Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: extende partitie vergroten  (gelezen 517 keer)

Offline bordie

  • Lid
extende partitie vergroten
« Gepost op: 2012/11/18, 13:55:47 »
Hallo,

ik had graag mijn extended partitie vergroot met 3gb, om vervolgens mijn ext4(dev/sda6) eveneens te vergroten met 3gb.
Ik heb reeds met gparted 3gb kunnen vrijmaken links van mijn extended partitie, maar nu lukt het niet om "/" uit te breiden.
Ik zie nu ook dat er rechts nog enkele MB's ongebruikt zijn, kan ik die toevoegen aan mijn NTFS-partitie?
alle tips welkom :D


Ubuntu 14.04 LTS 64bit
XPS M1530 (2009) - intel T8100 - nvdia 8600m GT

Offline vanadium

  • Lid
Re: extende partitie vergroten
« Reactie #1 Gepost op: 2012/11/18, 15:04:18 »
In principe moet je door "slepen"in gparted de blauwe randen van de extended partition kunnen verplaatsen, zowel naar links als naar rechts.

Eens dat gebeurd is, kan je de logische partities erin vergroten: de sda5 kan dan naar rechts uitgebreid worden, de root partitie sda6 kan dan naar links uitgebreid worden.

Dit alles kan maar gebeuren op een harde schijf die helemaal niet in gebruik is. Opstarten dus vanaf een live CD, en indien nodig in gparted eerst nog alles ontkoppelen wat nog aangekoppeld zou kunnen zijn (rechts-klik menu).

Werk verder stapsgewijs: na één actie druk je op de knop "toepassen", en wacht geduldig tot de operatie afgelopen is voor je de volgende start. Het is soms aangewezen van tussen twee operaties in eens gparted af te sluiten en terug op te starten.

Het uitbreiden van je extended partitie en van je sda5 zouden vlugge operaties moeten zijn. Het verplaatsen van je root partitie sda6 zal een operatie van lange duur zijn, omdat de gegevens moeten verplaatst worden. Hou dit voor laatst.

Offline bordie

  • Lid
Re: extende partitie vergroten
« Reactie #2 Gepost op: 2012/11/18, 15:54:08 »
merci!
ondertussen is het gelukt, ik heb na het verplaatsen op aanraden van: http://www.howtogeek.com/114503/how-to-resize-your-ubuntu-partitions/ boot-repair laten draaien, ubuntu  start op, maar nu staat er in mijn grub 2x windows 7, 1x op sda1 en 1x op sda2, terwijl er uiteraard maar 1 windowsinstallatie opstaat.
Opstarten van windows die zogezegd op sda1 staat lukt, diegene op sda2 heb ik nog niet getest, volgens gparted staat windows op sda2 en is sda1 een ntfs-partitie system-reserved van 100MB.
Hoe kan dit? en kan dit problemen veroorzaken?
« Laatst bewerkt op: 2012/11/18, 15:59:07 door bordie »
Ubuntu 14.04 LTS 64bit
XPS M1530 (2009) - intel T8100 - nvdia 8600m GT