Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux Mint 12  (gelezen 90336 keer)

Linux Mint 12
« Gepost op: 2011/10/21, 07:40:48 »
Is er eigenlijk al iets bekend over Mint 12. Het enige wat ik weet is dat er een GNOME 2 en GNOME 3 versie komt. Maar voor de rest is er nog niets bekend.

Weet iemand hier meer over?
Een trotse linux-beginner!

Re: Linux Mint 12
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/21, 09:37:15 »
officiële release notes zijn er nog niet. Maar algemeen wordt aangenomen dat Ubuntu de basis blijft met het eigenzinnige van Mint. 

Op het Engelstalige forum van Mint wordt vooral uitgekeken naar de doorontwikkeling van Mint-Debian, en eigenlijk is dat volgens mij de juiste weg die ze moeten inslaan. Ubuntu (zelfs met 2D Unity) is té eigengereid geworden, en eigenlijk zie ik Mint daar weinig of niets zinvols aan toevoegen.

Gnome3 als basis voor Mint 12 zal ongetwijfeld ook protest uitlokken van de die-hard gebruikers. Gnome 2 heeft een fork, maar of dat goed genoeg is om als basis te gebruiken ......

Ik kijk eigenlijk ook uit naar wat die gasten gaan doen met hun volgende release, maar tot nu is het eigenlijk koffiedik kijken.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline h2o

  • Lid
Re: Linux Mint 12
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/21, 10:58:03 »
Linux Mint DE is inderdaad volgens mij de weg die ze verder moeten uitbouwen. Nu is daar alles op Debian Testing gebaseerd, maar ik kan mij ook voorstellen dat ze wellicht op een Debian Stable + Backports versie overgaan. Dit ter 'vervanging' van de LTS versie van de Mint versies.
Zo heb ik ook het idee dat Mint en Ubuntu steeds verder uit elkaar gaan groeien, gezien het enthousiasme waarmee men de Mint DE behandeld en vooral wordt gewaardeerd. Dat is namelijk een echte Debian out of the box, net zoals Mepis dat op de KDE4 desktop is.
En eerlijk is eerlijk, Mepis (gebaseerd op Debian Stable) is oerdegelijk en robuust. Als Mint DE ook een Stable + Backports versie zou krijgen, dan is dat net zo degelijk als Mepis en Debian Stable zelf.
Als Mint dan ook nog de XFCE en de LXDE van de Mint DE verder gaan ontwikkelen, dan zie ik dat echt als een 'veilige haven'  voor menig Ubuntu gebruiker die niets in Unity zien.
Ik heb in mijn vakantie ook even met de nieuwe Ubuntu gespeeld in Virtualbox, maar kan daar ook niet aan wennen. Het is niet mijn manier van werken denk ik zo, maar dat is mijn mening. Menig Ubuntu gebruiker zal hier wellicht wel goed mee kunnen werken.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Linux Mint 12
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/21, 16:29:28 »
.................................................................
 Het is niet mijn manier van werken denk ik zo, maar dat is mijn mening. Menig Ubuntu gebruiker zal hier wellicht wel goed mee kunnen werken.

Toen ik met Windows95 begon, moest ik er ook aan wennen.
Kwam van DOS en CPM. (ja, dat is lang geleden.   :D )
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline koos4401

  • Lid
Re: Linux Mint 12
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/21, 21:59:12 »
Off-topic:
Zeker lang geleden, Henk. 't Was CP/M en niet:
Citaat
Kwam van DOS en CPM.
Ja, dat is lang geleden. Ik weet het omdat ik dat zelf ook heb meegemaakt (inclusief de woede van het eerste "springen" van een W95 register)
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Linux Mint 12
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/21, 22:01:28 »
Alleen is Debian nu bezig met een overgang naar GNOME 3. Dus vraag me af hoe LMDE daar op gaat reageren.


