Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] wubi: not syncing: VFS  (gelezen 2892 keer)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
[OPGELOST] wubi: not syncing: VFS
« Gepost op: 2009/11/20, 00:22:03 »
Ik heb Ubuntu 9.10 geïnstalleerd met wubi in XP home. Dat heeft een tijd goed gewerkt. Als ik nu in de Windows bootloader kies voor Ubuntu krijg ik nog steeds een grub2 menu maar als ik dan kies voor Ubuntu of Ubuntu (recovery mode) komt de foutmelding:
Kernel panic - not syncing: VFS: Unable to mount root fs on unknown-block(8,1)

Ik heb in Windows de opdracht 'chkdsk /r /f' gegeven en een (langdurige) schijfcontrole uitgevoerd na een herstart. Dit heeft de situatie niet veranderd.

Als ik vanuit het grub2 menu Windows XP start krijg ik de melding: error: unknown command 'drivemap'

Wel heb ik als laatste een update (via Systeem -> Beheer -> Updatebeheer) gedaan. Dat is (mede) verdacht?

p.s. Als ik gelijk (in de Windows bootloader) voor Windows kies start Windows als normaal.  :)
« Laatst bewerkt op: 2009/11/25, 07:33:01 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: wubi: not syncing: VFS
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/23, 00:15:22 »
Op ubuntuforums.org zie ik vergelijkbare problemen bij andere gebruikers. Ook allemaal na een update. Mogelijk is er iets met initrd?

Deze posting (#38) heeft een mogelijke oplossing die ik heb geprobeerd. Als eerste moet vanaf een Ubuntu LiveCD worden gestart. En dan de volgende terminalopdrachten:

sudo mkdir /win
sudo mount /dev/sda1 /win

sudo mkdir /vdisk
sudo mount -o loop /win/ubuntu/disks/root.disk /vdisk

De Ubuntu disk is nu beschikbaar via /vdisk (tip: kopieer belangrijke bestanden naar een veilige plek!).

De voorgestelde (en uitgevoerde) oplossing:
sudo mount -o bind /proc /vdisk/proc # is dit nodig?
sudo mount -o bind /dev /vdisk/dev #is dit nodig?
sudo chroot /vdisk /bin/bash
mkinitramfs -d /etc/initramfs-tools -o initrd_new.img
mv initrd_new.img /boot/ # is dit wel de juiste /boot?

Er is inderdaad een nieuwe initrd_new.img dus grub.cfg gewijzigd:
chmod +w /boot/grub/grub.cfg
nano /boot/grub/grub.cfg
De regel:
initrd /boot/initrd.img-2.6.31-14-generic
gewijzigd in:
initrd /boot/initrd_new.img

Reboot. Maar helaas, nu geeft grub geen menu maar een opdrachtregel:
sh:grub>

Dit wordt nu wel heel lastig want als ik opnieuw van de Ubuntu LiveCD start en /dev/sda1 koppel aan /win ziet de ubuntu map er ineens heel gek uit:
ubuntu@ubuntu:~$ ls -l /win/ubuntu/
ls: cannot access /win/ubuntu/disks: Input/output error
total 1464
d????????? ? ?    ?          ?                ? disks
drwxrwxrwx 1 root root    4096 2009-11-06 21:29 install
-rwxrwxrwx 1 root root   25214 2009-11-06 19:46 Ubuntu.ico
-rwxrwxrwx 2 root root 1464065 2009-11-06 19:46 uninstall-wubi.exe
drwxrwxrwx 1 root root       0 2009-11-06 19:46 winboot
ubuntu@ubuntu:~$

Die vraagtekens geven geen goed gevoel... Ook kan ik geen fsck (sudo fsck /win/ubuntu/disks/root.disk) meer doen omdat niet in de map /ubuntu/disks gekeken kan worden en er dus geen root.disk meer is. :(

Mogelijk heb ik iets verkeerd gedaan, anderen op ubuntuforums.org melden wel succes met deze herstelprocedure.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: wubi: not syncing: VFS
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/23, 19:32:44 »
Op ubuntuforums.org zie ik vergelijkbare problemen bij andere gebruikers. Ook allemaal na een update. Mogelijk is er iets met initrd?
Waarschijnlijk wel, of een grub2 die een essentiële module mist ofzo. Hoe dat precies zit met Grub2 weet ik nog niet zo precies.

Citaat
De Ubuntu disk is nu beschikbaar via /vdisk (tip: kopieer belangrijke bestanden naar een veilige plek!).
Backuppen is op zo'n moment wel heel erg aan te raden ja :)


Citaat
De voorgestelde (en uitgevoerde) oplossing:
sudo mount -o bind /proc /vdisk/proc # is dit nodig?
sudo mount -o bind /dev /vdisk/dev #is dit nodig?
Deze 2 zijn nodig voordat je de chroot kan maken.

Citaat
sudo chroot /vdisk /bin/bash
mkinitramfs -d /etc/initramfs-tools -o initrd_new.img
mv initrd_new.img /boot/ # is dit wel de juiste /boot?
Dit lijkt me nogal omslachtig. Kan je niet gewoon een "sudo update-initramfs -u" doen na het maken van de chroot?
Verder zou /boot wel de goede moeten zijn, omdat je binnen de chroot aan het werken bent.

