Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waarom Linux met een dock ?  (gelezen 5593 keer)

Offline EvC

  • Lid
Waarom Linux met een dock ?
« Gepost op: 2018/04/28, 15:43:06 »
Je kunt je afvragen, ja, maar dan lijkt het op macOS. Dat is ook zo, en het werkt superhandig.
Je kunt je ook afvragen waarom Linux en macOS het niet op de Windowsmanier doen: alles in één taakbalk, zonder applicatiestarters die  nieuwe vensterknoppen aanmaken.
Het antwoord moet ik dan schuldig blijven. Mijn uitleg is dat men niet op Windows wil lijken, men wil zich onderscheiden.
In feite is een dock een gedeelte uit een Windows taakbalk.

Er zijn een paar Linux uitzonderingen die één taakbalk gebruiken zonder applicatiestarters: de belangrijkste zijn Zorin OS en Solus Budgie.

Edit tekst aangepast (vensterknoppen).
« Laatst bewerkt op: 2018/04/29, 14:52:56 door EvC »
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Waarom Linux met een dock ?
« Reactie #1 Gepost op: 2018/04/28, 16:45:00 »
In Xubuntu is wel de mogelijkheid om ze in de taakbalk te zetten, maar het zit er (standaard) niet in........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline EvC

  • Lid
Re: Waarom Linux met een dock ?
« Reactie #2 Gepost op: 2018/04/28, 18:43:11 »
Als men kijkt naar de eigenschappen van een dock - Plank is voor mij favoriet - dan zijn dat deze:

1] - Men kan er applicaties in vastpinnen

2] - Applicaties kunnen vanuit het dock geopend, geminimaliseerd en gesloten worden

3] - Het dock verbergt zich intelligent als er grote vensters worden geopend

Als men kijkt in welke desktopomgevingen een dock zonder veel aanpassingen toegepast kunnen worden, dan is dat eigenlijk alleen Gnome (het lijkt wel of het ervoor gemaakt is).

Opmerking: Hoewel Ubuntu 18.04 Ubuntu Dock heeft, kan men daarin alleen applicaties vastpinnen en openen: niet minimaliseren en sluiten.

Ubuntu 18.04 Plank instellingen:




Alle andere desktopomgevingen vereisen nogal wat aanpassingen: Zie bijvoorbeeld Lubuntu, stap voor stap.

Dat maakt uiteindelijk dat Gnome voor mij de beste desktopomgeving is (de Gnome extensions maken het perfect).


Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Waarom Linux met een dock ?
« Reactie #3 Gepost op: 2018/04/28, 18:57:19 »
Als men kijkt in welke desktopomgevingen een dock zonder veel aanpassingen toegepast kunnen worden, dan is dat eigenlijk alleen Gnome (het lijkt wel of het ervoor gemaakt is).
[knip]
Dat maakt uiteindelijk dat Gnome voor mij de beste desktopomgeving is (de Gnome extensions maken het perfect).
In Xubuntu gebruik ik het zonder aanpassingen, maar XFCE steunt dan ook veel op Gnome.
Wat voor jouw het beste is, is voor mij niet de beste (andere manier van werken, andere hardware, andere smaak).
Plank is gewoon een heerlijk stuk software, dat is geen discussie :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline carbon

  • Lid
Re: Waarom Linux met een dock ?
« Reactie #4 Gepost op: 2018/04/28, 19:17:57 »
Een dock is totaal nergens voor nodig!!
Alles met sneltoeten, en klaar ben je :) Een dock is leuk om naar te kijken, meer niet. Weg met dat akelige rot ding,  je moet er met de muis heen je moet richten en dan moet je klikken, hoe vermoeiend wil je het hebben?
 Geen Google, Gmail geen Dropbox en geen Youtube meer..Geeft een heerlijk gevoel :) Was gelukkig al verlost van MS

Offline vanadium

  • Lid
Re: Waarom Linux met een dock ?
« Reactie #5 Gepost op: 2018/04/28, 19:20:16 »
@carbon: Ik volg je, maar dit is louter een persoonlijke keuze!

