Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleem met installatie Brother MFC-J4620DW onder Linux Mint 18.1  (gelezen 2920 keer)

Offline KeesS

  • Lid
Re: Probleem met installatie Brother MFC-J4620DW onder Linux Mint 18.1
« Reactie #25 Gepost op: 2017/05/04, 16:44:43 »
Hoera, hoera, het probleem met de scanner van mijn Brother MFC-J4620DW is opgelost. :)  :)  :)
Of het geheel op de juiste manier is gedaan, weet ik niet, maar ik ben als volgt te werk gegaan.

Ik heb de Brother (printer/scanner) zowel met UTP-kabel (netwerkkabel) als met de USB-kabel aan mijn laptop verbonden en tijdens het gehele  experiment laten zitten.
Ik heb het programma van Pjotr = https://sites.google.com/site/computertip/5 = uitgevoerd.
Op de Engelse site(punt 4) zowel drivers voor de printer als voor de scanner gedownload en in ~/Downloads laten staan.
Hierna de punten 5 tot/met 13 van Pjotr's handleiding gevolgd en dáár bij punt 13 ging het mis.

ca@ca-laptop ~ $  sudo cp -v ~/Downloads/40-libsane.rules /lib/udev/rules.d/
cp: kan status van '/home/ca/Downloads/40-libsane.rules' niet opvragen: Bestand of map bestaat niet

Ik zocht en vond het bestand /40-libsane.rules niet in /Downloads maar in /lib/udev/rules.d.
Het gevonden bestand kopiëerde ik naar /Downloads en voerde de terminal-opdracht opnieuw uit.

Hierna volgens de handleiding een herstart uitgevoerd en hoera !!! de scanner werkt feilloos.
Als laatste de USB-kabel verwijderd en de printer en scanner werken beide nog steeds zoals het behoort.

Allen die mij met hulp en advies hebben bij gestaan heel vriendelijk bedankt!!!


VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Probleem met installatie Brother MFC-J4620DW onder Linux Mint 18.1
« Reactie #26 Gepost op: 2017/05/04, 17:03:32 »
Ik ben heel blij dat het probleem met mijn printer/scanner is opgelost, maar blijf toch met een onbeantwoorde vraag zitten.

Daarom herhaal ik mijn al eerder gestelde vraag:
 is het ook mogelijk om de printer/scanner te installeren middels het kopiëeren van de instellingen van de Deskjet-PC naar mijn laptop-PC?
En wáár kan ik, als dat zou lukken, die instellingen (welke map of bestand) op mijn Desktop-PC vinden?

Het is inmiddels niet meer nodig, maar ik zou toch heel graag weten of ik op die manier ook een printer/scanner kan installeren.
Is er onder U een deskundige die mij hier een antwoord kan/wil geven?

VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Probleem met installatie Brother MFC-J4620DW onder Linux Mint 18.1
« Reactie #27 Gepost op: 2017/05/04, 17:27:07 »
Hierna de punten 5 tot/met 13 van Pjotr's handleiding gevolgd en dáár bij punt 13 ging het mis.

ca@ca-laptop ~ $  sudo cp -v ~/Downloads/40-libsane.rules /lib/udev/rules.d/
cp: kan status van '/home/ca/Downloads/40-libsane.rules' niet opvragen: Bestand of map bestaat niet
Mooi dat het nu werkt, maar de reden dat het misging bij stap 13, is waarschijnlijk omdat je simpelweg stap 12 niet hebt uitgevoerd (het binnenhalen van het betreffende bestand).

Offline KeesS

  • Lid
Re: Probleem met installatie Brother MFC-J4620DW onder Linux Mint 18.1
« Reactie #28 Gepost op: 2017/05/05, 00:37:38 »
Hierna de punten 5 tot/met 13 van Pjotr's handleiding gevolgd en dáár bij punt 13 ging het mis.

ca@ca-laptop ~ $  sudo cp -v ~/Downloads/40-libsane.rules /lib/udev/rules.d/
cp: kan status van '/home/ca/Downloads/40-libsane.rules' niet opvragen: Bestand of map bestaat niet
Mooi dat het nu werkt, maar de reden dat het misging bij stap 13, is waarschijnlijk omdat je simpelweg stap 12 niet hebt uitgevoerd (het binnenhalen van het betreffende bestand).
@Pjotr,
U heeft volkomen gelijk, maar door mijn onbekendheid met terminal-commando's heb ik punt 13 aangezien als de opdracht die in punt 12 stond aangegeven. 
Ik lees die commando's en voer ze braaf uit, maar snap in de meeste gevallen niet wat ze doen of wat er mee bedoeld wordt.
(ik wil het nog zo graag, maar wordt toch blijkbaar te oud voor die dingen)   :'(   :'( 

Maar Pjotr, is het mogelijk om mijn vraag nog te beantwoorden of ik met het simpel kopiëeren van de instellingen van de Brother-printer/scanner  op mijn Deskjet-PC naar mijn Laptop-PC  ook daarop de printer/scanner werkend kan krijgen?   Bij voorbaat dank!!
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Re: Probleem met installatie Brother MFC-J4620DW onder Linux Mint 18.1
« Reactie #29 Gepost op: 2017/05/06, 22:37:53 »
Ik heb mijn Brother scanner geactiveerd door op de downloadsite van Brother de deb package voor Linux voor mijn printer alle scan downloads te installeren voor 64 bits. Vergeet de laatste niet mbt Ubuntu files etc. Ze worden door software center geïnstalleerd. Na de laatste download de pc herstarten en alles deed het. Ik heb een USB laserprinter en hem vervolgens via Google cloudprinter benaderbaar gemaakt voor mijn smartphone en tablet via Google drive. Daarmee heb ik 40'euro bespaard. Hij print, kopieert, scant en is via WiFi en USB in mijn netwerk.