Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual boot werkt niet meer!  (gelezen 796 keer)

Offline Pieterbws

  • Lid
Dual boot werkt niet meer!
« Gepost op: 2010/12/02, 21:09:05 »
Heb Ubuntu 10.04 geïnstalleerd via Wubu. Bij opstarten geeft de Pc de keuze mogelijkheid Windows of Ubuntu. Als ik echter Ubuntu aanduid, dan herstart de PC terug met het bootmenu. (Je blijft in een vicieuze cirkel  :'(). Ubuntu 10.04 werd gisteren nog geüpdatet en normaal afgesloten. Ubuntu terug installeren vanuit Wubu? Dank voor de hulp! ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Dual boot werkt niet meer!
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/02, 23:06:55 »
Wubi is sowieso niet ideaal. Overweeg eens een "normale" tweevoudige opstart, waarbij Ubuntu een eigen partitie krijgt naast Windows?
Aanpak:
http://sites.google.com/site/computertip/installeren

Offline Robertj

  • Lid
Re: Dual boot werkt niet meer!
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/03, 00:22:59 »
Ik ben helemaal geen Ubuntu expert maar ik heb ook een Wubi installatie gedaan omdat ik Windows niet door Grub op wil laten starten. Ik begreep dat met Wubi Grub ook op dezelfde partitie wordt gezet als Ubuntu zelf. Bij mij werkt het tot dusver prima. Ik kan gewoon beide systemen opstarten. Ik ben begonnen met distributie 9.04. Dit vanwege de verhalen dat Grub 1 beter of stabieler zou zijn dan Grub 2 waar ik nogal problemen over heb gelezen. Na de installatie heb ik Ubuntu een paar keer laten upgraden tot distributie 10.04 en het ziet ernaar uit dat het allemaal goed is gegaan. Kan het probleem, dat Pieter tegen komt, dan in Grub 2 zitten?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Dual boot werkt niet meer!
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/03, 00:54:09 »
Kan het probleem, dat Pieter tegen komt, dan in Grub 2 zitten?

Ik denk het niet..... Ik heb inmiddels veel ervaring opgedaan met Grub2, en die is alleen maar positief. Zeer stabiel en betrouwbaar. Dit lijkt me dus een puur Wubi-gerelateerd probleem.

Wubi is een razend knappe vondst van de "Linuxtovenaars", maar er gaat niks boven een oerdegelijke traditionele installatie op een eigen partitie. Meerdere besturingssystemen naast elkaar op één harde schijf is geen enkel probleem, mits ze zich niet met elkaar gaan lopen bemoeien. In ieder geval kan Windows beter met z'n fikken van Linux afblijven. :)
« Laatst bewerkt op: 2010/12/03, 00:55:50 door Pjotr »

Offline Robertj

  • Lid
Re: Dual boot werkt niet meer!
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/03, 01:01:21 »
Kan het probleem, dat Pieter tegen komt, dan in Grub 2 zitten?

Ik denk het niet..... Ik heb inmiddels veel ervaring opgedaan met Grub2, en die is alleen maar positief. Zeer stabiel en betrouwbaar. Dit lijkt me dus een puur Wubi-gerelateerd probleem.

Wubi is een razend knappe vondst van de "Linuxtovenaars", maar er gaat niks boven een oerdegelijke traditionele installatie op een eigen partitie. Meerdere besturingssystemen naast elkaar op één harde schijf is geen enkel probleem, mits ze zich niet met elkaar gaan lopen bemoeien. In ieder geval kan Windows beter met z'n fikken van Linux afblijven. :)

Ik moet er wel even bij zeggen dat Mijn harde schijf al in partities verdeeld was. Ik heb via Wubi Ubuntu op een andere partitie gezet dan waar Windows op staat.