Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe start ik VISTA i.p.v. Ubuntu?  (gelezen 1724 keer)

Hoe start ik VISTA i.p.v. Ubuntu?
« Gepost op: 2009/11/19, 12:14:44 »

Hallo,

kan iemand me helpen met het opstarten van Vista? Als ik kies om Vista op te starten krijg ik een recovery (Samsung Recovery Solution III), als ik dit doe stat hij opnieuw op als hij klaar is maar dan krijg ik helemaal geen scherm meer oms te kiezen tussen Vista en Ubuntu. Ik moet dan de cd van Ubuntu erin doen, dan "Ubuntu proberen zonder te installeren" en dan moet ik via de terminal van alles in tikken waarna hij het weer doet (ALLEEN UBUNTU doet het dan weer, als ik op Vista klik krijg ik het zelfde verhaal). Weet iemand hoe dit komt?

Bij de keuze's Vista (zijn er 2) staat er achter  "/dev/sda1" en achter de tweede staat er "/dev/sda2".

Ik hoop dat iemand me kan helpen, in ieder geval hartelijk dank!

Mvg
Samsung R519. Processor: Pentium(R) Dual-Core CPU T2400 @ 2,00 Ghz. Geheugen (RAM): 3,00 GB

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoe start ik VISTA i.p.v. Ubuntu?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/19, 12:18:53 »
Dat is normaal. De ene is de Recovery-partitie die de fabriek op de harde schijf van je flaptop heeft gezet, om Vista te herstellen naar beginstaat "af-fabriek".

De tweede is de "echte" Vista, die je wil hebben.

Re: Hoe start ik VISTA i.p.v. Ubuntu?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/19, 12:24:33 »
Dat is normaal. De ene is de Recovery-partitie die de fabriek op de harde schijf van je flaptop heeft gezet, om Vista te herstellen naar beginstaat "af-fabriek".

De tweede is de "echte" Vista, die je wil hebben.

Oke dus als ik nu m'n laptop herstart, dan op "/dev/sda2" klik dan zou hij Vista gewoon moeten opstarten?
Samsung R519. Processor: Pentium(R) Dual-Core CPU T2400 @ 2,00 Ghz. Geheugen (RAM): 3,00 GB

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoe start ik VISTA i.p.v. Ubuntu?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/19, 12:25:14 »
Dat is normaal. De ene is de Recovery-partitie die de fabriek op de harde schijf van je flaptop heeft gezet, om Vista te herstellen naar beginstaat "af-fabriek".

De tweede is de "echte" Vista, die je wil hebben.

Oke dus als ik nu m'n laptop herstart, dan op "/dev/sda2" klik dan zou hij Vista gewoon moeten opstarten?


Ik verwacht van wel, ja.  :)

Re: Hoe start ik VISTA i.p.v. Ubuntu?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/19, 12:26:52 »

Oke dan ga ik dit even proberen. Je ziet me zo weer online en alvast bedankt!

:D

Mvg
Samsung R519. Processor: Pentium(R) Dual-Core CPU T2400 @ 2,00 Ghz. Geheugen (RAM): 3,00 GB

Re: Hoe start ik VISTA i.p.v. Ubuntu?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/19, 13:07:25 »

Daar ben ik weer ...

ik heb het geprobeerd en het werkt inderdaad maar nu zegt Vista steeds dat ik een ongeldige gebruikersnaam en/of wachtwoord invoer terwijl het toch echt 100 % zeker het goede wachtwoord is (gebruikersnaam staat er al en KAN ik zelf niet eens invoeren). Weet iemand hoe ik bij mijn wachtwoord kom zonder cd of iets in die richting? Dus bijvoorbeeld via een Terminal venster in Ubuntu ofzo?

Nogmaals bedankt!
Samsung R519. Processor: Pentium(R) Dual-Core CPU T2400 @ 2,00 Ghz. Geheugen (RAM): 3,00 GB

Re: Hoe start ik VISTA i.p.v. Ubuntu?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/19, 15:34:15 »
Dit probleem gaat echt over Vista? Dan kun je beter naar een Windows-forum gaan, daar hebben ze kennis van dat soort zaken.

Windows kent geen terminalvenster zoals in Linux, vanaf de installatie-cd kun je een "rescue console" starten, maar dat komt niet in de buurt van een Linux-commandline...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoe start ik VISTA i.p.v. Ubuntu?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/19, 16:03:58 »
Caps Lock?

Of anders: je hebt misschien een compleet "herstel" gedaan van Vista, toen je nog niet wist waar de eerste Grub-optie voor diende. In dat geval heb je nu dus weer de standaard-Vista van toen je de computer kocht, inclusief toenmalige gebruiker/wachtwoord-combinatie (of juist de afwezigheid daarvan).
« Laatst bewerkt op: 2009/11/19, 16:14:52 door Pjotr »

Offline Dave

  • Lid
Re: Hoe start ik VISTA i.p.v. Ubuntu?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/19, 16:50:59 »
Nog een reden om beide partities definitief te ruimen  8)

Download de cd van Gparted en gaan er mee.

Offline ertai

  • Lid
    • programming
    • http://www.ertai.nl
Re: Hoe start ik VISTA i.p.v. Ubuntu?
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/19, 17:54:19 »
Ubuntu past niet het wachtwoord aan van Windows. Windows heeft dezelfde wachtwoord als hij had voor de installatie

(dit alles geld als je niet "herstelt" hebt.)
Is je vraag opgelost? Markeer het als [OPGELOST] in de titel van je bericht!

Re: Hoe start ik VISTA i.p.v. Ubuntu?
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/19, 20:19:14 »

Hee ik zit nu weer op Vista ... ik had NUMLOCK aanstaan :$
Sorry voor de overlast, had ik toch wel gezien moeten hebben. Nogmaals heel erg bedankt voor alle hulp en informatie!

Mvg
Samsung R519. Processor: Pentium(R) Dual-Core CPU T2400 @ 2,00 Ghz. Geheugen (RAM): 3,00 GB