Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe versie Libre Office via PPA  (gelezen 17157 keer)

Nieuwe versie Libre Office via PPA
« Gepost op: 2011/07/01, 09:21:11 »
Op mijn vraag heb ik dit topic laten verplaatsen naar dit forumonderdeel; er zijn redenen om erover na te denken.



Libre Office heeft een nieuwe versie; vooral veel bug-fixes en een paar nieuwe geinigheden onder de motorkap. De nadruk ligt vooral op de stabiliteit van Libre Office en daarom misschien interessant om up te graden. Dit is ENKEL voor Natty ! (11.04) dus niet voor lucid noch maverick.
We praten nu over versie: 3.3.3

Terminal:

sudo add-apt-repository ppa:libreoffice/ppa
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade

Mocht je LO werkend hebben in een AppMenu als extentie (globaal menu) , en dat zou niet meer werken na die upgrade; simpel herinstalleren.

Terminal:
sudo apt-get remove lo-menubar && sudo apt-get install lo-menubar
Enjoy !


Edit: gezien de enorme waslijst van waarschuwingen, zou ik willen aanraden EERST dit draadje volledig en goed door te lezen. Je zal merken dat er veel contra's zijn, maar ook pro's (ik zelf ben een pro, en ik beschouw me, nog, niet als super-ervaren).
PPA's worden beschouwd als een risico, hoewel voor DEZE PPA er eigenlijk nog geen duidelijke noch vastliggende feiten zijn.
De tests die ik tot hier toe heb gedaan, zowel op Ubuntu 11.04 als Mint 11, zijn echter goed. De upgrade verliep op beide systemen vlekkeloos, en ik beschouw het wel als een meerwaarde gezien (kijk maar op LO's website) de verhoging van de stabiliteit van LO.
Ik heb de vraag aan LO gesteld, hoe zij gaan omgaan met het ding LO & PPA, maar ik wacht nog op een antwoord.

Ik hoop maar dat we met meerdere mensen zijn die het toch toepassen en ervaren hoe goed/slecht deze PPA wel is.

Ter info en motivatie: http://www.webupd8.org/2011/01/install-libreoffice-in-ubuntu-from.html
en ook (ivm de ppa):l http://www.webupd8.org/2011/06/libreoffice-ppa-updated-with.html


Edit 2: lees ook mijn laatste post (achteraan in het draadje) ivm het antwoord van B. Michaelsen de pakketbeheerder van de ppa van LO
« Laatst bewerkt op: 2011/07/08, 18:14:22 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Tom

  • Lid
Re: Nieuwe versie Libre Office via PPA
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/01, 10:13:36 »
repository ppa:libreoffice/ppa < Ik mag die dingen niet zo erg ,wacht liever op een update langs de officiele weg .. en ja ben een zeikerd daarin. XD
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Nieuwe versie Libre Office via PPA
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/01, 10:25:50 »
Is toch niks mis mee? Komt deze binnenkort binnen tijdens de updates?
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Nieuwe versie Libre Office via PPA
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/01, 13:12:54 »
@lord en Wanda: Hij komt niet van de reguliere updates binnen.

Re: Nieuwe versie Libre Office via PPA
« Reactie #4 Gepost op: 2011/07/01, 20:49:00 »
@femke: dat ga ik morgen testen op mint11 (in ieder geval die versie)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Tom

  • Lid
Re: Nieuwe versie Libre Office via PPA
« Reactie #5 Gepost op: 2011/07/01, 20:55:03 »
@lord en Wanda: Hij komt niet van de reguliere updates binnen.

Wat daar niet van komt (reguliere updates) heb ik niet nodig wel stabiliteit XD ,dus geen polonaise op mijn PC.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Nieuwe versie Libre Office via PPA
« Reactie #6 Gepost op: 2011/07/01, 21:46:28 »
@Wanda: "De nadruk ligt vooral op de stabiliteit van Libre Office"
LO=stabieler geworden, dus dan wordt je Ubuntu of Mint ook stabieler.

Re: Nieuwe versie Libre Office via PPA
« Reactie #7 Gepost op: 2011/07/01, 21:48:27 »
Natuurlijk, want elke PPA is per definitie onbetrouwbaar, onveilig en onheilspellend. Jazeker. Alsjeblieft zeg.

DarkEra

  • Gast
Re: Nieuwe versie Libre Office via PPA
« Reactie #8 Gepost op: 2011/07/01, 21:57:01 »
Als je persé het nieuwste van het nieuwste, maar toch stabieler, wil hebben of blijven krijgen neem dan een Rolling Release distro ipv steeds te rommelen met PPA's. :)

Just my 2 € cents.....  =D

Re: Nieuwe versie Libre Office via PPA
« Reactie #9 Gepost op: 2011/07/01, 22:23:13 »
Inmiddels is 3.4.1 er al, zal binnenkort ook wel komen via de ppa. Waarom zijn jullie trouwens bang van ppas? Download anders het deb bestandje.
http://www.omgubuntu.co.uk/2011/07/libreoffice-3-4-1-released-sees-bugfixes/
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Nieuwe versie Libre Office via PPA
« Reactie #10 Gepost op: 2011/07/01, 22:25:10 »
@lord: Ik ben een tester in hart en nieren. Ik ben niet bang van PPA's.

@Maik: Ook als je maar 1 dingetje wil vernieuwen? ;)

DarkEra

  • Gast
Re: Nieuwe versie Libre Office via PPA
« Reactie #11 Gepost op: 2011/07/01, 22:42:57 »
Mensen lopen soms teveel te rommelen met PPA's en komen nadien op het forum klagen als het ergens mis gaat, dit meestal uit ontwetendheid van waar ze eigenlijk mee bezig zijn of zijn geweest.

Dus dan nog liever een rolling release distro waar het wat nauwkeuriger opgevolgd wordt met updates en dat zonder toevoegen van PPA's. Meestal is het niet 1 dingetje wat ze willen updaten Vistaus maar voegen ze soms meerdere PPA's toe voor verschillende progjes.


Re: Nieuwe versie Libre Office via PPA
« Reactie #12 Gepost op: 2011/07/01, 23:01:37 »
Arch Linux ?   :rolleyes:
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Nieuwe versie Libre Office via PPA
« Reactie #13 Gepost op: 2011/07/01, 23:45:46 »
Mensen lopen soms teveel te rommelen met PPA's en komen nadien op het forum klagen als het ergens mis gaat, dit meestal uit ontwetendheid van waar ze eigenlijk mee bezig zijn of zijn geweest.

Dus dan nog liever een rolling release distro waar het wat nauwkeuriger opgevolgd wordt met updates en dat zonder toevoegen van PPA's. Meestal is het niet 1 dingetje wat ze willen updaten Vistaus maar voegen ze soms meerdere PPA's toe voor verschillende progjes.

+1

DarkEra

  • Gast
Re: Nieuwe versie Libre Office via PPA
« Reactie #14 Gepost op: 2011/07/02, 00:13:30 »
Arch Linux ?   :rolleyes:

Niet aan mij besteed. In mijn geval, zie Andere Distributies: PcLinuxOs. =D

Offline Tom

  • Lid
Re: Nieuwe versie Libre Office via PPA
« Reactie #15 Gepost op: 2011/07/02, 07:31:06 »
Kijk weer zo een staaltje van via PPA´s geinstalleerde zaakjes.
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/waarom-wordt-de-ppa-van-libreoffice-zo-slecht-onderhouden/

Dit is nu één voorbeeld. :evil:
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Nieuwe versie Libre Office via PPA
« Reactie #16 Gepost op: 2011/07/02, 07:47:20 »
De voor- en nadelen van PPA's zijn volgens mij al meer dan genoeg besproken in x- discussies. Dus eerlijk gezegd snap ik niet waarom het nodig is om het dan iedere keer over te doen en te gaan hameren op het eigen gelijk.

Simpele oplossing/ suggestie: een aparte pagina op de wiki met daarop ****zakelijk**** de voor- en nadelen, de risico's, de mogelijkheden en een indicatie van welke groep(en) gebruikers er verstandig aan doen zich wel of niet met PPA's in te laten. Dan kan daar naar verwezen worden en blijven de draadjes een beetje schoon.

In de kern: laten we iedere gebruiker de ruimte geven met Ubuntu te spelen zoals hij/źij dat wel en geef hem/haar de nodige informatie om dat te doen, ook als dat zijn/haar systeem in de soep laat lopen (en dan hoeven 'I told you so's echt niet  ;) ).

