Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Installatie/Live-CD werkt niet|Laptop ASUS-N53SV|Probleem DVD-speler?  (gelezen 4818 keer)

Beste forumlezers,

Recent heb ik een nieuwe laptop gekocht, voornamelijk met het oog op het gebruik met Windows (specifieke windows-only werk-/studiegerelateerde analyseprogramma's). Nu probeer ik toch Ubuntu/linux te installeren naast Windows 7, maar ik loop tegen een probleem aan.

Probleem:
Booten van CD werkt erg slecht. Geen van de opties werken (Live CD, installatie, Memory Check). Als ik kies voor de Live CD of Installatie-optie verschijnt er in witte letters UBUNTU met versienummer (ik heb beide 10.04 LTS 32-bit & 11.04 64-bit geprobeerd) en daaronder vier voortgangsbolletjes die van kleur veranderen. Uit de DVD-speler komen schoksgewijze leesgeluiden (KRGG-niks-KRGG-niks-etc.). Als ik op ESC klik krijg ik alleen de tekst "STDIN: Error0" te zien. Bij één van de pogingen kreeg ik met alt+q voor iedere druk weer zo'n melding "STDIN: Error0". En daar blijft het bij... De gebrande cd's hebben de juiste check sum en ik heb dus al meerdere iso's gebrand. Google geeft nog geen uitsluitsel over de errormelding.

Hier onder staat mijn systeem en mijn linux-ervaring vermeld. Zelf denk ik aan een probleem met de DVD-speler, maar ik weet niet of dat klopt. Ik heb geprobeerd vanaf een USB-stick te booten, maar dat is me nog niet gelukt (waarschijnlijk is mijn usb-stick daar niet zo'n fan van). Ik weet dat er problemen zijn met de dubbele grafische kaart, maar elders op internet (het Engelstalige forum) zijn er wel een aantal mensen die Ubuntu zo aan de praat hebben gekregen.

Heeft iemand een idee wat mijn probleem kan zijn en of het oplosbaar is? Als iemand met enig vertrouwen kan zeggen dat het ligt aan de dvd-speler, dan koop ik een usb-stick waarvan ik weet dat hij wel goed bootable is.

Systeem:
Dit zijn de specificaties van mijn laptop:

Brand: ASUS N53SV-SX003V
Processor: Intel Core i7 2630QM (2 GHZ) (2nd Generation)
Random-access Memory: 4 GB DDR3 (SODIMM)
Video: NVIDA GeForce GT 540M + Intel HD Graphics Family
DVD-drive: MATSHITA DVD-RAM UJ8A0ASW
IDE Controller: Intel mobile Express (SATA AHCI)

Mijn ervaring met Linux/Ubuntu:
Nauwelijks. Op mijn eerste studie waren wij verplicht te werken onder Linux op de faculteit (Fedora/Red Hat als ik mij niet vergis), daarnaast draai ik een thuisserver (LAMP met Ubuntu Server), waarmee ik zo af en toe een beetje speel. Met computers in het algemeen heb ik vrij veel ervaring.
« Laatst bewerkt op: 2011/07/15, 20:26:31 door Sebastiaan »
There's nothing I like less than bad arguments for a view that I hold dear.
- Daniel Dennett

Voor alle duidelijkheid, de CD drive werkt onder Windows probleemloos neem ik aan?

Waarschijnlijk bezit je CD toch fouten waarmee de zaak niet wil opstarten.
Je zou eens kunnen proberen om een bootable Live USB stick te maken met  bijvoorbeeld UNetbootin.
Het enige wat je dan wel moet wijzigen in je BIOS is de opstartvolgorde, waarbij hij dan van de USB boot i.p.v. de HD/CD.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline jolo

  • Lid
Heb je die Ubuntu CD's al op een andere PC kunnen testen? En had je de optie "cd-rom op fouten controleren" al geprobeerd. Zie voor uitleg deze hyperlink http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktop

Wat het booten vanaf usb-stick betreft. Had je deze hyperlink al gecheckt http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieLiveUSB
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Even voor de duidelijkheid, ik heb inmiddels geverifieerd dat de cd-rom(s) (ik heb er nu drie) wel degelijk correct werken (nu ook op aanraden op een andere laptop). Vanaf USB booten lukt momenteel niet, mijn BIOS herkent mijn USB-drive wel, maar wil er niet vanuit booten (zelfs als ik hem als enige boot-drive instel gaat hij direct naar de bios). Dat kan liggen aan mijn USB-drive, ik las op internet dat mijn merk (Kingston DataTraveler 8 GB) wel vaker problemen geeft. Ik zal het binnenkort met een andere USB-stick proberen, maar die heb ik momenteel niet voorhanden.

Ik ben er nog steeds niet uit. Maar ik ben koppig, ik ga nog even door.

EDIT: de dvd-drive werkt in Windows foutloos, al gebruik ik hem niet vaak. Ik zal wellicht straks proberen WUBI te installeren vanaf de cd-rom. Wellicht werkt dat wel.
« Laatst bewerkt op: 2011/07/15, 17:05:33 door Sebastiaan »
There's nothing I like less than bad arguments for a view that I hold dear.
- Daniel Dennett

Ik ben nu via een omweg wel op de LiveCD gekomen (werk momenteel vanaf de LiveCD). Blijkbaar ging er iets mis met het grafische menu'tje, die heb ik met [esc] afgesloten. Toen een aantal keer op enter gedrukt en toen zat ik opeens binnen. Geen idee of ik het zo dadelijk nogmaals kan reproduceren. Spannend.
There's nothing I like less than bad arguments for a view that I hold dear.
- Daniel Dennett

Even terugkoppelen:

Ik ben nog steeds niet achter het probleem, want het probleem doet zich nog steeds voor als ik vanaf de Cd probeer te booten. Maar via het text-based menu ben ik toch op de Live-CD gekomen en heb hem via de Live-CD nu vast geinstalleerd op mijn laptop. Bij het gewoon booten geen enkel probleem, dus ik denk toch dat er iets fout was bij het uitlezen van de dvd-speler. Ik zag via google dat er meer mensen de melding STDIN: Error 0 krijgen als de speler niet goed kan worden uitgelezen of problemen geeft.

Wellicht als anderen opzoek zijn naar het configureren van Asus-laptops: kijk eens op het engelstalige forum. Daar is een apart subforum beschikbaar voor Asus-gebruikers. Ik heb momenteel ook mijn twee grafische kaarten onder de duim (tenminste, het werkt eindelijk goed en ik hoef niet meer onder de classic gnome te werken.
There's nothing I like less than bad arguments for a view that I hold dear.
- Daniel Dennett