepassingen-->Hulpmiddelen-->Teminaalvenster en geef daar dat commando in.  Post de output hier.

Als je installeert vanop de live-Cd, kun je weer kiezen voor "handmatig", zoals bij die installatiehandleiding van daarnet. Je kiest als / partitie degene die dat nu ook is, en je vinkt aan dat ze moet worden geformatteerd.  Voor je /home partitie kies je ook de partitie die dat nu is, maar JE ZORGGT ERVOOR DAT DIE NIET NIET NIET STAAT AANGEVINKT  
Sorry voor het roepen, maar je kan dat beter twintig keer nakijken: niet laten formatteren, anders ben je je gegevens kwijt. :(
Nu is het wel zo dat voor de meeste programma's er wordt aangeraden om de verborgen bestanden met instellingen te wissen.  Je kan dat in nautilus: kies voor "verborgen bestanden weergeven".  Je ziet dan overal die files verschijnen met de namen van de programma's die je gebruikt, met telkens een puntje vooraan: .openoffice, .mozilla, .compiz, enzovoort.
Behalve voor firefox en je e-mailprogramma kun je die wissen.  Voor die twee kun je ze behouden, kwestie van je mails en je bookmarks nog te hebben...  Hoewel het ook zéér nuttig is om van beiden afzonderlijk een backup te maken met de mogelijkheden die deze programa's daartoe zelf bieden.  Zoek voor firefox een beetje onder het commando Bladwijzers-->Bladwijzers bewerken-->Exporteren of iets dergelijks.  Zoek ook voor je e-mail naar iets van backup in het programma zelf.
Zoals gezegd, voor alle andere programma's kun je ze zonder gevaar wissen.  Als je de volgende keer zo'n programma terug opstart worden er automatisch nieuwe configuratiefiles gecreëerd.  Als dat is na een upgrade, dan heeft dat het voordeel dat je oude configuraties niet in de weg zitten.  Als je goed zeker bent van de backup van je firefox-bookmarks, kun je die .firefox eigenlijk ook beter wissen, want de nieuwe firefox is een hogere versie.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Merel

  • Lid
Nu dual-boot XP en 7.10. Hoe upgraden?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/28, 20:56:54 »
Ik begrijp iet waarom het allemaal zo moeiljk hoeft te gaan. Als de vorige versie Ubuntu reeds geïnstalleerd is, hoeft men slechts op de knop "UPRADE" te klikken ?! Dan loopt de installatie toch van een leien  dak ?
Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Nu dual-boot XP en 7.10. Hoe upgraden?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/28, 20:58:09 »
Citaat van: Merel
Ik begrijp iet waarom het allemaal zo moeijk hoeft te gaan. Als de vorige versie Ubuntu reeds geïnstalleerd is, hoeft men slechts op de knop "UPRADE" te klikken ?! Dan loopt de installatie toch van een leien  dak ?
Als het goed is, wel. Maar het gaat in de praktijk niet in alle gevallen goed.
http://computertip.googlepages.com/opwaarderen

Bv202

  • Gast
Nu dual-boot XP en 7.10. Hoe upgraden?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/30, 10:04:10 »

Nu dual-boot XP en 7.10. Hoe upgraden?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/30, 22:23:42 »
OK, zijn we toch tenminste gerust dat je een aparte /home hebt.

Je kunt dan nu zelf kiezen of je de verborgen bestanden wist of niet. Denk wel aan je e-mail-programma...! Laat die map misschien best staan.
Verder is het zoals hierboven al twee keer beschreven: in m'n vorige post of onder punt 3 op de pagina van Pjotr.

Succes. :)
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Bv202

  • Gast
Nu dual-boot XP en 7.10. Hoe upgraden?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/01, 19:52:53 »
Oké, bedankt! Ik denk dat het wel zal lukken, echter nog een half maandje wachten voor ik upgrade (datalimieten hier in België, bah..)