Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: onderdruk de onbelangrijke foutmeldingen tijdens het opstarten  (gelezen 3361 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Soms krijg je tijdens het opstarten wat regels met waarschuwingen te zien. Meestal zijn die totaal onbelangrijk, want Linux is berucht spraakzaam waar het onbelangrijke fouten betreft.

Zo onderdruk je de irrelevante onbelangrijke meldingen (de belangrijke krijg je dan nog steeds wel te zien!):
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/tips-4.html#ID13
(punt 13)

De instructie is geschreven voor Mint, maar als je in de terminalopdracht xed vervangt door gedit, dan kun je 'm ook in Ubuntu gebruiken.

Doe er je voordeel mee!  :)

Offline h2o

  • Lid
Re: Tip: onderdruk de onbelangrijke foutmeldingen tijdens het opstarten
« Reactie #1 Gepost op: 2023/02/01, 17:55:26 »
Of gebruik nano sudo nano /etc/default/grubNano is praktisch bij iedere linux distributie aan boord.
Overigens een goede tip. Deze kende ik nog niet. Uitgeprobeerd. Bij mij is het dan:
Citaat
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet loglevel=3"
Geen overbodige meldingen meer.
« Laatst bewerkt op: 2023/02/01, 17:58:09 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Tip: onderdruk de onbelangrijke foutmeldingen tijdens het opstarten
« Reactie #2 Gepost op: 2023/02/02, 09:44:56 »
Nog mooier zou zijn om een one-liner te maken die mbv sed, awk, grep. etc.  de gewenste wijziging kan uitvoeren. Want dan heb je helemaal geen editor nodig en hoef je je daar niet druk over te maken. Het werkt foutloos omdat de gebruiker niet met een editor hoeft te prutsen. En zo'n oneliner werkt  onder welk systeem dan ook omdat die tooling altijd aanwezig is. Heb zo de code niet paraat, maar iemand kan zich vast uitleven  :)
« Laatst bewerkt op: 2023/02/02, 09:49:56 door markba »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: onderdruk de onbelangrijke foutmeldingen tijdens het opstarten
« Reactie #3 Gepost op: 2023/02/02, 10:56:32 »
Nog mooier zou zijn om een one-liner te maken die mbv sed, awk, grep. etc.  de gewenste wijziging kan uitvoeren. Want dan heb je helemaal geen editor nodig en hoef je je daar niet druk over te maken. Het werkt foutloos omdat de gebruiker niet met een editor hoeft te prutsen. En zo'n oneliner werkt  onder welk systeem dan ook omdat die tooling altijd aanwezig is. Heb zo de code niet paraat, maar iemand kan zich vast uitleven  :)

Haha. Leuke uitdaging....

Deze toverspreuk zou moeten werken:
sudo sed -i 's/quiet/quiet loglevel=3/g' /etc/default/grub && sudo update-grub
Maar zoiets is wel meer iets voor ervaren Linuxgebruikers. Beginners worden vaak wat zenuwachtig van dit soort (voor hen) ondoorgrondelijke bezweringen; die openen liever even een kladblokje om het zelf te doen. Zo dacht ik er zelf ook over, indertijd.
« Laatst bewerkt op: 2023/02/02, 11:01:50 door Pjotr »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Tip: onderdruk de onbelangrijke foutmeldingen tijdens het opstarten
« Reactie #4 Gepost op: 2023/02/02, 13:26:23 »
Denk dat de gemiddelde gebruiker geen enkele notie heeft als hij GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet loglevel=3" moet intikken ergens in de editor. En dat die dus ook niet heeft bij die toverspreuk. Het voorkomt in ieder geval tikfouten, daarom communiceer ik tweaks het liefst op deze manier.

Re: Tip: onderdruk de onbelangrijke foutmeldingen tijdens het opstarten
« Reactie #5 Gepost op: 2023/02/02, 14:42:19 »
Wat ik trouwens ook heel vaker ervaren heb met foutmeldingen. Met een volledige herstart (of nieuwe gebruikersinlog) zijn ze dan weer weg. Blijkbaar start er heel af en toe iets niet helemaal goed op (met foutmelding als gevolg).
En dan ook al vaker gehad dat zo'n foutmelding ineens verschijnt na een update, en bij de volgende update ineens weer volledig verdwenen is. Programmeerfoutje van de ontwikkelaars? Iets waar ik geen grip op kan hebben, dus boeien zolang alles het gewoon doet =D

Daarnaast heb ik ook ruime ervaring dat 'echte' fout(melding)en door linux zelf herkent en opgelost worden. Ik heb al vaker een fout gehad (ook met haperende hardware) en bij een volgende update was het vanzelf weer verdwenen. Dat er een fout onstaat omdat er een driver niet meer up2date is of zo, en vanzelf weer geupdate wordt.
Om die reden heb ik ook niet de drang om elke foutmelding 'op te gaan lossen' wat dan onnodig weer kan verzanden in (problematisch) geklooi omdat je teveel doet/verklooit.
Eerst maar eens kijken wat linux er zelf mee doet (negeren? oplossen?) en of het blijft.

Denk dat de gemiddelde gebruiker geen enkele notie heeft als

Gemiddeld gebruik hier :blank: Ik zie die foutmeldingen meestal niet eens (laat staan de anderen hier), en ga er pas naar kijken als de pc iets niet (meer) goed doet.  ^-^

(houd wel de pc opgeschoond, en af en toe sudo upgrade-grub ... wat tegenwoordig al vaak bij de updates gebeurd)
« Laatst bewerkt op: 2023/02/02, 15:52:59 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore