Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: SSH verbinding vanaf telefoon of tablet naar Raspberry Pi.  (gelezen 1987 keer)

Offline bart85

  • Lid
SSH verbinding vanaf telefoon of tablet naar Raspberry Pi.
« Gepost op: 2017/06/12, 18:33:50 »
Is het volgende mogelijk:
Een mediaplayer instellen op een raspberry pi waarbij verbinding word gemaakt vanaf een telefoon naar dit apparaat. De raspberry pi op een TV aansluiten en ook met een ext HDD. Op de raspberry pi clementine installeren voor het afspelen van media. De verbinding naar de raspberry pi wil ik met `ssh -x` maken, X11 forwarding via SSH.
Kan dit met een Android telefoon of tablet?
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: SSH verbinding vanaf telefoon of tablet naar Raspberry Pi.
« Reactie #1 Gepost op: 2017/06/12, 19:58:22 »
Volgens mij zijn er geen SSH-clients voor telefoons of tablets die aan X11 forwarding doen.

Er is wel een app voor Android die als afstandsbediening werkt voor Clementine. En die werkt prima is mijn ervaring.


Re: SSH verbinding vanaf telefoon of tablet naar Raspberry Pi.
« Reactie #2 Gepost op: 2017/06/12, 22:52:41 »
Is het volgende mogelijk:
Een mediaplayer instellen op een raspberry pi waarbij verbinding word gemaakt vanaf een telefoon naar dit apparaat.
Dat denk ik wel.

De raspberry pi op een TV aansluiten en ook met een ext HDD.
Dit is volgens mij een standaardsituatie.

Op de raspberry pi clementine installeren voor het afspelen van media.
Ook dit lijkt me geen probleem.

De verbinding naar de raspberry pi wil ik met `ssh -x` maken, X11 forwarding via SSH. Kan dit met een Android telefoon of tablet?
Hier moet ik je het antwoord schuldig blijven, ik heb mijn Raspberry nog nooit via ssh of een telefoon benaderd. Wellicht is Johans antwoord meer ter zake doende.

Edit. Ik had wel zo'n Gigabyte Brix-ding (met een Ubuntu erop) aan de tv hangen die ik via m'n telefoon kon afstandsbedieneren, wat een leuk woord, maar om elke keer je telefoon te unlocken om het geluid wat zachter te zetten gaat megasnel vervelen, dus voor mij hoeft dat niet.
« Laatst bewerkt op: 2017/06/12, 22:59:47 door Paul Matthijsse »

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: SSH verbinding vanaf telefoon of tablet naar Raspberry Pi.
« Reactie #3 Gepost op: 2017/06/13, 11:19:09 »
Volgens mij zijn er geen SSH-clients voor telefoons of tablets die aan X11 forwarding doen.

Er is wel een app voor Android die als afstandsbediening werkt voor Clementine. En die werkt prima is mijn ervaring.

Ik zou in dit geval inderdaad gewoon de Clementine app gebruiken, werkt uitstekend!

Maar SSH via een app is ook prima mogelijk, alhoewel wat omslachtig voor dit doel...
Ik gebruik zelf JuiceSSH op mijn Android telefoon en kan daarmee op de Pi inloggen.

Offline bart85

  • Lid
Re: SSH verbinding vanaf telefoon of tablet naar Raspberry Pi.
« Reactie #4 Gepost op: 2017/06/15, 08:57:30 »
Het voordeel van x11 forwarding is de volledige functionaliteit van clementine. In de remote control app mis ik mogelijkheden.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.