Hoe de ideale werkomgeving eruit ziet? Ik denk dat het voor een belangrijk deel door persoonlijke voorkeur bepaald wordt, en afhangt van de persoonlijke workflow.

Gnome Shell (standaard) werkt helemaal meer niet met permanent zichtbare dock of programmabalk. Zelf gebruik ik dit ook niet meer. Ik werk sterk toetsenbordgedreven, en taken wisselen gaat via alt+tab. Voor mij is een dock of een takenbalk visuele verstoring.

Elke (linux) kan gemakkelijk aangepast worden om een dock te implementeren. Mate heeft daar standaard een specifieke configuratie voor (Cupertino, denk ik). Ron geeft aan hoe gemakkelijk het bij xfce gaat. Ubuntu budgie komt ook standaard met plank dock, de KDE desktop heeft zijn fameuze Late dock. Gnome Shell de brilliante Dash to Dock extensie.
 
Met Ubuntu Dock kan je wel degelijk minimaliseren. Probeer eens Shift+klik. Je kan ook instellen dat het zo werkt als onder Windows, namelijk dat er geminimaliseerd wordt als het venster reeds op de voorgrond is. Ubuntu Dock is namelijk identisch aan Dash to Dock. Ga in dconf editor, navigeer naar /org/gnome/shell/extensions/dash-to-dock. Verander de optie "click-action" naar "minimize". Deze instelling gaat vlugger met een terminal commando:
gsettings set org.gnome.shell.extensions.dash-to-dock click-action 'minimize'
Ongedaan maken? Herstel de standaardinstelling met:
gsettings reset org.gnome.shell.extensions.dash-to-dock click-action

Al die "Dash-to-doc" instellingen hebben evengoed effect op de Ubuntu dock,die, zoals gekend, daar een fork van is. Zo kan je ook de Ubuntu Doc onderin gecentreerd gaan plaatsen en transparant maken zodat ie er praktisch identiek uitziet als je Plank doc.

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Waarom Linux met een dock ?
« Reactie #6 Gepost op: 2018/04/28, 23:12:00 »
Je kunt je afvragen, ja, maar dan lijkt het op macOS. Dat is ook zo, en het werkt superhandig.
Je kunt je ook afvragen waarom Linux en macOS het niet op de Windowsmanier doen: alles in één taakbalk, zonder applicatiestarters die een nieuw venster openen.

Ik begrijp misschien niet wat je met 'applicatiestarters' bedoelt, dus misschien slaat mijn commentaar nergens op. Bedoel je een balk om programma's te starten?

De reden om het niet op de Windowsmanier te doen is dat als je veel starterikonen hebt, je geen ruimte meer overhoudt voor de taakbalk, dus de knoppen van de openstaande vensters / programma's. Windows heeft dan weer bedacht dat vensters van 'exemplaren' van een programma gegroepeerd worden boven de desbetreffende starter. Sommige Linuxen doen dat ook.

In Lubuntu kan je in de systeem-/taakbalk overigens makkelijk starterikonen invoegen.

Zelf gebruik ik Docky, dat ik verreweg de mooiste, elegantste, meest praktische en simpelste dock vind. Alleen al dat systeemmonitorikoon, dat in één oogopslag cpu- en geheugengebruik weergeeft, d.m.v. kleur en intensiteit (zie die groene cirkel; de wat slecht zichtbare witte rand geeft geheugengebruik aan).  Ik vind dat werkelijk geweldig. Het was me aanvankelijk niet eens opgevallen dat de kleur verandert van groen via geel / oranje naar rood, als je cpu aan het gieren is. Je kan er bovendien gnome-system-monitor aan koppelen, dan heb je met 1 klik meer gedetailleerde informatie. En dan het weerbericht, dat werkt tenminste.

