Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gecertificeerd bericht van Belgische BTW-dienst versturen  (gelezen 1434 keer)

Offline Jakke5

  • Lid
Gecertificeerd bericht van Belgische BTW-dienst versturen
« Gepost op: 2015/03/25, 13:34:45 »
LM-13
Hoe kan je een bericht certificeren?
De Belgische BTW-dienst stuurt een document(speciaal pdf-formaat) dat moet gecertificeerd ondertekend worden.
Document-viewer kan het document niet openen, daarvoor is Adobe Acrobat Reader nodig. Adobe heeft geen Linux-versie.
Het Linux-vervangprog Acrobat kan het document wel openen maar het digitaal ondertekenen lukt niet.
Blijkbaar 'ziet' Acrobat Reader de (Belgische)EID-lezer niet en vraagt  een 'digital hardware' token in te pluggen en te configureren. Maar intussen staan de gegevens van de identiteitskaart wel op het scherm te lezen.

Re: Gecertificeerd bericht van Belgische BTW-dienst versturen
« Reactie #1 Gepost op: 2015/03/25, 13:39:37 »
Probeer het eens met Master PDF Editor, gratis te installeren via het Ubuntu Softwarecentrum :)

Re: Gecertificeerd bericht van Belgische BTW-dienst versturen
« Reactie #2 Gepost op: 2015/03/25, 13:42:17 »
Digitaal ondertekenen kan je zeker en vast met LibreOffice; in zekere zin kan je aan Fin FOD vragen om een 'gewoon' docu op te sturen ipv een PDF ; in Windows is dat ook niet erg handig om zulks te doen (een Reader kan niet schrijven in een PDF ;) )

EDIT: zoeven getest met een willekeurige PDF: kies in LO bestand openen en selecteer dat bestand,
en vervolgens in de dropdown menu kan je kiezen voor digitale handtekening (dit stukje heb ik even niet kunnen testen). Volgens mij moet dat lukken of Linux zou Linux niet meer zijn
« Laatst bewerkt op: 2015/03/25, 13:47:14 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Gecertificeerd bericht van Belgische BTW-dienst versturen
« Reactie #3 Gepost op: 2015/03/25, 13:46:21 »
De Belgische BTW-dienst stuurt een document(speciaal pdf-formaat) dat moet gecertificeerd ondertekend worden.

@Jakke5: heb je een website van de btw dienst waar de procedure staat uitgelegd,
  want ik snap de term "digitaal ondertekenen" in combinatie met de EID-cardreader niet.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Gecertificeerd bericht van Belgische BTW-dienst versturen
« Reactie #4 Gepost op: 2015/03/25, 19:12:55 »
LO kan dit document niet openen.
Bij Softwarebeheer kan ik Master PDF Editor niet vinden (heb ik de juiste repo's niet?) Ik heb ook al andere progs geprobeerd, geen van alle kan de EID-kaartlezer vinden.
De website van de BTW geeft geen uitleg voor andere dan Windows-systemen ...
De EID-reader moet de gegevens van de ID-kaart lezen om de electronische handtekening te plaatsen.
De BTW-dienst heeft een uitgebreide docu toegestuurd om Adobe Acrobat Reader te leren communiceren met de EID-lezer. Niet toe te passen in Linux dus. In de instellingen van Adobe Reader vind ik geen mogelijkheid om de EID-lezer te openen.
De enige mogelijkheid lijkt mij aan de BTW-dienst te vragen een "gewoon" docu te sturen ipv dit speciaal formaat PDF

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Gecertificeerd bericht van Belgische BTW-dienst versturen
« Reactie #5 Gepost op: 2015/03/25, 19:16:36 »
De enige mogelijkheid lijkt mij aan de BTW-dienst te vragen een "gewoon" docu te sturen
Vraag dan om een openstandaard formaat (in Nederland verplicht bij alle overheden) zoals ODT, dan weet je zeker, dat het goed gaat .......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Gecertificeerd bericht van Belgische BTW-dienst versturen
« Reactie #6 Gepost op: 2015/03/25, 19:34:21 »
Ik vermoed dat dit een soort PDF is dat je alleen kan afprinten om dan te ondertekenen.

De FOD doet wel meer maffe zaken, maar ze zijn je verplicht om een aanvaardbaar documentstype te bezorgen.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Gecertificeerd bericht van Belgische BTW-dienst versturen
« Reactie #7 Gepost op: 2015/03/25, 20:29:19 »
De weg is in Linux niet altijd bezaaid met rozen, het zijn de doornen. Ik herinner me een geval hier op het forum van ca. 2 maanden geleden en de EID-reader. Toen was het een bank die geen linux driver had, terwijl de fabrikant van dat apparaat wel zo'n driver heeft. Een ander onderwerp is: welke linux-pdf reader kan overweg met de eid?

Re: Gecertificeerd bericht van Belgische BTW-dienst versturen
« Reactie #8 Gepost op: 2015/03/25, 22:11:33 »
De weg is in Linux niet altijd bezaaid met rozen, het zijn de doornen. Ik herinner me een geval hier op het forum van ca. 2 maanden geleden en de EID-reader. Toen was het een bank die geen linux driver had, terwijl de fabrikant van dat apparaat wel zo'n driver heeft. Een ander onderwerp is: welke linux-pdf reader kan overweg met de eid?

Gewoon Libre Office, tenzij je de pech hebt met een gelockte PDF
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Gecertificeerd bericht van Belgische BTW-dienst versturen
« Reactie #9 Gepost op: 2015/03/25, 22:17:28 »
LM-13
Hoe kan je een bericht certificeren?
De Belgische BTW-dienst stuurt een document(speciaal pdf-formaat) dat moet gecertificeerd ondertekend worden.
Document-viewer kan het document niet openen, daarvoor is Adobe Acrobat Reader nodig. Adobe heeft geen Linux-versie.
Het Linux-vervangprog Acrobat kan het document wel openen maar het digitaal ondertekenen lukt niet.
Blijkbaar 'ziet' Acrobat Reader de (Belgische)EID-lezer niet en vraagt  een 'digital hardware' token in te pluggen en te configureren. Maar intussen staan de gegevens van de identiteitskaart wel op het scherm te lezen.
Jakke,

Er is een Adobe Reader for Linux,  jammer genoeg alleen 32 bits en versie 9.5.5
Misschien werkt uw eID kaart lezer wel deze versie.
En kan je die PDF digitaal ondertekenen.

Deze link zal nog moet werken:
http://www.filewatcher.com/b/ftp/ftp5.gwdg.de/pub/misc/acrobatreader/9.x/9.5.5/enu-0.html
 
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Gecertificeerd bericht van Belgische BTW-dienst versturen
« Reactie #10 Gepost op: 2015/03/26, 08:17:32 »
Dankjewel allemaal.
Citaat
Vraag dan om een openstandaard formaat (in Nederland verplicht bij alle overheden)
Terug naar Nederland verhuizen is misschien zo gek niet.
Citaat
Gewoon Libre Office, tenzij je de pech hebt met een gelockte PDF
Idd. LO kan dit document niet openen.
Citaat
Er is een Adobe Reader for Linux
Acroreader leest het document en de EID-lezer werkt perfect onder Lm13  maar ter ondertekening telt alleen een bestandsformaat dat niet afgeleverd wordt door de EID-lezer.

Offline spetsnaz

  • Lid
Re: Gecertificeerd bericht van Belgische BTW-dienst versturen
« Reactie #11 Gepost op: 2016/01/12, 22:56:05 »
Ooit een oplossing voor dit probleem gevonden ? :'(

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Gecertificeerd bericht van Belgische BTW-dienst versturen
« Reactie #12 Gepost op: 2016/01/12, 23:05:08 »
Gewoon even wijzen naar de EU-regels voor PDF.
In Nederland zegt de overheid zelf:
De overheid mag alleen de volgende versies gebruiken:
PDF 1.7 ISO 32000-1 : 2008
Het uitwisselen en publiceren van niet- of beperkt-reviseerbare documenten, waarbij duiding van oorsprong of functierijkheid onderdeel zijn van het document en waarbij PDF/A-1 als standaard niet kan worden ingezet.