Re: Linux Mint 12
« Reactie #7 Gepost op: 2011/11/05, 10:20:24 »
Ja echt geweldig nieuws dat Mint 12 Gnome shell 3.2 gaat krijgen. Ik ben daar vanaf het begin al fan van. We krijgen er nog een prachtig menu (zoals we gewend zijn) erbij cadeau. Ik kan niet wachten tot hij er is.

Groet,

Karel,

Ik gebruik Linux Ubuntu 12.04 Unity & Windows 8.1

Mijn overstap weblogs zijn: http://overstappen2ubuntu.wordpress.com & http://overstappen2linuxmint.wordpress.com

Offline RikRik

  • Lid
Re: Linux Mint 12
« Reactie #8 Gepost op: 2011/11/05, 10:55:27 »
Mint, Ubuntu 11.04 die grafisch, wat mij betreft, perfect werkt en er ook nog heel mooi uitziet. Een newbie-vraag: komt de update versie 12 net als Ubuntu 11.04 via updatebeheer binnen of moet ik mint opnieuw downloaden en installeren?
« Laatst bewerkt op: 2011/11/05, 10:58:11 door RikRik »

FrSu

  • Gast
Re: Linux Mint 12
« Reactie #9 Gepost op: 2011/11/05, 11:02:25 »
Ja echt geweldig nieuws dat Mint 12 Gnome shell 3.2 gaat krijgen. Ik ben daar vanaf het begin al fan van. We krijgen er nog een prachtig menu (zoals we gewend zijn) erbij cadeau. Ik kan niet wachten tot hij er is.

Groet,

Karel,



+1  ;)

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Linux Mint 12
« Reactie #10 Gepost op: 2011/11/05, 11:22:33 »
Mint komt standaard niet met de nieuwe versie in updatebeheer Rikrik, Dit om problemen te voorkomen.
Je zal opnieuw moeten downloaden maar installeren met behoud van je /home geeft je weer je eigen instellingen etc in de nieuwe.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Linux Mint 12
« Reactie #11 Gepost op: 2011/11/05, 11:32:20 »
Chris, bedankt voor je reactie.

Re: Linux Mint 12
« Reactie #12 Gepost op: 2011/11/08, 07:42:53 »
Dan hoop ik dat alles nog zo vlot blijft draaien op mijn PC als Mint 11.
Een trotse linux-beginner!

Offline MKe

  • Lid
Re: Linux Mint 12
« Reactie #13 Gepost op: 2011/11/08, 08:38:56 »
Ik hoop dat ze de nieuwe closed-source driver voor ati kaarten gaan ondersteunen, anders wordt Mint misschien net als Gnomeshell op Ubuntu 11.10 niet bruikbaar op PC's die hier gebruik van maken.

Offline JanSloep

  • Lid
Re: Linux Mint 12
« Reactie #14 Gepost op: 2011/11/08, 10:50:33 »
Ik hoop dat ze de nieuwe closed-source driver voor ati kaarten gaan ondersteunen, anders wordt Mint misschien net als Gnomeshell op Ubuntu 11.10 niet bruikbaar op PC's die hier gebruik van maken.

Worden de closed-source ati drivers ook al niet meer ondersteund? Wat een ramp. Ik werk met een meervoudig bureablad op drie schermen met eyefinity en dat werkt zeer productief, iets wat echter alleen met de ati closed source drivers werkt. Mede daarom werk ik ook nog steeds met Ubuntu 10.10

En nu word ik door Ubuntu en Gnome gedwongen met een slecht werkend smartfoon interface te werken? Over mijn lijk. Hopenlijk gaat Mint 12 dat inderdaad ondersteunen en zo niet dan blijf ik 10.10 gebruiken tot ik een betere oplossing gevonden heb. Misschien over naar Kubuntu, maar eigenlijk heb ik het helemaal gehad met Canonical.