Verder maken de instellingen 'transparant' en 'intelligent verbergen' het een onopvallend ding dat nooit in de weg zit.

En het reageert veel beter op de muis dan de standaardbalken in zowel Lubuntu, Xubuntu als Ubuntu, of Plank. Daar moest ik altijd 'een aanloop nemen' met de muis en dan 'hard tegen de rand knallen' om die balk zichtbaar te krijgen.

Ik heb Plank en Cairo Dock geprobeerd, maar die halen het niet bij Docky. Alleen wordt het niet meer onderhouden, geloof ik, en 'stoort' het in bijv. Debian, met strepen of balken in het beeld. En als je in Xubuntu een knop voor het systeemmenu (afsluiten, herstarten enzo) toevoegt, slaat heel Docky op tilt :) Maar in Lubuntu werkt het fantastisch.

Werkt ook prima, want heel licht, in mijn 12 jaar oude NC6120.

Zie hieronder. De systeem annex taakbalk zit boven en is verborgen. Daar staan vlnr de menuknop, knoppen van geopende vensters, en ikonen van volume, netwerk, batterij, sessie en datum en tijd.
« Laatst bewerkt op: 2018/04/29, 00:23:21 door nieuwbie »
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Waarom Linux met een dock ?
« Reactie #7 Gepost op: 2018/04/28, 23:19:33 »
Een dock is totaal nergens voor nodig!!
Alles met sneltoeten, en klaar ben je :) Een dock is leuk om naar te kijken, meer niet. Weg met dat akelige rot ding,  je moet er met de muis heen je moet richten en dan moet je klikken, hoe vermoeiend wil je het hebben?

Dat is geheel persoonlijk. Ik vind toetsencombinaties dodelijk vermoeiend; die moet ik dan eerst allemaal aanleren. En ik heb een typediploma en type heel snel, maar dat geldt niet voor systeemtoetsen, die moet ik allemaal bekijken voor ik ze kan aanslaan :)

Ergonomisch gezien vind ik het erg makkelijk om even met mijn muis naar beneden te zwieren, en te klikken. De ikonen zijn groot genoeg om niet precies te hoeven richten.

Ik denk dat er op dit gebied gewoon generaties zijn: 1) de eerste, die alles met toetsenbord deed, simpelweg omdat er niets anders was. En zich nooit de muis heeft eigengemaakt; 2) de muisgeneratie, daar hoor ik bij, en 3) de touchpad-/ aanraakveldgeneratie. Dat heb ik me dan weer nooit eigen kunnen maken. Kost me heel veel moeite de pijl / cursor op de juiste plaats te krijgen.

Het is gewoon wat je geleerd hebt, gewend bent geraakt, en wat voor jou het beste werkt.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Waarom Linux met een dock ?
« Reactie #8 Gepost op: 2018/04/28, 23:28:39 »
In Xubuntu is wel de mogelijkheid om ze in de taakbalk te zetten, maar het zit er (standaard) niet in........

Wat bedoel je met 'het zit er standaard niet in'?

Als je in Whiskermenu rechtsklikt op een programma, voeg je het met één klik toe aan de balk. Standaarder kan haast niet, want iedereen zal andere programma's in de balk willen hebben.

In Lubuntu en Mint Xfce zitten er al ik dacht 4 standaard in, webbrowser, terminal, bestandsbeheerder en alle vensters minimaliseren (of iets dergelijks).
« Laatst bewerkt op: 2018/04/28, 23:47:25 door nieuwbie »
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Waarom Linux met een dock ?
« Reactie #9 Gepost op: 2018/04/28, 23:54:32 »
Als men kijkt in welke desktopomgevingen een dock zonder veel aanpassingen toegepast kunnen worden, dan is dat eigenlijk alleen Gnome (het lijkt wel of het ervoor gemaakt is).

Het hangt ervan af wat jij verstaat onder 'veel aanpassingen'. In Lubuntu en Xubuntu is het: rechtsklikken op Taakbalk, klikken op 'Maak nieuwe werkbalk'. Hoe simpel wil je het hebben? Ja, je moet hem wel even instellen natuurlijk, positie en uiterlijk.

Of dus Docky installeren, sudo apt install docky. Ook niet echt veel aanpassingen.

Voor Lubuntu moet je voor de mooie effecten dan nog xcompmgr installeren, en in de opstartlijst zetten.

Deepin heeft standaard een dock. Elementary (Pantheon) ook. Zo even uit mijn hoofd.
« Laatst bewerkt op: 2018/04/28, 23:57:42 door nieuwbie »
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Waarom Linux met een dock ?
« Reactie #10 Gepost op: 2018/04/29, 00:09:02 »
Sorry voor mijn babbelziekheid. Vind het een interessant onderwerp, het alledaagse gebruiksgemak.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline EvC

  • Lid
Re: Waarom Linux met een dock ?
« Reactie #11 Gepost op: 2018/04/29, 03:10:43 »
Ik begrijp misschien niet wat je met 'applicatiestarters' bedoelt, dus misschien slaat mijn commentaar nergens op. Bedoel je een balk om programma's te starten?

Ik zal je met Xubuntu 18.04 uitleggen wat ik bedoel.
In deze afbeelding heb ik Firefox en Thunar aan het toppanel vastgemaakt. Start ik Firefox en Thunar (vandaar de naam applicatiestarters) dan ontstaan er twee nieuwe venstersknoppen.
Alleen met die nieuwe vensterknoppen is het mogelijk om het te minimaliseren of te sluiten.
Buiten dat ik de positie van de applicatiestarters ongelukkig vind, zijn die nieuwe vensterknoppen ruimte verspillend en lelijk:



Liever zie ik het zo: Start ik applicaties dan openen er geen nieuwe vensterknoppen in het toppanel (in de werkbalk wel het element Vensterknoppen verwijderen).
In het dock kan men nu ook de applicaties minimaliseren en sluiten:



Edit: tekst aangepast (vensterknoppen).
« Laatst bewerkt op: 2018/04/29, 14:26:52 door EvC »
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline vanadium

  • Lid
Re: Waarom Linux met een dock ?
« Reactie #12 Gepost op: 2018/04/29, 09:06:11 »
1) Die starters in het toppaneel rechts kan je gemakkelijk links plaatsen. Maar eventueel gebruik je die niet, want ...
2) Dockbarx is een panel plugin, onder meer voor de xfce desktop maar ook voor mate, die werkt zoals die modernere taakiconen: je favoriete applicaties blijven steeds staan: de iconen starten de programma's op als die nog niet actief zijn, switchen er anders naar toe. Andere programma's verschijnen pas als ze opgestart zijn. 

Mogelijkheden te over met de hedendaagse linux desktops.

Offline carbon

  • Lid
Re: Waarom Linux met een dock ?
« Reactie #13 Gepost op: 2018/04/29, 10:17:00 »
Een dock is totaal nergens voor nodig!!
Alles met sneltoeten, en klaar ben je :) Een dock is leuk om naar te kijken, meer niet. Weg met dat akelige rot ding,  je moet er met de muis heen je moet richten en dan moet je klikken, hoe vermoeiend wil je het hebben?

Dat is geheel persoonlijk. Ik vind toetsencombinaties dodelijk vermoeiend; die moet ik dan eerst allemaal aanleren. En ik heb een typediploma en type heel snel, maar dat geldt niet voor systeemtoetsen, die moet ik allemaal bekijken voor ik ze kan aanslaan :)

Ergonomisch gezien vind ik het erg makkelijk om even met mijn muis naar beneden te zwieren, en te klikken. De ikonen zijn groot genoeg om niet precies te hoeven richten.