Citaat
Er is inderdaad een nieuwe initrd_new.img dus grub.cfg gewijzigd:
chmod +w /boot/grub/grub.cfg
nano /boot/grub/grub.cfg
De regel:
initrd /boot/initrd.img-2.6.31-14-generic
gewijzigd in:
initrd /boot/initrd_new.img

Reboot. Maar helaas, nu geeft grub geen menu maar een opdrachtregel:
sh:grub>
Is dit niet makkelijker op te lossen via sudo update-grub? Dan zou hij automatisch naar de goede initrd moeten gaan zoeken. Bovendien zou je met update-initramfs in 1 keer een goede initramfs aan kunnen maken, met de goede naam en op de goede plek. Dan is het gepruts in grub.cfg ook niet nodig lijkt me.


Citaat
Dit wordt nu wel heel lastig want als ik opnieuw van de Ubuntu LiveCD start en /dev/sda1 koppel aan /win ziet de ubuntu map er ineens heel gek uit:
ubuntu@ubuntu:~$ ls -l /win/ubuntu/
ls: cannot access /win/ubuntu/disks: Input/output error
total 1464
d????????? ? ?    ?          ?                ? disks
drwxrwxrwx 1 root root    4096 2009-11-06 21:29 install
-rwxrwxrwx 1 root root   25214 2009-11-06 19:46 Ubuntu.ico
-rwxrwxrwx 2 root root 1464065 2009-11-06 19:46 uninstall-wubi.exe
drwxrwxrwx 1 root root       0 2009-11-06 19:46 winboot
ubuntu@ubuntu:~$

Die vraagtekens geven geen goed gevoel... Ook kan ik geen fsck (sudo fsck /win/ubuntu/disks/root.disk) meer doen omdat niet in de map /ubuntu/disks gekeken kan worden en er dus geen root.disk meer is. :(
Als je niet in die map kan komen, dan lijkt me dat een probleem van de NTFS-partitie. Kan je in Windows wel normaal in die map komen?
Het kan ook nog aan de schijf zelf liggen natuurlijk, maar dat is niet zo waarschijnlijk als Win het wel gewoon doet.
Die input/output error voorspelt in ieder geval al niet veel goeds...

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: wubi: not syncing: VFS
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/23, 21:33:15 »
@Johan: Het was uiteindelijk wel de bedoeling om netjes met update-grub te vervolgen. Maar ik liep vast bij de "cannot access /win/ubuntu/disks: Input/output error". Vandaar dat ik de (mogelijk niet optimale, maar ook geen verkeerde) stappen tot dan toe heb vermeld.

Afijn, mijn vertrouwen in Wubi is niet verminderd (kuch) want gelukkig functioneert mijn windows besturingssysteem nog even goed. XD Op 1 ding na, de foutmelding "map c:\ubuntu\disks is niet toegankelijk. Bestand of map is beschadigd en onleesbaar". Met als enige knop OK.  :|

Vol goede moed Windows schijfcontrole uitgevoerd. Maar... na de herstart bevat de map c:\ubuntu helemaal geen map disks meer! ??? :evil:

Toch is de ruimte van de Ubuntu virtuele schijf (nog) niet beschikbaar als vrije ruimte. ???

Op onderzoek met de LiveCD en Toepassingen -> Hulpmiddelen -> Schijfgebruik de virtuele ubuntu schijf gevonden in de map found.000 -> dir0000.chk!!! Hoera!

Met de LiveCD een nieuwe map ubuntu\disks gemaakt en de inhoud van dir0000.chk hierin verplaatst. Herstart. En daar is mijn Wubi installatie weer terug bij de fout waarmee ik dit topic begon:Kernel panic - not syncing: VFS: Unable to mount root fs on unknown-block(8.1)
Nu nog maar eens het in het 1e bericht mislukte stappenplan controleren en eventueel in verbeterde vorm herhalen.

Maar... de ntfs "input/output error" is wel mooi opgelost! :P en daar was het probleem waar ik in 1e instantie op vast liep! :)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: wubi: not syncing: VFS
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/25, 07:32:16 »
Opgelost door een nieuwe initrd te maken!

Nu de Input/output error is opgelost was dat geen probleem meer en draait Ubuntu weer als een zonnetje. :)

Blijft het wel een vervelende fout, die hopelijk niet meer optreed. :(
Klik links bovenin op Documentatie

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: [OPGELOST] wubi: not syncing: VFS
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/28, 12:12:42 »
Helaas na de laatste upgrade naar 2.6.31-15 weer: Kernel panic - not syncing: VFS: Unable to mount root fs:(

Een voordeel is nu dat voor 2.6.31-14 gekozen kan worden en Ubuntu opstart.

Voor de volledigheid, zie ook Launchpad melding #477169. Oorzaak/oplossing is de samenwerking tussen grub2 en lupin.
Klik links bovenin op Documentatie