Re: Nieuwe versie Libre Office via PPA
« Reactie #17 Gepost op: 2011/07/02, 08:03:28 »
De voor- en nadelen van PPA's zijn volgens mij al meer dan genoeg besproken in x- discussies. Dus eerlijk gezegd snap ik niet waarom het nodig is om het dan iedere keer over te doen en te gaan hameren op het eigen gelijk.

Simpele oplossing/ suggestie: een aparte pagina op de wiki met daarop ****zakelijk**** de voor- en nadelen, de risico's, de mogelijkheden en een indicatie van welke groep(en) gebruikers er verstandig aan doen zich wel of niet met PPA's in te laten. Dan kan daar naar verwezen worden en blijven de draadjes een beetje schoon.

In de kern: laten we iedere gebruiker de ruimte geven met Ubuntu te spelen zoals hij/źij dat wel en geef hem/haar de nodige informatie om dat te doen, ook als dat zijn/haar systeem in de soep laat lopen (en dan hoeven 'I told you so's echt niet  ;) ).

+1
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Tom

  • Lid
Re: Nieuwe versie Libre Office via PPA
« Reactie #18 Gepost op: 2011/07/02, 08:47:07 »
Kijk he Jan wat de mensen installeren qua PPA´s is mij worst ,ze kunnen hun systeem wat mij betreft vol pompen met Debs en PPA´s.
Maar inderdaad een kleine waarschuwing moet dan wel op zijn plaats zijn om eventuele  miserie  te voorkomen.
Voor personen als bv Vistaus geen probleem die lost dat wel op.
Maar ook beginners lezen dat dan en beginnen dat te gebruiken ,laatst had er iemand op dit Forum zo een 8 PPA´s erop staan plus dat zijn hele systeem in de soep lag.
Oke met moeite en veel hulp is het in orde gekomen maar het had niet moeten zijn ... of.
Dus conclusie iedereen doet wat hij wil mij niet gelaten. :)
En op mijn eigen gelijk staan heb ik niet nodig ,ook dat zal mij worst zijn. 8-)
« Laatst bewerkt op: 2011/07/02, 08:49:36 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Nieuwe versie Libre Office via PPA
« Reactie #19 Gepost op: 2011/07/02, 09:47:16 »
Moet het nu echt iedere keer over het gebruik van ppa's gaan? Het lijkt wel of sommigen in een Pavlov-reactie reageren, zonder ook maar inhoudelijk te kijken waar men het over heeft. Want in dit geval wordt een STABIELE versie aangeboden, eentje die dus beter werkt dan dan vorige versie die aangeboden is.

Versie 3.3.3 is dan ook de versie die je nu kunt downloaden en daar aangegeven staat als final version:
http://www.libreoffice.org/download/release-notes/

Citaat
This is the third update to the stable version of LibreOffice.
It contains only safe code fixes and translation updates, and is considered safe for production use.

Waar het dus verkeerd gaat met het per definitie ppa's afraden, is dat er twee soorten ppa's zijn: experimenteel en stabiel. Het zal duidelijk zijn dat de experimentele ppa tot een probleem kan leiden (logisch) want de bedoeling daarvan is dat de ontwikkelaar feedback van de gebruiker nodig heeft, maar dat een stabiele ppa juist tot een beter, stabieler en foutlozer systeem leidt. De ppa van LO is dus een voorbeeld van een stabiele ppa, net als VirtualBox (die standaard op al mijn machines, ook servers aanwezig is).

Zo, nu maar weer ontopic?

Re: Nieuwe versie Libre Office via PPA
« Reactie #20 Gepost op: 2011/07/02, 09:53:22 »
En op mijn eigen gelijk staan heb ik niet nodig ,ook dat zal mij worst zijn. 8-)

Nou ......  :P

(1)

Citaat
repository ppa:libreoffice/ppa < Ik mag die dingen niet zo erg ,wacht liever op een update langs de officiele weg .. en ja ben een zeikerd daarin.

(2)

Citaat
Wat daar niet van komt (reguliere updates) heb ik niet nodig wel stabiliteit  ,dus geen polonaise op mijn PC.

(3)

Citaat
Kijk weer zo een staaltje van via PPA´s geinstalleerde zaakjes.
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/waarom-wordt-de-ppa-van-libreoffice-zo-slecht-onderhouden/

Dit is nu één voorbeeld.


