Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Error 18: Selected cylinder exceeds maximum supported by BIOS  (gelezen 1723 keer)

JanR

  • Gast
Sinds deze ochtend krijg ik bovenstaande melding. Ik werk ondertussen al een paar dagen op 9.04. Het is een Acer Aspire 3000 laptop waarmee ik al geruime tijd lekker onder Ubuntu werk. Met deze melding weet ik mij geen raad, de laptop start niet op. Ook niet als de drive in een andere laptop gaat.
Met directe start met de CD heb ik wel mijn gewone bestanden gered maar niet de bestanden uit de map ./mozilla-thunderbird. Krijg hier geen toestemming voor.

Heeft iemand een idee om mijn mail te redden en ook een tip hoe ik deze laptop weer werkend krijg

Alvast hartelijk dank

DarkEra

  • Gast
Re: Error 18: Selected cylinder exceeds maximum supported by BIOS
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/01, 14:46:13 »
Komt me ergens bekend voor. Ik had zoiets ook een tijdje geleden op m'n oude laptop. Volgens mij is je hardeschijf kompleet op, kapot dus.

Offline track

  • Lid
Re: Error 18: Selected cylinder exceeds maximum supported by BIOS
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/01, 15:38:56 »
Hoi Jan,

zoiets krijg je als het BIOS niet alle cylinders van jouw harde schijf kan aanspreken.
Dus, als jouw BIOS maar schijven t/m 2 gieg, 32 gieg of wat dan ook aan kan.

Of, (dat kan ook) je hebt in het BIOS geen "LBA" ingesteld.
Het tweede is makkelijk an te passen.

Mits het eerste het geval zou zijn kun je gewoon extra een kleine boot-partitie aan het begin van de schijf aanmaken.
(zelfs 1MB is voldoende, er komt maar de /boot-map in te staan)  Dan lukt de rest ook.

(Sorry, DarkEra, dat ik je hier moet tegen spreken !)

track

JanR

  • Gast
Re: Error 18: Selected cylinder exceeds maximum supported by BIOS
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/01, 16:11:55 »
In het bios, kan ik niets instellen met betrekking tot de harddisk. De laptop werkt al zeker 6 maanden met ubuntu zonder problemen.

Toch de HD defect ?

Offline track

  • Lid
Re: Error 18: Selected cylinder exceeds maximum supported by BIOS
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/01, 16:15:30 »
Ik weet het  niet.
In het BIOS schuilt die installing vaak achter het eerste menu waar jede grondinstellingen van de schijven hebt.
Maar als het daar op "auto" staat zou het eigenlijk goed zijn.  Anders daar toch even handmatig op "LBA" zetten
en zien wat er gebeurt.

track

JanR

  • Gast
Re: Error 18: Selected cylinder exceeds maximum supported by BIOS
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/01, 22:33:45 »
In het bios kom ik niet bij de instellingen van de schrijf. Ondertussen heb ik geprobeerd om nogmaals Ubuntu er naast te installeren maar dit lukt niet vanwege een fout op de schijf. Kan ik met de CD versie bij die mappen komen die beveiligd zijn zoals de mail map ./mozilla-thunderbird. Bij su wordt er om een wachtwoord gevraagd. Welk wachtwoord is dat bij de CD versie, weet iemand dit ?

Ik vrees het ergste voor de schijf

Offline track

  • Lid
Re: Error 18: Selected cylinder exceeds maximum supported by BIOS
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/01, 22:46:44 »
Waarom gebruik je su ?   Bij Uby zou je normaal sudo gebruiken (voor het desbetreffende commando).

En zou de schijf inderdaad de soup in gaan dan moet je gauw jouw data die er nog op staat redden !
Dat in ieder geval als eerste maatregel.

Verder kun je proberen hoe zich die schijf in een andere computer gedraagt. (mits je nog een andere hebt of bij een kunt komen)

En dan alles nog een keer rustig bekijken.

track

Offline heir4c

  • Lid
« Laatst bewerkt op: 2009/05/02, 02:35:56 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu