Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: uitzoeken hoe veel gebruikers een server aan kan  (gelezen 4726 keer)

uitzoeken hoe veel gebruikers een server aan kan
« Gepost op: 2010/01/22, 09:14:26 »
weet iemand hoe ik kan zien hoeveel gebruikers mijn server tegelijk aan kan?
het is een Dell PowerEdge 1650 met twee Intel Pentuim 3 1,4Ghz processoren en 2GB SDRAM.

ik moet weten hoeveel gebruikers hij aan kan op de volgende services (aannemende dat alle services zoiezo draaien):
HTTP (apache)
LDAP (OpenLDAP)
VNC/RDP-Server (moet ik nog installeren)
FTP (ProFTP)

ook wil ik weten hoe ik kan zien hoeveel mijn netwerk aan kan.
want anders is mijn internet natuurlijk vresenlijk traag.
het gaat om een 4MB(beter kunnen ze niet leveren blijkbaar) kabel internet verbinding


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: uitzoeken hoe veel gebruikers een server aan kan
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/22, 11:10:23 »
Ik heb daar niet direct ervaring mee. Volgens mij moet je dat testen door het echt uit te proberen. Er zijn natuurlijk wel tools die traffic e.d. kunnen genereren (dus eigenlijk gebruikers nabootsen). Om statistieken te bekijken van je server zou ik munin gebruiken. Je kunt van zo'n beetje alles wel een grafiekje genereren.

Hoeveel gebuikers je server aankan heeft ook verschillende invloeden netwerkverkeer, proccesorkracht. Of misschien kan je server makkelijk 1.000 mensen tegelijk aan. Maar de VPN maar 100. Met munin kun je in iedergeval de stats van zo'n beetje alles bijhouden en daar grafiekjes van bekijken.

Zie hier een voorbeeld van munin: http://munin.ping.uio.no/ping.uio.no/bimbo.ping.uio.no.html

Je kunt ook munin installeren. Dit is in synaptic te vinden.
Dit is vooral voor servers bedoeld en kun je zover ik weet alleen commandline (test bestanden) instellen. Maar dat wordt op deze pagina uitgelegd.

Het geeft je wel toffe grafiekjes!

Hier nog een handige link: http://www.ubuntugeek.com/bandwidth-monitoring-tools-for-linux.html

moderator edit: url's opgeschoond
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: uitzoeken hoe veel gebruikers een server aan kan
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/22, 12:34:58 »
Je haalt een beetje 2 zaken doorelkaar.
Je pc kan wel 1000 gebruikers aan in principe in Linux.

Als je alles via je netwerk wilt laten lopen is je netwerk je bottleneck......
Wil je website's hosten en of FTP aanbieden zou ik nu meteen al zeggen, begin er niet aan.

Je zegt "Ik heb 4 MB"
Dat houd in 400 KB netto data verkeer.
Als 1 gebruiker op een website komt en die website is 200 KB groot in de download ben je al de helft van je bandbreedte kwijt voor 1 seconden ??

Bijvoorbeeld....

Als er 10 gebruikers op komen zou dit dus betekenen dat ze 2000 KB opvragen bij je terwijl je maar 400KB aanbied.
Ze zitten dus wel ff te wachten totdat die website geladen is...

Als je dan ook nog FTP en weet ik veel wat erop aanbied word dit dus helemaal nix.

Dit nog buiten het feit dat je zelf al helemaal geen bandbreedte overhoud om te internetten....

Dus geen idee wat je precies wilt doen met die server, maar bezint voor ge begint.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: uitzoeken hoe veel gebruikers een server aan kan
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/23, 12:57:36 »
Als je die apache vervangt door lighttpd dan gaat je server ineens al veel meer gebruikers aankunnen.
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: uitzoeken hoe veel gebruikers een server aan kan
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/23, 15:48:00 »
Bij het controle paneel 'DirectAdmin' meen ik me te herinneren dat ze maximaal 200 accounts per server adviseren ... zeeeer globaal gezien dan, geen extreem zware websites of databases.
Maar alle projecten vallen totaal niet met elkaar te vergelijken... Dat is voor iedereen persoonlijk en puur afhankelijk van de bottlenecks dat elke service met zich mee brengt.

4MB ... bedoel je MegaBite (MB) of MegaBit (Mb)?
Als men van dataverkeer spreekt, gaat het over Mb's.

4Mb staat ongeveer gelijk aan 0,5MB verkeer per seconde.
Als je websites niet al te veel verkeer met zich mee brengen, gaat dat wel.

Bij een FTP server, not done. Stel dat jij een ISO van Ubuntu binnen trekt vanaf je lokale mirror: dat gaat tegen 10-15Mb/seconde (afhankelijk van de download snelheid van je provider, bij Telenet België hier 15Mb/sec).
In jouw geval zou men dan 4Mb per seconde halen ... maximum ... reken maar op 1-2Mb maximaal ... voor één gebruiker, zoveel te meer gebruikers, zoveel te langzamer.

Als je vergelijkt met een datacentrum, daar beginnen zulke lijnen meestal bij 10Mb, gaande tot 100Mb, zelfs tot 1000Mb.

