Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Fotobewerking  (gelezen 7564 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Re: Fotobewerking
« Reactie #25 Gepost op: 2014/10/03, 13:39:38 »
Er bestaan zogenaamde plugins voor Gimp, die ook lokaal contrast kunnen instellen. Als je wat googelt vind je er zelfs youtube filmpjes over.

Wat ik echter jammer vind aan Digikam: er bestaat m.i. niet echt een goede Nederlandstalige uitleg die aangeeft wanneer je nu best wél of wanneer je best niet 1, 2 of 3 "stappen" je moet gebruiken om lokaal contrast in te stellen. Ook de schuifregelaars zijn me niet duidelijk.

Het beste is dus dat je wat experimenteert. Klinkt gemakkelijk, maar voorlopig zie ik niet veel andere opties.

(...)
In Digikam (...)

Jenske heeft de vraag wel goed begrepen, evenals Paul en Wowo :-). Jenske, ik heb digikam geinstalleerd en er even in rondgesnuffeld. Is wel even anders dan Gimp wat ik nu al acht jaar gebruik. Ik moet er erg aan wennen en voel me nog een beetje een kat in een vreemd pakhuis. Maar ik ga me er zeker verder in verdiepen. Bedankt voor je tip.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: Fotobewerking
« Reactie #26 Gepost op: 2014/10/04, 06:54:30 »
Jenske. Digikam is idd niet eenvoudig als je het niet kent. Maar zoals het nu gaat in Gimp ben ik zeer tevreden. Zie voorbeeld
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: Fotobewerking
« Reactie #27 Gepost op: 2014/10/04, 06:55:19 »
Bewerkt met GEGL en c2g.
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Fotobewerking
« Reactie #28 Gepost op: 2014/10/04, 07:19:30 »
Bewerkt met GEGL en c2g.

Ik vind het mooi. Geweldige ontdekking weer. Welke instellingen voor c2g heb je gebruikt in dit geval? En heb je nog meer gedaan, zoals met de Kleuren|curves werken?

In sommige gevallen geeft een zwart-wit foto een extra dimensie aan een foto. Dat mistte ik altijd qua mogelijkheden, maar nu heb ik die er ook bij.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: Fotobewerking
« Reactie #29 Gepost op: 2014/10/04, 07:32:40 »
Jvecht: Ik meende dat ik voor deze foto 400-6-15 gebruikt heb. Voor sommige foto's is dat veel te sterk en voor sommige precies goed. Ik ben ook van menig als je van te voren weet dat je dit soort foto's wilt maken dat je er met fotograferen al rekening mee moet houden (bv. geen witte achtergrond) Wat ik ook ontdekt heb is het volgende: Bij hele donkere foto's kun je ook eerst Retinex toepassen. Deze vind je in de Menubalk onder "kleuren"  De Gmic plugin had ik al langer maar deze mogelijkheden kende ik totaal niet. Weer veel geleerd deze week :-)
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: Fotobewerking
« Reactie #30 Gepost op: 2014/10/04, 07:34:59 »
Jvecht: Ik zeg vaak "zwart-wit foto's geven nog meer kleur aan je foto's"
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Fotobewerking
« Reactie #31 Gepost op: 2014/10/04, 08:11:12 »
Hallo Ben,

Txs!

GIMP is geweldig!

PS: ik heb het onderwerp ook op mijn Scribus Blog gezet voor een wat breder publiek en natuurlijk gelijk naar ons mooie Forum gelinkt.
« Laatst bewerkt op: 2014/10/04, 10:51:38 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Fotobewerking
« Reactie #32 Gepost op: 2014/10/04, 11:51:21 »
Jenske. Digikam is idd niet eenvoudig als je het niet kent. Maar zoals het nu gaat in Gimp ben ik zeer tevreden. Zie voorbeeld

GIMP is ook niet eenvoudig als je het niet kent.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Fotobewerking
« Reactie #33 Gepost op: 2014/10/04, 12:12:30 »
Hallo Ben,

Txs!

GIMP is geweldig!

PS: ik heb het onderwerp ook op mijn Scribus Blog gezet voor een wat breder publiek en natuurlijk gelijk naar ons mooie Forum gelinkt.

Ik mis daar 2 foto's 1 in kleur en 1 in zwart/wit met Gimp gemaakt!  =D =D

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Fotobewerking
« Reactie #34 Gepost op: 2014/10/04, 12:37:14 »
Ik mis daar 2 foto's 1 in kleur en 1 in zwart/wit met Gimp gemaakt!  =D =D

OK, Henk! Dat ga ik doen, maar even geduld graag. Er liggen hier wat klussen die eerst af moeten  :D !
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Henkp

  • Lid
Re: Fotobewerking
« Reactie #35 Gepost op: 2014/10/04, 13:01:28 »
Ik mis daar 2 foto's 1 in kleur en 1 in zwart/wit met Gimp gemaakt!  =D =D

OK, Henk! Dat ga ik doen, maar even geduld graag. Er liggen hier wat klussen die eerst af moeten  :D !

