Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: dual boot xp ubuntu  (gelezen 1034 keer)

iox

  • Gast
dual boot xp ubuntu
« Gepost op: 2008/02/20, 21:53:41 »
Hallo,

Ik ben compleet nieuw in de linux wereld en ik ben er in geslaagd om op mijn acer aspire 5020 een dual boot xp - ubuntu aan te leggen. Alleen ben ik van tevoren vergeten om de windows partitie naar ntfs om te zetten  (staat nu nog op fat32). Kan ik dit doen zonder dat Grub zijn windows entry verliest?

alvast bedankt!

JimZ

  • Gast
dual boot xp ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/21, 01:30:00 »
Neen, je moet dan in het bestand /etc/fstab bij de betreffende regel "vfat" vervangen door "ntfs".

Gr,
Jim

Kaiowas

  • Gast
dual boot xp ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/21, 10:40:53 »
Aangezien hij zegt dat hij compleet nieuw is in de linux wereld is het misschien ook handig om te vertellen hoe dat precies moet.

Open een terminal en type in: sudo gedit /etc/fstab. Als je hem vervolgens opslaat staat het goed. ;)

dual boot xp ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/21, 10:44:22 »
denk er wel aan dat als ge uw windows partitie omzet van fat naar ntfs, dat ge alles kwjt zijt op die partitie...

iox

  • Gast
dual boot xp ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/21, 11:12:12 »
Ok dankjewel voor de reply's!

echter nadat ik gepost had en om wilde schakelen naar XP kwam ik een andere vervelende error tegen:

als ik in Grub voor xp kies krijg ik een melding dat hal.dll corrupt of missing is en vervolgens start xp niet door en reboot t systeem gewoon weer.

Zou dit misschien kunnen liggen aan het feit dat het mount point van de windows partitie eerst op "/windows" stond en ik die naar "/media/windows" veranderd heb omdat de tutorial dat aangaf of gaat er ergens anders iets fout?

Sancho

  • Gast
dual boot xp ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/21, 11:20:40 »