Alles is uiteraard mogelijk, het hangt ervan af hoeveel je wilt investeren en wat je wilt bereiken.
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Re: uitzoeken hoe veel gebruikers een server aan kan
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/23, 16:21:05 »
Mb en MB is gelijk, megabit is MiB of Mib.

en ik haal het niet door elkaar, want het zijn 2 dingen die ik allebij moet weten.
het netwerk waar hij nu op zit is 4MB, maar niet altijd.

en of er linux of iets anders op zit bepaald niet hoeveel gebruikers hij aan kan.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: uitzoeken hoe veel gebruikers een server aan kan
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/23, 17:03:43 »
Een webserver thuis zetten is in ieder geval geen goed idee, in Nederland valt een plaatsje in een datacenter heel goed mee in prijs.
Denk er aan dat thuis hosten ook niet "gratis" is, als je server bijvoorbeeld 60W is (wat heel weinig zou zijn), dan heb je 44,64 kilowattuur per maand.
Verder hang je in een datacenter met je server rechtstreeks aan uplink providers, waardoor je server voor anderen veel beter bereikbaar is.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/23, 17:13:18 door Ward De Ridder »
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: uitzoeken hoe veel gebruikers een server aan kan
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/23, 18:30:55 »
Mb en MB is gelijk, megabit is MiB of Mib.
Toch niet, veel gemaakte fout ... http://nl.wikipedia.org/wiki/MB

Citaat
en of er linux of iets anders op zit bepaald niet hoeveel gebruikers hij aan kan.
Windows gebruikt sowieso al meer resources van je systeem dan Linux.
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Re: uitzoeken hoe veel gebruikers een server aan kan
« Reactie #8 Gepost op: 2010/02/11, 12:03:46 »
Een webserver thuis zetten is in ieder geval geen goed idee, in Nederland valt een plaatsje in een datacenter heel goed mee in prijs.
Denk er aan dat thuis hosten ook niet "gratis" is, als je server bijvoorbeeld 60W is (wat heel weinig zou zijn), dan heb je 44,64 kilowattuur per maand.
Verder hang je in een datacenter met je server rechtstreeks aan uplink providers, waardoor je server voor anderen veel beter bereikbaar is.
het is ook de bedoeling dat de server in een data-center komt.
daarom moet ik weten wat die precies aan kan.

maar ik moet ook weten wat mijn netwerk aan kan.
want het lijkt zoms over balast te zijn, en ik wil weten of dat door de verbinding komt of door de sites die ik dan bezoek.



eneh, ik zoek nog welk data center, moet iets in grongingen zijn, want ik moet er indien nodig wel heen kunnen.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: uitzoeken hoe veel gebruikers een server aan kan
« Reactie #9 Gepost op: 2010/02/11, 12:22:04 »
Een webserver thuis zetten is in ieder geval geen goed idee, in Nederland valt een plaatsje in een datacenter heel goed mee in prijs.
Denk er aan dat thuis hosten ook niet "gratis" is, als je server bijvoorbeeld 60W is (wat heel weinig zou zijn), dan heb je 44,64 kilowattuur per maand.
Verder hang je in een datacenter met je server rechtstreeks aan uplink providers, waardoor je server voor anderen veel beter bereikbaar is.
het is ook de bedoeling dat de server in een data-center komt.
daarom moet ik weten wat die precies aan kan.
Zie mijn eerdere post. Je zou het toch echt uit moeten proberen wil je dingen met zekerheid kunnen zeggen.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: uitzoeken hoe veel gebruikers een server aan kan
« Reactie #10 Gepost op: 2010/02/11, 13:56:50 »
ja ok, maar dan moet ik iets hebben dat verbindingen maakt, en zien hoeveel hij aankan.

maar minum geeft wel statistieken overal van, maar dan zie ik hoeveel hij gebruikt, niet tot hoeveel hij kan gebruiken, en daar het juist om.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: uitzoeken hoe veel gebruikers een server aan kan
« Reactie #11 Gepost op: 2010/02/11, 14:02:33 »
Zoals ik zei heb je tooltjes die gebruikers kunnen nabootsen.
Dit wordt ook wel stresstesten van je server genoemd.

munin is idd alleen voor statistieken. Maar bij tijdens bijv. een stresstest kun jij gaan meten bij welke load ofzo je server het begeeft.
Als je later je server in gebruik hebt, en munin draait, kun je ook al gaan "voorspellen" wanneer je server het moeilijk gaat krijgen...
« Laatst bewerkt op: 2010/02/11, 14:06:17 door Wazzzaaa »
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: uitzoeken hoe veel gebruikers een server aan kan
« Reactie #12 Gepost op: 2010/02/11, 14:16:06 »
klopt, maar ik weet niet zo'n tooltje...
daar ging het eigenlijk om, ik ken het niet, wie wel?


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: uitzoeken hoe veel gebruikers een server aan kan
« Reactie #13 Gepost op: 2010/02/11, 14:31:14 »
Klik es op mijn tekst "stresstesten van je server". En bekijk de eerste hit.
JMeter is een tool die gebruikers kan nabootsen. Toevallig heb ik daar ook nog ervaring mee.

Ik wil je best wel helpen. Maar je moet zelf ook wat uitzoeken!
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!