Ik was 6 jaar lang een groot bewonderaar van Canonical en fervent gebruiker van Ubuntu maar het ziet er naar uit dat daar nu een eind aan gaat komen. De weg die Canonical nu lijkt te zijn ingeslagen werkt  voor mij volstrekt contra productief.

Laat Ubuntu zijn desktop interface maar in een smartfoon interface omzetten in de hoop Android naar de kroon te kunnen steken, Iets wat trouwens toch nooit meer lukt want daar zijn ze al veel te laat voor als ik zie hoe snel android zich ontwikkelt.

Wat mij betreft dus: Bye bye, zwaai zwaai Ubuntu en mogelijk ook Canonical.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/08, 10:54:18 door JanSloep »

Re: Linux Mint 12
« Reactie #15 Gepost op: 2011/11/08, 11:19:17 »
"En nu word ik door Ubuntu en Gnome gedwongen met een slecht werkend smartfoon interface te werken?"

Hou toch eens op met die beweringen. Je bent al de zoveelste. Voor de duizendste keer: NIKS wordt je gedwongen. Don't like Unity? Installeer KDE/Xfce/E17/GNOME 3 Fallback/GNOME Shell/OpenBox/whatever. Wat Canonical levert is niet persé wat jij moet gebruiken; je kunt elke omgeving installeren die je maar wil.

En ben het niet met je eens aangande Android. Goed, misschien is Canonical wel te laat, maar Android, iOS en WP 7 kopiëren ook een hoop dingen hoor. En dat noem jij ontwikkeling, iemand anders' ideeën toepassen in je OS. Wauw.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/08, 11:20:56 door Vistaus »

Offline JanSloep

  • Lid
Re: Linux Mint 12
« Reactie #16 Gepost op: 2011/11/08, 13:22:54 »

Hou toch eens op met die beweringen. Je bent al de zoveelste. Voor de duizendste keer: NIKS wordt je gedwongen. Don't like Unity? Installeer KDE/Xfce/E17/GNOME 3 Fallback/GNOME Shell/OpenBox/whatever.

En wie ben jij dan dat je denkt zoiets te kunnen zeggen? Omdat je in het webteam zit soms? Wat je in feite zegt; als jouw smaak mij niet bevalt dan moet ik maar oprotten. Wie denk je wel dat je bent? Mag ik soms geen kritiek van je uiten op een ontwikkeling van een systeem dat ik jarenlang heb gebruikt en naar mijn mening volledig de verkeerde kant op gaat? En laten we wel zijn. Ik ben bij lange na niet de enige die kritiek heeft op de gang van zaken bij Unity en Gnome. Dat Mint in 1 maand tijd een toename heeft van 40% van haar gebruikers spreekt naar mijn mening boekdelen.

Maar ik wil helemaal niet weg bij Ubuntu. Ik ben jarenlang een trouw supporter geweest van Canonical en Ubuntu en heb dat ook in mijn omgeving steeds uitgedragen. Maar als Canonical denkt de wensen van een groot deel van haar supporters te kunnen negeren, heeft zij het vreselijk mis.  
Jazeker wordt ik nu door Ubuntu gedwongen uit te wijken naar een ander systeem. Ik heb er jaren in geinvesteerd mij een systeem eigen te maken zodat ik dat systeem (gnome in combinatie met debian) precies zo kan configureren als ik zelf wil. En nu wordt een groot deel van die configureerbaarheid van mij afgenomen omdat een aantal ontwikkelaars denkt dat de meeste gebruikers zo dom zijn dat ze dat zelf niet kunnen. Om nog maar te zwijgen van het blijkbaar niet langer supporten van de closed-source Ati drivers. Daarnaast hebben zowel Ubuntu als Gnome de integratie van de desktop in de netbook, tablet en smartfoon blijkbaar tot zaligmakend verheven.  Een enorme misstap naar mijn mening.

