Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu vervangen door mint  (gelezen 847 keer)

Offline Fester

  • Lid
Ubuntu vervangen door mint
« Gepost op: 2019/07/23, 20:20:45 »
Op een oude saus laptop heb ik ubuntu (18) geïnstalleerd. Echter het wordt te traag en daarom wil ik mint installeren. Ik heb iso op dvd gebrand, in bios ingesteld dat hij met opstarten vanaf dvd, alleen op de een of andere manier blijft hij ubuntu opstarten en niet vanaf de dvd.

Iemand enig idee hoe ik ubuntu kan verwijderen?

Offline Parleur

  • Lid
Re: Ubuntu vervangen door mint
« Reactie #1 Gepost op: 2019/07/23, 20:39:12 »
Mint installatiemedium inbrengen en via bios opstarten daarna bij de vraag welk gedeelte van de harddisk je wilt gebruiken vinkje plaatsen bij "alles overschrijven" of iets dergelijks.

Offline Parleur

  • Lid
Re: Ubuntu vervangen door mint
« Reactie #2 Gepost op: 2019/07/23, 20:42:45 »
Heb je trouwens gedacht aan een Xfce omgeving zoals Xubuntu, is een goed alternatef voor de inderdaad zware Gnome omgeving. Dit geldt overigens ook voor een Mint variant.

FrSu

  • Gast
Re: Ubuntu vervangen door mint
« Reactie #3 Gepost op: 2019/07/24, 08:01:32 »
Als de laptop een USB poort heeft is het vanaf een USB stick mogelijk wel te doen. Dan in de BIOS checken of de USB als 1ste in de opstartrij staat. Je moet mogelijk op Esc of op een Fn combinatie toets drukken om in die opstartmodus te komen.

Verder als Ubuntu al zwaar draait is een Mint Mate of Mint XFCE wel aan te raden.

Re: Ubuntu vervangen door mint
« Reactie #4 Gepost op: 2019/07/24, 09:33:19 »
verkeerde reactie, excuseer.
Niet gezien dat het om DVD ging.

groeten van Michael
« Laatst bewerkt op: 2019/07/24, 09:55:46 door emvedeesje »
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu vervangen door mint
« Reactie #5 Gepost op: 2019/07/24, 09:53:09 »
Ik heb iso op dvd gebrand, in bios ingesteld dat hij met opstarten vanaf dvd, alleen op de een of andere manier blijft hij ubuntu opstarten en niet vanaf de dvd.
Dat is de manier. Controleer 1) of je wel degelijk aangeeft dat er van DVD moet gestart worden en 2) als hij dan nog niet start, of de DVD correct gebrand is. Een veelvoorkpmende fout is dat het ISO bestand niet als schijfbeeld wordt gebrand, maar gewoon als databestand op een DVD wordt gebrand.

Kijk eens naar de inhoud van de DVD. Zie je de naam van het .ISO bestand in een folder, dan is de DVD fout gebrand.

Als het op je toestel met een USB kan (mogelijk niet op een ouder toestel), probeer dan liever met USB.