Ik denk dat er op dit gebied gewoon generaties zijn: 1) de eerste, die alles met toetsenbord deed, simpelweg omdat er niets anders was. En zich nooit de muis heeft eigengemaakt; 2) de muisgeneratie, daar hoor ik bij, en 3) de touchpad-/ aanraakveldgeneratie. Dat heb ik me dan weer nooit eigen kunnen maken. Kost me heel veel moeite de pijl / cursor op de juiste plaats te krijgen.

Het is gewoon wat je geleerd hebt, gewend bent geraakt, en wat voor jou het beste werkt.
Dat is ook weer zo natuurlijk. Maar je kan het jezelf super makkelijk maken..zonder echt na te moeten denken bvb
Ctrl+ a audacity
Ctrl+ l libreoffice
Ctrl+ s spotify
Ctrl +q qbittorrent en ga zo maar door.
Ctrl+b xfburn

Of De webbrowser openen gelijk op de webpagina met sneltoetsen
Alt+ u ubuntuforum
Alt+ m marktplaats
Alt+ s speurders
Alt+ f facebook
Alt+b bing

F4 heb ik als afsluiten,  is in dit geval maar 1 toets ipv Alt F4

Voor mijzelf vind ik het super handig. Supersoniesch snel zeg maar
Ieder zijn ding zeg maar :)
« Laatst bewerkt op: 2018/04/29, 10:20:42 door carbon »
 Geen Google, Gmail geen Dropbox en geen Youtube meer..Geeft een heerlijk gevoel :) Was gelukkig al verlost van MS

Offline peer

  • Lid
Re: Waarom Linux met een dock ?
« Reactie #14 Gepost op: 2018/04/29, 10:26:04 »
ik gebruik al jaren cairo dock. Werkt prima en ziet er goed uit.

Offline carbon

  • Lid
Re: Waarom Linux met een dock ?
« Reactie #15 Gepost op: 2018/04/29, 11:23:37 »
Heb ik ook cairo-dock, maar gebruik hem niet. Leuk om naar te kijken.
Als ik met mijn hand alleen al naar de muis moet (heb ik met sneltoeten het programma allang staan|) dan moet de muis ook nog in beweging komen en dan moet er nog op geklikt worden. (om het nog maar niet eens te hebben over het progeramma afsluiten (dat kleine kruisje, rechts bovenin). Maar datkomt omdat ik een muis vermoeiend vind om mee te werken, internetten doe ik tegenwoordig ook zonder muis..is nog sneller...het kan allemaal bij Linux dat vind ik er zo leuk aan.
 Geen Google, Gmail geen Dropbox en geen Youtube meer..Geeft een heerlijk gevoel :) Was gelukkig al verlost van MS

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Waarom Linux met een dock ?
« Reactie #16 Gepost op: 2018/04/29, 11:54:42 »
Ik zal je met Xubuntu 18.04 uitleggen wat ik bedoel.
In deze afbeelding heb ik Firefox en Thunar aan het toppanel vastgemaakt. Start ik Firefox en Thunar (vandaar de naam applicatiestarters) dan ontstaan er twee nieuwe vensters.
Alleen met die nieuwe vensters is het mogelijk om het te minimaliseren of te sluiten.
Buiten dat ik de positie van de applicatiestarters ongelukkig vind, zijn die nieuwe vensters ruimte verspillerd en lelijk:

In het dock kan men nu ook de applicaties minimaliseren en sluiten:

Oh OK, je bedoelt gewoon de starterikonen, niet de hele balk. Maar met 'vensters' bedoel je toch niet de vensters; dat zijn immers de programma's die je geopend hebt. Hoe zouden die niet in een venster kunnen openen? Je bedoelt dan zeker de vensterknoppen. Ik heb daar geen last van, want mijn bovenbalk is automatisch verborgen.