Hoe vaak moet ik het nog zeggen? Een desktop is een desktop en geen netbook, tablet of smartfoon! Een desktop is een werkpaard, terwijl de netbook, tablet en smartfoon veel meer bedoeld zijn voor communicatie en informatievoorziening. Of wil jij met je netbook, tablet of smartfoon soms stukken van 50+ pagina's gaan schrijven of een spreadsheet met 200 tabellen in gaan vullen?
Wat Ubuntu en ook mensen als jij blijkbaar willen is een vrachtauto, een bestelbus, een personenauto en een sportwagen in 1 type auto verenigen. Nou ik kan je 1 ding verzekeren; dat lukt nooit, niet met een auto en ook niet met Unity of Gnome.
  
Wat een waanzin om te veronderstellen dat je met een desktop hetzelfde doet als een smartfoon. Wat is de toegevoegde waarde om het op een desktop absoluut onmogelijk te maken om nog shortcuts in de bovenste en onderste panel te zetten?  Nu zit ik met een vrijwel lege bovenste panel terwijl ik nu (gedwongen) met een extra panel aan linkerkant van mijn scherm zit, dat alleen maar in de weg zit. En dat noem jij ontwikkeling. Wauw!

Ja ik begrijp best waarom dat zo moet. Omdat op het (relatief) kleine scherm van een tablet of smartfoon niet meer met iconen op een panel aan de bovenkant te werken valt. Een smartfoon wordt immers voornamelijk in portrait mode gebruikt  en heeft grote iconen nodig om ze via een touchscreen te kunnen bedienen. En aan de zijkant kan je nu eenmaal meer (grote) iconen kwijt dan aan de boven of onderkant.

Het hele scherm is nu dus gericht op het gebruik op een smartfoon en niet meer op een desktop. En hoe vaak moet ik het nog zeggen. Een desktop is een desktop en geen netbook, tablet of smartfoon! Ook het grotendeels ontbreken van (zelf) configureerbaarheid wijst op de ontwikkeling van een universele interface voor desktop, netbook tablet en smartfoon. Of liever gezegd, de desktop wordt vrijwel geheel ontdaan van al zijn funktionaliteit ten behoeve van een universele interface.

Welnu als Canonical op deze weg doorgaat, een weg die naar mijn mening tot mislukken gedoemd is, dan krijg jij je zin en zal ik zeker vertrekken naar Mint, dat blijkbaar wel doorheeft wat haar gebruikers nodig hebben. En daar zal Canonical toch echt niet blij mee zijn, want een afnemende userbase is bepaald geen reclame lijkt mij.

Maar hopenlijk heeft Canonical, in tegenstelling tot jou, wel oor voor de kritiek van haar tot dusverre grote groep trouwe gebruikers. En mocht dat niet het geval zijn, dan vertrek ik, met pijn in mijn hart.  
« Laatst bewerkt op: 2011/11/08, 13:39:49 door JanSloep »

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Linux Mint 12
« Reactie #17 Gepost op: 2011/11/08, 14:24:18 »
Maar hopenlijk heeft Canonical, in tegenstelling tot jou, wel oor voor de kritiek van haar tot dusverre grote groep trouwe gebruikers. En mocht dat niet het geval zijn, dan vertrek ik, met pijn in mijn hart.  

Canonical zal zeker wel oor hebben voor deze kritiek, maar het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat ze niet doorgaan met Unity. In de laatste gebruikersonderzoeken van Canonical waren de testpersonen positiever over Ubuntu dan ze in eerdere tests met de "klassieke" Ubuntu waren. Ik hoop dat veel trouwe gebruikers bij Ubuntu blijven, maar als Ubuntu, nu het zich steeds meer op de mainstream-gebruiker richt, hen niet meer bevalt, is overstappen in de open-source-wereld gelukkig veel eenvoudiger dan bij een gesloten systeem.