PDF A1 ISO 19005 : 2005
Lange termijn archivering van documenten. (PDF/A-1 mag naast ODF gehanteerd worden voor de lange termijn archivering, specifiek voor niet-reviseerbare documenten.)

PDF A2 ISO 19005-2
Lange termijn archivering van documenten, in situaties waarin de PDF/A-1 standaard niet voldoet.
(PDF/A-1 en A-2 mogen naast ODF gehanteerd worden voor de lange termijn archivering, specifiek voor niet-reviseerbare documenten.)


Bron: https://lijsten.forumstandaardisatie.nl/lijsten/open-standaarden?lijst=Pas%20toe%20of%20leg%20uit&status[]=Opgenomen&pagetitle=pastoeof
« Laatst bewerkt op: 2016/01/12, 23:08:47 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Gecertificeerd bericht van Belgische BTW-dienst versturen
« Reactie #13 Gepost op: 2016/01/12, 23:40:51 »
Beste mensen,

De Belgische overheid heeft al in 2006 beslist dat het ODF-formaat DE standaard moet zijn voor uitwisseling van gegevens.
http://www.fedweb.belgium.be/nl/formulieren

De federale overheid zorgt ook expliciet voor tips voor het gebruik van EID-software onder Linux bij het verzenden van documenten. Ik heb dat in het verleden zelf al gedaan (Ubuntu ergens omstreeks 2010) zonder problemen.
https://ccff02.minfin.fgov.be/pdfhelper/html/faq.html?lang=nl



Ik vermoed dat dit een soort PDF is dat je alleen kan afprinten om dan te ondertekenen.

De FOD doet wel meer maffe zaken, maar ze zijn je verplicht om een aanvaardbaar documentstype te bezorgen.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline spetsnaz

  • Lid
Re: Gecertificeerd bericht van Belgische BTW-dienst versturen
« Reactie #14 Gepost op: 2016/01/13, 00:02:25 »
Jenske,

In jouw link komt Linux slechts eenmaal voor en spreken ze over Acrobat Reader wat al een tijdje niet meer ondersteund wordt voor Linux door Adobe (misschien in 2010 nog wel :) )
Je kan nog wel ergens versie 9.5.5 vinden maar wanneer ik daarin mijn pkcs 11 module wil inladen krijg ik een fout "could not load pkcs 11# module".

Offline Jenske

  • Lid
Re: Gecertificeerd bericht van Belgische BTW-dienst versturen
« Reactie #15 Gepost op: 2016/01/15, 12:01:02 »
SpetzNatz,

Dat moet ik dan eens controleren, want ik heb dat ding al een paar maanden niet meer gebruikt. Je opmerking zal dus wel terecht zijn.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Trax

  • Lid
Re: Gecertificeerd bericht van Belgische BTW-dienst versturen
« Reactie #16 Gepost op: 2018/05/02, 21:31:56 »
Is er ondertussen al een oplossing voor gevonden?

Openen met gelijk welk ander programma lukt dus niet, de meeste programma's kunnen dat soort pdf's gewoon niet openen. En als ze het al kunnen openen kunnen ze niet ondertekenen.

Adobe reader 9.5 op Linux kan het wel openen maar slaagt er niet in op het te ondertekenen, omdat hij de eID cardreader niet kan vinden.
Dat de versie van Adobe reader te oud is klopt NIET, want in windows lukt het wel met diezelfde Adobe reader versie. Het zit hem dus NIET in de oudere versie maar wel in de combinatie tussen de belgische eID sturing en adobe reader.
Ik las hier ook dat je die /usr/lib/libbeidpkcs11.so ergens moet toevoegen, ik krijg ook dezelfde fout zoals hier beschreven:
"could not load pkcs 11# module"

Zou dit gewoon niet een probleem zijn met de rechten van die eID software of de sturing er naar toe?

Ik dacht dat het eID voor linux gemaakt was door Dhr. Wouter Verhelst? Heeft iemand nog contact met die meneer?
« Laatst bewerkt op: 2018/05/02, 21:34:45 door Trax »