Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: CD/DVD Rom werkt niet  (gelezen 3233 keer)

CD/DVD Rom werkt niet
« Gepost op: 2010/08/27, 14:35:39 »
Ik heb een dual boot op mijn PC XP Pro/Lucid. Ik heb het enkele dagen geleden geïnstalleerd en alles werkt prima, behalve dat mijn CD/DVD Rom het niet doet (hij werkt wel onder Windows). Ik heb het programma Sysinfo van het Ubuntu Software Center geïnstalleerd en als ik dat open staat de CD/DVD Rom er wel tussen bij de hardware (Philips SPD6005T).  Ook als ik ga naar Locaties > Computer, dan staat er wel een icoontje "CD/DVD-station", maar als ik een CD of DVD er in doe dan gebeurt er niks. Als ik bv. Sound Juicer open, dan zegt ie dat ie het CD/DVD-station niet kan vinden.

Heeft iemand raad?

Re: CD/DVD Rom werkt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/28, 22:43:25 »
Update: Vandaag de Ubuntu Cd in de CD-Rom gestoken en er verscheen een icoontje op de desktop. Ik had niet gekeken of ik de bestanden ook kon zien.
Daarna ubuntu-restricted-extras in de synaptic manager geïnstalleerd, want dat was nog niet gebeurd. Nu een audio Cd in de drive gedaan en afgespeeld met VLC. Het werkte precies 34 seconden, toen liep die vast.
Computer opnieuw opgestart en er verscheen wel een CD/DVD icoontje op de desktop nadat ik er een Cd in had gedaan, maar als je er op klikte met de rechtermuisknop gebeurde er niks, behalve dat de desktop vastliep en geen enkel icoontje (van bv Skype of FF) het nog deed. Rhythmbox wilde helemaal niet meer opstarten. Computer nog eens opnieuw opgestart en toen verscheen er ook geen icoontje meer nadat ik er een Cd in had gedaan.
Nog een andere drive in de computer gezet, maar die werd wel herkend (hij stond bij de system > administration > disk utility) echter hij deed ook niks.

Zou dit een bug kunnen zijn? Hoe los je zoiets op?

Offline jan11000

  • Lid
Re: CD/DVD Rom werkt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/29, 07:12:51 »
Probeer eens verschillende cd en dvd's te kopieren naar je harde schijf, dan weet je dat dit werkt. want mp3 spelen en codecs installeren heeft niks met de cd rom te maken.
Indien je cd rom werkt dan kun je gaan kijken waarom er iets vastloopt.

http://sites.google.com/site/computertip/ hier staat op wat je na installatie het beste kunt installeren tav codecs flash etc, zodat er geen conflicte komen.


Re: CD/DVD Rom werkt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/30, 23:04:42 »
Nee, de CD-rom werkt niet. Ik heb verschillende Cd's geprobeerd (data, muziek, gebrand of gekocht), maar niks doet het. Als ik ga naar System > administration > Disc Utility > CD/DVD Drive, dan staat ie er wel tussen, maar je moet daar ook kunnen zien of een Cd is ingelezen, en daar gebeurt dus niks.

Citaat
http://sites.google.com/site/computertip/ hier staat op wat je na installatie het beste kunt installeren tav codecs flash etc, zodat er geen conflicte komen.
Ja, die had ik gezien. Bedankt voor de tip.

Re: CD/DVD Rom werkt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/31, 08:52:35 »
Heb je wel Ubuntu vanaf die cd/dvd rom speler geïnstalleerd met behulp van een live cd? Of heb je dat op een andere manier gedaan?

Re: CD/DVD Rom werkt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/31, 09:39:12 »
Ja, ik heb Ubuntu vanaf diezelfde CD/DVD drive geïnstalleerd. De installatie Cd moet goed zijn, want ik had zo'n MD5 Checksum gedaan en zo'n Cd check die je bij de Ubuntu installatie kunt doen.

Re: CD/DVD Rom werkt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/31, 09:56:39 »
Ik denk idd. dat dit een bug is, zeker als de speler onder windows wel goed werkt. De driver wordt blijkbaar wel geladen, want je kon wel 30 seconden muziek afspelen voor de boel vastliep. Ik zou in jouw geval een bug-report maken op launchpad.

Hoe dat moet kan je hier vinden:
https://help.ubuntu.com/community/ReportingBugs

Dus eerst een launchpad account aanmaken, dan alt+F2 intoetsen, en dan invullen:  "ubuntu-bug linux" en dan run.

Re: CD/DVD Rom werkt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2010/09/03, 01:07:47 »
Oké, ik heb de bug ingediend.

Re: CD/DVD Rom werkt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2010/09/03, 09:06:03 »
Top! :)

[Opgelost] Re: CD/DVD Rom werkt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2010/11/17, 00:20:42 »
Na de bug-report, moest ik de laatste "upstream kernel" testen, maar dat zag er iets te ingewikkeld uit. Met het upgraden van 10.04 naar 10.10 is het probleem van mijn DVD-Rom verholpen, alles doet het normaal, dus ik weet niet zeker waar het nu aan heeft gelegen.