Offline MKe

  • Lid
Re: Linux Mint 12
« Reactie #18 Gepost op: 2011/11/08, 14:37:26 »
Worden de closed-source ati drivers ook al niet meer ondersteund? Wat een ramp. Ik werk met een meervoudig bureablad op drie schermen met eyefinity en dat werkt zeer productief, iets wat echter alleen met de ati closed source drivers werkt. Mede daarom werk ik ook nog steeds met Ubuntu 10.10

Nee, dat geldt alleen voor Gnome3-shell, niet voor Unity. Die werkt wel prima. Trouwens Ati heeft een update van haar drivers, maar die is nog niet doorgevoerd in 11.10.

Het is jammer dat Canonical de schuld krijgt van iets wat geïnitieerd is door Gnome. Gnome2 zoals we dat kennen wordt niet meer ondersteund. Dus was Ubuntu gedwongen om naar iets nieuws uit te kijken. Voor een Gnome distro zoals Ubuntu is, zit je dan vast aan Gnome3. Ubuntu heeft Unity gekozen als shell, maar geeft je ook de mogelijkheid om de Gnome shell te gebruiken. Maar wat jou kritiek betreft zit er niet veel verschil tussen Gnome3 en Unity. Met dit verschil dat Gnome-shell dus niet goed wordt ondersteund door Ati en Unity wel. Ook andere distro's, ook Debian, hebben dit probleem, ze zijn gedwongen om naar Gnome3+shell te gaan omdat Gnome2 niet meer wordt onderhouden. Krijg je daar dus ook zo'n desktop als bij Ubuntu.

Vistaus heeft wel een beetje gelijk, je kunt gewoon de door Canonical ondersteunde Xubuntu kiezen en je hebt min-of-meer je oude werkomgeving terug (niet helemaal natuurlijk, het is geen Gnome).

Re: Linux Mint 12
« Reactie #19 Gepost op: 2011/11/08, 16:59:26 »
En wie ben jij dan dat je denkt zoiets te kunnen zeggen? Omdat je in het webteam zit soms? Wat je in feite zegt; als jouw smaak mij niet bevalt dan moet ik maar oprotten. Wie denk je wel dat je bent?

Webteam ja + ex-moderator hier. En nee, dat geeft mij geen recht om fel te reageren. Echter, al die topics en posts hier op het forum die met zulke sterke kritiek geleverd worden, daar wordt je op een gegeven moment moe van. En ja, dan kan ik daar best fel op reageren want je bent de zoveelste die kritiek op zo'n sterke manier uit in plaats van op een constructieve manier.

Mag ik soms geen kritiek van je uiten op een ontwikkeling van een systeem dat ik jarenlang heb gebruikt en naar mijn mening volledig de verkeerde kant op gaat?

Ja, tuurlijk mag je dat uiten. Maar wel op een constructieve manier. Met zo'n fel geagiteerde post als die van jou (en dan bedoel ik met name die waar ik in eerste instantie op inging) is totaal niet constructief maar lijkt eerder een woede-uiting en daar bereik je niks mee. Je verlaagt je daarmee tot het aanzien van al die anderen die topics geopend hebben om op precies dezelfde manier kritiek te uiten.

Maar als Canonical denkt de wensen van een groot deel van haar supporters te kunnen negeren, heeft zij het vreselijk mis.  

Ow, daarom gaan ze dus in 12.04 een hoop ideeën doorvoeren die door de community als vervelend werden ervaren ???
http://www.omgubuntu.co.uk/2011/10/neil-patel-precise/
http://www.omgubuntu.co.uk/2011/11/ubuntu-desktop-designers-clarify-on-configurability/
http://www.webupd8.org/2011/11/expected-changes-in-ubuntu-1204-precise.html

Jazeker wordt ik nu door Ubuntu gedwongen uit te wijken naar een ander systeem. Ik heb er jaren in geinvesteerd mij een systeem eigen te maken zodat ik dat systeem (gnome in combinatie met debian) precies zo kan configureren als ik zelf wil. En nu wordt een groot deel van die configureerbaarheid van mij afgenomen omdat een aantal ontwikkelaars denkt dat de meeste gebruikers zo dom zijn dat ze dat zelf niet kunnen.