Je kan trouwens die positie veranderen met rechtsklikken > verplaatsen, en dan op de balk klikken waar je ze wel wilt hebben (meestal links, vlak naast de menuknop). Ik neem trouwens aan dat er toetsencombinaties zijn om vensters te minimaliseren, nooit opgezocht.

Maar dan begrijp ik wat je bedoelt. Daarom gebruik ik ook een dock, schakelt snel over.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Waarom Linux met een dock ?
« Reactie #17 Gepost op: 2018/04/29, 12:03:27 »
Voor mijzelf vind ik het super handig. Supersoniesch snel zeg maar
Ieder zijn ding zeg maar :)

Ja, ik snap het best. In mijn geval moet ik dan toch dat lijstje uit mijn hoofd gaan leren :)

Ieder zijn ding inderdaad, dat is het leuke.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline EvC

  • Lid
Re: Waarom Linux met een dock ?
« Reactie #18 Gepost op: 2018/04/29, 14:49:44 »
Maar met 'vensters' bedoel je toch niet de vensters; dat zijn immers de programma's die je geopend hebt. Hoe zouden die niet in een venster kunnen openen? Je bedoelt dan zeker de vensterknoppen. Ik heb daar geen last van, want mijn bovenbalk is automatisch verborgen.

Inderdaad bedoel ik vensterknoppen (inmiddels in de tekst aangepast).
Uit het verleden weet ik nog van Xfce dat als je met een dock ging werken en je het element Vensterknoppen uit de werkbalk verwijderde dat de systemtray plots helemaal naar links verschoof: nu is dat niet meer het geval.

Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Waarom Linux met een dock ?
« Reactie #19 Gepost op: 2018/04/29, 15:59:24 »
Over Xfce gesproken: Zorin OS Lite 12.3 met een taakbalk op de Windows manier (de Gnome versie heeft hetzelfde concept).
Het is jammer dat Zorin OS er lang over doet om het aan te passen voor Ubuntu 18.04.

Hier in VMware (nu dus nog gebaseerd op Ubuntu 16.04):
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline rico70

  • Lid
Re: Waarom Linux met een dock ?
« Reactie #20 Gepost op: 2018/04/29, 16:23:44 »
Het is jammer dat Zorin OS er lang over doet om het aan te passen voor Ubuntu 18.04.
Lang?? Ubuntu 18.04 is net uit.

Offline EvC

  • Lid
Re: Waarom Linux met een dock ?
« Reactie #21 Gepost op: 2018/04/29, 16:36:28 »
Met lang bedoel ik dat het Zorin team er doorgaans maanden voor nodig heeft om het naar de meest recente LTS-versie te brengen.
Eind van dit jaar valt te verwachten, maar niets is nog zeker.
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline rico70

  • Lid
Re: Waarom Linux met een dock ?
« Reactie #22 Gepost op: 2018/04/29, 16:41:24 »
Ah, eind van het jaar is idd lang

FrSu

  • Gast
Re: Waarom Linux met een dock ?
« Reactie #23 Gepost op: 2018/04/30, 08:20:54 »
Ik gebruik al langer een dock, nu Plank, omdat ik een tijd met Elementary, Pinguy, Gnome (met Plank toegevoegd) en Budgie gewerkt heb. Nu Mint Mate 18.3 met Plank.

Voor mij is een Dock makkelijk omdat ik eigenlijk alleen van daaruit werk. Alles wat ik gebruik staat erin. Menu gebruik ik weinig, maar dan is het menu van Mint Mate (oude Mint menu) mijn favoriet.

Zie nu uit naar Mint Mate 19 en zal ook dan zeker weer Plank toevoegen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Waarom Linux met een dock ?
« Reactie #24 Gepost op: 2018/04/30, 09:21:48 »
Zie nu uit naar Mint Mate 19 en zal ook dan zeker weer Plank toevoegen.
Niet nodig. Plank komt standaard mee met Mate. En jou layout zit er standaard in en kan je met een muisklik instellen onder Mate Tweak - Interface.