Offline Tom

  • Lid
Re: Nieuwe versie Libre Office via PPA
« Reactie #21 Gepost op: 2011/07/02, 10:01:18 »
Ho ho dat is niet mijn eigen gelijk willen hebben ,wel mijn eigen mening zonder erbij te zeggen dat IK vind dat ik gelijk heb.
Ook ik ben zekers niet uitgeleerd.
Vind het alleen verwarrend voor nieuwkomers omdat die gaan denken oeps ik zit met oude brol dus snel via via update etc.
Maar oke ontopic.
Rest mij dan wel 1 vraag waarom Canonical die niet update als die als Stabil (final) gemerkt is.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Nieuwe versie Libre Office via PPA
« Reactie #22 Gepost op: 2011/07/02, 10:24:01 »
Citaat
Vind het alleen verwarrend voor nieuwkomers omdat die gaan denken oeps ik zit met oude brol dus snel via via update etc.

Dat is een visie vanuit support/begeleiding gedacht, en heel erg waar.
Veel beginners denken dat ze op 10.4.2 met verouderde software zitten, met veiligheidsrisico's. Ze weten nog niet niet dat deze software gewoon netjes gefixt wordt. Dus dat inzicht kan, wat jan stedehouder voorstelde, het best centraal eens uitgelegd worden. Dan hoeven we enkel daar naar te verwijzen.

Dan PPA's, ook daar kunnen we centraal wat over vertellen. Gebruik dus PPA 's niet omdat je denkt dat ubuntu de boel niet fixt, al doet ze dat anders dan op windows, PPA's zijn niet nodig om security updates door te voeren.
Is canonical niet snel genoeg met die updates? Ubuntu staat over het algemeen bekend om vlotte updates. Maar enkele pakketten daargelaten. Toen nog "sun" java, en ook vlc worden/werden?(?) niet vlot gepatched imho. Zeker een tijd terug niet. Hoe te handelen in zo 'n situatie....

Denk erom de off. softwarebronnen zijn de achilleshiel van Ubuntu. De off. bronnen zijn 100% veilig. Daar mee rommelen kan en mag want iedereen is vrij om te handelen.(duh) Maar bieden we support wanneer het fout gaat via een PPA? Dan zouden we alle PPA ś moeten kennen en kunnen beoordelen op hun uitwerking. En dat kunnen we niet. Er zijn er honderden. Logische conclusie is dan dat off. support ophoudt.
PPA 's zijn voor eigen risico (mdeslaur#ubuntu-hardened: mdeslaur> PPA stuff is basically at your own risk, no checking is done on what people upload into them), echter men kan altijd navraag doen, sommige PPA 's hebben zo'n lange geschiedenis, en de makers zijn zo bekend dat ze behoorlijk veilig zijn.
« Laatst bewerkt op: 2011/07/02, 14:08:33 door leoquant »

Re: Nieuwe versie Libre Office via PPA
« Reactie #23 Gepost op: 2011/07/02, 11:00:24 »
@femke98: en voor iedereen die werkt met Mint11; YEP het werkt ook perfect voor Mint !
Ik heb de suite niet voor 100% kunnen uittesten (lees geavanceerd gebruik) maar voor de basiszaken werkt die upgrade 100% goed !

Om zeker te zijn dat je dit leest stuur ik je ook een PB.

Let wel: ook dit is, volgens mij, enkel vacant voor Mint 11 !

On topic: deze ppa wordt in hogere sferen van Ubuntu wel aanzien als veilig en stabiel.

Nog eens: voer deze opwaardering enkel uit met *buntu 11.04 (Natty Warhal) !!!!
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: Nieuwe versie Libre Office via PPA
« Reactie #24 Gepost op: 2011/07/02, 11:20:50 »
Kijk weer zo een staaltje van via PPA´s geinstalleerde zaakjes.
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/waarom-wordt-de-ppa-van-libreoffice-zo-slecht-onderhouden/

Dit is nu één voorbeeld. :evil:

Volgens mij is dat een slecht voorbeeld Wanda, daar de TS het daar heeft over het slecht bijhouden van de door de door Canonical uitgebrachte versie van LO.

Via de IRC-kanalen van LibreOffice heb ik bovenstaande vraag ook weleens gesteld, maar daar kreeg ik het antwoord dat het een verantwoordelijkheid was van Canonical, en dat zij degenen zijn die de LibreOffice PPA onderhouden. Hoe zit dat eigenlijk?
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........