Een beetje respect graag voor de minder hoogopgeleiden.
Daarbij, nogmaals: "Don't like Unity? Installeer KDE/Xfce/E17/GNOME 3 Fallback/GNOME Shell/OpenBox/whatever. Wat Canonical levert is niet persé wat jij moet gebruiken; je kunt elke omgeving installeren die je maar wil."

Om nog maar te zwijgen van het blijkbaar niet langer supporten van de closed-source Ati drivers.

Onzin. Unity werkt perfect met de closed source ATI-drivers. Heb Unity 11.10 hier op mijn Lenovo-laptop met gesloten ATI-drivers draaien en alles draait helemaal perfect.
Alleen GNOME Shell doet het niet met de gesloten ATI-drivers, maar dat wordt opgelost in de komende 2 weken.

Hoe vaak moet ik het nog zeggen? Een desktop is een desktop en geen netbook, tablet of smartfoon! Een desktop is een werkpaard, terwijl de netbook, tablet en smartfoon veel meer bedoeld zijn voor communicatie en informatievoorziening. Of wil jij met je netbook, tablet of smartfoon soms stukken van 50+ pagina's gaan schrijven of een spreadsheet met 200 tabellen in gaan vullen?

Ik heb al diverse documenten gemaakt op mijn HP Touchpad-tablet (en hiervoor mijn Motorola Xoom), maar daar gaat het niet om. Tuurlijk is een computer een werkpaard, maar Unity heeft niet direct iets te maken met tablets enzo. Het is gewoon een nieuwe vorm van werken die mij als redelijk power-user meer dan prima bevalt :)
Ik wil jou nog wel eens horen wanneer Windows 8 uitkomt. Of wou je zeggen dat dat geen tablet-interface is ???
GNOME 3, Unity, Mac OSX 7 en Win 8 gaan allemaal dezelfde kant op. Dus om alleen Unity te beschuldigen is niet helemaal eerlijk.

Wat Ubuntu en ook mensen als jij blijkbaar willen is een vrachtauto, een bestelbus, een personenauto en een sportwagen in 1 type auto verenigen. Nou ik kan je 1 ding verzekeren; dat lukt nooit, niet met een auto en ook niet met Unity of Gnome.

Succes met Windows 8 dan. Meer tablet-interface dan dat kun je niet krijgen.
En waarom zou dat niet gaan lukken ??? Ik zei al dat IK tevreden met Unity, dus voor mij is het al gelukt.
En voor een hoop anderen ook: http://www.omgubuntu.co.uk/2011/11/user-testing-of-unity-reveals-some-surprising-results/

 
Wat een waanzin om te veronderstellen dat je met een desktop hetzelfde doet als een smartfoon. Wat is de toegevoegde waarde om het op een desktop absoluut onmogelijk te maken om nog shortcuts in de bovenste en onderste panel te zetten?  Nu zit ik met een vrijwel lege bovenste panel terwijl ik nu (gedwongen) met een extra panel aan linkerkant van mijn scherm zit, dat alleen maar in de weg zit. En dat noem jij ontwikkeling. Wauw!

Die shortcuts maak je nu in de zijbalk. Big difference? Not really. Een snelkoppeling op de zijbalk maken is zelfs vereenvoudigd. En hoezo zit dat paneel in de weg? Hij verdwijnt automatisch.
Ik vind het heerlijk werken, die zijbalk :) En ik kom van KDE en E17 af, dus kun je nagaan. IK noem het ontwikkeling ja. Net als dat jij kritiek hebt, mag ik het ontwikkeling vinden. Onze meningen verschillen daar gewoon in.