Geen paniek hoor, ik heb alle tijd en ik weet nu wel het verschil tussen kleur en zwart/wit, maar het lijkt mij voor je Weblog wat leuker voor je bezoekers dat ze tegelijk het verschil kunnen zien.  =D

Edit: en het is dan tegelijk promotie voor je boek om dat je daar er ook naar verwijst!
« Laatst bewerkt op: 2014/10/04, 13:05:34 door Henkp »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Fotobewerking
« Reactie #36 Gepost op: 2014/10/04, 13:05:17 »
Geen paniek hoor, ik heb alle tijd en ik weet nu wel het verschil tussen kleur en zwart/wit, maar het lijkt mij voor je Weblog wat leuker voor je bezoekers dat ze tegelijk het verschil kunnen zien.  =D

Ja, je hebt helemaal gelijk, maar ik had vanmorgen geen tijd er echt iets moois van te maken. Ik ben blij met je reactie. Het is toch ook een aansporing, zoiets!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Fotobewerking
« Reactie #37 Gepost op: 2014/10/04, 13:32:04 »
Tsss!Het is al opgelost en nog gaan ze door... =D =D
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Frederik

  • Gast
Re: Fotobewerking
« Reactie #38 Gepost op: 2014/10/04, 14:46:54 »
GIMP is geweldig!

Gimp is een rot programma en veel te ingewikkeld, je kunt niet eens met twee muisklikken een pijl tekenen.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Fotobewerking
« Reactie #39 Gepost op: 2014/10/04, 15:55:22 »
GIMP is geweldig!

Gimp is een rot programma en veel te ingewikkeld, je kunt niet eens met twee muisklikken een pijl tekenen.

Voor een pijl gebruik ik met een muis klik (Shutter) voor en daar kun je ook nog de kleur van de pijl mee veranderen, zit ook in het Softwarecentrum.  =D =D

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Fotobewerking
« Reactie #40 Gepost op: 2014/10/04, 17:11:30 »
Topic opgeschoond. Als er forumregels overtreden worden, meld dat dan!

Offline MKe

  • Lid
Re: Fotobewerking
« Reactie #41 Gepost op: 2014/10/04, 17:35:29 »
GIMP is geweldig!

Gimp is een rot programma en veel te ingewikkeld, je kunt niet eens met twee muisklikken een pijl tekenen.
Daar is het dan ook niet voor. Gimp is voor fotobewerking, vergelijk met Adobe photoshop.  Als je wilt tekenen moet je echt andere programma's gebruiken.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Fotobewerking
« Reactie #42 Gepost op: 2014/10/07, 22:26:28 »
Hallo Ben,

Txs!

GIMP is geweldig!

PS: ik heb het onderwerp ook op mijn Scribus Blog gezet voor een wat breder publiek en natuurlijk gelijk naar ons mooie Forum gelinkt.

Ik mis daar 2 foto's 1 in kleur en 1 in zwart/wit met Gimp gemaakt!  =D =D

Ik heb twee voorbeelden toegevoegd aan het bericht op mijn Blog. Dat geeft een goed idee wat je er vlot mee kan bereiken.

Al doende kwam het idee bij me boven om de twee boten in kleur boven op het zwartwitte beeld te zetten, maar dat wordt dan iets voor een volgende bericht. Niet moeilijk om te doen en uit te leggen, maar wel wat tijdrovend om netjes te doen. Het is een al vaak gebruikte techniek en ergens een beetje té vaak in veler ogen.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Henkp

  • Lid
Re: Fotobewerking
« Reactie #43 Gepost op: 2014/10/07, 22:36:33 »
Hallo Ben,

Txs!

GIMP is geweldig!

PS: ik heb het onderwerp ook op mijn Scribus Blog gezet voor een wat breder publiek en natuurlijk gelijk naar ons mooie Forum gelinkt.

Ik mis daar 2 foto's 1 in kleur en 1 in zwart/wit met Gimp gemaakt!  =D =D

Ik heb twee voorbeelden toegevoegd aan het bericht op mijn Blog. Dat geeft een goed idee wat je er vlot mee kan bereiken.

Al doende kwam het idee bij me boven om de twee boten in kleur boven op het zwartwitte beeld te zetten, maar dat wordt dan iets voor een volgende bericht. Niet moeilijk om te doen en uit te leggen, maar wel wat tijdrovend om netjes te doen. Het is een al vaak gebruikte techniek en ergens een beetje té vaak in veler ogen.

Zo dat ziet er weer perfect uit!  =D

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Fotobewerking
« Reactie #44 Gepost op: 2014/10/07, 23:17:55 »
Zo dat ziet er weer perfect uit!  =D

Dank je wel! Het was even zoeken naar een geschikte foto, maar nu had ik wel een mooi voorbeeld beet, vind je niet? Leuke klus, ik had er schik in. Bedankt voor de aansporing, Henk!


GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021