Ja ik begrijp best waarom dat zo moet. Omdat op het (relatief) kleine scherm van een tablet of smartfoon niet meer met iconen op een panel aan de bovenkant te werken valt. Een smartfoon wordt immers voornamelijk in portrait mode gebruikt  en heeft grote iconen nodig om ze via een touchscreen te kunnen bedienen. En aan de zijkant kan je nu eenmaal meer (grote) iconen kwijt dan aan de boven of onderkant.

Dat hangt ervanaf of je een smartphone met een breed scherm of langerekt scherm hebt. Op mijn voormalige Motorola Milestone XT720 past er meer op in de breedte, maar op mijn daarvoor HTC Desire paste meer in de lengte.

Het hele scherm is nu dus gericht op het gebruik op een smartfoon en niet meer op een desktop. En hoe vaak moet ik het nog zeggen. Een desktop is een desktop en geen netbook, tablet of smartfoon! Ook het grotendeels ontbreken van (zelf) configureerbaarheid wijst op de ontwikkeling van een universele interface voor desktop, netbook tablet en smartfoon. Of liever gezegd, de desktop wordt vrijwel geheel ontdaan van al zijn funktionaliteit ten behoeve van een universele interface.

Again: http://www.omgubuntu.co.uk/2011/11/ubuntu-desktop-designers-clarify-on-configurability/
Daarbij: jij mag vinden dat een desktop iets anders is, ik ben het daar niet mee eens. Voor jou is Xubuntu wellicht een alternatief (of Mint).
En dat het wijst op een universele interface: who cares? GNOME Shell, Mac OSX Lion en Windows 8 doen precies hetzelfde. Met name Win 8 zelfs. Maar daar hoor ik je allemaal niet over klagen.

Jammer dat je niet op een constructieve manier kritiek kan leveren, want zo heeft niemand er wat aan.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/08, 17:13:33 door Vistaus »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Linux Mint 12
« Reactie #20 Gepost op: 2011/11/08, 17:25:11 »
Voor mij is Unity de eerste efficiënte desktop die ik onder handen krijg sedert ik met Windows 3.1 grafische interfaces ben beginnen gebruiken. Out of the way, efficiënt overzicht van lopende taken.

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Linux Mint 12
« Reactie #21 Gepost op: 2011/11/08, 17:51:02 »
* chris. pakt de popcorn en een colaatje  ;D

Offline Ramana

  • Lid
Re: Linux Mint 12
« Reactie #22 Gepost op: 2011/11/08, 17:52:08 »
Hier wordt ik toch (als KDE-fan, die Gnome 2 heel erg kan waarderen) een beetje blij van: http://blog.linuxmint.com/?p=1851  :)

edit: ga ik zeker uitproberen!

Re: Linux Mint 12
« Reactie #23 Gepost op: 2011/11/08, 19:31:54 »
Hier wordt ik toch (als KDE-fan, die Gnome 2 heel erg kan waarderen) een beetje blij van: http://blog.linuxmint.com/?p=1851  :)

edit: ga ik zeker uitproberen!

Ja, zeker een goede stap van het Mint Team om 2 versies te maken.
Een trotse linux-beginner!

Offline JanSloep

  • Lid
Re: Linux Mint 12
« Reactie #24 Gepost op: 2011/11/09, 11:25:56 »

Het is jammer dat Canonical de schuld krijgt van iets wat geïnitieerd is door Gnome.

Ik ben het helemaal met je eens dat Canonical er niets kan doen dat Gnome 2 niet meer wordt ondersteund.  Maar dat heb ik ook nooit gezegd.

Waar ik het echter absoluut niet mee eens ben, is de weg die Canonical met Unity lijkt te zijn ingeslagen. 

Het grote probleem met zowel Gnome 3 als Unity is dat alles opeens applicatie gericht is in plaats van taak gericht.  Tegelijkertijd probeert Unity (de naam zegt het al), veel sterker nog als Gnome 3,  ook nog eens een universele interface voor een heel scala aan totaal verschillende apparaten, van desktop tot smartfoon, in te voeren. Iets wat in mijn ogen absoluut gedoemd is te mislukken.

Er bestaat gewoon geen grootste gemene (software) deler voor desktop, notebook, tablet en smartfoon, die ieder immers hun eigen unieke functie hebben. Net zomin als een vrachtauto, een bestelbus, een personenauto en een sportwagen in 1 type auto zijn te verenigen.

Het is misschien nog wel mogelijk een sportwagen te maken die 30 ton vracht kan vervoeren en die binnen 10 seconden tot 200 km/u accelereert, maar geschikt voor het afleveren van pakketjes in de binnenstad van Amsterdam zal hij nooit zijn, laat staan dat je met dat ding even naar de Bijenkorf gaat om daar gezellig een zaterdagmiddag met de hele familie te gaan shoppen.

Ook die applicatie gerichtheid lijkt te zijn ingegeven door het succes van de smartfoon, waarmee het door het kleine scherm immers niet mogelijk is met meer dan een applicatie (window) tegelijkertijd te werken en te multitasken.  Maar ik vindt het volstrekt idioot om de beperkingen van de smartfoon dan ook maar aan de desktop op te leggen. Blijkbaar is men vergeten dat ieder apparaat een heel eigen en specifieke functie heeft.
 
Als dat is wat ThomasN hierboven bedoelt met mainstream en de richting die Ubuntu zou moeten gaan dan denk ik dat zich hier inderdaad onze wegen zullen scheiden.

Ik persoonlijk echter denk dat alleen die OS'sen die optimaal gebruik maken van de specifieke functies van een specifiek apparaat succesvol zullen zijn. Voor “van alles wat” zal nimmer plaats zijn.
 
Als Ubuntu met Unity daarin volhardt zal Ubuntu naar mijn mening gedoemd zijn te mislukken. Het lijkt mij niet erg waarschijnlijk dat Ubuntu met Unity ooit nog Android of IOS van de troon zal kunnen stoten, terwijl tegelijkertijd de mensen, zoals ik, die dagelijks met een PC moeten werken op zoek zullen gaan naar een OS dat wel in hun behoeften voorziet, zoals nu hopelijk Mint. Om dezelfde reden denk ik trouwens ook dat ook Windows 8 op de zakelijke markt volledig zal mislukken.

Naar mijn mening zal op zeer korte termijn de PC, in al die huishoudens waar de PC alleen gebruikt wordt om wat te surfen, te chatten en te mailen en incidenteel eens een brief te schrijven, vrijwel volledig verdwijnen. Dat gaat bijna net zo goed met de smartfoon die je bovendien altijd en overal bij de hand hebt en in die situatie heb je dus ook geen Unity nodig dat eventueel ook op een desktop kan draaien.
 
Ik denk dan ook dat de markt zich zal gaan splitsen in aan de ene kant een markt voor mensen die voornamelijk zakelijk,  beroepsmatig of voor hun studie een PC nodig om mee te werken en met een OS dat volledig voor die taak is ingericht en aan de andere kant een consumentenmarkt met als basis de smartfoon die voornamelijk op communicatie is gericht, met ook daarvoor een optimaal ingericht OS.
En daar tussenin een heel scala aan apparaten die, naar gelang de behoefte van de eigenaar, in meerder of mindere mate de eigenschappen van deze twee uitersten hebben, zoals notebook, netbook en tablet, al dan niet met een aankoppelbaar toetsenbord. De notebook met een voornamelijk zakelijk OS en de tablet en netbook met een OS zoals Android of IOS.

Ik ben er dan ook 100% van overtuigd dat, als Ubuntu met Unity en Gnome 3 van beide walletjes willen blijven eten, zij in die vorm beiden ten onder zullen gaan. Mint heeft dat blijkbaar veel beter begrepen. Sorry maar positiever kan ik mijn kritiek op de gang van zaken met Unity niet maken.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/09, 11:28:45 door JanSloep »